Loppe resistens
Fra : Ole

Dato : 16-03-03 21:51

Hej Hundevenner,

Jeg er snart træt af de loppebid på benene, og tror faktisk også vores
f.t.lab er.

Jeg bruger Frontline Pour-On Vet (pipetter), men syntes faktisk ikke, at det
virker mere.

Kan lopperne have udviklet resistens overfor ovenstående, eller er det noget
jeg gør forkert/kan gøre mere effektivt ?

Hvad er jeres erfaringer ?

Mvh
Ole

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-03-03 22:02

> Hvad er jeres erfaringer ?

Hej Ole

Min dyrlæge har rådet mig til at skifte mærke af og til...

Rinnie

Fra : Is

Dato : 16-03-03 23:20

> [...]
noget
> jeg gør forkert/kan gøre mere effektivt ?

---

Nu ved jeg jo ikke om du med faste intervaller bruger Frontline, eller du
først bruger det når du har lopperne ??

jeg mener Frontline virker ved at det forhindre lopperne i at formere sig,
så hvis du først bruger det når du HAR lopperne, så skal de jo lige dø
først, og har de første lopper måske lige nået at læge nogle æg inden du
opdagede lopperne, så skal de jo også leve deres liv først !!

har din lab omgang med andre dyr, er der en mulighed for at de kan have
loppe uden at de er generet af det dem !

men jeg kender problemet, bliver jeg bidt af en loppe er det meget værrer
end et mygge stik, jeg klør det til blods !! jeg kommer ( når jeg bliver
bidt af lopper) sommetider loppepulver på mine ben, for at loppen skal dø så
hurtigt som muligt !!

Støder jeg på et pindsvin i haven, får det også loppe pulver, for at mindske
mulighenden for at hunden skal få lopper ( det er dog snart et par måneder
siden jeg sidst gjorde det) !!

pulveret jeg bruger heder: DERRISIC (købt hos dyrlægen)

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-03-03 00:21

"Ole" <bnnb@ping.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
noget
> jeg gør forkert/kan gøre mere effektivt ?

Hej Ole

Ja det kan de godt, men det vil jo tage et stykke tid. De lopper der dør,
udvikler i hvert fald ikke resistens. Problemet ligger måske mere i
omgivelserne. Så for at pipetterne skal virke, så skal omgivelserne være
loppefri. Så det du skal gøre, er at sprøjte for lopper, og ikke nok med
det, også mod æg og larver. De lopper der bider dig, dør jo ikke, men
formerer sig fortrinligt. Loppeæg er jo en fantastisk skabning, der kan
ligge døde i op til 25 - 30 år, og vente på gunstige betingelser, og dræbes
ikke at loppespray. Så der må gang i sprøjterne, og husk alle kroge, og ind
underfodlister o.s.v. Så ved du hvad du skal få en kedelig hverdagsaften
til at gå med. Stil hunden ud, sprøjt, og gå en tur på en times tid med
hunden, og gå så hjem og luft ud, dagen efter kan du så tage mog æg og
larver. Husk at få andre mindre husdyr ud også.

M.V.H.....Benny..

Fra : Smat

Dato : 17-03-03 10:34

> [...]
> hunden, og gå så hjem og luft ud, dagen efter kan du så tage mog æg og
> larver. Husk at få andre mindre husdyr ud også.

Det er korrekt at der kan ligge kravl i gulve ol i ufattelig mange år. Jeg
har talt med flere konsulenter der sælger loppemidler, bl.a. en der også
sælger til omgivelserne. Han sagde, ligesom de andre, at det ikke nytter
noget at behandle omgivelserne, hvis præperaterne til omgivelserne skal
virke skal der typisk et lag på 4 cm. til for at man kan være sikker på
effekt. Det er trods alt en del... måske også små pebret.
Men du kunne da starte med at teste om det overhoved er problemet. En
opvaskebalje på gulvet, med vand og sulfo (sulfoen til at ændre spændingen i
overfladen af vandet) et sterinlys ved vandet, ellers mørke. Fred og ro til
lopperne, hvis der er noget i vandet, ja så har du dit svar.
Er du sikker på at det er lopper? Deres afføring farves rødt hvis du tørre
hunden over med fugtigt køkkenrulle el. Måske kender alle disse småtriks,
men de er da et forsøg værd.
I sydeuropa er lopperne efterhånden blevet resistente overfor frontline. Man
forventer at det også vil blive et problem i Danmark. Du kunne jo overveje
at skifte mærke. Programvet nedbryder et stof der indgår i loppens "tand",
den det bruger til at sætte sig fast med, ligeledes den den benytter for at
komme ud af ægget. Det kan altså ikke komme ud af ægget eller sætte sig fast
på hunden for at få ernæring, når man anvender program vet. Bare et forslag.
Det er rigtigt at det er tabletter, for nogle skræmmende. Men det stof den
nedbryder findes hverken i hund eller menneske, derfor er der heller ingen
kendte bivirkninger.
Det er ikke ment som reklame, bare information. Jeg bruger ikke selv
program, men har overvejet at begynde. Jeg bruger som dig frontline, men har
heldigvis held ved det endnu. Programs minus er helt klart at de ikke tager
flåterne, som frontlinen har stor sussec med. Men der findes jo mange slags
loppemidler, så hvis jeg var dig ville jeg nok lave et skift, til noget
andet, hvad det skal være må du jo vurderer. Spørg på apoteket eller
dyrlægen.

MVH
Margrethe

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-03-03 15:15

> [...]
>overfladen af vandet) et sterinlys ved vandet, ellers mørke. Fred og ro til
>lopperne, hvis der er noget i vandet, ja så har du dit svar.

,,,,,,,,,,,,,,,,det var da et rigtigt husmandsråd hvorfor skulle
lopperne hoppe op i vandet ?

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-03-03 15:15

> [...]
>underfodlister o.s.v. Så ved du hvad du skal få en kedelig hverdagsaften
>til at gå med. Stil hunden ud, sprøjt, og gå en tur på en times tid

,,,,,,,,,,,,hvis man bruger det der er godkendt af statens
skadedyrslaboratorium så skal man være ude i 4-6 timer og lufte
kraftigt ud bagefter. det er lidt dyrere men så ved man også at det er
blevet testet ordentligt .

Fra : Jynis

Dato : 17-03-03 08:39

Lige et alternativ til loppegift. Lopper bryder sig ikke om blod med
hvidløgs smag.Mogen gav mig engang et råd om at gnide mine ben med hvidløg ,
det virkede. Måske det kunne hjælpe at give dyrene lidt hvidløg hver dag.
Det fåes både som granulat og i kapsler, og så styrker det også
imumforsvaret.Jeg er en ren loppemagnet , men fuglelopperne er ikke nær så
agresive når jeg spiser hvidløgs produkter.
Det slår ikke lopperne ihjel , men det minsker problemet.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Ole

Dato : 17-03-03 22:58

Tak for de gode svar,

Jeg konkluderer, at jeg må prøve et andet middel.

Tricket med vandet var nu meget sjovt, jeg formoder at de tiltrækkes af
lyset.

Hvidløg, kors og vievand er et gammelt og effektivt middel mod blodsugere,
hvem husker ikke Dracula.

Var der for øvrigt ikke en der havde opfundet et mundstykke til støvsugere,
der kunne fange lopper på hunden ?

mvh
Ole

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-03-03 06:18

> Var der for øvrigt ikke en der havde opfundet et mundstykke til
støvsugere,
> der kunne fange lopper på hunden ?

Tænker du ikke på luse-snapperen til børn?
Tror det er de færreste hunde der ville synes om at blive støvsuget!

Rinnie

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-03-03 15:59

> [...]
> hvem husker ikke Dracula.
>
> Var der for øvrigt ikke en der havde opfundet et mundstykke til

Hej Ole

Det var meningen med lyset, det fanger loppens opmærksomhed i mørket. loppen
foretager så et pragtfuldt hop, ca 106 gange sin egen højde, ja man bliver
sgu helt misundelig, loppens store problem bliver nu, at landingen er ganske
tilfældig, og da den sigtede efter lyset, valgte den uforvarende at gå i
bad, dog uden først at have tænkt på, at den er en elendig svømmer, men det
gør til gengæld, at du har chancen for at finde nogle af dem, dagen efter.

Jeg ved for vores eget vedkommende, har vi mistanker om lopper, så sprøjter
vi, så er der i det mindste ca 6 mdr, hvor vi ikke behøver bekymre os om
det, og det sørger så for at fluer og andet godt, heller ikke bliver alt for
stor en plage indendørs.

M.V.H.....Benny..