ind fra haven
Fra : Henrik H

Dato : 17-03-03 11:35

i det seneste stykke tid har der været lidt uenighed imellem mig og
min border collie på 5 mdr. Når jeg mener at hun skal ind, specielt om
morgenen når jeg skal videre på arbejde, er hun af en anden mening!!!
Hun enten ligger eller sætter sig ned og kigger på mig, for ind det
skal hun ihvertfald ikke.

Hvordan skal jeg reagere ved denne adfærd, er der nogle der har haft
lignende oplevelser??

MVH

Henrik
og Borderen Mille

Fra : Ladycatwoman

Dato : 17-03-03 11:58

"Henrik H" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal hun ihvertfald ikke.
>
> Hvordan skal jeg reagere ved denne adfærd, er der nogle der har haft

Hej Henrik.

Kender udemærket problemet, og herhjemme har vi ikke løst det helt men er
godt på vej.
99 % af gangene kommer Cujo, når jeg vil have ham ind. Der skal lige siges,
at haven ikke er ret stor, så han kan både se og høre mig.
Der er dog lige nogle gange, hvor han synes, at jeg skal se, hvad han kan,
så han kommer hen til døren bare for at løbe ud i haven igen.
Så lukker jeg døren og går!
Næste gang han gør for at komme ind, vil han gerne ind.

Hvis han så alligevel en sjælden sjælden gang 2. gang også løber ud igen,
henter jeg hans gåsnor.
Og NEJ det er ikke for at slå ham. Han elsker jo at gå tur, så når han
ser den, kommer han stormende. Hvis jeg så har 5 min. til overs, går vi lige
rundt blokken, men ellers finder jeg hurtigt en godbid og gemmer snoren væk.
Alt er glemt, og han er kommet ind.

Mit forslag til dig er, at du skal sende Mille ud, så snart du står op. Lad
hende så være ude til 15-30 min. før du skal gå. Mille ved, at du går så
snart hun kommer ind, så hun har da ikke lyst til at komme ind, for så går
far jo.
Lok hende med alt for at få hende ind. Husk bare, at du skal holde, hvad du
"lover". Dvs. hvis du f.eks. viser hende snoren, somom I skal gå tur, så er
du ihvertfald hver anden gang nødt til at gå med hende. Ellers lurer den
kloge lille border dig. Og husk at rose, når hun kommer ind.

Håber du får løst dit problem.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : skingur

Dato : 17-03-03 12:47

"Ladycatwoman" skrev d. 17-03-03 11:58 dette indlæg :

> "Henrik H" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Henrik.
Sæt dig på hug, lav små øjne og lille mund og kald så indsmigrende, du
overhovedet kan. Hvis du står op og kalder højt, kommer du nemt til at
se meget farlig og truende ud. Godbidder er et must, ligesom den daglige
komme-når-jeg-kalder træning, du stadig skal udføre ti gange om
dagen...med godbidder. Hunden skal helst forbinde sit navn med noget
dejligt, nemlig at det er fedt at komme hen til dig!
jeg synes, du skal melde dig ind i jubii-hundenyt, som er et gratis
"månedsblad" der dumper ind direkte i din mailboks. Det er skidegodt og
der er masser af gode råd og artikler - også om at få hunden til at
komme, når du kalder.
Go fornøjelse
kh, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Per, Odense

Dato : 17-03-03 17:25

I 3e75b603$0$124$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk , skrev skingur
<skingur.news@kandu.dk> , bl.a. :

> Sæt dig på hug, lav små øjne og lille mund og kald så indsmigrende, du
> overhovedet kan.

Hej
Hvis du sidder med siden til er du endnu mere "dæmpende". Du kan også rode
lidt i græsset som om du har fundet noget meget interessant - det plejer at
skærpe hundens nysgærrighed.

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : skingur

Dato : 17-03-03 12:48

Hvordan gik det forresten med øjenbetændelsen?

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik H

Dato : 17-03-03 13:19

skingur <skingur.news@kandu.dk> skrev:
>Hvordan gik det forresten med øjenbetændelsen?

En ganske simpel gang øjenbetændelse. Efter at have anvendt salve
til øjet i et par dage var det væk. Men jeg havde set det værste,
også fordi man får en masse skrækhistorier fra specielt
Borderopdrætter samt erfarne ejere. Specielt set i lyset af at
Mille ikke er fra en Kennel.

Vi havde en del sjov når der skulle dryppes øjne, men når hun var
kommet op på bordet sad hun helt stille, ligesom hos dyrelægen.

mht. til indkald så er Mille super til at komme når vi er til
træning, i skoven eller bare går rundt derude. Da hun var mindre
prøvede jeg adfærden med at sidde på hug og gabe højlydt, til stor
morskab for husstandens øvrige medlemmer) det virkede - de første
3-4 gange så havde hun luret den.

MVH

Henrik
og ikke mindst borderen Mille

Fra : Hanne Pedersen

Dato : 19-03-03 08:16

> [...]
lige
> rundt blokken, men ellers finder jeg hurtigt en godbid og gemmer snoren

Hej Henrik
Jeg vil give Cujo's mor ret i at du skal hente snoren, men jeg mener at du
skal give hunden snoren på og gå indenfor med hende i snor !
Kald hende evt. ind 5-10 min før du skal afsted så i kan nå at træne, lege
eller spise lidt, så hun ikke forbinder det at komme ind, med at skulle være
alene hjemme.

Jeg synes så absolut ikke at du skal give hende snor på og gå en tur, når
hun ikke kommer når du kalder, så belønner du hende jo for at være ulydig !!

Gør det til noget rart at komme hen til dig når du kalder, også selv om du
står i døren. Har du prøvet at kalde på hende fra døren - på tidspunkter
hvor hun IKKE skal ind ?? Ellers så prøv det, nøjagtig som når du træner
indkald, dvs. kald på hende, når hun kommer så giv hende en godbid, og lad
hende rende igen, hvis du gør det tilpas mange gange, og bliver ved med at
gøre det indimellem, så ved hun aldrig om hun kommer for at skulle ind, have
en GOD godbid eller evt. nusses lidt, og det er de færreste hunde der kan
modstå det !
Held og lykke
Hanne, har en 13 mdr. lab

Fra : Ladycatwoman

Dato : 19-03-03 09:51

> [...]
> hun ikke kommer når du kalder, så belønner du hende jo for at være ulydig

Held og lykke
> Hanne, har en 13 mdr. lab

Man skal bare huske, at hunden helst skal være rolig, når man går fra den,
for ellers kan man godt løbe ind i alene hjemme problemer.
Derfor vil vild leg/træning efter min mening være en dårlig ide, da det kun
gearer Molly op, og pludselig kan man stå med to problemer i stedet for et.
Mht. gåtur, jo så er det en belønning, men man skal tænke på for hvad?
Hanne, du mener nok, at det er en belønning for at være ulydig og blive ude,
men sådan tænker Molly ikke. Hun tror det er en belønning for det sidste,
som hun har gjort, og det var at komme ind.
Gåturen fungerer altså som de godbider man ellers ville give for at lokke
hende ind. Hos Cujo er gåturen bare MEGET mere spændende og meget mere
effektiv.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Kristian Andersen

Dato : 18-03-03 11:46

> [...]
> skal hun ihvertfald ikke.
>
> Hvordan skal jeg reagere ved denne adfærd, er der nogle der har haft

Hej henrik og Mille

Har selv en hyrdehund med sin egen mening og har haft samme problem i en
kort periode.
Jeg satte mig på hug med hendes bedste legetøj og kaldte hendes navn med høj
lys glad stemme og lod som om jeg gerne ville dele legetøj med hende.
Men HUSK at rose Mille når hun kommer og smask eventuelt.
Prøv det. det virkede for os.

Hilsen Karina Og Gipsy (Groenendaehl)