Placering af bg
Fra : hoaX

Dato : 16-03-03 19:29

Hey

Jeg har lidt problemer med placeringen af mit baggrundsbillede.

I IE6 betyder "center" i midten af kassen. I Opera betyder dette i midten af
skærmen. Det giver 2 helt forskellige placeringer. Nu har jeg så fået det
til at se godt ud i Opera ved at placere det med pixels, men nu ser det ikke
godt ud i IE.

Hvordan laver man det så den bruger en indstilling i IE og en anden i Opera?
Jeg vil helst undgå Javascript, men hvis det er den eneste løsning, så er
jeg fleksibel.

Det ses bedst på <www.hoaxmusic.dk/links.php>

- hoaX
hoaX's website-->
www.hoaxmusic.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-03-03 19:57

"hoaX" <pt5@mail.dk> writes:

> [...]
> jeg så fået det til at se godt ud i Opera ved at placere det med
> pixels, men nu ser det ikke godt ud i IE.

En ringe trøst, men det er Opera der har ret :)

> Hvordan laver man det så den bruger en indstilling i IE og en anden
> i Opera? Jeg vil helst undgå Javascript, men hvis det er den eneste
> løsning, så er jeg fleksibel.

Jeg ville benytte IE's "betingede kommentarer" til at give den sit
eget stylesheet. Det er den sikreste måde jeg kender at behandle
IE specielt, og det overholder HTML-standarden da det ligner en
almindelig kommentar for alle andre browsere.

Hvis man skriver

<!--[if IE]>

<[end if]-->

så vil alle andre end IE se det som en kommentar, men IE vil kigge
på det der er indeni. Så kan man lave speciel kode til IE (hvilket
desværre ofte er nødvendigt!).

<!--[if IE]>
<[end if]-->

Du rammes nok også af at din xml-deklaration sætter IE i quirks mode.
Det kan vist ikke reddes uden at fjerne <?xml>-tagget, hvilket dog
stadig er lovlig XHTML.

/L

Fra : hoaX

Dato : 16-03-03 21:47

"Lasse Reichstein Nielsen" skrev

> En ringe trøst, men det er Opera der har ret :)

Regnede jeg også med...

> <!--[if IE]>
>
> <[end if]-->

Kan jeg så skrive...

div {
background: #ffffff url("billede.gif") no-repeat fixed <!--[if
IE]>center<[end if]-->200px 50%;
}

Vil IE så ikke læse begge positionssæt?

> Du rammes nok også af at din xml-deklaration sætter IE i quirks mode.
> Det kan vist ikke reddes uden at fjerne <?xml>-tagget, hvilket dog
> stadig er lovlig XHTML.

Jeg ved godt hvad quirks mode er, men jeg har ikke rigtig forstand på
doctypes, så jeg vidste faktisk ikke at den var i quirks mode. Skal jeg så
fjerne den øverste linie i min doctype?
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

- hoaX
hoaX's website-->
www.hoaxmusic.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-03-03 22:07

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

[hoax]
> [...]

Det gælder når IE er i Quirks mode.

+ Mozilla + IE6 i standard-mode...

Det er ikke nødvendigt. Fjern din xml-erklæring (og placer en
tegntypespecifikation i et meta-tag) - så går IE i standard-mode og
viser siden korrekt (NB: Ældre IE-versioner vil stadig vise siden
forkert).

> [...]
> behandle IE specielt, og det overholder HTML-standarden da det
> ligner en almindelig kommentar for alle andre browsere.

De er glimrende - man skal bare huske at de kun virker på Windows-
IE'er. Og så er det lidt tricky at sætte flere conditional-
kommentarer efter hinanden (pointe: husk at teste).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : hoaX

Dato : 16-03-03 23:11

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> Det er ikke nødvendigt. Fjern din xml-erklæring (og placer en
> tegntypespecifikation i et meta-tag) - så går IE i standard-mode og
> viser siden korrekt

Gør den godt nok ikke på min computer... i min IE6 går siden fuldstændig i
stykker. Højden på mine div'er bestemmes efter indholdet og den mørke bjælke
i mine nyheder fylder kun det stykke hvor der er tekst (bjælken gælder dog
også i Opera). Er det IE der er vildt elendig til understøttelsen af CSS?
Kan det hænge sammen med at mit stylesheet bliver sendt som text/plain og
ikke text/css?

- hoaX
hoaX's website-->
www.hoaxmusic.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-03-03 22:52

hoaX skrev:

> div {
> background: #ffffff url("billede.gif") no-repeat fixed <!--[if
> IE]>center<[end if]-->200px 50%;
> }

For IE vil det se ud som om der stod

div {
background: #ffffff url("billede.gif") no-repeat fixed center
200px 50%; }

Du kan nøjes med at sætte en ny linje ind:

background-position: center;

- og så lægge den i en conditionalkommentar. Jeg ville ikke
lægge kommentaren direkte i css-koden - jeg ved ikke om det
giver fejl, men ideen med en conditional-kommentar er at den
skal se ud som en normal kommentar for browsere der ikke
understøtter den. Jeg tror ikke man må have html-kommentarer
inde i en styleblok.

> Vil IE så ikke læse begge positionssæt?

Det er en fejl når du tildeler flere værdier til samme egenskab
i samme linje. Men du kan sagtens tildele flere værdier til en
enkelt egenskab hvis det sker på separate linjer:

..foo{
   text-align: center;
   text-align: justify;
}

- her er det blot den sidste definition der gælder. Hvis nr. 1
ses af alle browsere mens nr. 2 kun ses af IE, så har du en
specifik IE-tildeling af css.

> Jeg ved godt hvad quirks mode er, men jeg har ikke rigtig
> forstand på doctypes, så jeg vidste faktisk ikke at den var i
> quirks mode.

Se fx <news:Xns92DEEB54B7DFjcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk> (evt.
via Google:
<http://groups.google.com/groups?ie=UTF-8&oe=utf-8&as_umsgid=Xns92DEEB54B7DFjcdmfdk%40gyrosmod.cybercity.dk&lr=&hl=da>

> Skal jeg så fjerne den øverste linie i min
> doctype? <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Præcis. I stedet for encoding-parameteren skriver du:
   content="text/html;charset=iso-8859-1" />

- i head-delen af dokumentet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-03-03 10:17

hoaX skrev:

> Gør den godt nok ikke på min computer...

O.k. - jeg skulle måske have skrevet "så korrekt som IE nu kan".
Men jeg kan ikke lige se hvad der er galt.

NB: Har du prøvet at se siden i Mozilla? Her vises slet ingen
style!

> Kan det hænge sammen med at mit stylesheet bliver sendt som
> text/plain og ikke text/css?

Det tror jeg er årsagen til problemerne i Mozilla - men ikke i IE.
hvis mime-typen er et problem vil hele stylesheetet fejle, ikke kun
dele af det. Jeg ved ikke om det gør nogen forskel at importere
stylen som en fil i stedet for en uri.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : hoaX

Dato : 17-03-03 17:51

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> Men jeg kan ikke lige se hvad der er galt.

Hvilken browser bruger du? I min Opera7.02 ser den næsten ud som den gjorde
før, men i min IE6 er den helt gal. Der ligger et screenshot (klippet) på
http://xystus.adr.dk/screen.gif.

> NB: Har du prøvet at se siden i Mozilla? Her vises slet ingen
> style!

Jeg ved det, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det... Jeg har
kontaktet min serveradmin, men han har ikke forstand på MIME-types, så jeg
håber da at han får pillet ved det rigtige...

> Jeg ved ikke om det gør nogen forskel at importere
> stylen som en fil i stedet for en uri.

Gør det ikke...

- hoaX
hoaX's website-->
www.hoaxmusic.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-03-03 20:46

hoaX skrev:

> Hvilken browser bruger du?

IE 6.0

Siden får ikke en fast højde, scrollbaren havner yderst til højre
og rammen "lukker" ikke teksten inde - men det er i mine øjne ikke
"helt galt". Jeg kan dog godt forstå at du gerne vil have det til
at fungere i IE også (jeg vil prøve at kigge på det lidt senere,
har ingen gode bud nu).

NB: Så siden rigtigt ud før du fjernede xml-erklæringen?

> Jeg ved det, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det...

Hvis du ikke kan få ændret siden ville lægge css-informationerne
direkte ind på siden. Det kan evt. gøres via en includefil.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : hoaX

Dato : 17-03-03 21:52

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> NB: Så siden rigtigt ud før du fjernede xml-erklæringen?

Jep

> Hvis du ikke kan få ændret siden ville lægge css-informationerne
> direkte ind på siden. Det kan evt. gøres via en includefil.

Min serveradmin er ved at rette noget der kan være årsagen til fejlen..
(MIME-type)

- hoaX
hoaX's website-->
www.hoaxmusic.dk