Tidsrejser
Fra : Jesper

Dato : 17-03-03 19:57

Er det virkelig muligt at rejse i tiden? Det virker _lidt_ urealistisk for
mig, at man skulle kunne komme frem til ting der endnu ikke er sket, eller
rejse tilbage til noget, der forlængst er død og ødelagt ?

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 17-03-03 20:13

"Jesper" <jesperg@adslhome.dk> writes:

> Er det virkelig muligt at rejse i tiden? Det virker _lidt_ urealistisk for
> mig, at man skulle kunne komme frem til ting der endnu ikke er sket, eller
> rejse tilbage til noget, der forlængst er død og ødelagt ?

Nogle fysikere mener det er muligt.

Jeg er ikke selv fysiker, men har set et foredrag med den russiske
fysiker Igor Novikov (som for øvrigt er ansat ved Niels Bohr
Instituttet i København), som ikke blot mener at tidsmaskiner kan lade
sig gøre, men også har opskriften på hvordan man laver en.

Det er noget med et ormehul der har den ene ende i nærheden af en
meget tung masse, man kan sikkert som fysiker fortælle meget mere om
det.

Igor Novikov fortalte meget spændende om hvilken indflydelse det vil
have på de fysiske love at der er tidsmaskiner. Han mener ikke at det
behøver ændre på de gældene fysiske love at man har tidsmaskiner,
hvilket giver nogle interessante konskvenser for at paradokser ikke
skal opstå.

For eksempel vil man ikke kunne rejse tilbage og slå sin far ihjel,
for så ville man jo ikke eksistere. Derfor bliver der visse
konsekvenser for hvad vi normalt opfatter som fri vilje. Han havde en
masse andre eksempler med, og beviste balndt andet at man ikke kan
rejse længere tilbage end hvor den første tidsmaskine blev opfundet;
det forklarer ganske praktisk også hvorfor vi ikke har mødt rejsende
fra fremtiden.

Omend jeg stadig står skeptisk tilbage med hensyn til tidsrejser er
det stadig interessant at kigge på Igor Novikov's teorier.

Se f.eks.
<URL:http://www.dr.dk/videnom/83ormehul/>

På forhånd undskyld til fysikere og Igor Novikov, hvis jeg har fået
helt galt fat på noget.

Hilsen
Kåre
--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

$ make it so
don't know how to make it (bu42).

Fra : karamel

Dato : 17-03-03 20:35

Kaare Fiedler Christiansen wrote:

> [...]
>
> Omend jeg stadig står skeptisk tilbage med hensyn til tidsrejser er
> det stadig interessant at kigge på Igor Novikov's teorier.

Så vidt jeg kan huske, skulle ormehullerne give mulighed for at rejse TILBAGE i
tiden (at rejse FREM i tiden skulle nemlig være nemmere, selv om det kan lyde
underligt). Ormehullerne virker som en slags "genvej" igennem tid og rum. Se
nærmere her:

http://www.pbs.org/wnet/hawking/strange/html/wormhole.html

Problemet er, at det med ormehullerne kun er en teori. Det er derimod blevet
bevist, at tiden rent faktisk går langsommere, efterhånden som man nærmer sig
lyshastigheden.

Karamel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-03-03 20:41

Jesper skrev:

> Er det virkelig muligt at rejse i tiden?

Det gør vi alle hver dag - med hastigheden 1 s/s.

// Klaus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-03-03 20:58

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det gør vi alle hver dag - med hastigheden 1 s/s.

1 sekund pr. metasekund?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-03-03 21:23

Jeppe Stig Nielsen skrev:

> 1 sekund pr. metasekund?

Noget i den retning.

// Klaus

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 22-03-03 10:40

Jesper wrote:
> [...]
> mig, at man skulle kunne komme frem til ting der endnu ikke er sket, eller
> rejse tilbage til noget, der forlængst er død og ødelagt ?

Hej Jesper

Prøv at kigge i følgende tråd:

Tidsrejser.....:
http://cph.ing.dk/konf/root/bagnet/html/1481.all.html

mvh/Glenn

Fra : Martin Axelsen

Dato : 22-03-03 16:25

Det er faktisk ikke svært at rejse frem i tiden.
Primitivt, men effektivt: Lad dig fryse ned i 500 år - når du vågner, har du
*utroligt nok*,
rejst 500 år gennem tiden.
Så er det straks vanskeligere at rejse tilbage igen...

Mvh.

Martin Axelsen