Saltindhold ved titrering?
Fra : Christian Kruse

Dato : 16-03-03 21:02

Hej i gruppen,

Jeg sidder med den indledende databehandling til en kemirapport,
hvor det for en 1.g'er som mig giver lidt mindre mening end godt er.

Emnet er Mohr-titrering, og for at kunne udvikle rapporten skal man
være bekendt med procentindhold. I øvelsesvejledning angives det
gennemsnitlige chloridionindhold i havene som 2 g L^-1, hvilket skal svare
til 3,5% hvis man omregner det til NaCl. Mit spørgsmål er så hvordan
dette fås? Det virker umiddelbart ikke særlig logisk for mig...

Mvh Christian Kruse.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 16-03-03 22:06

Hej

Christian Kruse skrev :
> I øvelsesvejledning angives det gennemsnitlige chloridionindhold i havene
som 2 g L^-1, hvilket skal svare
> til 3,5% hvis man omregner det til NaCl

Find antal mol af 2 gram chlorid.
Dette svarer til antal mol NaCl.
Find massen af NaCl.
Find masse% (dette kræver, at man kender massen af 1 liter havvand)

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Leon Jessen

Dato : 16-03-03 22:17

"Christian Kruse" skrev:
> [...]
> til 3,5% hvis man omregner det til NaCl. Mit spørgsmål er så hvordan
> dette fås? Det virker umiddelbart ikke særlig logisk for mig...

Hej Christian,

Det er formentlig masseprocent.
[Cl-] = 2 g/L

Udregn stofmængden af chloridioner:
n(Cl-) = m/M = 2g/35,45g/mol = 0,056 mol

Na+ + Cl- -> NaCl

Dvs 1:1 så: n(Cl-) = n(Na+)

Udregn massen af natrium:

m(Na+) = n*M = 0,056mol*23,00g/mol = 1,288g

Det betyder at: [Na+] = 1,288g/L

Ialt:

[NaCl] = [Na+] + [Cl-] = 1,3g/L + 2g/L = 3,3g/L

Så jeg får godt nok 3,3g/L / 1000g/L = 3,3 %o (promille)

--
Mvh. Leon
Mail: email@stratleonjessen.dk Fjern 'spaden'.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 17-03-03 10:30

Leon Jessen skrev :
> [NaCl] = [Na+] + [Cl-] = 1,3g/L + 2g/L = 3,3g/L
> Så jeg får godt nok 3,3g/L / 1000g/L = 3,3 %o (promille)

Ja - der må være en fejl i vejledningen. Der skulle nok have stået 20 g/L
for chloridindholdet.

Bemærk at kantede paranteser [X] normalt bruges for aktuel molær
koncentration - dvs enheden herfor er mol/L og ikke g/L.

--
Hilsen
Regnar Simonsen