Strømforbrug for selvstyrer.
Fra : Kurt Sejr Jensen

Dato : 17-03-03 09:08

Hej!

Nu da sæsonen nærmer sig er jeg begyndt at overveje anskaffelse af en
selvstyrer. Jeg sejler i en Belinda22 og som regel alene, så jeg vil
sikkert få glæde af en selvstyrer. Da jeg ikke har indenbordsmotor er jeg
afhængig af batteriopladning i havn. Er der nogen der erfaring med
strømforbrug ved 'normal' sejlads med en lille kølbåd og selvstyrer.

Vil f. eks. et 70 Ah batteri kunne klare en dagtur med frisk vind?

Hilsener

Kurt Sejr Jensen

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-03-03 08:34

> Vil f. eks. et 70 Ah batteri kunne klare en dagtur med frisk vind?

- Ja sagtens.
Jeg sejler selv mest alene og har sejlet i mange år med en Autohelm 1000 i
en 26 fod båd.
Jeg tror at du skal regne med et gennemsnitsforbrug på 1-2 A. Måske lidt
mere i frisk vind, hvor selvstyren skal arbejde mest.
De moderne selvstyrer er 'intelligente' på den måde at de 'lærer' af
regelmæssige bølgebevægelser således at de ikke hele tiden forsøger at
korrigere for alle bølgerne. Det reducerer strømforbruget noget.

Noget andet er at i frisk vind (eks. 8-10 m/sek) med en 22" båd og på ikke
helt flat vand, vil en selvstyrer sikkert ikke være til så megen glæde
medmindre du skal på fordækket eller ned og tisse el. lign.
Den vil simpelt hen, efter min erfaring, forsøge at fastholde en kurs der
ikke kan fastholdes.
På bidevind kurs kan du bruge den til at fastholde roret i en bestemt
stilling ved at sætte den i 'manuel' og derved spare en del strøm og slid.
(forudsat at vinden er stabil og din båd ikke alt for luvgerrig.)

-God sejlads.

mvh Ole Pagh

Fra : Martin Sorensen

Dato : 17-03-03 09:45

"Kurt Sejr Jensen" <kurtsejr@FJERNworldonline.dk> wrote in message
> [...]
> strømforbrug ved 'normal' sejlads med en lille kølbåd og selvstyrer.
>
> Vil f. eks. et 70 Ah batteri kunne klare en dagtur med frisk vind?

Jeg har ingen erfaring på det område, men du kunne overveje et Solpanel.

/Martin