Tradition eller???
Fra : Ann K.

Dato : 16-03-03 23:30

Hejsa.
Hæ - som forberedelse på at Tia engang med tiden skal gøre sig i den
danske udstillingsverden, har jeg og Manden været afsted som tilskuere
ved de to senest afholdte udstilinger i kbh's området... Godt at få en
fornemmelse af hvad katten, der egentlig foregår sådan et sted

Nå - men i Herlev sad jeg på et tidspunkt og fulgte sceneshowet (hedder
det det???) mens nogle korthårsracer blev fremvist (aner ikke helt hvad
det gjaldt om, men jeg var så træt i fødderne - og der var en ledig
stol! ....
På et tidspunkt sætter en tydeligt nervøs katteejer sig ved siden af
mig... hendes kat skal på scenen - vi kommer lidt i snak og hun siger så
at det egentlig kan være ligemeget at han (katten) skal fremvises - han
vil alligevel ikke have en chance mod sine komkurrenter... Jeg troede så
at der var tale om flere (han)katte af samme race og at hun var en ejer,
som selv kunne bedømme om hendes kat bare ikke (lige den dag) kunne slå
sine konkurrenter... Men næ, nej - jeg forstod tydeligt, hvad hun mente,
da kattene kom på scenen!
Hendes kat var en stor, flot blå brite - kææææmpe hankattekinder og en
god kraftig bygning - lige sådan som jeg har forstået at brite(hanner)
_skal_ være (ikke fordi jeg kender så forfærdelig meget til den
race!)... Og dens konkurrenter var ocikatte, aby'er o.lign - dejlige
letbyggede katte, der kunne stræææækkes til det næsten uendelige!
Jeg må indrømme at _jeg_ også syntes at britehannen ikke havde en
chance... lige pludselig virkede han nemlig gumpetung (ja, næsten tyk!),
klodset og totalt malplaceret i det selskab!!! Det gjorde det
selvfølgelig ikke bedre at han "blev foldet sammen" for netop at vise,
hvor "solid" han var :(
Selvfølgelig blev han dømt ude....

Men - hvorfor bedømmer man egentlig sådan en katterace sammen med andre
katte, der er dens diamentrale modsætninger????
Pgr tradition??? Fordi den er korthåret??? eller...???
Personligt mener jeg da, at den ville have haft en mere fair chance,
hvis den var blevet bedømt med fx perser/exotic, der jo også
karakteriseres med en "kompakt" kropsbygning..... Men hvad ved jeg

Mvh Ann

Fra : Helle Andersen

Dato : 17-03-03 00:07

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klodset og totalt malplaceret i det selskab!!! Det gjorde det
> selvfølgelig ikke bedre at han "blev foldet sammen" for netop at vise,

Du har nu sikkert haft mere ret i dit første gæt I dine øjne har britten
måske set "gumpetung" ud, men det er sandelig sjældent sådan at en dommer
ser på det Vi har britter af ret høj kvalitet her i Danmark og de kan
sandelig sagtens konkurrere med både oci'er, aby'er og andre slanke racer.
Man kan jo også anskue det fra den vinkel at aby'er og oci'er syner ret
anorektiske i forhold til en solid britte. Og det sker absolut ikke sjældent
at en britte banker samtlige oci'er, aby'er ect. langt ud af scenen.

Det kan meget vel være, at den pågældende britte har konkurreret med flere
af de nominerede katte tidligere og ejeren derfor har vidst, at kvaliteten

konkurrenterne var højere.

> [...]
> hvis den var blevet bedømt med fx perser/exotic, der jo også
> karakteriseres med en "kompakt" kropsbygning..... Men hvad ved jeg

Du kan måske have ret i, at det kan have sine fordele at sammenligne katte
med
samme kropsbygning, men kattene skal i princippet slet ikke sammenlignes -
de
skal måles op imod racens standart - hvilket i sidste ende naturligvis
medfører en
form for sammenligning og jeg vil nu ikke mene, at det ville have givet ham
en mere
fair chance at være i kategori I sammen med perser/exotic. Britterne hører
til i
kategori III, som er korthår. Der er med mellemrum diskussioner om diverse
racer
hører til i den og den kategori - og af og til er der paradokser mellem
typisk kropstype
og pelslængde. "I gamle dage" lå somalien f.eks. i kategori II, som er
semilanghår, men
ligger i dag i kategori III - korthår pga. typen. Der kan være mange
meninger om, i
hvilken kategori en katterace bør ligge, men ofte er det en sag, som kan ses
fra flere
sider.

--
Helle