en iFrame
Fra : Peter

Dato : 17-03-03 14:44

....skal gøres gennemsigtig så CSS-stylet (baggrunden) bliver mulig at se på
_parent-siden - kan det lade sig gøre at sætte en parametere i en iFrame så
det er muligt ?

Hilsen fra Peter

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-03-03 15:28

"Peter" <wont@tell.you> skrev :

>...skal gøres gennemsigtig så CSS-stylet (baggrunden) bliver mulig at se på
>_parent-siden - kan det lade sig gøre at sætte en parametere i en iFrame så
>det er muligt ?

Sæt background-color: transparent på siden, der skal åbne i
<iframe>, så virker det i Mozilla og formentlig Netscape 6/7.

Men da du sikkert gerne vil have IE med, så skal du bruge dette i
iframetagget:
<iframe allowtransparency="true" src="....>

Så vil det virke i Mozilla og IE, men ikke i Opera.

Fra : Peter

Dato : 17-03-03 16:01

[CUT]

> Sæt background-color: transparent på siden, der skal åbne i
> <iframe>, så virker det i Mozilla og formentlig Netscape 6/7.

Hvorfor kan jeg ikke få overstående til at virke... baggrunden er hvid
alligevel

> Men da du sikkert gerne vil have IE med, så skal du bruge dette i
> iframetagget:
> <iframe allowtransparency="true" src="....>

Done men effekten mangler så længe overstående ikke virker

> Så vil det virke i Mozilla og IE, men ikke i Opera.

Det er jo lidt latterligt hvis det faktisk er en parameter der hedder sådan.
Jeg kunne forstå det hvis det var en klassisk kodefejl eller noget men her
er Opera da dum i hovedet.

Hilsen fra Peter

Fra : Peter

Dato : 17-03-03 16:15

[CUT]

Hej Knud - du skal ikke tro på alt hvad jeg skriver.

Det virker udemærket =) og tak for hjælpen igen

Hilsen fra Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-03-03 16:18

Peter skrev:

> Det er jo lidt latterligt hvis det faktisk er en parameter der
> hedder sådan.

HTML-standarden har ikke en sådan parameter (jf:
<http://www.w3.org/TR/html401/present/frames.html#edef-IFRAME>)

> Jeg kunne forstå det hvis det var en klassisk
> kodefejl eller noget men her er Opera da dum i hovedet.

Muligvis er Opera "dum" fordi den ikke understøtter background:
transperant som Mozilla gør. Men man kan ikke klandre den for at
ignorere en IE-specifik parameter.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-03-03 16:54

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@dmf.dk> writes:

> Muligvis er Opera "dum" fordi den ikke understøtter background:
> transperant som Mozilla gør.

Det vil jeg ikke engang sige. Det er ikke en fejl, bare et valg.

CSS2.1 siger:
---
User agents should observe the following precedence rules to fill in
the background of the canvas: if the value of the 'background'
property for the HTML element is different from 'transparent' then use
it, else use the value of the 'background' property for the BODY
element. If the resulting value is 'transparent', the rendering is
undefined.
---
Indholdet af en iframe er et html-dokument, og jeg vil sige det er
tilfældet "undefined" vi rammer her.

/L

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-03-03 16:54

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@dmf.dk> skrev :

>Muligvis er Opera "dum" fordi den ikke understøtter background:
>transperant som Mozilla gør. Men man kan ikke klandre den for at
>ignorere en IE-specifik parameter.

Det virker i Mozilla uden det specifikke IE-tag, blot med en
transparent baggrund.

Hvordan en background: transparent i en iframe egentlig skal
virke efter html-standarden ved jeg ikke.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-03-03 17:01

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Det virker i Mozilla uden det specifikke IE-tag, blot med en
> transparent baggrund.

Det regnede jeg også med.

> Hvordan en background: transparent i en iframe egentlig skal
> virke efter html-standarden ved jeg ikke.

Ifølge Lasses indlæg er det ikke veldefineret. Jeg var egentlig
også overrasket over at det i det hele taget var muligt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-03-03 17:21

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>Ifølge Lasses indlæg er det ikke veldefineret. Jeg var egentlig
>også overrasket over at det i det hele taget var muligt.

Noget, der har chokeret mig mere er at <marquee> nu virker i
Mozilla (gjorde også i 1.21 - husker ikke tidl. versionber), selv
når man deklarer siden som xhtml 1.1

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-03-03 17:32

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> writes:

> Noget, der har chokeret mig mere er at <marquee> nu virker i
> Mozilla (gjorde også i 1.21 - husker ikke tidl. versionber), selv
> når man deklarer siden som xhtml 1.1

Jeg er overrasket over at nogen gad lave den håbløse feature (jeg
sammenligner den med blink-tagget!), men hvis man endelig har den,
så overrasker det mig ikke at den virker ligegyldigt hvad man
fejl-markerer sin html som.

Doctypen skulle fortælle hvad indholdet er. Hvis den ikke matcher
indholdet, så må browseren selv bestemme hvad den gør ved det, og det
mest brugbare i praksis er at gøre sit bedste for at gætte hvad
forfatteren egentlig mente. Hvis han bad om en marquee, så får han
den.

/L

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-03-03 17:47

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev :

>Jeg er overrasket over at nogen gad lave den håbløse feature (jeg
>sammenligner den med blink-tagget!),

Når Netscape havde <blink>, så måtte MS jo finde på en anden
djævelting.

Men nu kan man så få en rulletekst, der blinker i Mozilla.

Fra : Henrik Petersen

Dato : 17-03-03 18:38

er det her du mener www.bornefoto.dk

henrik

Fra : Peter

Dato : 18-03-03 13:05

"Henrik Petersen" <hep@image.dk> wrote in message
> er det her du mener www.bornefoto.dk
>
> henrik

Hvilken ? - iøvrigt har jeg fået svar af Knud =) men tak for forsøget...

Hilsen fra Peter