katte leukemi
Fra : Tournesol

Dato : 17-03-03 13:39

Hejsa

Jeg vil høre om der er nogle der ved om katte leukemi kan smitte via
mennesker, altså ikke at mennesker kan blive syge, men være virus bære, rask
smitte bære tror jeg det hedder

Det er altså ikke mine katte der har eller er i fare for leukemi
Bare nysgerig

Hilsen Henriette.
--
DK.TOURNESOL
www.dktournesol.dk

Fra : Birgitte

Dato : 17-03-03 13:51

"Tournesol" <bankehyttenfjern@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
rask
> smitte bære tror jeg det hedder
> Det er altså ikke mine katte der har eller er i fare for leukemi

Hej Henriette
Mennesker kan ikke være rask smittebære med leukæmi.
Jeg havde en rask smittebære kat jeg havde impoteret hjem fra Holland for et
par år siden.
Det gik i udbrud efter en fødsel, så hun blev aflivet og alle de andre katte
samt hendes killinger blev testet og var ALLE negative....
Fik 21 katte testet på en gang for både FIV/FELV, det var nok den værste dag
i mit liv, viste jo ikke hvor mange katte vi havde tilbage efter
testresultatet.
Vi fik 3 dyrlæger herud og var selv med til at lave testetne, og ialt 3
timer senere var vi færdige og med skønne resultater
Derfor forlanger vi altid nu en frisk test på alle katte der skal parres i
vores katteri, eller som vi importere fra andre steder.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Tournesol

Dato : 17-03-03 14:09

Hej Birgitte

> Mennesker kan ikke være rask smittebære med leukæmi.

Dejligt at vide

> Jeg havde en rask smittebære kat jeg havde impoteret hjem fra Holland
> for et par år siden.

øv hvor surt !!!

> Det gik i udbrud efter en fødsel, så hun blev aflivet og alle de
> andre katte samt hendes killinger blev testet og var ALLE
> negative....

Det var da godt trods alt !!!

>Fik 21 katte testet på en gang for både FIV/FELV, det
> var nok den værste dag i mit liv, viste jo ikke hvor mange katte vi
> havde tilbage efter testresultatet.

Det kan jeg godt forstå det var sørme også en orntlig omgang!!!!

> [...]
> Derfor forlanger vi altid nu en frisk test på alle katte der skal
> parres i vores katteri, eller som vi importere fra andre steder.

Jøsses det har været et stort arbejde men det bære jo løn
Det vil jeg tage ved lære af .
jeg har tænkt mig at mine skal testes for hele badulje + hcm.

Hilsen Henriette.

Fra : Camilla Larsen

Dato : 17-03-03 15:16

On Mon, 17 Mar 2003 14:08:55 +0100, "Tournesol"
<bankehyttenfjern@yahoo.dk> wrote:

>Jøsses det har været et stort arbejde men det bære jo løn
>Det vil jeg tage ved lære af .
>jeg har tænkt mig at mine skal testes for hele badulje + hcm.
>
>Hilsen Henriette.

Hejsa Henriette

Du skriver hele baduljen: så mener du vel at du vil teste dine katte
for HCM men også for PKD,HIP,FeLV, HD og PL???
--
Camilla

Fra : Tournesol

Dato : 17-03-03 15:51

Hej

> Du skriver hele baduljen: så mener du vel at du vil teste dine katte
> for HCM men også for PKD,HIP,FeLV, HD og PL???

Jo og Fiv.Men jeg er ikke sikker på det bliver på en gang det må være op til
min dyrlæge HCM venter jeg med til de er 1 år.

Hilsen henriette.
--
DK.TOURNESOL
www.dktournesol.dk

Fra : Ida

Dato : 17-03-03 20:54

Nu har jeg kigget rundt på mangen en side på nettet og i forbindelse med
kattesyge og katteinfluenza er jeg stødt på "Felin Calicivirus", men jeg
synes ikke, at jeg kan finde en helt klar beskrivelse af Felin Calicivirus i
sig selv.. kan nogen hjælpe ?

Ida
--
DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 17-03-03 21:13

Ida wrote:
> [...]
> men jeg synes ikke, at jeg kan finde en helt klar beskrivelse af
> Felin Calicivirus i sig selv.. kan nogen hjælpe ?

Calicivirus er det ene af de to virus, der kan give det, man plejer at
kalde katteinfluenza. Jeg kan desværre ikke huske, hvad det andet
hedder.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Ida

Dato : 17-03-03 21:32

--
"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Calicivirus er det ene af de to virus, der kan give det, man plejer at
> kalde katteinfluenza. Jeg kan desværre ikke huske, hvad det andet
> [...]

Det andet er herpesvirus *s*
Jeg er kun stødt på Calicivirus i "ren form" på en side om Roskildesyge hos
mennesker.. kan det på nogen måde sidestilles og gælder der samme
karentæneforhold mon ?
Calicivirusen skulle kunne udskilles via betændelse i mundhulen, men det er
så også alt jeg har kunnet opdrive omkring det.

Det skal lige siges, at jeg spørger af ren og skær nysgerrighed og videbegær

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 17-03-03 21:44

Ida wrote:

> [...]
> det er så også alt jeg har kunnet opdrive omkring det.
>
> Det skal lige siges, at jeg spørger af ren og skær nysgerrighed og

Jeg fandt en artikel her - den omtaler også smitteveje:

http://www.winnfelinehealth.org/health/calici.html

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Ida

Dato : 17-03-03 22:36

--
"> Jeg fandt en artikel her - den omtaler også smitteveje:

> [...]

Tusind tak Niels Peter
Den side besvarer alle mine spørgsmål og kan oven i købet bruges som
opslagsværk *s*

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Marie Bech Jensen

Dato : 19-03-03 10:56

Hej Ida m. fl.
Nu har jeg fulgt i tråden,og jeg kan godt skrive lidt til dig om det.Vi er
på forunderlig vis ramt lidt hårdt
Men i kraft af egen god dyrlæge med hjælp fra sidelinien Raiko, kom vi
rimeligt helskindet igennem.
Vi har (havde) 3 fertile hunkatte..bor i 104 m2 lejlighed..alle passet med
vac. etc.Og i det daglige har vi vel det man kan kalde et isoleret
kattehold.
Vi har holdt af at komme på udstillinger, dels for konkurencen, men osse i
høj grad for det sociale på sådan en dag.
Vi kommer det osse igen.
Men...Vi har ud af tre haft en med herpesvirus ("rask smittebærer") og en
ungkat med callici i udbrud. Og så i midten, en dejlig rask mis, som bare
har vadet upåvirket igennem denne virusmur!
Vi er som dig, nye indenfor katteverdenen.
Vi vil vores katte det bedste, holde dem sunde raske og give dem et så godt
optimalt liv som det er muligt.Det samme ønske har vi selvfølgelig for vores
killinger.
Den indstilling tror jeg på, at vi alle har, ikke?
Men...
Vi fik som nye, nok en del udfordringer i 2002.
Først 2 aborter,så 1 fatal fødsel..1levende med 3!haleknæk og en med åben
navlebrok..gudskelov dødfødt.
vi mistede den lille 2 dage efter fødsel, tror i dag, at det var vores
uerfarenhed som gav det udslag.
Så en fødsel på den anden hunkat.
Det første jeg så var!! killingetarme..endnu en fatal fødsel..denne gang en
deform dødfødt, og en med en lille halefejl (hun lever i dag, frisk og
sund)..og til sidst den vi kun så: først på scanner i livmoder! Siden på
røntgen i mavesæk!!..
Det var vores 3/4år 2002,vores katteliv var efterhånden fyldt med en masse
frustrende spørgsmål, desværre ikke så mange svar.
Så endelig lykkedes en normal fødsel, og endda med to rigtige skønne
killinger.Vi havde fået en parrring ved en rigtig "guldkat" ..i dette regi,
fordi han kun har lavet sunde fine killinger altid. Det fik vi osse *ss

Nu lå der i vuggen, en skønner blå dreng(som var en pige) og to dejlige
rød/hvide drenge(som osse var piger, ja ja vi har lært det nu)
Ungkatten kommer i den periode på udstilling i odense! Bang!..en uge efter
fik vi en lille bitte reaktion på killingerne..1-2 dages øjenbetændelse, som
ved et par ganges smøring var væk igen.+ host og nysende ungkat!
Ungkatten slæbte "snask" med hjem hver gang, og vi var trætte og kede af
det. Dels for hendes egen skyld, vi ville have hende helt rask, og røde
hinder, gummer skulle hun ikke lide af.
Men osse nu pg. drætig hun/ + killinger.
Dyrlæge + dyrlæge + dyrlæge nok engang, sådan har forløbet været, men først
da vi skifter dyrlæge kommer der gang i sagerne.
Vi havde været omkring indavlspolitik? Om der var noget i vores omgivelser?
P piller?og ja, masser af spørgsmål rundt omkring...vi var ramt..men af
hvad??
Vi startede på test! Et sted måtte svarene være, for vores forløb med
fødsler var mildest talt ikke normale!!
jeg vil lige indskyde, at hvis du så eller ser vores katte, vil du se sunde
katte, i fin pels og klare blanke øjne..altså raske og friske....
FIV og FELV var taget i forbindelse med parring, og da de to lå med
killinger startede vi op på ungkatten.
Lidt to fluer med et smæk, så kunne vi måske finde den medicin som kunne
gøre hende helt rask. Tanken lå på en strid halsbetændelse eller noget i den
stil...
Første blodprøver og øjensvab var negative, og jeg kan desværre ikke huske
hvad vi startede op på..tror det var Clamydia..den er lidt mistænkt på
abort/misdannelser..pg. den er i stand til at gå ind i selve cellekernen.
Vi fortsatte, men faktisk mest for at få ungkatten fit for fight.Nu havde vi
nemlig fået et nyt kuld, som var sund og helt normalt uden fejl..bare
dejlige.
Faktisk havde vi dagen før. besluttet at stoppe test´s, og at vi blot havde
fået en hamrende uheldig start.
Det havde vi osse!
For næste prøve viste..callici i udbrud!
jeg kan fint følge Birgitte den dag, hvor de tog blod prøver!! Afmagt sorg
og vel nærmest en choktilstand er de ord jeg kan sætte på vores eftermiddag
den dag.
Vi valgte at lade vores ungkat blive hos os...der var flere grunde, men i
kærlighed til hende, har vi hende nu som et sødt og stadig smerteligt minde
hos os.
Nye test`s...samme dag, blod prøver på de to voksne, +de tre store
killinger..og så vacinationer.

I vuggen lå fem nyfødte..6dag gl.
de to store fik "booset" dvs vi gav dem en ekstra vac. uden for tid...de tre
store killinger skulle have deres første vac, de fik de.

Så de små ?Der var ikke rigtig andet valg,
Der blev lagt 1/3 del vac på dem, som beskyttelse..den er så gentaget igen
3 uger efter.
og skulle så igen 3uger efter.Heldigvis har vores møje båret frugt, og der
lægges nu i stedet for den egnetlige vac1 når de er 10uger. og så igen vac2
som 14ugers...
Vi er igennem, de små har haft en let reaktion, det skal de jo have når de
vacineres, det var en dages og jeg registede det, vel nok fordi der var
fokus på så det gjorde noget.
Og som katteverdenen nu er *sss ja så har der været lidt røre i at vi har
vac bayer!
Det er ikke forbudt..det var en beskyttelese- hinde vi lagde.
Den forbudte, som der skal søges om, har med noget helt andet at
gøre...nemlig FIV..det er på forsøgsbasis bl.a i England .
Næsespray...stærke sager, som virker inde på cellekerner i stedet for vores
vac som ligger i cellevæsken!

Du spør om Callicivirussen?
Tjaeh..vores har ikke været særligt syge, vi har ikke haft lukkede øjne pg.
betændelse eller diarre eller noget andet.kattene har smuk blank pels. Som
sådan, vil ikke mange registrere noget galt...selv om den var alert!
Vi havde blot en ungkat som var lidt rød på gummer og øjenhinder, og som tog
alt med sig hjem. Hendes immunforsvar var iflg. dyrlægen nok meget dårligt
og måske var der osse lidt allergi indblandet..så?
Men den kan opføre sig som en grimmer fætter, og tage mange killinger med
sig..osse de gamle svagere katte.
For mig at se, gælder det om, at få parret rigtigt (undgå for lille
gen-population). Opdræt på raske smittebærere...hmmm det må være op til hver
enkelt!
Vi har ikke pladsen (uhyre svært, næsten umuligt at holde adskilelse) og nok
heller ikke mod og lyst til det.
Og så få lagt første vac inden mødet med den "store stygge virusverden".
Bliver en killing syg inden den første vac, ja så virker vacinen ikke på
pågældende vira, og vil aldrig gøre det.
Du har en rask smittebærer! bedre med en immun ikke?

Herpesvirussen er faktisk lidt værre, men osse lidt mere styrbar.
De to virusser har forskellig inkubationstider...de er begge luftbårne, og
der er mange gæt på hvor udbredt den er i katterier.
Den gængse offentlige er 80%..det tror jeg nu ikke helt på.
Jeg tror vi kan finde spor på, at vi har været i kontakten, men ikke at der
er 80% raske smittebærere. Og så er den jo osse individuel!
Alt afhængig af om det er fritløbende, katteri, eller en enlig eller to
isoleret .

Det paradokse i det her er :
1...At begge virus er inden for karantænebestemmelserne (en viden som først
er tilegnet sent, for ellers havde vi ikke udstillet)
2... Men fakta er, at vi altid er kommet igennem dyrlægkontrollen, og i god
tro for vi andede ikke andet.
( men tankevækkende! for efter vores, fik dommeren jo en ny kat i hænderne
og en ny og ny..
3... Og vi lægger beskyttelse i vores killinger mod netop de sygdomme. ( kan
ikke helt, men vi kan lægge en bund..så når de møder sygdommen vil den
foløbe mildt...og mener jeg, ikke skabe nye smittebærere?
4..At der officilet bare blir sagt ..den har nok fået træk..det er bare lidt
øjenbetændelse..vask i lidt kamillite m.m. kan godt gøre en lidt ked.
Reaktionen ville nok være lidt anderledes...hvis de sagde. det der..nåeh det
er nok lidt katteinfluenza, tror du ikke?
Tingene hænger ikke rigtigt sammen her...Jeg savner i hverfald en ens
holdning til det.

Øjenbetændelse hævede slimhinder rødt tandkød svælg er symtomer på en
sygdom, ikke sygdommen.
Og vel narturligt nok, vil dette påvirke kattens immunforsvar og kan let
danne en ond ring for sådan en kat?
Dårlig tilvækst, fertilitetsproblemer og følgesygdomme.Og meget lettere
modtagelige for de virkelige barske kattesygdomme..

I dag ser vi noget anderledes på tingene, men vi vil da stadig gerne mødes
med kattevenner igen på udstillinger.
Vi er heller ikke gået helt i virusskræk!
Det helt klare mål er at lave en stærk, sund kat, som ad narturlig vej, vil
kunne slå fra på det, som ingen af os kan undgå...smittekilder.
Det skal vi vel heller ikke? For ude i naturen sker der en narturlig
selektion...de svage falder fra.
Vi har så måske som opdrættere taget sagen i vores egen hånd?
Eller måske ikke helt??

Vi er ikke helt færdige med tests, men nyder nu vores killingers opvækst. Vi
har vores dyrlæges udsagn om at der er ro og fred, at vi er kommet helt
igennem og ingen fare pt.
Callicivirus...Herpesvirus...P-piller..var det vores svar, på vores
genvordigheder?

Et lidt langt brev ..undskylder gerne..
venlig hilsen
Marie
ShaggyTail.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-03-03 16:02

On 19/03/2003 10:56, in article
3e783ee2$0$42659$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, "Marie Bech Jensen"
<Rie@ShaggyTail.dk> wrote:

> [...]
> igennem og ingen fare pt.
> Callicivirus...Herpesvirus...P-piller..var det vores svar, på vores

Det var da en forfærdelig omgang, I har været igennem.
Jeg vil meget gerne takke dig for din åbne, ærlige og meget lærerige post -
jeg har gemt den til evt senere brug (forhåbentlig får jeg aldrig brug for
den selv!).

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Trine Piltoft

Dato : 19-03-03 17:16

Hej Ida!

Som Camilla vil jeg også gerne takke dig for din meget ærlige post. Det
glæder mig at I står frem, og også at I ikke har mistet modet ovenpå sådan
en omgang.

Af ren nysgerrighed har jeg lige et par enkelte spørgsmål, håber ikke du har
noget imod at besvare dem?

> For mig at se, gælder det om, at få parret rigtigt (undgå for lille
> gen-population).

Det vil sige at du her er inde på, at det kan være pga. svagt immunforsvar
som følge af for lav gen-population, at kattene er mere modtagelige for
virus?

> Opdræt på raske smittebærere...hmmm det må være op til hver enkelt!

Men man kan vel ikke altid vide det? Hvis jeg får parret med en hankat, er
det jo ikke sikkert jeg ved om han er rask smittebærer. Hvordan er det
iøvrigt med de raske smittebærere - smitter de kun når det er i udbrud,
eller udskiller de virus hele tiden?

> Bliver en killing syg inden den første vac, ja så virker vacinen ikke på
> pågældende vira, og vil aldrig gøre det.
> Du har en rask smittebærer! bedre med en immun ikke?

Hvor tidligt kan man vaccinere, og er der nogen risiko ved det?

> De to virusser har forskellig inkubationstider...de er begge luftbårne, og
> der er mange gæt på hvor udbredt den er i katterier.
> Den gængse offentlige er 80%..det tror jeg nu ikke helt på.

Det tal har jeg også hørt et eller andet sted...........det lyder lidt
voldsomt, for det er jo næsten allesammen hvis det er rigtigt

> Det helt klare mål er at lave en stærk, sund kat, som ad narturlig vej,
vil
> kunne slå fra på det, som ingen af os kan undgå...smittekilder.

Så du mener altså at det er muligt at lave en kat som ikke KAN smittes fordi
immunforsvaret er stærkt nok til at stå imod?

> Vi er ikke helt færdige med tests, men nyder nu vores killingers opvækst.
Vi
> har vores dyrlæges udsagn om at der er ro og fred, at vi er kommet helt
> igennem og ingen fare pt.

Vil det sige at kattene nu er testet negative?, eller blot at de pt. er
raske? (smittebærere??).

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Marie Bech Jensen

Dato : 19-03-03 23:53

[...]
Ja. Alt er jo relativt, men bevæger vi os hen mod begyndende
indavlsdepresioner..så JA.

[...]
Generelt er opfattelsen at de er smittende hele tiden.Jeg mener de er mest
smittende når de har sygsommen i udbrud, og rimelig harmløse når de er i ro.
Der er lidt forskel på de to virus´s opførsel. jeg fornemmer callici som
mere flyvsk og herpes som en mere rolig tung en.De har ikke samme
levedygtighed uden for værtsdyr.
Herpes en god døgns tid...callicien op til 14 dage..måske mere.
Bliver en killing syg inden den første vac, ja så virker vacinen ikke
på gældende vira, og vil aldrig gøre det.
Du har fået en rask smittebærer!
Hvor tidligt kan man vaccinere, og er der nogen risiko ved det?
Lidt svar dig skyldig her.
men der er noget om, at for at vacinen skal have den rigtige efekt lægges
den omkring 10 ugers alderen.Noget med at så er killingen rimeligt ude af
moderens antistoffer og på vej til at danne sine egne.
Jeg har måske skrevet det lidt forkert?
Det vi gjorde på de små, var en "beskytterhinde" den rigtig vac bliver lagt
på dem som 10 ugers, ok?
Den gængse offentlige er 80%..det tror jeg nu ikke helt på.

Det tal har jeg også hørt et eller andet sted...........det lyder lidt
voldsomt, for det er jo næsten allesammen hvis det er rigtigt
jeg har lidt tal her, som for mig lyder lidt mere realistiske.
Sygdomsramte/raske smittebærere.
Hyggemisser som lever et isoleret indeliv i famile 4%, katteri
/showkatte..25%,fritløbende 70- 80%
Og så sygdommene..Clamydia 70% Herpes 40% callici..?? men antager væstenlig
højere end herpes.
Tal er noen underlige nogen!
F. eks Clamydiaen..der vil du få mange forskellige svar, alt afhængig af
hvilken sted du bor.
Den ligger som bælter rundt i landsdelene.

[...]
Nej..*ss jeg mener det er vigtigt at vi får givet den beskytelse som vacinen
giver vores killinger, inden de møder den store "stygge virusverden"
Sådan at de enten er i stand til at modstå virus, eller får evt sygdom i
let grad.

[...]
*ss Vi står her i dag:
Blodprøverne viste, at mormis som har kuld nu + de tre store killinger havde
så lave tal, at vi ikke foretager os yderligere på dem.Der er ikke
indikation for de er smittebærere.
Vi har så hende som vi formoder har herpes virus tilbage.Hun havde et stort
tittertal, var i udbrud.Hun er ren,clean nu, men må betragtes som
smittebærer! Hende tager vi så blod og svab prøve på, for at få svar.
Derefter tager vi stilling.
Vi regner med at hun bliver hos os og ærgeligt ærgeligt for hun er en
pragfuld mormis, láver dejlig store killinger...men ikke helt urealistisk
bliver hun nok neutraliseret..Fordi det giver hende ro, og så holde hende i
skak på denne måde.Vi ser tiden an. Skal jo heller ikke have nyt kuld
forløbigt, så vi har lidt tid til overvejelser.
Håber det var svar nok?
og så lige en tak til jer for den varme respons på mit indlæg. det blev
modtaget lige netop som jeg havde ment det.
venlig hilsen
Marie
www.ShaggyTail.dk
her er et par link..
genetik/ genpopulation..indavlsdepresion
http://www.pawpeds.com/
og en rigtig god side om kattesygdomme
http://vetgate.ac.uk/browse/cabi/detail/ac62482bfe74a2d74f1642dac1ee44c8.htm

http://www.fabcats.org/

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-03-03 00:12

Hej (Ma)Rie

Velkommen til katte-ng'en
Fint med nogle personlige erfaringer i diskussionerne - dog vil jeg sætte
pris på, at du får kigget lidt på opsætningen i dit program, for dine svar
"falder helt i" med det du svarer på, så det bliver meget svært at se, hvad
der er "gammel" og "ny" tekst.

Der er sikkert en eller anden klog herinde, der lige kan fortælle dig
hvordan man får programmet til at makke ret, hvis du ikke ved hvordan

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere & abyssiniere
www.burmese.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 20-03-03 00:56

"Marie Bech Jensen" <Rie@ShaggyTail.dk> skrev i en meddelelse

> Og så sygdommene..Clamydia 70% Herpes 40% callici..?? men antager
væstenlig
> højere end herpes.

I starten af 90'erne blev der lavet en undersøgelse i UK.
30-40 % af kattene på en udstillingerne udskildte
calicivirus.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Birgitte

Dato : 19-03-03 19:39

> [...]
> igennem og ingen fare pt.
> Callicivirus...Herpesvirus...P-piller..var det vores svar, på vores

Hej Maria
Sikke en slem start i har fået i opdrætsverden, hvor det smerter mig at læse
at ingen opdrætter har hjulpet med råd og vejledning.
Det er dyre erfarringer i har haft, men hvor er det stort af dig, at turde
at stå frem
Jeg er selv af den holdning, at intet skal forties hverken det dårlige, det
gode, eller alle de der måske'er.
Kun ved ærlighed kan vi komme ud af problemerne, og få avlet os frem til
sunde og raske katte.
Ja det er utrolig smertelig at stå alene med problemerne, håber aldrig
nogensinde vi skal alt det igennem som da vi startede med at teste for
FIV/FeLV.
Held og lykke med dig opdræt, og med din ærlighed skal du nok nå langt
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 20-03-03 02:05

> [...]

> ikke helt, men vi kan lægge en bund..så når de møder sygdommen vil den
> foløbe mildt...og mener jeg, ikke skabe nye smittebærere?

Jeg mener, at den bedste bund lægges ved at lave nogle
katte med et stærkt imunforsvar. En caliciinfektion bør
forløbe ret ukompliceret hos en killing, dvs. den vil have
det lidt småskidt, måske være stivbenet, have lidt sår i
munden, men vil hurtigt være ovenpå igen. Og sådan
forløber det heldigvis også ofte og det behøver derfor
ikke at være en katastrofe at have raske smittebærere.

Reagerer katten/killingen ikke på den måde, er der grund
til at tro at tingene ikke er som de skal være - kattens
naturlige imunforsvar er simpelthen for svagt. Det kan
meget ofte skyldes at opdrætteren ikke har været videre
selektiv med at avle på katte med gode imunreaktioner,
men i stedet har prioriteret andre ting. Og alt tyder på, at
den slags faktisk er ret arveligt.

Jeg mener derfor ikke at vejen frem er f.eks. at vaccinere
tidligere men i stedet bør man, på en måde, hilse den slags
infektioner velkommen (når det nu ikke kan være
anderledes) for man har her en enestående chance for at
se om man er på rette vej med kattenes generelle
sundhedstilstand.

Et dårligt imunforsvar kan naturligvis også, som du er inde
på, betyde begyndende indavlsdepression - men så skal
kattene godt nok være indavlede ! Indavlsdepression
opstår ikke ved små indavlsprocenter - der skal faktisk en
hel del til.

En stor genpulje er ikke i sig selv nogen garanti for sunde
katte med et stærkt imunforsvar. Sikkerheden ligger mere
i selektivitet, hvor man kritisk piller de katte ud af avlen
(og dermed af genpuljen) som ikke lever op til de
standarter, som man har sat sig. Desværre synes jeg alt
for ofte, at der bliver sat lighedtegn mellem så stor en
genpulje som muligt og sundhed, men det er som at
sammenligne æbler og pærer.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Marie Bech Jensen

Dato : 20-03-03 07:34

Kære Helle
Hvis du skimmer mit indlæg igennem, nok engang, tror jeg du vil se, at vi
ikke ser er så forskelligt på tingene?
jeg har ikke nogen intention om at skal til at vac. tidligt.Det gir
forøvrigt heller ikke den effekt.
Sagen er lidt anderledes, når du ikke har en rask smittebærer...men derimod
en kat med callicivirus i udbrud.
Vores killinger har ikke været syge..de har haft en let reaktion, som jeg
tillægger vac.

Men til gengæld mener jeg også, vi bevæger os ud på dyb grund, når vi
bagataliserer sygdomme, som faktisk er karantænebestemte...
En kat som er ramt, vil efter min overbevisning være svagere, have mindre
stærkt immmunforsvar..og derved have lettere ved at modtage andre
infektioner?
Vi SKAL væk fra episoder, hvor der gøres øjne rene inden man går ind til
udstilling.
Møder op med killinger med sår i munden...tager chancen for at de går
igennem.
Den næste som dommeren skal bedømme, kan jo være en svag kat, en som måske
ikke er dækket ordentlig ind på sin vac? (fordi den blev syg, inden den fik
sin første vac)
Og det kan jo være, at det er en ny glad killingeejer, som ikke har den
fornødne baggrundsviden...?
..
..
citat:
Desværre synes jeg alt
for ofte, at der bliver sat lighedtegn mellem så stor en
genpulje som muligt og sundhed, men det er som at
sammenligne æbler og pærer.
arhh..ligefrem æble/pærer? Nu springer gener jo ikke over, de bæres med.
I mit indre hovede, ser jeg en bingoplade, og på et tidspunkt trækkes det
sidste nummer altså ud...og der er bingo!der kan godt gå laaaaaaaang
tid..inden gevinsten er der!
Det er et andet emne.
En genpopulation bliver forbavsende hurtigt lille, hvis vi laver
matador-hanner.

kærlig hilsen til dig fra Rie

Fra : Helle Andersen

Dato : 20-03-03 10:21

"Marie Bech Jensen" <Rie@ShaggyTail.dk> wrote in message
> Kære Helle
> Hvis du skimmer mit indlæg igennem, nok engang, tror jeg du vil se, at vi
> ikke ser er så forskelligt på tingene?

Jamen, det tror jeg da heller ikke at vi gør, Rie

> Sagen er lidt anderledes, når du ikke har en rask smittebærer...men
derimod
> en kat med callicivirus i udbrud.

Det ved jeg. Du er naturligvis nødt til at forholde dig til
den siuation, du har. Jeg talte mere generelt.

> Men til gengæld mener jeg også, vi bevæger os ud på dyb grund, når vi
> bagataliserer sygdomme, som faktisk er karantænebestemte...

Jeg mener ikke, at man skal bagatllisere *syge* katte.
Har man en syg kat, skal man naturligvis tage sine
forholdsregler. Men jeg mener, at hvis calici går hen og
bliver alvorligt i stedet noget forbigående, så skal
alarmklokkerne ringe, for sådan bør det ikke være.

> En kat som er ramt, vil efter min overbevisning være svagere, have mindre
> stærkt immmunforsvar..og derved have lettere ved at modtage andre
> infektioner?

Ja, alle katte, der slås med en infektion, vil have dårligere
imunforsvar, fordi imunforsvaret allerede er "optaget" af at
bekæmpe sygdommen og derfor ikke beskytter så godt
mod andre sygdomme. Men, som regel, vil calici være overstået hurtigt.

> Vi SKAL væk fra episoder, hvor der gøres øjne rene inden man går ind til
> udstilling.
> Møder op med killinger med sår i munden...tager chancen for at de går
> igennem.

Naturligvis. Jeg kan på ingen måde bifalde, at man tager
en syg kat med på en udstilling (hvis man ved, at den er
syg) og det håber jeg skam ikke at jeg har givet udtryk
for.

> [...]
fik
> sin første vac)
> Og det kan jo være, at det er en ny glad killingeejer, som ikke har den

Forhåbentlig er den største risiko på udstillingerne ikke
når katten er hos dommeren, for de decinificerer jo
mellem kattene. Har man mistanke om sygdom, bør man
holde sin kat hjemme - ingen tvivl om det. Til gengæld,
bør man så som udstiller også vide, at der er en risiko ved
at tage sin kat på udstilling - der *er* smittefarer sådan et
sted.

> [...]
> I mit indre hovede, ser jeg en bingoplade, og på et tidspunkt trækkes det
> sidste nummer altså ud...og der er bingo!der kan godt gå laaaaaaaang

Jeg forstår ikke hvad du mener med dette ?

Jeg mener, at vi skal sørge for at bevare en stor genpulje -
men ikke for enhver pris - også her skal der selekteres.
Det nytter ikke at genpuljen er stor, hvis den er usund.
Derfor mener jeg at det er sundt for racen at bortselektere
katte med et svagt imunforsvar - også selvom den
pågældende kat fjernes fra genpuljen.

Hvis man fokuserer udelukkende på at få en stor
genpulje, vil man jo netop ikke bortselektere de svage
individer og bibeholde en stor - men ikke særlig sund
genpulje. Derfor mener jeg ikke at man kan sætte
lighedtegn mellem stor genpulje og sundhed - men ikke
dermed sagt at det ikke kan hænge sammen. Derfor
æble/pære sammenligningen. De er begge i samme familie,
men alligevel helt forskellige.

> Det er et andet emne.
> En genpopulation bliver forbavsende hurtigt lille, hvis vi laver
> matador-hanner.

Helt enig. Vi skal bestemt ikke allesammen bruge flavour
of the year hannerne og en hankat bør ikke lave for
mange kuld - og heller ikke hunkattene for den sags
skyld. Men Rie - dette har ikke meget med indavl og
indavlsdepression at gøre.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Birgitte

Dato : 20-03-03 11:01

[...]

Hej Rie
Her kan jeg så absolut kun give dig ret.
Det må være enhver opdrætters pligt at sørge for, kun at tage sine raske
katte med på en udstilling.
Synes at alt for mange efterhånden bliver bortvist i dyrlægekontrollen, og
går man en runde på udstillingerne, kan man da godt se hvilke katte der er
*pillet* lidt ved for at løbe chancen.
Jeg er helt enig med din måde at teste og opdrætte på, og din åbenhed
overgår mange andre.
Desuden har du meget smukke katte *S*
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Birgitte

Dato : 17-03-03 15:24

> [...]

> Det vil jeg tage ved lære af .
> jeg har tænkt mig at mine skal testes for hele badulje + hcm.

Ja det var en sej omgang og meget nervepirrende Men resultatet var godt

Ja det er en rigtig god ide at teste sine avlsdyr for diverse sygdomme.
Må indrømme jeg selv først er kommet igan med at teste i år, dog er flere af
mine katte testet for HIP...
Vi vælger at teste alle for HIP-PL-HCM-PKD-FIV-FeLV.
Og alle der ikke går igennem bliver neutraliseret.
Jeg mener de andre sygdomme er lige så slemme som HCM.
Husk endelig, at når du får scaningen fortaget, at det er af en af de
godkendt dyrlæger
Hilsen Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 17-03-03 15:38

> Ja det er en rigtig god ide at teste sine avlsdyr for diverse sygdomme.
> Må indrømme jeg selv først er kommet igan med at teste i år, dog er flere af
> mine katte testet for HIP...

Med far for at spørge rigtig dumt - hvad er HIP? (jeg har hørt om HIV, men
ikke HIP)

Fra : Birgitte

Dato : 17-03-03 15:42

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

> Med far for at spørge rigtig dumt - hvad er HIP? (jeg har hørt om HIV, men
> [...]

Hej Camilla
Kært barn mange navne *S* HIP er det samme som HD som Hoftedisplasia.
Hilsen Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 17-03-03 16:15

> Hej Camilla
> Kært barn mange navne *S* HIP er det samme som HD som Hoftedisplasia.
> Hilsen Birgitte
> www.truetrust.dk

Det havde jeg aldrig gættet - jeg har hørt om HD/Hoftedysplasi.

Fra : Birgitte

Dato : 17-03-03 16:31

> Det havde jeg aldrig gættet - jeg har hørt om HD/Hoftedysplasi.
> Camilla Baird
> Primpraus Korater http://www.korat.dk
> mail@korat.dk

Hej Camilla
Det kan være mig der tager fejl....
HIP betyder jo bare hofte, så du har nok ret i at det kun hedder HD
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Pil

Dato : 17-03-03 17:07

On 3/17/03 4:15 PM, in article BA9BA504.2252D%mail@korat.dk, "Camilla Baird"
<mail@korat.dk> wrote:

> Det havde jeg aldrig gættet - jeg har hørt om HD/Hoftedysplasi.

Nu bliver det jo heller ikke nemmere at gætte når nogle skriver at man skal
teste for *både* HIP og HD

Jeg kender i parentes bemærket heller ikke til at HIP skulle være en alment
brugt forkortelse for HD.

Pil

Fra : Camilla Larsen

Dato : 17-03-03 17:58

On Mon, 17 Mar 2003 17:06:49 +0100, Pil <bissekat@jubiimail.dk> wrote:

>Nu bliver det jo heller ikke nemmere at gætte når nogle skriver at man skal
>teste for *både* HIP og HD

Sorry det gik hurtigt på tasterne her men jeg går da ud fra at man ved
at der er tale om det samme
--
Camilla

Fra : Birgitte

Dato : 17-03-03 18:00

"Camilla Larsen" <pepperNOSPAM1@albertsen.org> skrev i en meddelelse

> Sorry det gik hurtigt på tasterne her men jeg går da ud fra at man ved
> at der er tale om det samme
> Camilla

Når nu HIP betyder hofter så kan man jo næsten sige sig selv, at det må
betyde at hofterne skal testes for HD *S* kan man ikk'?
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 17-03-03 20:04

> Når nu HIP betyder hofter så kan man jo næsten sige sig selv, at det må
> betyde at hofterne skal testes for HD *S* kan man ikk'?
> Birgitte
> www.truetrust.dk

*grin* .... de forkortelser.. ja, det er ikke nemt
Umiddelbart hedder det jo selvfølgelig hd, men jeg synes egentlig jeg har
set det omtalt som "hip" nogle forskellige steder. Det er jo selvfølglig
kortere end "hip dysplasia"

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 17-03-03 18:42

On 17/03/2003 17:57, in article cdvb7v8lt2mjamj4v1tt04f2egijooaq5b@4ax.com,
"Camilla Larsen" <pepperNOSPAM1@albertsen.org> wrote:

> Sorry det gik hurtigt på tasterne her men jeg går da ud fra at man ved
> at der er tale om det samme

Ja, NU ved jeg det

Fra : Ida

Dato : 17-03-03 15:42

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

> Med far for at spørge rigtig dumt - hvad er HIP? (jeg har hørt om HIV, men
> ikke HIP)

Hej Camilla *s*

FIP er smitsom bughindebetændelse. Du kan læse mere her
http://makeashorterlink.com/?H2AF115D3

Ida

--
DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Ida

Dato : 17-03-03 15:51

"Ida" <corkycoon@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> flere af

> Hej Camilla *s*
>
> FIP er smitsom bughindebetændelse. Du kan læse mere her

Arj.. der kan man bare se.. jeg var dælme for hurtigt læsende der *G*

Håber da at andre måske kan få glæde af mit link

Ida

--
DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Birgitte

Dato : 17-03-03 15:59

> Ida
> DK CorkyCoon
> www.maine-coons.dk

Hej Ida
Jeg er sikker på at mange kan få brug for dit link
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Tournesol

Dato : 17-03-03 15:50

Hej Bergitte

> Ja det var en sej omgang og meget nervepirrende Men resultatet
> var godt

Ja det kan jeg forstille mig

> [...]
> år, dog er flere af mine katte testet for HIP...
> Vi vælger at teste alle for HIP-PL-HCM-PKD-FIV-FeLV.

ok man behøver vel ikke at få alle testene på en gang eller
er det nemmer????
Altså også for katten dyrlægen er jo ikke lige frem deres bedste ven han
bruger jo altid nåle

> Jeg mener de andre sygdomme er lige så slemme som HCM.

Det har du ret i men der må jo også være grænser for hvor meget man skal
teste eller???
Jeg mener man kan jo ikke bare teste og teste ind i det uenelige til sidst
bliver det jo bare test det hele.

Jeg ved at forældre kattene til mine avls katte er testet.

> Husk endelig, at når du får scaningen fortaget, at det er af en af de
> godkendt dyrlæger

Er der et sted hvor jeg kan læse hvilken dyrlæger der er godkendt???
Jeg vil meget nødigt bruge en anden jeg er så glad for min dyrlæge !!!!!

Hilsen Henriette.

Fra : Camilla Larsen

Dato : 17-03-03 16:04

On Mon, 17 Mar 2003 15:50:10 +0100, "Tournesol"
<bankehyttenfjern@yahoo.dk> wrote:

>Er der et sted hvor jeg kan læse hvilken dyrlæger der er godkendt???
>Jeg vil meget nødigt bruge en anden jeg er så glad for min dyrlæge !!!!!
>
>Hilsen Henriette.

Du kan finde listen over godkendte dyrlæger i kattemagasinet, disse er
også godkendt til at teste for PKD. og på sjælland er det flg :

Den kgl. Veterinær-og Landbohøjskole, Bülowsvej 17, 1870 Frederiksberg
Tlf 35 28 28 28 , dyrlæge Karen Margrethe Pedersen og dyrlæge Jørgen
Kock.

Eller

Frederiksberg Dyreklinik, Frederiksbergvej 17, 4180 Sorø
Tlf 57 83 02 52, Dyrlæge Per Larsen

Man kan købe sig til en pakkeløsning med alle test, dette vil være at
foretrække da det er langt det billigeste.

Efter testene kan man sende testresultaterne ind til OFA hvor man kan
få sine HD resultater bedømt.

--
Camilla

Fra : Tournesol

Dato : 18-03-03 09:33

Hejsa

> [...]
>
> Den kgl. Veterinær-og Landbohøjskole, Bülowsvej 17, 1870 Frederiksberg
> Tlf 35 28 28 28 , dyrlæge Karen Margrethe Pedersen og dyrlæge Jørgen

Jeg rigede for at høre om en samlet pris og fik så afvide at de ikke lave
den slags test mere så der er vist kun han i sorø ham har jeg ikke snakket
med endnu

Jeg vil også lige snakke med min egen dyrlæge hvis ikke han kan lave testene
kan han sikkert anbefale mig et sted der kan

Hilsen Henriette.

Fra : Pil

Dato : 18-03-03 12:56

On 3/18/03 9:32 AM, in article 3e76d970$0$127$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Tournesol" <bankehyttenfjern@yahoo.dk> wrote:

> Jeg vil også lige snakke med min egen dyrlæge hvis ikke han kan lave testene
> kan han sikkert anbefale mig et sted der kan

Som hovedregel skal du nok ikke regne med at din egen dyrlæge kan lave alle
disse test - hvis resultatet skal være pålideligt, skal der specialister på
banen. Din dyrlæge kan tage blodprøver hvis du ønsker at få testet dine
katte for de forskellige smitsomme sygdomme, men at teste for HCM og PKD
kræver mere end de fleste "almindelige" dyrlæger kan præstere. Det er heller
ikke sikkert at din dyrlæge kan tage et ordentligt hoftebillede af dine
katte; selv hvis han er vant til at HD-fotografere hunde, er det ikke
sikkert at han er god til katte, og hvis katten ikke er korrekt
positioneret, kan du ikke bruge billedet til noget.

Men snak med din egen dyrlæge om det, også så han ved hvad du får lavet hos
andre dyrlæger og så han måske kan tilføje resultaterne i dine kattes
journaler.

Pil

Fra : Tournesol

Dato : 18-03-03 13:50

Hej Pil

> [...]
> HD-fotografere hunde, er det ikke sikkert at han er god til katte, og
> hvis katten ikke er korrekt positioneret, kan du ikke bruge billedet

Det tror jeg nødvendig vis heller ikke han kan men, jeg har stor tillid til
ham han mange års erfaring så jeg er sikker på han fortæller mig hvis ikke
han er i stand til at lave prøverne og hvor jeg så kan få dem lavet

Jeg føler bare at ellers bliver det at gribe en dyrlæge ud af luften og det
vil jeg ikke føle mig tryg ved medmidre jeg eks fik en god anbefaling fra en
jeg stole på eks en anden opdrætter.

> Men snak med din egen dyrlæge om det, også så han ved hvad du får
> lavet hos andre dyrlæger og så han måske kan tilføje resultaterne i
> dine kattes journaler.

Det vil han helst sikkert gør hvis jeg bedre ham om det

Hilsen henriette.

Fra : Birgitte

Dato : 18-03-03 13:58

> [...]

det
> vil jeg ikke føle mig tryg ved medmidre jeg eks fik en god anbefaling fra

Det er specialister som netop er godkendt til at tage disse test som Camilla
Larsen skrev navnene på i hendes svar.
Mange andre dyrlæger kan/har også scaneren stående, men de er blot ikke
godkendt/certificeret specialister til at foretage HCM og PKD test.
Jeg sender lige navnene igen.

Fra : Tournesol

Dato : 18-03-03 15:23

Hej bergitte

> [...]
> Mange andre dyrlæger kan/har også scaneren stående, men de er blot
> ikke godkendt/certificeret specialister til at foretage HCM og PKD

sorry hovdet er ikke med mig idag havde over set den sidste den første
laver ikke disse test mere .

Jeg har kun 3 avls katte endnu så det var måske en ide og få dem testet nu
(eller er yellow for lille 4½ mrd??? det må dyrlægen vide ) og så tage dem
løbene som jeg får flere katte eller nye du forstå hvad jeg mener ikke

Hilsen Henriette.

Fra : Birgitte

Dato : 18-03-03 15:49

> [...]

> (eller er yellow for lille 4½ mrd??? det må dyrlægen vide ) og så tage dem
> løbene som jeg får flere katte eller nye du forstå hvad jeg mener ikke

Hej Henriette
Fra 10 måneders alderen kan man starte med at teste kattene.
Vi tager dem også kattene løbende... alle MCO bliver testet før de skal
parres.
Derefter går turen så til NFO kattene.
Hilsen Birgitte

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 18-03-03 19:00

> Jeg vil også lige snakke med min egen dyrlæge hvis ikke han kan lave
testene
> kan han sikkert anbefale mig et sted der kan

Din egen dyrlæge kan klare FIV, FELV og langt de fleste er dygtige nok til
at tage et røngtenbillede. Det er snarere lidt mere svært om de kan give en
bedømmelse der er rigtig. Men hvis man har mod på det, kan man sende det til
OFA og få det bedømt. Det kræver at billedet er af en god kvalitet og katten
ligger lige. Men jeg har endnu ikke oplevet andet end at dyrlægen tog et
billede mere, hvis det første blev skævt.
Der står en del om det på http://www.offa.org/
Jeg kan klart anbefale dig at tage et digitalkamera med til dyrlægen og tage
et digitalt billede af røngtenbilledet, når det hænger på skærmen (bare husk
at slå blitz fra). Det bliver en god kvalitet, og gør at man altid kan få en
"second" mening.
Der er nogle dyrlæger der ikke vil udlevere billedet, det skal ikke holde
dig tilbage. Billedet er dit da du har betalt for det, og hvis du ønsker,
skal du have lov til at tage det med dig.

Knæ (patella luxation) er dermed lidt mere svært. Mange dyrlægere er
simpelthen ikke dygtige nok til at mærke det. Her kan jeg anbefale dig
Skovlunde dyreklinik.
Og det at scanne hjerter og nyrer skal der specialister til, det er vigtigt.

Der findes nogle der har "pakkeløsninger" , og jeg vil umiddelbart tro at
kvl kan henvise til de dyrlæger der er autoriseret til at tage
hcm-scanninger.
Ellers er du velkommen til at ringe eller skrive til mig, så skal jeg gøre
hvad jeg kan for at hjælpe dig med at finde de autoriserede

Der er ingen grund til at smide penge ud af vinduet, så vent til katten er
omkring et års tid, og gå til de dygtige

Hilsen Nina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 18-03-03 19:28

Hov, glemte lige noget. Derfor den her "ekstra udsendelse"
Den svenske Maine Coon klub har samlet nogle specialister til at bedømme
røngtenbilleder. Man er velkommen til at sende billederne afsted til dem og
få dem bedømt. Du kan læse om det gode initiativ her
http://w1.243.telia.com/~u24311488/

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Tournesol

Dato : 18-03-03 19:51

Hej Nina

> Der er ingen grund til at smide penge ud af vinduet, så vent til
> katten er omkring et års tid, og gå til de dygtige

Tusind tak for de gode råd det kan være jeg tager dig på ordet og hænger i
telefonen en dag

Hilsen Henriette.

Fra : Birgitte

Dato : 18-03-03 19:56

> [...]
> Hej Nina

> Tusind tak for de gode råd det kan være jeg tager dig på ordet og hænger i

Hej Henriette
Tag glædeligt imod hjælpen.....
Det er altid dejligt at blive hjulpet rigtig på vej
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Tournesol

Dato : 18-03-03 20:33

Hej

> Tag glædeligt imod hjælpen.....
> Det er altid dejligt at blive hjulpet rigtig på vej

Meget og jeg suger info til mig jo mere jeg kan lære jo bedre en opdrætter
kan jeg blive og der er jo stadig en del tid til jeg skal have killinger
yellow er jo meget ung og rine får lov at vente til efteråret så skal det
også være

Hilsen Henriette.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 18-03-03 20:26

> Tusind tak for de gode råd det kan være jeg tager dig på ordet og hænger i
> telefonen en dag

Du skal være velkommen
Hilsen Nina

Fra : Nina El Falaki

Dato : 17-03-03 18:26

Hej Birgitte

Måske har det ikke været Felin Leukæmivirus din import havde, men en anden
form for leukæmi

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Birgitte

Dato : 17-03-03 20:07

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Birgitte
> Måske har det ikke været Felin Leukæmivirus din import havde, men en anden
> form for leukæmi
> Nina El Falaki
> Feca Somali & Bengal Cats
> E-mail: cats@feca.dk
> http://www.feca.dk

Hej Nina
Åhhh det husker jeg ikke hvilken slags det var, fik hende endda
obdukseret... men kan da fortælle, at hun i hendes lange sygdomsforløb, fik
regnbuehindebetændelse, blev næsten helt blind og var på stærk Pregnisolon
dagligt samt nogle øjndråber jeg ikke husker hvad hedder, alt dette fik hun
i næsten 3 måneder, uden fremgang desværre.
Hun var blev testet for Leukæmi, men den var negativ, først ved obduktionsen
fik vi klar besked.
I rapporten stod der, at hun havde drueligende cyster på samtlige organer.
Skal prøve at finde hendes rapport frem fra gemmerne, hvis jeg kan.
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 17-03-03 21:54

Det du skriver, at hun blev testet negativ, tyder på, at det IKKE var FELv.

Mange tror katte kun kan få FELv, men de kan få alle former for leukæmi,
plus FELv. Jeg har selv været der, derfor ved jeg lidt om det. Det var
heldigvis heller ikke FELv.

Men det er frygteligt at vente på resultatet fra de raske katte.

Fra : Birgitte

Dato : 17-03-03 23:37

> [...]
> heldigvis heller ikke FELv.
> Men det er frygteligt at vente på resultatet fra de raske katte.

Hej Nina
Som lovet ville jeg finde obduktionsraporten, måske du vil forklare mig
forskellen på de forskellige Leukæmi?

Danmarks Veterinærinstitut
Hangøvej 2
8200 Århus N

Konklusion fra :
Svær Hepatitis hos kat, formentlig udtryk for infektion med felint
leukæmivirus, hvilket også udmærket kunne forklare de i anamnesen beskrevne
kliniske symptomer, herunder den beskrevne uveitris.

Patologisk Anatomisk Undersøgelse.
Ved undersøgelsen fandtes der tegn på let uveitis i højre øje. Konjunktiva
og mundslimhinden var porselænshvid.
Efter afhudning bemærkedes det, at der var blødninger, ca 10 cm i diameter
subkutant og strækkende sig ind under venstre skulderblad.
Iøvrigt sås der ingen tegn på blødninger.
Der fandtes iøvrigt normale forhold i mundhulen, og der sås ingen
makroskopisk erkendelige forandringer ved underkæben.
Trakea havde et hvidligt, skummende indhold, der stragte sig ud i
bronchierne.
Desuden sås der aflivningsskader i spidselapperne samt i hjertet.
Leveren var svullen med en let drueklaseligende, 11/2 cm i udstrækning,
hvidlig nydannelse i kapslen.
Milten var ligeledes svullen og med let butte rande, mendens nyrene var
upåfaldende.
Ventriklen var tom for foder, og i tarmene sås et normalt, gulgrønligt
indhold.
Endetarmen indeholdt normale fæcesknolde. Krøslymfeknuderne var meget
svuldne.
Hjernen var uden makropisk erkendelige patologiske forandringer.

Histopatologisk Undersøgelse.
Panleukopeni (kattesyge) ikke påvist, men der sås et moderat til stedvis
svært forøget antal lymfocyter og plasmaceller i lamina propria og i den ene
af biopsierne sås tillige en del abortive, intramukosale folliker.
Der sås massiv hepatitis med udtalt infiltration formentlig udgående fra
portalområderne med flere cellepopulationer af lymfocyter og plasmaceller.
Der sås ingen tydelige tegn på glomerulonefritis.

Dette var svaret på obduktionsraporten.....

Hvis nogen tør oversætte det til dansk, så det bedre kan fårståes vil jeg
være glad.
Jeg har nu fået min forklaring fra min dyrlæge, men hvis der er andre
faglige inden for faget er jeg åben...
Med venlig hilsen Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-03-03 20:04

Hihi der giver jeg sg'u op, hæfter mig dog ved, at de skriver FORMENTLIG
udtryk for infektion......

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 18-03-03 20:11

> Hihi der giver jeg sg'u op,

Åhh hold da op, med en ordbog og lidt hårdt arbejde ... det står da på
dansk... eller det meste af det *G*

Nina

Fra : Birgitte

Dato : 18-03-03 21:11

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse

> Åhh hold da op, med en ordbog og lidt hårdt arbejde ... det står da på
> dansk... eller det meste af det *G*
> Nina

Jeg gloede også første gang jeg læste raporten igennem :-I
Men efter en laaaaaang samtale med min dyrlæge, med masser af forklaring
forstod jeg endelig
Hilsen Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 20-03-03 00:48

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse

> Det du skriver, at hun blev testet negativ, tyder på, at
> det IKKE var FELv.

Det tyder det nu ikke nødvendigvis på, i det at ca. 30 %
af FeLV inficerede katte vil teste negativt, fordi smitten
ligger indkapslet i knoglemarven. Katten kan senere -
specielt i stress-situationer - udvikle FeLV eller der kan
opstå FeLV relaterede sygdomme, som f.eks. cancer.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Birgitte

Dato : 20-03-03 01:17

"Helle Andersen" <abyFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> specielt i stress-situationer - udvikle FeLV eller der kan
> opstå FeLV relaterede sygdomme, som f.eks. cancer.

Hej Helle

Det var også den forklaring jeg fik af min dyrlæge.
Og Jewel's Leukæmi gik først i udbrud ved en fødsel af 9 killinger.
Allerede dagen efter hvor hun blødte meget startede det hele, og allerede på
det tidspunkt kom hun i behandling.
Jeg var heldig, at have 2 andre kattemødre der adopterede alle 8 killinger
uden at kny, for at give Jewl fred og ro il at komme sig, men ak....
Hun fødte i november og blev først aflivet meget meget syg og halvblind i
februar månede, da synes vi, at vi havde prøvet alt, og for Jewel's skyld
var det etisk ikke rigtig at fortsætte behandlingen, som ingen virkning
havde på hende.
Og netop cancer som du omtaler, var det jo netop hvad disse drueligende
klaser var.
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Birgitte

Dato : 20-03-03 01:21

> [...]

> det tidspunkt kom hun i behandling.
> Jeg var heldig, at have 2 andre kattemødre der adopterede alle 8 killinger

Hvorfor 8 killinger var pga af der døde en' det første døgn.
Den havde slugt fostervand ved fødslen, og trods sug og slyngning, kunne vi
ikke redde denne ene killing.
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 20-03-03 01:23

> Og Jewel's Leukæmi gik først i udbrud ved en fødsel af 9 killinger.

Hvilket jo netop er meget typisk, da en graviditet og
fødsel er en stress-situation. Men hun kan sagtens have
testet negativt også på dette tidspunkt og FeLV'en kan
stadig have været indkapslet. Det positive - hvis man kan
snakke om det - er at det ikke smitter så længe det er
indkapslet, men kan dog videregives via modermælken.

> [...]
> februar månede, da synes vi, at vi havde prøvet alt, og for Jewel's skyld
> var det etisk ikke rigtig at fortsætte behandlingen, som ingen virkning

Der er desværre heller ingen håb om bedring for sådan en
kat, så det var godt at hun fik fred.

> Og netop cancer som du omtaler, var det jo netop hvad disse drueligende
> klaser var.

Sandsynligvis har FeLV virus allerede da hun blev smittet
givet anledning til celleforandringer, som ofte først når et
cancerstadie efter gennemsnitligt 2½ år. Det samme kan
ske ved de katte, som helt og holdent bekæmper FeLV
virussen - men altså ikke før end den allerede har givet
celleforandringer.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Birgitte

Dato : 20-03-03 11:12

[...]

Min dyrlæge mente jeg havde importeret en rask smittebære hjem fra Holland,
og først via denne fødsel, fik sygdommen i udbrud.
Jewel udviste ikke tideligere end denne fødsel tegn på sygdom, så det har
været fødslen der har fået den i udbrud.
Hun mistede hurtigt synet efter fødslen, fik dignosen;
Regnbuehindebetændelse og blev behandlet for det, både med dråber til øjne
samt pregnisolon i stor dose.
I den mellemliggende tid frem til hun blev aflivet havde hun haft mange
store op og nedture, fik taget FIV/FeLV test begge negative, så vi havde jo
ingen grund til at frygte Leukæmi som det via obduktionsraporten viste.

Jewel's killinger diede jo kun de første dage på Jewl, så blev de adopteret
af 2 andre missemødre, måske det har været årsagen til at ders test har
været negative også.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 20-03-03 11:51

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> wrote in message

> [...]
jo
> ingen grund til at frygte Leukæmi som det via obduktionsraporten viste.

Nej, det er jo netop det lumske ved den sygdom. Som
om, at den ikke er slem nok i sig selv......

> Jewel's killinger diede jo kun de første dage på Jewl, så blev de
adopteret
> af 2 andre missemødre, måske det har været årsagen til at ders test har
> været negative også.

Det var i hvert fald rigtgi godt, at de ikke blev smittet !

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians