Validering af felter
Fra : Mariann Hansen

Dato : 17-03-03 12:40

Hej NG

Jeg bruger nedenstående til at validere om et tekstfelt er udfyldt:

if (form.elements["tilstand"].value == "") { errors+="Tilstand skal
udfyldes.\n"; }

Men hvad nu hvis der er tale om en select boks hvad skal der så stå i
ovenstående?

Jeg har sat min select boks til " - vælg tilstand - " som default men kan
man så lave koden om til:

if (form.elements["tilstand"].value == - vælg tilstand -) { errors+="Mærke
skal udfyldes.\n"; }

Det virker i hvert fald ikke så er der nogen der ved hvordan det gøres?

Tak
Mar

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-03-03 13:07

Næsten. Du skal bruge selectedIndex.value.

Fra : Mariann Hansen

Dato : 17-03-03 13:24

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message
> Næsten. Du skal bruge selectedIndex.value.

Er det sådan eller?

if (form.elements["tilstand"]selectedIndex.value == - vælg tilstand -) {
errors+="Mærke"}

Mange tak

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-03-03 13:37

"Mariann Hansen" <mh@h.dk> writes:

> [...]
> errors+="Mærke
> >

> Er det sådan eller?
>
> if (form.elements["tilstand"]selectedIndex.value == - vælg tilstand -) {

Nej. Det er lidt mere indviklet end som så :)

if (form.elements["tilstand"].options[form.elements["tilstand"].selectedIndex].value == "- vælg tilstand -") { errors+="Mærke"}

Man kan med fordel gemme select-elementet i en variabel:

var select=form.elements["tilstand"];
if (select.options[select.selectedIndex].value == "etellerandet") ...

Der skal gøres noget med "- valg tilstand -", minimum at sætte det i
anførselstegn. Jeg regner dog med at teksten er det der står i
select-boxen, og det er ikke det samme som option'ens "value".

Hvis man skriver:
<option value="GØR NOGET">- vælg tilstand -</option>
så er det "GØR NOGET" der .value skal sammenlignes med.
Du kan evt. nøjes med at sammenligne selectedIndex med 0, hvis optionen er
den første i selecten.

/L