Hudbetændelse
Fra : Martin Edlich

Dato : 16-03-01 00:24

Hejsa

Nogen der har erfaringer med hudbetændelse (på hunde!)?

Brotus bliver ved med at få sår på maven omkring kønsdelene, og jeg tog
ham derfor til dyrlægen, efter først at have prøvet divese andre
løsninger, og han mente at det sandsynligvis var hudbetændelse. Han
opdagede også at Brotus var rød mellem tæerne, hvilket åbenbart er endnu
et symptom på denne lidelse.

Løsningen er forhåbentlig den pennicilinkur han blev ordineret.

Nu er der så lige dukket et par spørgsmål op jeg glemte i forvirringen:

Er det smitsomt (kontakt)?

Er det noget der har tendens til at komme igen?

Hvorfor opstår sygdommen?

PS: Brotus er åbenbart mindre end han ser ud til - dyrlægen skønnede ham
til ca 60Kg, han vejede "kun" 52Kg. Han er forresten lige blevet 1 år.

--
MVH
Martin Edlich

Mød Brotus på http://www.edlich.dk/vovsen/

Fra : J. K. J

Dato : 19-03-01 22:52

Hej Martin
Jeg er bange for at diagnosen er furunkulose.
Det er ret udbredt blandt schæfere, labrador og mange flere.
Der er tale om stafylokokker/streptokokker og chancen for at den ikke kan
helbredes er til stede.
Allerbedst som man tror, at der er styr på lidelsen, så blusser den op igen.
Jeg har lige måttet sige farvel til en dejlig schæfer på 3 år, efter mange
forgæves forsøg og mange tusinde kroner fattigere.
Bed din dyrlæge om et ærligt svar og et ærligt råd.
Prøv at kigge på dette link
http://www.husdyr.kvl.dk/htm/hunde/pyrod.htm
samt
http://www.netdyredoktor.dk/

Hilsen
med ønsket om helbredelse
Jørgen

Du kan også læse dig til en hel del om denne hudbetændelse
under dyredoctor

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-03-01 00:24

In article <%evt6.1260$bq4.54102@news.get2net.dk>,
"J. K. J" <jjgas@get2net.dk> wrote:

> Jeg er bange for at diagnosen er furunkulose.

Efter at have læst om det, gør det også mig bange, men Brotus har
heldigvis ikke alle symptomerne. Pennicilinen ser også ud til at have
hjulpet allerede, han er mindre rød og sårene er forsvundet, så
forhåbentlig slipper vi med skrækken.

> Allerbedst som man tror, at der er styr på lidelsen, så blusser den op igen.
> Jeg har lige måttet sige farvel til en dejlig schæfer på 3 år, efter mange
> forgæves forsøg og mange tusinde kroner fattigere.

Øv, sådan noget p*s.

> Bed din dyrlæge om et ærligt svar og et ærligt råd.

Han var faktisk (hudløst) ærlig.

> Prøv at kigge på dette link

Fornem information på netdyredoktor, den anden link var lidt død.

Fra : J. K. J

Dato : 20-03-01 16:14

Jeg har ikke selv problemer med at modtage det omtalte link.
Du får det lige her:
Genetisk faktor ved tilbagevendende hudproblemer hos Schæfere(5).

Pernille Johansen1, Maja Jensen2, Knud Christensen3 Flemming Kristensen4

1) Greve Landevej 92, 2670 Greve

2) Førslev Bygade 19, 4690 Haslev

3) Sektion for Genetik og Avl, Institut for Husdyrbrug og Husdyrsundhed,

4) Sektion for Mindre Husdyr, Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole (KVL),
Bülowsvej 13, 1870 Frederiksberg C,

5) Artiklen er en omarbejdet udgave af PROJEKT HUDPROBLEMER HOS
SCHÆFERHUNDE, der er en opgave gennemført af PJ og MJ i forbindelse med
afslutning af veterinærstudiet med vejledning af lektor Flemming
Christensen.

INDLEDNING.

På materiale fra KVL's Hospital for Mindre Husdyr er gjort den iagttagelse,
at antallet af Schæfere med hudproblemer er betydelig. Da mange af disse
hunde ikke kan helbredes er det vigtigt at få fastslået om hudlidelserne har
en genetisk baggrund. Er dette tilfældet vil der være åbnet mulighed for ved
seriøs avl, at reducere problemet.

To års patient materiale fra KVL's Hospital For Mindre Husdyr er gennemgået
for at få et skøn over hyppigheden af hudproblemer hos hunde og vi har
endvidere kontaktet dyreklinikker fordelt over hele landet. Resultatet viste
at blandt schæferpatienter havde ca. 20-25% en hudlidelse. Frekvensen har de
seneste 10 år været konstant.

På denne baggrund har det været naturligt at formulere følgende
problemstillingerne omkring schæferhunde: 1) Er hudlidelser et stort
problem? 2) Har hudlidelserne en genetisk baggrund? 3) Er hudlidelserne
køns- og aldersrelateret? 4) Kan hundens nærmiljø påvirke frekvensen af
hudproblemer?

SCHÆFERENS 'DYBE' HUDLIDELSE

Den kaldes på engelsk German Shepherd Deep Pyroderma (GSDP). Lidelsen er
karakteriseret ved at betændelsen inddrager såvel de ydre som de dybere
liggende hudlag. Dvs. at der foruden rødme og sår også ses bylder evt med
opbrud. Hudlidelsen medfører en bakterielle infektion, der hovedsagelig er
forårsaget af stafylokokker, men andre bakterier såsom streptokokker og E.
coli er ligeledes blevet isoleret fra angrebene hudområder (Kilde XXXX). Der
er adskillige udløsende og /eller komplicerende faktorer, som feks
forskellige allergiformer, såvel som genetiske faktorer.

Fordelingen af de angrebne områder der er typisk for GSDP, er kryds, lænd,
lår og bug, som værende de steder der altid er inficeret. Nogle individer
kan desuden have læsioner på bryst og nakke (se Fig 1).

Læsionerne opstår sædvanligvis omkring hårrødderne, med en samling af
blærer, bumser og røde pletter. Senere følger hårtab, hudfortykkelser, sort
pigmentering og bylder. Dertil kommer en stor del selvbeskadigelse
forårsaget af kløen.

Sygdommen optræder som regel hos tilsyneladende raske hunde,- dog kan der i
svære tilfælde ses vægttab, nedsat appetit og feber. Læsionerne er yderst
smertefulde for hunden. Sygdomsforløbet er langt, stormfuldt og præget af
gentagne perioder med kortvarig opheling, og derefter ny opblussen (Kilde
xxx).

Set fra bug Set fra ryg

Figur 1. De angrebne områder ved GSDP er skraveret. Billedet viser et stærkt
angrebet område

MATERIALE, RESULTATER OG DISKUSSION

Der er gennemført en hud undersøgelse af i alt ca. 350 schæfere,- hvoraf vi
opsøgte ca. halvdelen på træningspladser på Sjælland. De resterende hunde
blev undersøgt på hovedavlsskuet i Vallensbæk, august 1996, hvor hunde fra
hele landet var repræsenteret.

Ud over en almen vurdering bestod hud undersøgelsen i, at påvise
hudforandringer i følgende regioner: Ører, ryg/kryds, lår, bug, armhule,
lyske, omkring endetarm og poter.

I vores undersøgelser bruger vi betegnelsen 'syg' på de hunde som på
undersøgels tidspunktet havde hudforandringer af enten overfladisk eller dyb
karakter. Dvs. at hunden havde en eller flere af ovennævnte hudforandringer.

I forsøg på at klarlægge hvilke faktorer der evt. har betydning for
sygdomsbilledet fik samtlige ejere udleveret et spørgeskema. Dette indeholdt
spørgsmål som: Stambogsnummer, alder, årstid, køn, hundegård, løbetid
(hormoner) lopper m.m.

Af de undersøgte hunde var der desværre kun 148 der tilbage leverede et
udfyldt spørgeskema.

Blandt disse hunde var konstateret en hudlidelse hos 61 dyr, og de
resterende 87 raske blev inddraget som kontrolmateriale.

Den genetiske undersøgelse er gennemført på grundlag af 148 stamtavler i
elektronisk form stillet til rådighed af DKK. Samtlige stamfædre/mødre ud
til fjerde led er inddraget i undersøgelsen. Af pladshensyn valgte vi i
denne artikel kun at vise resultater fra de stamfædre i stamtavlerne der
forekom mere end 50 gange. Disse resultater er vist nedenstående, Tabel 1.

Antal ................. %

Stamfar nr.*) raske syge Total syge

1 28 25 53 53
2 24 30 54 56
3 44 52 96 54
4 32 26 58 45
5 88 45 133 34
6 47 24 71 34
Total 263 202 465 43

----------
*) Stambogsnumre er DKK bekendt.

Table 1. Der var 6 stamfædre der forekom mere end 50 gange i stamtavlerne af
de undersøgte hunde. Hundenes status var syg eller rask. Resultaterne fra en
statistisk analyse vise en betydelig forskel mellem stamfædrene (p<0,001).
Dette betyder, at en given stamfar påvirker sandsynligheden for udbrud af
sygdommen hos en given hund.

Som det ses er der stor forskel mellem stamfædrene med hensyn til frekvens i
stamtavlerne hos syge og raske hunde. De tre første stamfædre er
disponerende med ca. 55 procents syge, hvorimod de to sidste har meget lave
procenter (34) af syge hos afkom. Grunden til at sammenhængen bliver ret
svag er at stamfædrene ligger ude som oldeforældre.

Det ville være ønskeligt at have et materiale af samme størrelsorden hvor
opgørelsen kunne ske på grundlag af fædre.

For at udbygge vores materiale, har vi desuden gennemgået KVL's Hospital for
Mindre Husdyr journalakiv 2 år tilbage. Dette betyder at vi også har
mulighed for, at vudere om schæferhunde er mere syge i forhold til andre
racehunde, idet dette er en generel opfattelse.

I håb om at kunne be- eller afkræfte dette, beregnede vi via KVL's
journalarkiv (1200 racehunde), hvor en procentdel der var schæfere ud af det
samlede antal racehunde.

I følge DKK's registreringer, udgør stambogsførte schæferhunde 11,5 % af
samtlige racehunde. Fra journalarkivet på KVL fandt vi en sygdomsfrekvens
hos schæferhunde på 26,6 %, heraf må vi konkluderer, at Schæfere generelt er
mere syge end andre racehunde.

Undersøgelsen viste at udehunde har færre hudproblemer end indehunde, idet
40,7 % af de raske hunde går i hundegård, mens tallet kun er 16,4 % for de
syge hunde. Her er det nok især de allergisk disponerede , som undgår
sygdom - da de alt andet lige bliver udsat for færre allergener i en
hundegård end indendøre.

GSDP optræder hyppigst hos hanhunde, idet 71 % af vores patientmateriale med
GSDP var hanhunde.

Den statistiske analyse har vist at der er familievis forekomst af sygdommen
hvilket kan tolkes som en genetisk disponerende faktor. Som supplement til
denne analyse kan nævnes, at gennem samtale med ejere, vidste 19 % med
sikkerhed, at andre individer i hundens nærmeste familie ligeledes havde
hudproblemer. I betragtning af hvor få der har kontakt med kuldsøskende,
forældre o.l., er dette et betydeligt tal.

Selv om de svære hudproblemer først ses hos de voksne-middelaldrende hunde,
skal det understreges at i 54 % af tilfældene, startede symptomerne allerede
i hvalpestadiet. Denne erfaring bør kunne bruges i et seriøst avlsarbejde,
ved at sortere disse hunde fra på dette tidlige tidspunkt. På den måde kan
avlerne spare både tid og penge på at føre disse hunde op til krævende og
dyre kåringer. Det er ikke en svaghed at have en hund med hudproblemer. Det
er derimod en styrke at erkende det og udelade dyrt fra videre avl !

Nærværende undersøgelse bekræftiger at GSDP er en kompleks lidelse, hvor
genetik spiller en betydelig rolle. En langsigtet plan bør derfor være en
avlsmæssig forbedring. På kort sigt er det væsentlig at undgå udløsende
miljøfaktorer for disponerede hunde. Der gøres opmærksom på, at en så vigtig
faktor som fodring,- ikke har kunnet inkluderes i undersøgelserne. Der er
også andre former for allergi udløste hudproblemer som bør undersøges
nærmere.

SAMMENDRAG.

Ved en hud undersøgelse af ca. 350 schæferhunde i alle aldre og en opgørelse
af klinikmateriale blev der gjort følgende fund: Ca. hver fjerde schæfer som
præsenteres i klinikken, har et hudproblem. German Shepherds Deep Pyoderma
(GSDP) domineres klart af hanhunde (71%).Tendensen til hudlidelser er
reduceret hos hundegårdshunde, udemiljø bør foretrækkes, hvis man ejer en
disponeret hund. Der er påvist en familiær optræden så hunde med
hudproblemer bør tages ud af avlen. Hos ca. halvdelen af de syge hunde er
hudproblemerne opstået imens hunden stadig var hvalp.

TAK

Til de deltagende hundeejere, kredse og dyreklinikker samt Dansk Kennel Klub
for fremskaffelse af stamtavlerne.

Litteratur:

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-03-01 23:17

In article <wvKt6.445$0k5.33929@news.get2net.dk>,
"J. K. J" <jjgas@get2net.dk> wrote:

> Jeg har ikke selv problemer med at modtage det omtalte link.
> Du får det lige her:
> Genetisk faktor ved tilbagevendende hudproblemer hos Schæfere(5).

Jeg prøvede lige en anden browser, og så fungerede det.

Jeg tvivler dog stærkt på at det er furunkulose, da Brotus ikke har
virket irreteret over udslettet. Han har ikke slikket sig på de udsatte
områder, andet end normal rengøring.

Mit gæt er at det er opstået af svamp fra i sommers, og at vi så bare
ikke har fået slået det ordentlig ned fra starten.

Men jeg kontakter nok lige dyrlægen når vi er sikre på om pennicilinen
virker eller ej.

Fra : Stine

Dato : 19-03-01 23:11

Hej

Har du fået ham undersøgt for svamp ???

Det mellem tæerne kunne lyde som det mine hunde havde i "sommers" ( øh var
det sommer ? ) Jeg fik noget svampemiddel jeg skulle vaske poter og ben i,
og så forsvandt det. Det var på grund af at det var så vådt.
Stine

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-03-01 00:26

In article <996000$pku$1@sunsite.dk>, "Stine" <santippe@hund.dk> wrote:

> Har du fået ham undersøgt for svamp ???

Jeg går ud fra at dyrlægen ved hvordan svamp ser ud, så det har jeg.

Vores første tanke var faktisk svamp, og det er en af de ting vi prøvede
før vi tog ham til dyrlægen.

Ellers tak for rådet.

Fra : x Vuf x

Dato : 20-03-01 13:01

Tue, 20 Mar 2001 00:26:20 +0100, Martin Edlich wrote:

>Jeg går ud fra at dyrlægen ved hvordan svamp ser ud, så det har jeg.
>Vores første tanke var faktisk svamp, og det er en af de ting vi prøvede
>før vi tog ham til dyrlægen.
>Ellers tak for rådet.

En af mine hanner sutter på sine tæer, når han keder sig.
Så bli'r han også helt rød og hudløs. Han får skærm på
i et par dage, og så er det overstået.

--
Mvh Sonja sonpet@***mixeren.com fjern de tre *
http://www.sonpet.mixeren.com

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-03-01 23:42

In article <p3bebtkdp37pcroa614ffth920kbi6rug8@4ax.com>,
x Vuf x <sonpet@***mixeren.com> wrote:

> En af mine hanner sutter på sine tæer, når han keder sig.
> Så bli'r han også helt rød og hudløs. Han får skærm på
> i et par dage, og så er det overstået.

Godt jeg ikke er en af dine hanner

Brotus har heldigvis ikke dårlige slikkevaner.

Fra : x Vuf x

Dato : 21-03-01 09:21

Tue, 20 Mar 2001 23:41:43 +0100, Martin Edlich wrote:

>Godt jeg ikke er en af dine hanner

Det er jeg også! Jeg holder mig til hanner, der ikke er større,
end at jeg kan klare dem i en fight! *G*

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-03-01 18:46

In article <6sogbtgdpvek3tbplae5trk03udq3gvve5@4ax.com>,
x Vuf x <sonpet@***mixeren.com> wrote:

> Det er jeg også! Jeg holder mig til hanner, der ikke er større,
> end at jeg kan klare dem i en fight!

Der skal nu ikke så stor en kvinde til at lægge mig ned

Fra : x Vuf x

Dato : 22-03-01 00:47

Wed, 21 Mar 2001 18:45:46 +0100, Martin Edlich wrote:

>Der skal nu ikke så stor en kvinde til at lægge mig ned

Hehehe...jamen de svarer ikke igen og drikker ikke bajere!

Fra : Webmester®

Dato : 20-03-01 00:43

Hej Martin

> Nogen der har erfaringer med hudbetændelse (på hunde!)?

Ja i allerhøjeste grad, min hund en Cain Terrie (6 år) har haft
hudbetændelse
og allergi i de sidste 5 år, hudbetændelsen kan bekæmpes med pencillin,
men vil højeste sandsynlig blusse op igen. Trods alt har min hunden haft
det fint, bare man er opmærksom på, at straks betændelsen kommer, skal
den bekæmpes.

> Er det smitsomt (kontakt)?

Nej, jeg er i hvertfald aldrig blevet smittet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-03-01 00:59

In article <9965ni$5se$1@news.cybercity.dk>,
"Webmester®" <no.slam@iname.com> wrote:

> [...]
> Trods alt har min hunden haft det fint, bare man er opmærksom på, at
> straks betændelsen kommer, skal den bekæmpes.

Det lyder som om vi skal holde godt øje på hans hud. Hvordan ser de
første tegn på hudbetændelse ud?

> Nej, jeg er i hvertfald aldrig blevet smittet.

Nu var det også mere om det smittede til andre dele af kroppen (hans),
samt andre hunde jeg mente.

Fra : Webmester®

Dato : 20-03-01 09:57

> Det lyder som om vi skal holde godt øje på hans hud. Hvordan ser de
> første tegn på hudbetændelse ud?
For min hund så viser det sig bl.a. ved at hans hud bliver let rødlig, og
han begynder at slikke
sine poter (mere end normalt), men da han også har allergi, kan det også
være det der, udløser
hans hudbetændelse, ifølge min dyrelæge. For Charlie (hunden !), er det
første sted jeg som regel
kan se at det er ved blusse op igen, på maven omkring hans pung.

> Nu var det også mere om det smittede til andre dele af kroppen (hans),
> samt andre hunde jeg mente.
Jeg har ikke hørt at det skulle kunne smitte andre hunde, men for charlie's
vedkomne, så er
det ikke altid de samme steder han får betændelse. Der er dog områder hvor
det er mere
kraftig end andre steder.

P.S. Den person som antydede at du skulle få aflivet din hund, skal huske
på, at bare fordi
det er blevet lidt besværlig at have sin hund, kan man da ikke bare kassere
den igen - DEN
HAR IKKE VALGT DIG - men du har valgt den, så det er din opgave at gøre alt
for den.
(også selv om det koste penge)

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-03-01 23:47

In article <99767t$14um$1@news.cybercity.dk>,
> [...]

> hudbetændelse, ifølge min dyrelæge. For Charlie (hunden !), er det
> første sted jeg som regel kan se at det er ved blusse op igen, på

Jeg synes faktisk at det lyder mere og mere mærkeligt at Brutus ikke
slikker sig, andet en den normale rengøring.

> Jeg har ikke hørt at det skulle kunne smitte andre hunde,

Det er jeg utroligt glad for at høre, jeg tror ikke Brotus vil være glad
for at undvære alle sine legekammarater.

> P.S. Den person som antydede at du skulle få aflivet din hund,

Så hårdt opfattede jeg det nu ikke, men hvis hunden lider så meget af
sin sygdom at dens liv er et helvede, mener jeg nu nok at en aflivning
kan være den rette løsning.

Fra : Stine

Dato : 20-03-01 17:38

Hej Martin.

Kom lige til at tænke på at det måske kan hænge sammen med det foder du
bruger. Nogle hunde kan altså ikke tåle et bestemt foder og ved at skifte
kan meget afhjælpes. Selv om du bruger et virkelig godt kvalitetsfoder, kan
et andet mærke måske hjælpe, hvis betændelsen kommer igen.

Stine

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-03-01 17:42

Stine <santippe@hund.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9980r5$ot$1@sunsite.dk...
> Hej Martin.
.. Selv om du bruger et virkelig godt kvalitetsfoder, kan
> et andet mærke måske hjælpe, hvis betændelsen kommer igen.
>
> Stine
Du har fuldkommen ret .... forskellen kan måske ligge i om
konserveringsmidlerne er kunstige eller naturlige i form af vitaminer .....
og det kan ligeledes være gavnligt at se på antidoxianter ....
MVH
Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 20-03-01 20:00

Tue, 20 Mar 2001 17:41:31 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
> [...]

>konserveringsmidlerne er kunstige eller naturlige i form af vitaminer .....
>og det kan ligeledes være gavnligt at se på antidoxianter ....

(Ahmmm)...Antioxidanter ER konserveringsmidler!
En god antioxidant er f.eks. C-vitamin.

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-03-01 23:07

In article <PKLt6.1431$t_.47629@news101.telia.com>,
"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Du har fuldkommen ret .... forskellen kan måske ligge i om
> konserveringsmidlerne er kunstige eller naturlige i form af vitaminer .....
> og det kan ligeledes være gavnligt at se på antidoxianter ....

Det vil jeg så lige undersøge nærmere.

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-03-01 23:06

In article <9980r5$ot$1@sunsite.dk>, "Stine" <santippe@hund.dk> wrote:

> [...]
> kan meget afhjælpes. Selv om du bruger et virkelig godt kvalitetsfoder, kan
> et andet mærke måske hjælpe, hvis betændelsen kommer igen.

Foderskift er afprøvet, han startede på Hills, og vi skiftede til et
andet (dansk) jeg ikke lige kan huske hvad hedder.

Hans udslet ligner heller ikke allergi, men kan hudbetændelse udløses af
foderallergi?

Fra : Stine

Dato : 20-03-01 23:28

> Hans udslet ligner heller ikke allergi, men kan hudbetændelse udløses af
> foderallergi?

Hej

Uden at kloge for meget i det *G* Jeg er ikke dyrlæge, men
landmandsuddannet !!

Men jo, jeg vil mene at foder allergi kan udløse hudbetændelse. Da der tit
opstår tørre og irriterede områder i huden, der giver kløe ved allergi.
Døde hudceller ( tørre) kan der gå betændelse i. og derved har du jo reelt
hudbetændelsen. Kender det fra mig selv. der er nogle cremer/sæber der
udtørrer min hud, hvorefter jeg får kløe og betændelse i de døde hudceller.
Noget der måske kan hjælpe på en hund ( har ikke lyst til selv at afprøve
det *G*) kan være at give en spsk. madolie i maden daglig i nogle uger.
Gerne den alm. majsolie. Du kan også give hvidløg, da det har en gavnlig
effkt generelt på immunforsvaret, hud, pels osv.
Men prøv en ting af gangen så du ved hvad der gav den ønskede effekt.
Håber du får løst problemet
Stine

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-03-01 18:04

In article <998lc1$m24$1@sunsite.dk>, "Stine" <santippe@hund.dk> wrote:

> Da der tit opstår tørre og irriterede områder i huden, der giver kløe
> ved allergi. Døde hudceller ( tørre) kan der gå betændelse i. og
> derved har du jo reelt hudbetændelsen.

Så blev jeg så meget klogere.

> Håber du får løst problemet

Takker.

Fra : x Vuf x

Dato : 22-03-01 00:47

Wed, 21 Mar 2001 18:04:12 +0100, Martin Edlich wrote:
> [...]

Jeg har psoreasis, og det er tørt og skællende. Det har jeg haft i
42 år...Aldrig nogensinde har jeg været ud for, at der har været gået
betændelse i de tørre pletter!
Vildu være venlig at forklare mig, hvor du har set betændelse i tørre,
døde hudceller?!!

Fra : Stine

Dato : 22-03-01 10:37

> Vildu være venlig at forklare mig, hvor du har set betændelse i tørre,
> døde hudceller?!!

Jep, det vil jeg gerne. Da jeg selv har været udsat for det.
Jeg havde gennem længere tid brugt noget bodyshampoo fra Australien
Bodycare - med tee tree oil - og resultatet blev nogle store "runde"
plamager, der til forveksling kunne ligne ringorm. Hvilket jeg i første
omgang blev behandlet for UDEN resultat ( logisk når det ikke var ringorm).
Derefter blev jeg sendt til hudlæge ( specialist) der gav mig svaret og
forklaringen. Så jeg vil mene det er rigtig nok. Eftersom jeg ikke selv har
"opfundet" det, men har fået det at vide af en hudspecialist. Efterfølgende
blev jeg behandlet med penicillin samt besked om at skifte bodyshampoo -
creme m.m. og har siden ikke haft noget udslæt/hudbetændelse.

Hvorfor du sldrig har været udsat for det med psoriasis kan jeg ikke sige,
måske det er en anden form ???? Eller måske er du bare specielt opmærksom
og får fjernet de døde hudceller ?? Hvad ved jeg om det ))

Men sammenligningen med en hunds tørre hud og det jeg havde kan jo være go'
nok. I bund og grund er det jo en måde for huden at vise at der er noget,
den ikke kan tåle.

Stine

Fra : x Vuf x

Dato : 22-03-01 20:42

Thu, 22 Mar 2001 10:36:41 +0100, Stine wrote:

> [...]
>blev jeg behandlet med penicillin samt besked om at skifte bodyshampoo -
>creme m.m. og har siden ikke haft noget udslæt/hudbetændelse.

Ok, men de røde plamager var vel ikke tørre?
Ja jeg er ikke hudspecialist, men har været hos mange.

>Hvorfor du sldrig har været udsat for det med psoriasis kan jeg ikke sige,
>måske det er en anden form ???? Eller måske er du bare specielt opmærksom
>og får fjernet de døde hudceller ?? Hvad ved jeg om det ))

Næ jeg fjerner ikke døde hudceller, da jeg ikke gider støvsuge
hele tiden...Det kan man altså ikke ved psoreasis... *s*

>Men sammenligningen med en hunds tørre hud og det jeg havde kan jo være go'
>nok. I bund og grund er det jo en måde for huden at vise at der er noget,
>den ikke kan tåle.

Ja måske...

Fra : Stine

Dato : 22-03-01 22:44

> Ok, men de røde plamager var vel ikke tørre?
> Ja jeg er ikke hudspecialist, men har været hos mange.

Jo, de var tørre og kløede af H... til

> Næ jeg fjerner ikke døde hudceller, da jeg ikke gider støvsuge
> hele tiden...Det kan man altså ikke ved psoreasis... *s*

Tja, psoriasis kender jeg ikke noget til - andet end at shampooen skulle
være kanongod at vaske langhårskatte med

Fra : x Vuf x

Dato : 22-03-01 23:46

Thu, 22 Mar 2001 22:44:13 +0100, Stine wrote:

>Jo, de var tørre og kløede af H... til

Og så var det svamp??? Mystisk...

>Tja, psoriasis kender jeg ikke noget til - andet end at shampooen skulle
>være kanongod at vaske langhårskatte med

Hvilken shampoo?

Fra : Stine

Dato : 23-03-01 11:13

> Og så var det svamp??? Mystisk...

Nej, jeg skrev jo at det netop viste sig IKKE at være svamp, men
hudbetændelse

> Hvilken shampoo?

Aner det ikke, en eller anden recept-pligtig shampoo til psoriasis. Det var
en katteopdrætter (perser) jeg engang snakkede med, der fortalte mig det

Som sagt, jeg aner intet om psoriasis
Stine

Fra : x Vuf x

Dato : 23-03-01 21:24

Fri, 23 Mar 2001 11:12:48 +0100, Stine wrote:

>Nej, jeg skrev jo at det netop viste sig IKKE at være svamp, men
>hudbetændelse

Ja det er rigtigt...undskyld, men betændelse plejer
da heller ikke at være tør?!

Ej hvor ærgerligt!

Fra : Stine

Dato : 23-03-01 23:33

> Ja det er rigtigt...undskyld, men betændelse plejer
> da heller ikke at være tør?!

Næ, men det er døde hudceller .. hva' ved jeg om det

> Ej hvor ærgerligt!

Hvis du er interesseret i præcis hvilket produkt kan jeg muligvis finde ud
af det ????

Stine

Fra : x Vuf x

Dato : 25-03-01 01:05

Fri, 23 Mar 2001 23:33:12 +0100, Stine wrote:

>Hvis du er interesseret i præcis hvilket produkt kan jeg muligvis finde ud
>af det ????

Meget gerne. Det eneste, jeg kender, er tjæreshampoo.

--
Mvh Sonja sonpet@***mixeren.com fjern de 3*
Sjatliste..: http://home.worldonline.dk/~sonpet/

Fra : Stine

Dato : 25-03-01 23:43

Skal se hvad jeg kan finde ud af, men det kan tage et par dage )

Fra : x Vuf x

Dato : 26-03-01 11:37

Mon, 26 Mar 2001 00:42:56 +0200, Stine wrote:

>Skal se hvad jeg kan finde ud af, men det kan tage et par dage )

Ok...jeg venter...

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-03-01 08:46

> Hans udslet ligner heller ikke allergi, men kan hudbetændelse udløses af
> foderallergi?

<> det er jeg faktisk 99% sikker på det kan ... En ting jeg kan anbefale
dig at gøre er måske at skifte til produktet Nutro lam og ris ... der er
tilsat naturlige konserveringsmidler i stedet for kunstige ... begge mine
hunde har foderallergi og trives godt og uden allergireaktioner på dette
foder ....

Med venlig hilsen
Ami

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-03-01 11:53

In article <NaDu6.3201$t_.144843@news101.telia.com>,
"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote:

> En ting jeg kan anbefale
> dig at gøre er måske at skifte til produktet Nutro lam og ris

Så gælder det bare om at finde en der forhandler det.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-03-01 12:58

> Så gælder det bare om at finde en der forhandler det.

Jeg tror næsten jeg kan hjælpe dig med en mailadr. hvis du skriver dertil
vil jeg tro du kan få oplyst nærmeste forhandler i din by ... havde du boet
i Ribe kunne jeg have opgivet nærmeste forhandler men prøv at skrive til::
danqueen@post10.tele.dk
Mvh
Ami

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-03-01 20:16

In article <FSGu6.3245$t_.146415@news101.telia.com>,
"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote:

> havde du boet i Ribe kunne jeg have opgivet nærmeste forhandler men
> prøv at skrive til:: danqueen@post10.tele.dk

Det vil jeg prøve, tak.

Fra : John

Dato : 23-03-01 20:11

> Så gælder det bare om at finde en der forhandler det.

Dette er da en mulighed:
http://www.zoocity.dk/templates/group.asp?group=352

Hygge
John.
www.basses-hundeguide.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-03-01 20:15

In article <99g6sh$1jc9$1@news.cybercity.dk>,
"John" <dogstarman@hund.dk> wrote:

> Dette er da en mulighed:
> http://www.zoocity.dk/templates/group.asp?group=352

Når man ikke har bil, skal det helst ikke være for langt væk. Jeg bor
forresten i Hundige.

Fra : Pia Nielsen

Dato : 29-03-01 23:32

Hej Martin!!
Efter at have søgt lidt rundt på nettet fandt jeg dette der passede godt på
din hund:

Hudlidelser forårsaget af hormonelle forstyrrelser

Mange hormondannende kirtler har indflydelse på hud og pels. Til disse
kirtler hører hypofysen, hypothalamus, binyrebarken, skjoldbruskkirtlen,
æggestokkene og testiklerne.

Sammen sørger de hormonelle kirtler bl.a. for at opretholde hudens normale
tykkelse, hårenes vækst, hudkirtlernes talgproduktion samt hudens
modstandskraft overfor forskellige infektioner.

Forstyrrelser i et af hormonsystemerne - som for høj eller for lav
hormonproduktion - vil hurtigt kunne resultere i synlige hudforandringer.
Således kan der optræde hårtab i et eller flere områder ofte symmetrisk.
Huden vil i områder med hårtab kunne ændre tykkelse og blive mere tør eller
fedtet. Endvidere kan der opstå en sortfarvning af området.

Pelsen kan ændre karakter og blive tør og glansløs. Større totter vil nemt
kunne afrives, uden det gør ondt. Huden heler endvidere dårligt efter skader
og operationer. Pelsen vil kun vanskeligt vokse ud igen efter klipning.
Generelt giver hormonelle hudlidelser ikke anledning til kløe hos hunden.
Hvis huden er blevet meget tør og skællende, eller hvis der er opstået en
hudbetændelse, kan der undertiden ses kløe.

De hormonelle kirtler og deres hormoner har foruden at have indflydelse på
huden også virkning på en lang række andre væv i kroppen. Det bevirker, at
der ved nogle hormonforstyrrelser ikke alene ses hudforandringer men også
andre symptomer som f.eks. hyperaktivitet eller sløvhed. Forøget drikkelyst,
urinering, appetit, uregelmæssige løbetider, urininkontinens, ledømhed og
hunkønspræg hos hanhunde er andre symptomer, som kan observeres.

Det kan være vanskeligt at få stillet diagnosen hormonel hudlidelse - eller
finde de hormonsystemer, som har forårsaget hudlidelsen. undertiden kræves
en større og mere systematisk undersøgelse. Foruden ejerens oplysning om
sygdommens udvikling og dyrlægens observationer, vil en række supplerende
undersøgelser være nødvendige herunder hudprøver (biopsier), blodprøver,
urinprøver samt evt. specielle hormonprøver.

Behandlingen af de enkelte hormonelle lidelser er afhængig af, om hunden
producerer for mange eller for få hormoner og kan f.eks. bestå af
hormontilskud, kastration eller ændring af fodringsvaner.

Selvom udredningen af en hormonel lidelse kan kræve lang tid, opnås der
generelt gode resultater af en behandling, når først man har den rigtige
diagnose.

Jeg håber dette kunne hjælpe dig en smule.

Hilsen Pia.

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-03-01 00:43

In article <9a0dml$s1b$1@sunsite.dk>,
"Pia Nielsen" <pia@pia-nielsen.dk> wrote:

> Efter at have søgt lidt rundt på nettet fandt jeg dette der passede godt på
> din hund:

> Jeg håber dette kunne hjælpe dig en smule.

Jeg takker for din indsats, men umiddelbart virker symptomerne ikke helt
som de passer til Brotus' tilstand - så skal det da være i en meget svag
grad.

Men jeg kan da fortælle at pennicilinen virker fortrineligt, udslettet
er næsten væk nu.

Nå ja, penicilin til en hund af den størrelse koster 211kr for 10
piller, men så skal han også kun have 2,5 om dagen...