En tur i gården - er det ok ?
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 17-03-03 14:11

Hej alle,

jeg har længe tænkt over at ville tage Scottie og Djamal med ned i
gården, så de
kan rende rundt og snuse lidt til græsset, buskene osv. Selvfølgelig med
sele på.

Men, så er det jeg tænker: Er det syndt for dem på længere sigt ? Jeg
kan jo ikke sige at nu tager jeg dem med ned hele tiden, hver dag osv.
Spørgsmålet er så: Har de bedre af at bare blive i lejligheden, og så
ikke have mindet om hvordan det er udenfor ?

Skal jeg bare helt glemme at tage dem med ned, eller ville det være en
god ide ?

Med venlig hilsen
Jacob Saaby Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nina El Falaki

Dato : 17-03-03 18:22

Hej Jacob

Tror du skal glemme det, for katte er vanedyr og har de været ude 1 gang,
vil de sikkert også ud dagen efter.

Og så er jeg ikke sikker på, at min "lille" Djamal har nerver til den store
verden

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 18-03-03 01:50

On Mon, 17 Mar 2003 18:21:58 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrote:

>Og så er jeg ikke sikker på, at min "lille" Djamal har nerver til den store
>verden

Du har nok ret Meeen han er nu blevet meget mindre nervøs med
tiden. Nu er han endda ligeglad med om der er andre mennesker end mig,
han spankulerer stadig bare rundt som ingenting er hændt

Jacob

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 17-03-03 22:59

Hej Jacob.

Jeg tror, det er meget forskelligt fra kat til kat, hvordan de reagerer på
at komme ud engang imellem. Vores burmesere kunne fint håndtere at skifte
fra at være udekatte til at flytte til en 2-værelses, og at komme ned i
gården i sele en sjælden gang, uden at de blev frustrerede eller tiggede om
at komme ud hver dag.
Skovkattene derimod savner meget at kunne komme ud.

Men der er også et andet problem: du kan ikke tage dem begge ud samtidig,
hvis du er alene. At lufte kat i sele er IKKE som at gå tur med en hund,
hvor mennesket bestemmer, og hunden følger efter. Når man lufter kat, er det
katten, der bestemmer hvor man skal hen - og to katte vil naturligvis ikke
gå samme vej, men i hver sin retning (tro mig, jeg _har_ prøvet *GG*)

Mvh. Else.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 19-03-03 00:15

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> writes:

> [...]
> katten, der bestemmer hvor man skal hen - og to katte vil naturligvis ikke
> gå samme vej, men i hver sin retning (tro mig, jeg _har_ prøvet *GG*)

Vil da bare lige gøre mig bemærket...*GG*
Og fortælle at Melissa elsker at komme ud igen, nu foråret endelig har
vist sig, på hendes skala vil det nok være noget med en hel pose rejer
til aftensmad...*S*
Men indrømmet jeg nyder da også at gå tur med hende, bruger det lidt
som en meditationspause..

Og ja katte er vanedyr, hvis de opdager noget de kan lide som at gå
tur. Bliver det ophøjet til katterettighed med det samme og så skal
slaven ellers bare stille sig til rådighed når det passer katten....

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Kate

Dato : 18-03-03 07:15

Jacob Saaby Nielsen <spamboxKATTE@BAKKEjizzo.net> wrote in

> Men, så er det jeg tænker: Er det syndt for dem på længere sigt ?
> Jeg kan jo ikke sige at nu tager jeg dem med ned hele tiden, hver
> dag osv.

Som de andre siger så er der stor forskel på katte.
Johan og Sofie var fritløbende de første to år af deres liv, men efter
vi flyttede hertil havde de ikke noget territorie og efter overfald på
dem begge valgte jeg at gøre dem indekatte. Sofie var helt i orden med
det. Johan var temmeligt syg efter sin omgang og det første årstid
savnede han ikke udelivet, men så begyndte det at komme.
På et tidspunkt tog jeg ham med ned i min have hvor han kun fik lov at
være når jeg også var der. Da min husvært nedlagde haven til fordel for
en p-plads savnede Johan sine udeture meget, men jeg ville ikke lukke
ham ned på en p-plads.

Jeg tror ikke jeg ville vise mine katte at der var mulighed for det for
jeg ville ikke gide være afhangig af det.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer