Skærme
Fijala 3554
19" TFT - Hvilken skal jeg vælge?
Fra : Erik W.

Dato : 17-03-03 18:49

Nu var jeg ellers ved at være klar til at købe en 19" TFT, og var helt
overbevidst om at det skulle være en Samsung 191T . Den er lækkert designet
og har den rigtige pris: Lige midt imellem 7 og 8 kilo. Men så opdager jeg
at Sony lige er begyndt at sælge en nitten-tommers til samme pris. Den ser
lækker ud, men jeg kan ikke finde nogen anmeldelser på den. Er der nogen som
har nogen meninger (hvilken er fedest?), - eller evt har en link til et
respekteret hardwaresite med en anmeldelse af den, evt en sammenligning
mellem de to? Samsung har både digital og analog indgang - det er jeg ikke
sikker på at Sony´en har?

Tia Erik W.

http://www.pc-netto.dk/default.asp?ProductGuid=SDM-S91/W

Fra : Flemming Joensson

Dato : 17-03-03 20:24

"Erik W." <erik.w@mail.com> wrote in

> [...]
> sammenligning mellem de to? Samsung har både digital og analog
> indgang - det er jeg ikke sikker på at Sony´en har?

Kender ikke Sony'en men har prøvet en 191T og den er bare lækker. Har
dog kun prøvet den til arbejdsbrug, og lidt film - men det kørte den
aldeles fremragende.

Hvis det ikke er lige nu du står og mangler den, så kommer 191T
afløseren på markedet i slutningen af 2. kvartal i år. Der går rygter
om at det bliver en 12ms skærm - men der er ingen fakta om den endnu.
Men jeg synes bestemt det lyder lovende :)

Mvh.
Flemming
--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Tony L

Dato : 17-03-03 20:40

> Kender ikke Sony'en men har prøvet en 191T og den er bare lækker. Har
> dog kun prøvet den til arbejdsbrug, og lidt film - men det kørte den
> aldeles fremragende.

Ved du hvilken reaktionstid den kører med og er native opløsningen ikke lidt
for lille
til en 19" - eller du skal måske ikke bruge den til spil?

> [...]
> om at det bliver en 12ms skærm - men der er ingen fakta om den endnu.
> Men jeg synes bestemt det lyder lovende :)

Lyder meget spændende, da jeg står og vil købe evt. en 17" og hører også at
Samsung
har en 16ms på trapperne(vil helst have en Samsung før evt. en Acer med
16ms). Kan andre evt. bekræfte rygterne?

TonyL

Fra : Erik W.

Dato : 17-03-03 22:41

"Tony L" skrev i en meddelelse news:b5589u$41o$1@news.cybercity.dk...

> Ved du hvilken reaktionstid den kører med og er native opløsningen ikke
lidt
> for lille
> til en 19" - eller du skal måske ikke bruge den til spil?

Jeg har overvejet det med opløsningen... men til mit behov er opløsningen på
1280* fin. Jeg vil gerne have skærmen lidt på afstand så kombinationen stor
skærm + moderat opløsning er okay.
Jeg spiller ikke for tiden, bruger mest maskinen til at skrive på. Jeg er
dog tidligere hardcore online combat-flight-simmer så det må skærmen gerne
kunne bruges til hvis jeg skulle få et tilbagefald.

"Flemming Joensson" skrev i en meddelelse
> [...]

Den har jeg tænkt på - men mon ikke den kommer til at koste kassen? 8000 er
meget tæt på den øvre grænse for hvad jeg vil give for en skærm.

Tak for svarene - jeg vil lige overveje det lidt.

Venlig hilsen Erik W.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 17-03-03 23:05

"Tony L" <lindkoldNOSPAM@city.dk> wrote in

> Ved du hvilken reaktionstid den kører med og er native opløsningen
> ikke lidt for lille
> til en 19" - eller du skal måske ikke bruge den til spil?

Responstiden er ifølge de officielle data 25ms. Om det så passer 100%
ved jeg ikke. Opløsningen er fin nok. Jeg har også en 19" CRT med 18.1"
viewable der kører 1280x960 - det er sådan set helt perfekt for mig -
både i spil og almindelig Windows-brug.

1280x1024 på 191T er en lille smule større at se på, men ikke noget jeg
sidder og tænker over. Lægger kun mærke til det når de to skærme står
ved siden af hinanden, hvilket de ikke gør til dagligt. Jeg mener ikke
det er et problem at skærmen "kun" viser 1280x1024. I hvert fald ikke
så længe at det fremstår så skarpt som det gør. Men jeg ville heller
ikke have noget imod hvis det var 1400x1050 eller 1600x1200 der var
dens native opløsning. Bare det er letlæseligt hvad der nu står på
skærmen.

Flemming

Fra : --* edmundo *--

Dato : 18-03-03 15:38

"Tony L" <lindkoldNOSPAM@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har en 16ms på trapperne(vil helst have en Samsung før evt. en Acer med
> 16ms). Kan andre evt. bekræfte rygterne?

Har lige været på Cebit og har var Viewsonic fremme med TFT-skræme på 16 ms
i de forskellige størrelse, så mon ikke også Samsung kommer med noget
tilsvarende!?

edm...

Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-03-03 10:08

"--* edmundo *--" <edmundo"fjern"@e-mail.dk> wrote in

> Har lige været på Cebit og har var Viewsonic fremme med TFT-skræme
> på 16 ms i de forskellige størrelse, så mon ikke også Samsung
> kommer med noget tilsvarende!?

Viewsonic, Hitachi, BenQ, Acer bruger de samme TFT paneler (lavet af
BenQ).

Samsung laver deres egne. Der var et interview med en af cheferne for
Samsungs udviklingsafdeling på Anandtech tilbage i Januar (godt gemt i
en artikel om en eller anden 17" TFT - sikkert 172T, men kan ikke lige
huske det præcist) - hvor han sagde at de ikke ville komme med 16ms
skærme.

De arbejdede dog selv på en ny teknologi der ville give dem 12ms
paneler i starten af 2. kvartal. Så jeg tror ikke du skal forvente at
se en 17" skærm fra Samsung med et BenQ panel. Men derimod noget endnu
bedre om et par måneder :)

Flemming

Fra : --* edmundo *--

Dato : 19-03-03 22:28

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> "--* edmundo *--" <edmundo"fjern"@e-mail.dk> wrote in
Så jeg tror ikke du skal forvente at
> se en 17" skærm fra Samsung med et BenQ panel. Men derimod noget endnu
> bedre om et par måneder :)

Du har sikkert ret, sammenligningen gik også mere på, at når konkurrenterne
kom med teknologien, så følger de andre som regel hurtigt trop.
Det bliver spændende.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-03-03 06:08

> [...]
> mellem de to? Samsung har både digital og analog indgang - det er jeg ikke

Du skal vide, at 25ms respons tid på papir er èn ting, og i virkeligheden
er en anden ting.

Samsung angiver ganske rigtigt, at deres 191T skulle have 25 ms respons -
men flere anmeldere og brugere på nettet bemærker, at denne ellers flotte
191T 19' TFT skærm IKKE er har så lav responstid - nok nærmere 35 ms.

Den giver slør i hurtige spil - og er ikke velegnet som spille skærm.

Den nye Sony skærm skulle også have 25ms responstid, men Sony er desværre
blevet kendt for at lave TFT skærme, der slet ikke kan matche de andre
spillere på markedet - deres skærme er ringe i spil og matcher ikke f.eks
Samsung bedste rent kontrats mæssigt. Måske Sony endelig har lavet en
skærm, der kan konkurrere.
Indtil nu har deres skærme KUN haft èn ting: Design

Alt andet har været underlegent på deres TFT skærme - prisen utolig høj,
responstid decideret joke agtigt ringe og kontrast helt i skoven.

Man skal ikke altid tro på de specs, som firmaerne smider ud - de holder
desærre ikke altid i praksis.

Jeg er en lykkelig ejer af en Dell FP2000 20,1' TFT, der på papir kun
skulle have en kontrast på 350 - men de skærme, som jeg efter hånden har
sammenlignet min skærm med, har på ingen måde kunnet overgå min Dell FP200
- hverken kontrast mæssigt, reponsmæssigt eller lysmæssigt.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Snavox

Dato : 18-03-03 10:58

Hejsa.

> [...]
sammenlignet min skærm med, har på ingen måde kunnet overgå min Dell FP200 -
hverken kontrast mæssigt, reponsmæssigt eller lysmæssigt.

Den ser lækker ud.Men har du en idé om responstiden på den - eller kan du
fortælle, om den kan bruges i krævende spil?

Venlig hilsen

Poul

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-03-03 11:05

> Den ser lækker ud.Men har du en idé om responstiden på den - eller kan du
> fortælle, om den kan bruges i krævende spil?
> Venlig hilsen
> Poul

Den ER også lækker.
Den mest seriøse konkurent til den lige nu er Viewsonics VX2000 - ligeledes
en 20,1 ' TFT med naturlig opløsning på 1600X1200 - men da de stadig er
relativt dyre i denne str., så er der ikke mange anmeldelser på nettet at
sammenligne med.
Dog har et norsk site testet begge, og de var stort set lige begejstret for
disse 2 skærme.

Reposntiden på min Dell FP2000 er 25 ms - og dette kan jeg stp inde for -
for jeg har kun i ganske få spil oplevet slør, fordi skærmen ikke kunne
følge med - og det kun i få situationer.
Men her spiller også grafikkortet lidt ind - jeg bruger lige nu Asus GF4
TI4600 128MB ram - og har planer om indenfor 2-3 måneder at købe enten det
kommende sapphire Radeon 9800 pro eller Sapphire Radeon 9700 pro ultimate
edt.

At jeg også vil købe Acers nye 732 17' TFT skærm med responstid på 16 ms er
fordi jeg alligevel længe har ønsket mig en reserve skærm - og fordi jeg
med denne skærm's repsonstid på 16 ms så vil være 100% sikker på, at jeg
kan spille alt uanset hastighed - men det går i forvejen fint på min Dell
FP2000.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Erik W.

Dato : 20-03-03 00:09

"Dr.Ralph" skrev i en meddelelse

> Den nye Sony skærm skulle også have 25ms responstid, men Sony er desværre
> blevet kendt for at lave TFT skærme, der slet ikke kan matche de andre
> spillere på markedet
[snip...]
>Jeg er en lykkelig ejer af en Dell FP2000 20,1' TFT, der på papir kun
>skulle have en kontrast på 350

Tak for info Ralph - Jeg vil prøve at vente lidt og se hvad de nye modeller
kommer til at koste.- Dell skærmen ser godt ud men nok lidt for dyr for mig.
Hvis jeg beslutter at jeg ikke kan vente længere, så slår jeg til og køber
191T´eren.

Mvh Erik