Warning
Fra : Birgitte

Dato : 16-03-03 16:16

Her kommer et link som viser hvad der kan ske, når man bruger homonsprøjter
på hankatte, billederne er ikke for sarte sjæle.
http://home.online.no/%7Eegocats/promon.htm

Hilsen Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : AG

Dato : 16-03-03 16:21

Hej !!..

RET ulækre billeder !!.. Men hvorfor give en hankat hormonsprøjter ??.. Hvad
er formålet ??..

Mvh. Allan..

Fra : Niels Peter

Dato : 16-03-03 16:32

AG wrote:
> Hej !!..
>

> RET ulækre billeder !!.. Men hvorfor give en hankat hormonsprøjter
> ??.. Hvad er formålet ??..

Det kan i nogle tilfælde få en avlshan til at holde op med at strinte
eller i hvert fald reducere strinteriet.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 16-03-03 16:48

Uhh.. stakkels lille kat ;o(

Er det hans brystvorter der er hævet på den måde eller?

Det er næsten ikke til at bære...

/Mette

Fra : Birgitte

Dato : 16-03-03 17:06

"Mette Mejdahl" <md_mejdahl@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Uhh.. stakkels lille kat ;o(
> Er det hans brystvorter der er hævet på den måde eller?
> Det er næsten ikke til at bære...
> /Mette

Hej Mette
Jeg aner simpelthen ikke om det er han brystvorter eller ej, men det ser
sådan ud
Stakkels stakkels kat.
Hilsen Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Birgitte

Dato : 16-03-03 16:27

"AG" <scorp@mad.dk> skrev i en meddelelse
> Hej !!..
> RET ulækre billeder !!.. Men hvorfor give en hankat hormonsprøjter ??..
Hvad
> er formålet ??..
> Mvh. Allan..

Et af formålene kunne være, at få kattens homoner dæmpet, så hankattene
ikke strinter så meget, eller dæmpe deres seksuelle drifter lidt.
Hilsen Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Bente Jepsen

Dato : 16-03-03 22:50

> [...]
> Hej !!..
>

> RET ulækre billeder !!.. Men hvorfor give en hankat hormonsprøjter ??..

Jeg havde en hankat der var monorchid (en testikel i pungen). Ved
kastrationen samt efterfølgende operation kunne dyrlægen ikke finde den
anden sten i bughulen. Han fik hormonsprøjter (de samme hormoner der er i
p-piller til hunkatte) for at undgå at han strintede. Det var mest i
perioder, så der var mange år , hvor han slet ikke fik sprøjterne, og trods
det døde han som 13 årig af brystkræft forårsaget af hormonerne.
Det skal lige siges, at der ikke var nogen der havde oplyst os om risikoen
ved sprøjterne. Jeg er ikke sikker på at man helt var klar over
konsevenserne af det dengang, det ligger efterhånden tilbage til først i
80-erne.

Mange hilsner
Bente

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 16-03-03 17:08

Hejsa

Uh ha det er nok noget af det mest ul... jeg længe har set og så siger nogen
dyrlæger der ingen risiko er ?

Kan kun være glad for vi ikke selv har haft brug for det, men tænker på dem
som fejlagtigt har fået oplyst der ingen risiko er.

MVH
Gitte
DK Sacala´s Norske Skokvatte - Killinger Tilsalg
www.sacala.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 16-03-03 17:49

Gitte S. Eriksen wrote:
> Hejsa
>
> Uh ha det er nok noget af det mest ul... jeg længe har set og så
> siger nogen dyrlæger der ingen risiko er ?

Hvis du har en dyrlæge, der påstår, der ingen risiko er hvad de her
sprøjter, synes jeg sør'me du skulle skifte til en anden.
Det kunne vores dyrlæge i hvert fald aldrig finde på at påstå ...

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Birgitte

Dato : 16-03-03 17:47

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
> Det kunne vores dyrlæge i hvert fald aldrig finde på at påstå ...
> Niels Peter
> www.bluewhite.dk
> Cats Are People, Too!

Hej Niels Peter
Min dyrlæge er også stærkt modstander af disse homonsprøjter, men kender
også mange andre dyrlæger der ikke har nogen problemer med at give disse.
Hilsen Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 16-03-03 17:59

Birgitte wrote:
> [...]
> Min dyrlæge er også stærkt modstander af disse homonsprøjter, men
> kender også mange andre dyrlæger der ikke har nogen problemer med at

Jeg ved såmænd heller ikke, om det ligefrem kalder på et forbud, men jeg
synes dyrlægerne burde ledsage ordinationen med en kraftig advarsel om,
hvad der kan ske.
Hvis hankattens ejer så oven i købet får at vide af dyrlægen, at det
langt fra er sikkert, det overhovedet virker på problemet, tror jeg
mange af sig selv ville betænke sig ...

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 16-03-03 20:34

Hejsa

Må indrømme at jeg slet ikke har spurgt min dyrlæge da jeg ikke kunne
drømme om at bruge produktet, men har hørt flere der bl.a . af deres
dyrlæge har fået afvide at der ikke var noger risiko ved det, men jeg har
selv sagt til andre at jeg havde hørt det bla. kunne give hankattene
brystkræft og lign og det ikke var noget jeg ville bruge.

Men høre de så ex. fra en opdrætter der har brugt produktet i flere år uden
problemer så er det altså let måske at blive overbevist om at en evt. risiko
er minimal og derfor bruge det hvis man har et problem som det evt. skulle
kunne afhjælpe.

g så kan det jo så være forsent, hvis en dyrlæge så heler ikke oplyse rom
risikoen.

MVH
Gitte
DK Sacala´s Norske Skovkatte - Killinger Tilsalg
www.sacala.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 16-03-03 21:56

"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv sagt til andre at jeg havde hørt det bla. kunne give hankattene
> brystkræft og lign og det ikke var noget jeg ville bruge.

[snip}

Hej Gitte og i andre.

Jeg kan ikke lade være med at spekulere på: Hvad er forskellen på den
risiko, man løber ved at hormonbehandle hhv. han- og hunkatte? Er det
doseringen? Eller hormontypen i forhold til køn? Er risikoen for
følgesygdomme større for hankatte? Eller er der en større risiko ved at
undlade behandling af hunkatte (kanstant løbetid)?

Mange opdrættere vælger i perioder at give deres hunkatte p-piller, ikke kun
for at undgå uønsket drægtighed (langt fra alle har egen avlshan), men også
for at hunkatten ikke skal blive stresset og frustreret af gentagne
løbetider. Og det accepteres i langt højere grad end hormonbehandling af
hankatte for ligeledes (i perioder) at undgå stress og frustration samt
selvfølgelig strinteri. Og det undrer mig. Er det ene virkelig så meget
bedre end det andet?

For lige at undgå misforståelser, så er jeg ikke fortaler af
hormonbehandling til hankatte. Jeg vil, som mange andre, helst helt undgå at
give mine katte den type præparater

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 16-03-03 22:11

Hejsa

Kan kun svare for mig selv, bruger ikke p-piller til mine hunkatte mere,
efter der er kommet meget mere fokus på de bivirkninger der ved p-piller, så
kan nok ike hjælpe, den eneste af vores katte der har fået p-piller er Gida
og kun i 1½ mdr.

MVH
Gitte

Fra : Birgitte

Dato : 16-03-03 22:38

> [...]

> For lige at undgå misforståelser, så er jeg ikke fortaler af
> hormonbehandling til hankatte. Jeg vil, som mange andre, helst helt undgå

Hej Katrine
Som jeg har forstået ang. insprøjtning af Promon i hankatte, lægges det i et
depot som så frigiver lidt efter hånden. gældende i 3 mdr. "ret mig I andre
hvis det har ændret sig i løbet af årene", men om det er det samme for
hunkatte der får p.sprøjte, aner jeg ikke.
P.piller gives jo i mindre mængde og er lettere at dosere, og man kan stoppe
med pillerne hvis katten ikke kan tåle det.
Man kan også give en fertil hankat p.piller for at dæmpe hans fertilitet,
det hjælper en kort stund, men er ikke noget man skal give sig til at
ekspermentere med.
Vores egen El Toro var en overgang på p.piller, det var det første rigtige
forår hvor hans homoner faktisk slog helt klik.
Han var på pillen i et par måneder, og faldt helt til ro.
Jeg er selv modstander af P.piller, men i et katteri med flere han og
hunkatte samt 2 forskellige racer, må man alligevel ty til disse piller.
Hilsen Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 16-03-03 22:42

> [...]

> følgesygdomme større for hankatte? Eller er der en større risiko ved at
> undlade behandling af hunkatte (kanstant løbetid)?

Det kan jeg svare på, for min dyrlæge har været i krydsforhør hos mig
med præcis de samme spørgsmål

Det, der først og fremmest er forskellen, er om man giver katten
p-piller eller p-sprøjter. P-sprøjter er langt mere risikable end p-piller
- det skal dog ikke forstås som om, at p-piller er "gode" eller "harmløse"
- blot at p-sprøjterne er endnu værre.

Mht. til p-piller er de en åben invitation til bl.a. cancer - både for
hunkatte og hankatte. Risikoen for hankatte er ikke større end for
hunkatte, men ofte skal hankattene have en større dosis, og dermed
kan de være mere i risikozonen.

I flg. min dyrlæge vil det altid være en større risiko for hunkatten at
få p-piller end at hun får lov at få sine løbetider - selvom det kan
være stressende, er det ikke nær så risikofyldt med løbetider, som
med p-piller. Hendes råd (som også hele tiden har været min
holdning) er at lade hunkattene få de kuld hun skal have indenfor
en rimelig periode og få hende kastreret og behold evt. derefter
afkom og avl videre på det på samme måde.

Min Eika har fået p-piller i det år, hvor jeg valgte at holde Kesto fertil,
fordi jeg ikke ønskede at isolere nogen af dem og ikke ville risikere
en mor/søn-parring. Kesto fik p-piller i ½ år - dog kun 1 pille ca. hver 3-4
uge, så det var en nogenlunde kontrolleret dosis - men stadig vil der være
en risiko.

Ingen af mine 2 andre avlshunner har nogensinde fået p-piller og jeg har
ingen planer om at de nogensinde skal have nogen - men jeg ved da også
at det kan være, at jeg på et tidspunkt vil befinde mig i en situation, hvor
jeg føler at det er det mindst dårlige alternativ at give p-piller, men jeg
vil
undgå det så meget som jeg kan.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Katrine Nederby

Dato : 19-03-03 12:59

"Helle Andersen" <abyFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hvor
> jeg føler at det er det mindst dårlige alternativ at give p-piller, men

Hejsa alle tre.

Jeg får ikke fulgt så godt med herinde for tiden, men tusind tak for jeres
svar

Nu er hormonbehandling ikke særligt aktuelt for mig lige nu (4 kastrater),
men med drømmen om en ny avlshun følger jo nogle overvejelser. Egentlig har
jeg kun planer om et kuld pr. år, men måske er det i virkeligheden bedre for
hunkatten med killinger lidt oftere (og så måske pensionere hende
tidligere)? -Ihvertfald hvis alternativet bliver ½-? år på p-piller imellem
kuldene? Men der er vel ikke andet at gøre end vente og se, hvordan hun
håndterer sine løbetider..