Amternes højeste punkter
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 16-03-03 23:10

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 16-03-03 23:36

> Vestsjælland Gyldenløveshøj 126 m
> Frederiksborg
> Storstrøm Aborrebjerg 143 m
> Københavns Amt
> København Kommune Bispebjerg 30 m
> Frederiksberg Søndermarken 31 m
> Bornholm Rytterknægten 162 m
>
> Jesper

Sønderjylland skulle være Skamlingsbanken. Mener ikke det er Vejle Amt.
Højde ??
mvh Erland

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-03-03 23:47

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in message
> Er her nogen der kender hullerne?

<yderst fornærmet> Ja, du har glemt Roskilde Amt </yderst fornærmet>

Men det er Skovbakke på 113 meter, tæt ved Gyldenløveshøj (kun 1½ km
derfra). 50 meter fra toppen står der et teletårn, som kan ses langt
væk.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 17-03-03 00:25

Jesper Nielsen skrev:

Det her er hvad jeg umiddelbart har kunnet finde ved at lede på kort,
men jeg kan have overset et par stykker.

> Nordjylland

Knøsen 136 m

> Viborg

Dejehøj 108 m

> Århus Ejer Bavnehøj 173 m
> Ringkøbing

Store Hørbyhøj 131 m

> Ribe

Stenbjerg 103 m

> Vejle Yding Skovhøj 171 m
> Sønderjylland

Skamlingsbanken 113 m

> Fyn Frøbjerg Bavnehøj 131 m
> Vestsjælland Gyldenløveshøj 126 m

Roskilde Amt

Skovbakke 113 m

> Frederiksborg

Maglebjerg 91 m

> Storstrøm Aborrebjerg 143 m
> Københavns Amt

Høje Sandbjerg 85 m

> København Kommune Bispebjerg 30 m
> Frederiksberg Søndermarken 31 m

Bakken hedder Valby Bakke.

> Bornholm Rytterknægten 162 m

Højdeangivelserne på nogle af bakkerne kan variere et par meter.

TT

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-03-03 06:44

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse
> Jesper Nielsen skrev:
>
> Det her er hvad jeg umiddelbart har kunnet finde ved at lede på kort,
> men jeg kan have overset et par stykker.

Korrektion:
Københavns Kommune Bellahøj 36 m

Jesper

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-03-03 14:11

Jesper Nielsen skrev:
> Korrektion:
> Københavns Kommune Bellahøj 36 m

Tak. (modtaget og rettet). Og her er måske endnu
et eksempel på at Geodætisk Institut har regnet en
bronzealdergravhøj med, da de lavede deres
trigonometriske målepunkter. Jeg har 2 forskellige kort
fra G.I., som angiver højden ved Bellahøj til *39* m.

Og i SV-hjørnet af Bispebjerg Kirkegård er højden 32 m
- også på mit nyeste KMS-kort.
(Jeg havde nu ventet at Grundtvigskirken var bygget på
den højeste bakke i området, som vi kalder Bispebjerg).

Ps. Nu har denne tråd kørt så længe at det nok er for sent
at flytte den til dk.videnskab.historie.lokalhistorie, hvor den
slags "topografiske hyggeinteresser" vel naturligt hører
hjemme. Jeg håber at dk.videnskab "overlever"
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- det er meget værre med de

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-03-03 21:47

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at flytte den til dk.videnskab.historie.lokalhistorie, hvor den
> slags "topografiske hyggeinteresser" vel naturligt hører

De 36 meter er taget fra "Før og nu"-kortene på KMS's hjemmeside.

Godt synes jeg selv at dér hvor højhusene ligger er noget højere en det
sted, hvor de 36 meter er indikeret.

Jeg kommer personligt forbi Bellahøj i morgen tidlig, og tager en GPS med,
og tager et par stikprøver. Sjovt nok skal jeg så videre til Silkeborg og
har besluttet at stå af motorvejen ved afkørsel 55 og besøge Einar B og
Yding S.

Jesper

Fra : Grethe Nielsen

Dato : 21-03-03 22:19

"Jesper Nielsen" skrev i en meddelelse...
> besøge Einar B

Einar B er sikkert ganske flink, men at besøge ham tjener vist
ikke noget formål i denne højtragende sag.
Besøg du heller Ejer B

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-03-03 22:22

"Grethe Nielsen" <nn@nn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Homepage: http://www.sportslex.com/
> Dybdegående viden til fysisk aktive mennesker med
> interesse for sport, bjergvandring og skiløb.

Tak for rådet.

Jesper

Fra : Peter Weis

Dato : 26-03-03 11:03

> [...]
Silkeborg og
> har besluttet at stå af motorvejen ved afkørsel 55 og besøge Einar B

Hvad sagde så GPS'en?

mvh
Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-03-03 12:57

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message

> "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in message

> GPS med,
> Silkeborg og
> og
>
> Hvad sagde så GPS'en?

GPS'er er værdiløse som højdemåler. Den vandrette nøjagtighed er omkring
10-30 m, den lodrette er det dobbelte. Og med bakker i DK på omkring 100-147
m er det jo ikke det bedste udstyr.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Grethe Nielsen

Dato : 26-03-03 16:12

"Christian B. Andresen" skrev i en meddelelse...
> GPS'er er værdiløse som højdemåler. Den vandrette nøjagtighed
> er omkring 10-30 m, den lodrette er det dobbelte. Og med bakker
> i DK på omkring 100-147 m er det jo ikke det bedste udstyr.

Vandrette positioner
Nøjagtigheden med en folkelig GPS ved bestemmelse af positioner
er ned til én meter. Dyrere systemer kan præstere nøjagtigheder
ned til en decimeter, muligvis mindre.

Lodrette positioner
Højdemåling i visse GPS'er kan foregå såvel barometrisk som via
satellitmåling. Ved bestemmelse af højde på baggrund af
satellitmåling er nøjagtigheden ca. 50 meter. Derimod er
nøjagtigheden ved barometrisk højdemåling ca. 3 m. Den
barometriske højdemåling kræver naturligvis kalibrering jævnligt.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-03-03 06:03

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in message

> [...]
GPS'en sneg sig op på 25 m ved Bellahøj-vejen, men jeg kunne se der var en
bakke længere væk, der var højere med havde ikke tid.

Besøgte EB, men fik ikke checked GPS'en af ukendt grund?!

På YS var den meget gavmild og kom op på 184m, og endnu højere ved den anden
gravhøj nogle få meter øst derfra. Den virker også noget højere, men er det
ikke ifølge skiltet.

Dejehøj i Viborg Amt var også flere meter højere end de officielle 108 m.

Jesper

Fra : Grethe Nielsen

Dato : 27-03-03 08:07

> [...]
> På YS var den meget gavmild og kom op på 184m
> Dejehøj i Viborg Amt var også flere meter højere end de

Målte din GPS højde vha. satelliter eller vha lufttryk
(barometrisk højdemåling, hvor man skal huske at kalibrere
højdemåleren)?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-03 09:01

"Grethe Nielsen" <nn@nn.dk> wrote in message news:b5u7rn$kq8$1@sunsite.dk...

> Målte din GPS højde vha. satelliter eller vha lufttryk
> (barometrisk højdemåling, hvor man skal huske at kalibrere
> højdemåleren)?

Det er korrekt at barometrisk måling er meget bedre end GPS måling.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-03-03 11:24

Christian B. Andresen skrev:

> Det er korrekt at barometrisk måling er meget bedre end
> GPS måling.

Det *var* korrekt indtil 1990'erne. Geodæterne i Kort &
Matrikelstyrelsen bruger GPS til højdemåling. Men
GPS-systemet koordineres med nogle referencepunkter.
Nøjagtigheden af en GPS-bestemt kote svarer fuldt ud
til den, der opnås ved traditionelle metoder.

Barometrisk nivellement bruges i dag kun til foreløbige
højdebestemmelser, f.eks under ekspeditioner.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- kilder: SDE og geodæten "Clemme" fra SNS.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-03 12:20

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> Nøjagtigheden af en GPS-bestemt kote svarer fuldt ud
> til den, der opnås ved traditionelle metoder.

Højden af Jelshøj er bestemt nøjagtigt til 128 m, hvis jeg begiver mig op på
højen med en GPS skal jeg være meget heldig hvis den viser bare i nærheden
af 128m. Hvis man yderligere antager at højen er 5 m, vil GPS'en ikke vise 5
m mindre end dens visning på toppen.

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 27-03-03 14:08

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote:

> [...]
> af 128m. Hvis man yderligere antager at højen er 5 m, vil GPS'en ikke vise 5

Det er fordi landmålere bruger differentiel GPS, jeg ved ikke præcist
hvodan det fungerer, bare at det er meget nøjagtigt. Ulempen er så at et
måleudstyr koster mere end 100.000, og derfor er det ikke det man
normalt har liggende i båden, bilen, .....

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Grethe Nielsen

Dato : 27-03-03 14:42

> [...]
> heldig hvis den viser bare i nærheden af 128m. Hvis man
> yderligere antager at højen er 5 m, vil GPS'en ikke vise 5

Hvilken GPS er du i besiddelse af?
Min er en eTrex Vista og jeg er temmelig imponeret og overrasket
over, hvor nøjagtig den er såvel vandret som mht. højdemåling.
Ved vandrette positioner har jeg ved god satellitforbindelse
været nede på en nøjagtighed af 1 m, lodret er nøjagtigheden ved
barometrisk højdemåling ca. 3 m i forhold til højdeangivelser på
kort. Og den er gennemtestet på adskillige bjergvandringer Europa
rundt.

Husk for resten - hvis man er i besiddelse af en Garmin GPS -
jævnligt at logge ind på Garmins hjemmeside og se, om der skulle
være kommet ny software.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-03 15:23

"Grethe Nielsen" <nn@nn.dk> wrote in message news:b5uuvg$t1d$1@sunsite.dk...

> Hvilken GPS er du i besiddelse af?

Et RoyalTek GPS Eval board, 12 kanals med en STOR GPS antenne monteret på
toppen af bygningen. Lige nu 10 SV's.
Det samme board monteres i bilen, denne gang med en Trimble aktiv antenne på
taget. Jeg modtager oftest mellem 8-12 SV's i bilen.

> [...]
> barometrisk højdemåling ca. 3 m i forhold til højdeangivelser på
> kort. Og den er gennemtestet på adskillige bjergvandringer Europa

Jeg tror simpelt hen ikke du har 1 m nøjagtighed på en håndholdt GPS.
Ligesom jeg heller ikke tror på at du har 3 m nøjagtighed lodret på en
håndholdt barometer.

> Husk for resten - hvis man er i besiddelse af en Garmin GPS -
> jævnligt at logge ind på Garmins hjemmeside og se, om der skulle
> være kommet ny software.

Jeg har nyeste software i min SIRf II chip.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-03-03 10:29

> Målte din GPS højde vha. satelliter eller vha lufttryk
> (barometrisk højdemåling, hvor man skal huske at kalibrere
> [...]

Via satellit.

Jesper>

Fra : Grethe Nielsen

Dato : 27-03-03 14:54

> Via satellit.

Så kan du godt regne med en unøjagtighed på måleresultatetet på
helt op til 50 m for en almindelig købbar GPS. Skifter jeg mellem
satellit- og barometrisk højdemåling på min eTrex Vista, har jeg
oplevet en forskel på de nævnte ca. 50 m.

Fra : Søren

Dato : 17-03-03 20:35

> Storstrøm Aborrebjerg 143 m

Der er et ret stort hul ved Faxe Kalkbrud

Søren

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 17-03-03 23:10

Søren skrev:

> Der er et ret stort hul ved Faxe Kalkbrud

Fakse ligger 70 m o h så det er ikke i nærheden af at være højere end
Møns Klints 143 m.

TT

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-03-03 07:03

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> wrote in message

> Fakse ligger 70 m o h så det er ikke i nærheden af at være højere end
> Møns Klints 143 m.

Du fangede ikke joken: Spørgsmålet var "Er der nogen, der kender
hullerne?" og Faxe Kalkbrud er i sandhed et stort hul.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 18-03-03 09:34

Uffe Kousgaard skrev:

> Du fangede ikke joken:

Åbenbart ikke...

TT

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-03-03 18:34

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse

> Fakse ligger 70 m o h så det er ikke i nærheden af at være højere end
> Møns Klints 143 m.
>
> TT

Er der egentlig nogen der har en liste over amternes laveste punkter?

Jesper

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 18-03-03 18:44

Jesper Nielsen skrev:

> Er der egentlig nogen der har en liste over amternes laveste punkter?

De ligger i hvert fald mellem -7 og 0 m.

TT

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-03-03 19:56

> De ligger i hvert fald mellem -7 og 0 m.
>
> TT

0 m eller hvad? Alle har jo havadgang, lige pånær Frederiksberg
selvfølgelig.

Jesper

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 18-03-03 20:13

Jesper Nielsen skrev:

> 0 m eller hvad?

Ja, eller lavere.

Vestsjællands Amt har -7 m i Lammefjorden.

> Alle har jo havadgang, lige pånær Frederiksberg
> selvfølgelig.

Nåja. Laveste punkt på Frb. er nogle meter over nul.

TT

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-03-03 21:03

Thomas Thorsen skrev:

> Ja, eller lavere.
> Vestsjællands Amt har -7 m i Lammefjorden.

De -7 m er jo grundet menneskeskabt tørlæggelse.
I så fald kan man vel også nævne nogle flere km
dybe huller i undergrunden fra 1950'ernes olieboringer.

Hvor dyb er mon den dybeste boring på land i Danmark?
Findes nogle af dem endnu, eventuelt med forsegling i?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 18-03-03 21:19

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> De -7 m er jo grundet menneskeskabt tørlæggelse.

Hvis ikke tørlagte punkter medregnes her, er der egentlig ingen stor
mening i at tale om laveste punkter her i landet. Vi har vist ikke mange
punkter der helt naturligt ligger under nul.

> I så fald kan man vel også nævne nogle flere km
> dybe huller i undergrunden fra 1950'ernes olieboringer.

Det er så en "højere grad" af menneskeskabt dybde idet der så direkte er
manipuleret med overfladen på stedet hvor dybden måles. Den slags
medregnes normalt hverken i højeste eller dybeste punkter.

TT

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 18-03-03 22:08

Herluf Holdt, 3140 <herluf@worldonline.dk> wrote:

> Hvor dyb er mon den dybeste boring på land i Danmark?

Så vidt jeg husker er den omkring 5 km, men jeg er langt fra sikker.

> Findes nogle af dem endnu, eventuelt med forsegling i?

Nogle af dem gør nok.
Det mest normale er at man lader hullet stå med boremudder indtil det er
blevet logget, hvor man putter en dims ned i hullet der måler
forskellige ting, derefter får hullerne vist som regel lov at stå indtil
de evt skal logges igen, eller de falder sammen. Hvis boringen er foret
kan den godt findes endnu, selv om den er gammel. Boringer er meget dyre
(1 - 3000 kr pr. m) og derfor vil man helst bevare dem så længe så
muligt så de kan logges igen med fremtidens loggingsværktøjer. Desværre
skal boringen være foret for at den kan stå i lang tid og det gør den
dyrere.

De fleste (vigtige) kerner findes endnu. De ligger og samler støv rundt
omkring i kældrerne på universiteterne og GEUS.
Hvis der efter en årrække ikke er vist forskningsmæssig interesse for
kernen og den i øvrigt ikke viser noget interssant, bliver den smidt ud.

Magnus

--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-03-03 12:23

Magnus Marius Rohde skrev:

> [...]

> hullet der måler forskellige ting, derefter får hullerne vist som
> regel lov at stå indtil de evt skal logges igen, eller de falder

Ved du noget mere om, hvad "logge" betyder? Er det f.eks.
noget med at måle temperaturen i dybet? Jeg kan huske at
der blev talt om udnyttelse af den geotermiske energi i
1970'erne.

> Hvis boringen er foret kan den godt findes endnu, selv om
> den er gammel.

Ja, så er det jo spørgsmålet om man forede alle disse boringer.
Det var vel mest vigtigt i lagene ovenover kalken og grundfjeldet.

Jeg husker at vi i lokalbefolkningen fulgte spændt med, da man
borede ved Harrested/Slots Bjærgby syd for Slagelse. Var der
mon olie? - nej. Og så var der også boringen ved Stenlille. Den
gik åbenbart lige ned i en saltdome. (Nu naturgaslager).

(Og så kom den populære "Omø-film" - "Guld og grønne skove").

> [...]

> Hvis der efter en årrække ikke er vist forskningsmæssig
> interesse for kernen og den i øvrigt ikke viser noget

De kunne måske få nogle kroner for sådanne kerner fra enkelte
nysgerrige amatører. På en cykeltur langs Luleälven i Lapland,
Nordsverige, fandt jeg nogle flotte kasserede borekerner.
Havde jeg dog bare haft en cykel-trailer med den gang.

Året efter var de resterende kerner næsten alle fjernet. Nu
ligger mine syv kernestykker i min "klenodiesamling" sammen
med "Verdens ældste gnejs" fra Grønland.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 19-03-03 16:28

Herluf Holdt, 3140 <herluf@worldonline.dk> wrote:

> Ved du noget mere om, hvad "logge" betyder? Er det f.eks.
> noget med at måle temperaturen i dybet?

Ja da, man måler blandt andet: temperatur, naturlig gamma stråling, det
der hedder neutronlog der er gennemtrængningsevnen for neutroner,
seismisk hastighed, elektrisk modstand (resitiviteten for at være
præcis). Jeg kan ikke lige komme i tanke om flere lige nu, men man kan
måle næsten alt.

> [...]
> ligger mine syv kernestykker i min "klenodiesamling" sammen
> med "Verdens ældste gnejs" fra Grønland.

Tja det skulle jeg da lige have vidst dengang da jeg var med til at
rydde op i kælderen på Århus Uni, der kunne du have fået en hel
container. Det meste var godt nok sand og knus granit, men der også en
del kerner, primært kalk. De var dog ret kedelige, det var kun kalk og
stort set ikke andet og i øvrigt i ret korte stykker.

Jeg tror i øvrigt ikke at universiteterne må sælge ud af deres gamle
ragelse til privat personer.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-03-03 22:26

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev:

> Jeg kan huske at
> der blev talt om udnyttelse af den geotermiske energi i
> 1970'erne.

Det er man så småt begyndt på. Bla. Københavns Energi og Dong har et
anlæg i planlægningsfasen.

I Thisted skulle der findes et kørende anlæg.

http://www.dong.dk/dk/visside.asp?pageid=1221

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-03-03 21:25

"Søren" <madklub@fjernwanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Der er et ret stort hul ved Faxe Kalkbrud
>
> Søren

Hvis det er Danmarks største hul, hvor er så Danmarks mindste hul?

Jesper

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-03-03 12:52

Jesper Nielsen skrev:
> Er her nogen der kender hullerne?
[Hullerne i listen]

Her er en liste udtrukket fra min "bakkeliste",
flettet sammen med Jespers "amtsliste".
(N.b.: Den er slet ikke komplet. Jeg håber at
linjerne ikke 'knækker').

30 ,, Bispebjerg ... Sjæ. Københavns Kommune
31 ,, Valby Bakke ... Sjæ. Frederiksberg Kommune
64 .. Blåbjerg (tilplant. klit) ... Jyl. V, Blaabjerg Komm.
65 .. Fruebjerg, Grib Skov ... Sjæ. N, Hillerød Komm.
67 .. Hersted Høje (kunstig) ... Sjæ. Albertslund Komm.
67 .. Krogshøj, Teglstrup Hegn ... Sjæ. N, Helsingør Komm.
68 .. Dybbøl Bjerg ... Jyl. Sdr., Sønderborg Komm.
85 ,, Høje Sandbjerg ... Sjæ. Kbh. Amt, Søllerød Komm.
85 .. Tobakke, St. Dyrehave ... Sjæ. N, Hillerød Komm.
89 .. Multebjerg, Grib Skov ... Sjæ. N, Græsted-Gill. Komm.
91 ,, Maglebjerg, Rude Skov... Sjæ. N, Fr.borg Amt, Birkerød Komm.
93 .. Munkebjerg ... Jyl. Ø, Børkop Komm.
95 .. Store Momhøj/Mombjerge ... Jyl. V, Aaskov komm.
97 .. Knivsbjerg ... Jyl. Sdr., Rødekro Komm.
99 .. Ellemandsbjerg ... Jyl. Ø, Ebeltoft Komm.
102 .. Rebild Bakker ... Jyl. N, Skørping Komm.
103 ,, Stenbjerg ... Jyl. Ribe Amt, Brørup Komm.
105 .. Mørkemose Bjerg ... Sjæ. V, Jernløse Komm.
108 ,, Dejehøj ... Jyl. Viborg Amt, Hvorslev Komm.
111 .. Tihøje ... Jyl. V, Trehøje Komm.
113 ,, Skamlingsbanke ... Jyl. Sdr., Christiansfeld Komm.
113 ,, Skovbakke, Lerbjerg Skov... Sjæ. Roskilde Amt, Hvalsø Komm.
119 .. Grønbanke/Grønbakke ... Fyn, Ryslinge Komm.
119 .. Thyras Høj ... Jyl. Ø, Vejle Amt, Jelling Komm.
121 .. Vejrhøj ... Sjæ. V, Dragsholm Komm.
123 .. Kobanke ... Sjæ. S, Rønnede Komm.
126 ,, Gyldenløves Høj ... Sjæ. V Amt, Ringsted Komm.
128 .. Trebjerg ... Fyn, Faaborg Komm.
129 .. Vissenbjerg ... Fyn, Vissenbjerg Komm.
131 ,, Frøbjerg Bavnehøj ... Fyn, Amt, Aarup Komm.
131 ,, Store Hørbyhøj ... Jyl. Ringkøbing Amt, Ikast Komm.
136 ,, Knøsen ... Jyl. N Amt, Dronninglund Komm.
137 .. Agri Bavnehøj ... Jyl. Ø, Ebeltoft Komm.
143 ,, Aborrebjerg ... Møn, Storstrøms Amt
147 .. Himmelbjerget ... Jyl. Århus Amt, Ry Komm.
162 ,, Rytterknægten ... Bornholm
172 ,, Ejer Bavnehøj ... Jyl. Århus Amt, Skanderborg Komm.
173 ,, Yding Skovhøj ... Jyl. Vejle Amt, Gedved Komm.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- rettelser og tilføjelser modtages gerne

Fra : Jannie og Jens

Dato : 19-03-03 16:51

> 172 ,, Ejer Bavnehøj ... Jyl. Århus Amt, Skanderborg Komm.
> 173 ,, Yding Skovhøj ... Jyl. Vejle Amt, Gedved Komm.
>
> --
Jeg bor tæt på Ejer bavnehøj, og kender til kampen mellem de lokale bøner,
om hvilken der er højest. Jeg er kommer frem til, at det må være et
vurdereings spørgsmål.
Men en ting er helt sikkert, bønerne i Yding, har for mange mange år siden
smidt flere meter jord på Yding skovhøj, for at derres høj skulle være den
højeste, dette jord er jo så faldet lidt sammen siden. Så plantede man på et
tidspungt træer på yding skov høj, for at den skulle syne højere.

Til gendgæld bygede man jo så et tårn på ejer bavnehøj, for hvis det var
tiladt, at vinde kampen, ved at forhøje højen med jord, var det vel lige så
legalt, at gøre det med mursten.

Fra naturens side tror jeg faktisk, at det er ejer bavnehøj der er højest.

Jens

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 19-03-03 16:54

Jannie og Jens skrev:

> Fra naturens side tror jeg faktisk, at det er ejer bavnehøj der er
højest.

Ifølge Kort- og Matrikelstyrelsen er den "naturlige" højde på de to
høje:

Ejer Bavnehøj 170,89 m
Yding Skovhøj 170,83 m

Begge mål er efter Dansk Vertikal Reference (DVR90) som er gældende
standard.

TT

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-03-03 17:43

Thomas Thorsen skrev:
> [...]
> Ejer Bavnehøj 170,89 m
> Yding Skovhøj 170,83 m
> Begge mål er efter Dansk Vertikal Reference (DVR90) som er

Tak for svaret. Nu retter jeg begge højderne til 171 m i min
"bakkeliste". Ifølge SDE ligger der en gravhøj på Yding Skovhøj.
Dette gav anledning til en stor diskussion i 1930'erne om
højderekorden. Hvis man måler den med, er Yding Skovhøj
173 m høj, men det skal/må man jo ikke.

Så kommer spørgsmålet: De trigonometriske stationer på
andre danske bakker er i nogle tilfælde anbragt ovenpå
diverse gravhøje fra sten- og bronzealderen. Har man så
fratrukket deres højde? F.eks. Hesbjærg ved Gilleleje. Den
er det højeste punkt i området, 50 m. Men Geodætisk
Instituts trigonometriske station er anbragt ovenpå en
bronzealderhøj, som er ca. 3-4 meter høj. Det er vel
"snyd"?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 19-03-03 17:57

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> 50 m. Men Geodætisk Instituts trigonometriske station
> er anbragt ovenpå en bronzealderhøj, som er ca. 3-4

Om det er snyd, afhænger jo af til hvilket formål stationen skal bruges.

Men jeg tvivler på at alle højdemål på kort er korrigeret for gravhøje
og lignende.

TT