Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er der nogen der har erfaring med kodak LS~
Fra : Big nose

Dato : 17-03-03 14:21

Hvordan kameraet er rent billedmæssigt, betjeningsmæssigt og
batterimæssigt.

og er der en nyere model på vej?

Jørgensen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 17-03-03 17:56

Hej

Jeg har lige bestilt et sådant... Har set det i forretningen og også se
nogle billeder det har taget... Synes at være et godt camera

/Finn

Fra : Klaus

Dato : 17-03-03 18:35

http://www.dcresource.com/reviews/kodak/ls443-review/index.html

http://www.letsgodigital.nl/webpages/events/PMA-2003/news/kodak/LS633_uk.htm

> Jørgensen

Klaus

Fra : Per Jefsen

Dato : 17-03-03 20:37

Jeg har dette kamera, og har haft det i en måneds tid

jeg er meget glad for det. har taget knap 1000 billeder indtil nu. en hurtig
anmeldelse:

Dock:
Meget nemt at arbejde med. knald kameraet i, og batteriet oplades / billeder
overføres.

Batteri:
holder RIGTIG længe. jeg stress-testede det, og tog lige under 300 billeder
på een opladning. vel at mærke uden at spare på den lille skærm. fuld
opladning tager 2½ time. oplader kun i dock, ikke med strømadaptor direkte i
kamera. ekstra (uoriginalt) batteri kan købes for 179 kr.

Billedkvalitet:
Generelt meget godt. farverne er meget ægte, og mættede. dog synes jeg den
er lidt for hård med jpeg-komprimeringen i fuld opløsning (2448x1632), men
ses nok kun hvis der fx er mange træer eller andet fin-detalje-halløj og kun
hvis billedet ses i fuld opløsning(over 2 skærmbredder ved 1024x768
opløsning). dette synes jeg ikke er et problem på den midterste størrelse
(1800x1200) som er den jeg næsten altid kører med. har fremkaldt på papir i
15x20cm fra 1800x1200 billeder, perfekt resultat.

Film-mode:
Et af de få kameraet der kan tage filmklip hvor klip-længden kun begrænses
af hukommelsen. på mit 128 mb kort kan den tage ca 8 minutter med lyd. efter
min mening er film-mode ikke til ret meget andet end lidt sjov og spas - men
afhænger jo af hvad man skal med det. fint til hjemmesidebrug fx.

Operation:
Starter hurtigt op (3sek) zoomer hurtigt (ca 1 sek fra fuld wide til fuld
tele). viewfinder god. når man har taget et billede kan man tage et nyt
efter 2-3 sek (nogle anmeldere skriver 7 sek, men det gælder kun hvis man
bruger den lille skærm til at quick-reviewe - det gør jeg ikke)

Skærm:
bruger ikke skærmen meget, men den er fin nok. ved nu ikke hvor meget man
skal lægge i deres "indoor/outdoor" hype... menusystemet er genialt, nemt at
finde rundt i og smart lavet, eneste klagepunkt er at visse indstillinger
glemmes når kameraet slukkes. then again, nogle gange er dette rart nok. men
nemt lige at hitte "review" og se billedet for at tjekke om det er godt nok.
selvom skærmen er lille kan man godt bedømme skarphed, da 2 hurtige tryk på
joysticket magnifier med 4X, og man kan scrolle rundt med joysticket.

Tekniske detaljer.
Dette er mest et point'n'shoot kamera. Der er modes'ne Auto, sport (med
korte lukketider), night (ret fedt, både blitz (for at oplyse motivet) og
lang lukketid (for at få mere baggrund med)), landscape (uendelig fokus) og
makro (ret fedt med 10 cm makro og fuld 3X zoom !). Det er ikke mulighed for
lukker- eller blændeforvalg, til gengæld er der exposure compensation
(fra -2.0 til 2.0), mulighed for at vælge long time exposure (op til 4 sek)
og iso-simulering (100, 200 eller 400). Autofokussystemet er godt, du kan
vælge om det skal kigge på hele billedet (og prioritere forgrundsmotiver)
eller kun i centrum. Lysmåleren er ret genial, fravælger automatisk modlys,
og man kan vælge om den skal kigge på hele motivet eller kun centeret.

Generelle features:
* Genialt med det lille joystick man vælger menuer etc med. det virker
rigtig godt.
* Godt linse-beskyttelsessystem
* Kameraet tager billeder i 3x2 (som er størrelsesforholdet ved
papirbilleder) - langt de fleste tager i 4x3 (som passer til en
computerskærm). dette er rart hvis man skal fremkalde på papir - det kan
gøres uden videre. hvis billederne er i 4x3 skal man først ind og skære en
kant af.
* Kameraet detecter om du tager billede i portrait eller landscape mode =>
hvis du tager på højkant vender billedet altså rigtigt ved download til
computer / review på den lille skærm.
* navngiver billeder 100_7742.jpg etc., jeg har lavet et lille program der
renamer til fx 20030317-203501.jpg ud fra billedets EXIF data (hvor det jo
står hvornår billedet er taget). på denne måde kan man ud fra filnavnet se
hvornår billedet er taget, og de sorteres rigtigt.

Software:
bruger kun medfølgende software til at overføre billeder med, herefter
photoshop eller lignende - kan derfor ikke sige så meget om de
redigeringsmuligheder der er med.

samlet bedømmelse 9/10

håber det giver et overblik over kameraet - skriv hvis der er flere
spørgsmål :)

mvh

per

Fra : Your name

Dato : 17-03-03 20:57

Super anmeldelse.

Tusind tak.

Jørgensen

Fra : Per Jefsen

Dato : 17-03-03 20:52

Update til min mini-anmeldelse ovenfor:

se evt. nogle af billederne i vores familiealbum på:

http://www.webmus.dk/

Kig under Fastelavn, Blandet nyt og Forår ved Moesgård.

Disse billeder er taget i 1800x1200 (midterste indstilling) og skaleret ned
i 1080x720 pixels

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 17-03-03 21:16

"Big nose" <sm@tet> wrote in message
> Hvordan kameraet er rent billedmæssigt, betjeningsmæssigt og
> batterimæssigt.
>
> og er der en nyere model på vej?

LS633 er på vej.

Jeg så det på Cebit og det ser meget lovende ud, især det nye display der
altid er til at se og opdatere lynhurtigt.

\MK