Birket - fald i folketal 1850 -> 55
Fra : John Thomsen

Dato : 16-03-03 12:20

Når man ser på listen over KIP-indtastninger, bemærker man bl.a. at
Birket sogn i Lollands Nørre herred pludseligt falder.

Fra godt 1100 gennem 1840-45-50 til pludselig kun 326 i 1855.

Både 1850 og 55 er indtastet af Viggo Poulsen.

Noget lignende gør sig gældende i Horslunde, hvor tallet falder fra
1500 til 519.

Er der en 'naturlig forklaring'....?

Venligst
John

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 16-03-03 14:52

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Når man ser på listen over KIP-indtastninger, bemærker man bl.a. at
> Birket sogn i Lollands Nørre herred pludseligt falder.
> [...]
Naturlig og naturlig - - - i 1853 brød koleraen ud igen. Den mentes at være
startet i Stockholm og bevæget sig over til Helsingør. Snart var den også i
København, og der er beretninger om at folk faldt om på gaden som ramt af
lynet.
Jeg er ikke klar over om den nåede til Lolland, men det skulle undre mig om
de gik ram forbi.
Noget andet er at man på Lolland havde en art malariaepidemi der også slog
mange ihjel, men lige præcis hvornår husker jeg ikke.
Den skulle skyldes nogle fugtige områder, og da de blev tørlagt fosvandt
sygdommen.
Måske en idé at gå videre med.
Hilsen Flemming Svendsen.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 16-03-03 17:43

On Sun, 16 Mar 2003 14:52:24 +0100, "Flemming Svendsen"
<zeus1@mail.dk> wrote:

>Måske en idé at gå videre med.

Jeg har ikke set efter; men det kunne vel også tænkes, at sognet var
blevet delt. Det er ikke helt ualmindeligt i sidste halvdel af
1800-tallet. Det burde fremgå af Trap.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 16-03-03 19:14

"Lars J. Helbo" <lars@salldata.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ikke set efter; men det kunne vel også tænkes, at sognet var
> blevet delt. Det er ikke helt ualmindeligt i sidste halvdel af
> [...]
-.-.-.-.-.-
Ups! Ja, den havde jeg ikke lige med i tankerne. Lamme'se:
Traps fjerde:
Befolkning
1801: 1418 personer
1850: 1785 ''
1901: 1932 ''
---
Birket:
1801: 876 personer
1850: 1161 ''
1901: 1245 ''
-.-.-.-.-.-
Flemming.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 17-03-03 12:53

Lars J. Helbo skrev:

> Jeg har ikke set efter; men det kunne vel også tænkes, at sognet var
> blevet delt. Det er ikke helt ualmindeligt i sidste halvdel af
> 1800-tallet.

Birket sogn er ikke blevet delt.

TT

Fra : Mogens Laursen

Dato : 18-03-03 22:57

Jeg kender ikke andre sognedelinger på Lolland end Bandholms oprettelse
(udskillelse af Østofte) i 1880'erne - jeg tror snarere at der er tale om en
registreringsfejl af en eller anden art - er der nogen der har adgang til de
officielle folketal fra 1855 og 1860 ?

Mvh, Mogens Laursen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 18-03-03 23:50

Mogens Laursen skrev:

> Jeg kender ikke andre sognedelinger på Lolland end Bandholms
oprettelse
> (udskillelse af Østofte) i 1880'erne

Der er også Kappel af Vestenskov i 1685, Stormark af Nakskov Skt.
Nikolaj på et senere tidspunkt, og Vantore er blevet udskilt af Nysted.

Ingen af disse sognedelinger har dog noget med Birket at gøre, så jeg
hælder til at der må være sket en fejl i forbindelse med indtastningen
da befolkningsnedgangen trods alt er så stor at sygdom næppe kan
forklare en voldsom befolkningsnedgang efterfulgt af en lige så voldsom
befolkningsfremgang.

TT

Fra : Niels Fredensborg Lu~

Dato : 18-03-03 23:40

Det er hverken pest, kolera eller malaria. som er årsag til
det store fald i Birket Sogns indbyggertal. Nedenstående tal er
fra DDA's
seneste CD:

Birket Sogn 1850:
Store Lindet 218
Lille Lindet 92
Heiringe 123
Torrig 253
Birket 210
Ravnsby 103
Hjelmholt 58
Mageltving 55
Kragenæs 46
Ialt 1158

Birket Sogn 1855:
Store Lindet 173
Lille Lindet 85
Heiringe 67
Ialt 325

Faldet i de 3 første byer er på 108 indbyggere = 25%, men hvor
resten af Birket Sogn er medtalt i 1855 kan jeg ikke svare på.

Niels Fredensborg Lund

Fra : Bent Fleron

Dato : 16-03-03 22:07

Flemming Svendsen wrote:

> [...]
> på gaden som ramt af lynet.
> Jeg er ikke klar over om den nåede til Lolland, men det skulle undre

Under et ophold i Bandholm fik jeg en gang forevist stedet hvor koleraen
første gang blev observeret i Danmark i 1853. Det var en grum historie
om hvordan man fandt to små børn der sad og legede i sengen sammen med
deres døde mor. Så koleraen i 1853 der ramte Danmark så hårdt kom til
landet netop via Lolland (jeg har ingen dokumentation på den historie).
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 16-03-03 20:12

I FT 1850 Birket sogn, Lollands Nørre 1168 personer

--
Regards / Med venlig hilsen

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
last update / sidst opdateret 03. Mar. 2003

Checked by Norton anti-virus system

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 17-03-03 11:10

Kære John

Lolland har åbenbart været hjemsøgt af flere epedemier fx Kolera, men også
noget så sjældent
på disse kanter som Malaria. Dog forekommer dine observerede afvigelser så
store at jeg ville tro
mere på en administrativ ændring.
Mht. sygdom så se:
http://www.kringelbach.dk/Inf_PestensOekologi.html
V.H.
Ole S.D. Hansen

Fra : Palle Kvist

Dato : 18-03-03 21:15

Lidt om den Lollandske feber - også kaldet malaria:

Den lollandske feber, den kolde feber, eller rettere malaria. Feberen
hærgede, i mindre grad, dog også andre dele af landet end Lolland

Feberen begyndte gerne med pludselige kulderystninger ledsaget af stærk
hovedpine, derefter stærke svedeanfald efterfulgt af svedeanfald. Et anfald
varede gerne omkring 12 timer. Et nyt anfald kom som regel 48 timer efter
det første og kaldtes anden- eller tredjedagsfeberen. Anfaldene kunne komme
igen år for år, som oftest om foråret. Langtidsfølgesygdommene var, udover
almindelig svækkelse: forstørret milt, blodmangel, blegsot, nervelidelser
etc. og ikke sjældent endte det med døden.

Ca. 15 % af befolkningen var angrebet af sygdommen. I 1831 var der en større
epidemi hvor i nogle sogne op til 50 % af befolkningen var angreben.
Sygdommen var ofte årsag til at folk ikke kunne passe deres arbejde i
markerne, det var i disse år derfor ikke ualmindeligt at afgrøden rådnede på
markerne. Det sagdes at før 1875 var flertallets af Lollands beboere i
stærkere eller svagere grad plaget af sygdommen.

Den sidste store epidemi fandt sted i 1862 hvorefter udbredelsen af
sygdommen faldt drastisk, efter 1900 blev der ikke rapporteret om flere
tilfælde.

Tidligere mente man at sygdommen skyldtes: uddunstninger fra den fugtige
jord, jordens indhold af ler (der holder på fugtigheden), Lollands meget
lave beliggenhed over havoverfladen, de varme og fugtige somre. Først ret
sent fandt man ud af at sygdommen overførtes af en bestemt myggeart.

Hvorfor malariaen forsvandt, vidste man ikke med bestemthed, først antog man
at det skyldtes afvandingen af de fugtige jorder, de koldere somre,
kininbehandlingen eller at selve malariamyggen var forsvundet. En dag i
1918, kom en zoolog til at kigge ind i en gammel snavset svinestald og det
viste sig at her var i tusindvis af blodfyldte malariamyg. Svaret var derfor
enkelt: da man begyndte at holde husdyr i overdækkede stalde fik det
malariamyg til at ændre deres blodsugning til husdyr og væk fra mennesker.
Malaria parasitter kan ikke overleve i disse husdyr og den onde cyklus var
dermed brudt. Malariaens udryddelse skyldes derfor landbrugets omlægning fra
at være kornproducerende til at være kødproducerende og at dyrene i højere
grad opholdt sig i stalde frem for at færdes i naturen.

Den nødvendige medicin til helbredelse var kinin, men kun de færreste havde
råd. I stedet benyttede man sig i udstrakt grad af en lang række af husråd:

- at lade læse for sig af en "klog" mand eller kone.

- at spise rotteekskrementer opløst i vand.

- at drikke ½ pot kærnemælk med en ½ pægl brændevin i.

- at drikke 9 peberkorn med brændevin. (der var rigtig mange råd med
brændevin)

- at lade sit vand i en blære og at hænge denne i skorstenen.

Da feberen aftog fra om foråret og henover sommeren, blev man bekræftet i,
at disse husråd havde en virkning.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 19-03-03 19:06

On Sun, 16 Mar 2003 12:20:06 +0100, John Thomsen
<sir_john@vip.cybercity.dk> wrote:

>Er der en 'naturlig forklaring'....?

Ja, det er der.
--