Skærme
Fijala 3554
Jeg er vildt træt af min nuværende skærm !~
Fra : Anders Lybecker

Dato : 19-03-01 12:25

Hvis jeg er vildt træt af min nuværende skærm, og ønsker at investere i en
19" skærm. Hvilken skal jeg så købe?

Samsung SyncMaster 900NF (Har hørt om problemer med med streger på
billede)
Samsung SyncMaster 900SL Plus (Har hørt om problemer med skæve billeder)
LG Electronics StudieWorks 995E (Kan "kun" køre 1280*1024)
Hitachi CM715ET (Hitachi! Kan de virkelig lave gode skærme?)

Der er sikkert flere!
Jeg har ikke noget imod, at betale lidt mere for en bedre skærm. Jeg er på
bar bund, og ikke særlig kompetent når vi snakkere om skærme, derfor søger
jeg hjælp her.

Så hvis der er en venlig sjæl, der med ild og vand, gerne vil overbevise mig
til at købe den bedste skærm for rimelige penge, vil jeg være taknemlig.

Mvh
Anders Lybecker

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 19-03-01 14:39

> [...]

> til at købe den bedste skærm for rimelige penge, vil jeg være taknemlig.

Har haft en Samsung 900SL+ og vil ikke anbefale den hvis du har gode
ører (piper i powersave), vil bruge den i 1600x1200 85Hz (ryster ved
høj kontrast), har noget imod døde pixels eller farvede skygger...

Opgave modellen og fik en Hitachi CM772 i stedet for. Ikke fejlfri,
men jeg kan leve med de fejl der er. Billedet er lidt skævt, men har
valgt at acceptere det mest pga. jeg ikke regner med at finde en
shadow mask skærm som er bedre.

Den klarer 1600x1200 i 85Hz (kan vist klare mere), billedet står ret
skarp (bedre end 900SL+). De 4 900SL+ jeg havde havde alle en bedre
geometri end cm772.

Hitachi CM772 har højere båndbrede end 900SL+ (ses ved at sort tekst
på hvid baggrund faktisk er mere sort end på en 900SL+. På en 900SL+
kunne jeg se at teksten bliver mere sort ved at skift fra 85Hz til
75Hz.

Jeg har valgt at betragte prisen på Hitachi CM772 for rimelig... omend
den er høj (noget højere end for Samsung 900SL+).

mvh Bernhard

Fra : Torben Leander

Dato : 19-03-01 20:38

Hej !

Jeg står i samme situasion. Jeg skal også have en anden skærm.
Jeg har på nuværende tidspunkt en 17 tommer Sony 200 SX, men den klare max
1024x768 i 85 Hz og 1280x1024 i 60 Hz.
Jeg vil gerne have en der minimum kan køre 1280X1024 i 85 Hz

Jeg vil ikke have noget større end 17 tommer.

Jeg havde egentlig besluttet mig for at det skulle være en LG Flatron, men
er blevet meget i tvivl efter at have været en tur i Zitechs udstilling i
Birkerød. Nu er Sony igen kommet ind i billedet. F.eks en G200.
Hvad er egentlig forskellen på en G200 og en G200P?

Skærmen skal køre sammen med et Matrox G450 Grafikkort.

Det jeg egentlig undre mig over er, at det er så forbandet svært at finde en
skærm, der er lige på alle kanter, og som er fri for døde pixels.
Min Sony skærm er den eneste skærm jeg nogensinde har beholdt, uden at
skulle bytte den, mindst et par gange.
Jeg har haft mange forskellige skærme i de 10 - 12 år jeg har haft PC'er.

Det skulle jo gerne ende med at jeg får en skærm der er bedre end den jeg
har nu.

Jeg håber også at jeg kan blive klogere efter denne debat.

Hilsen
Torben Leander Andersen

Fra : Bruun

Dato : 19-03-01 22:20

Hejsa,

"Torben Leander" <nn@nn.dk> wrote in message
> [...]
> Birkerød. Nu er Sony igen kommet ind i billedet. F.eks en G200.
> Hvad er egentlig forskellen på en G200 og en G200P?

Jeg tror nok det er det samme som det jeg fik fortalt af Sony support. At
forskellen ligger i nogle strengere krav i forhold til nye regler inden for
stråling fra skærme osv.

Jeg har ikke noget bud på en god 17". Jeg går selv efter Sony's G400P. Og
det er kun fordi jeg har set den i aktion. Nogle folk brokker sig over at
billedet buer indad. Well not me... =)

En ting er sikkert. Hold dig fra standard 17"ere. Især IBM.

Mvh Kim Bruun

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-03-01 08:53

> Torben Leander Andersen
> Jeg vil gerne have en der minimum kan køre 1280X1024 i 85 Hz
> Jeg vil ikke have noget større end 17 tommer.

Jeg har lige bestilt en 15" nec tft skærm. De laver også en 15.4" der kører
1280x1024 og den koster ~14kkr ex. moms (vejledende). Det er mange penge men
måske værd at overveje....

(http://www.jai.com/audio/products_info.asp/id=183&sprog=dk)

Mvh
Anders Majland - Der ikke kunne få plads til en god 17"-19" CRT

Fra : Anders Lybecker

Dato : 20-03-01 10:00

> [...]
kører
> 1280x1024 og den koster ~14kkr ex. moms (vejledende). Det er mange penge

En TFT skærm er ikke lige noget der tiltaler min pengepung, men jeg har
kigget lidt mere på Philips Brilliance 109P20. Er der nogen der har
erfaringer med denne skærm?

Mvh
Anders Lybecker

Fra : Torben Leander

Dato : 20-03-01 17:05

> Jeg har lige bestilt en 15" nec tft skærm.

Hej !

Jeg havde også overvejet en TFT skærm. Faktisk stod jeg med pengene i hånden
og skulle ud og invistere.
Min kammerat nåede at købe en før mig. En samsung 15,1. Da jeg til min skræk
opdagede at den havde døde pixels, ringede jeg rundt og forhørte mig om det
er normalt, svaret var, at det er desværre ikke ualmindeligt, og man kommer
til at leve med det, da de ikke bytter på grund af sådan en fejl.
Jeg syntes at til den pris så må der overhovedet ikke være det mindste i
vejen med sådan en skærm.

En anden ting er, at jeg har skiftet mit spejlrefleks kamera ud, med et
digitalt, og billeder ser absolut, efter min mening, bedre ud på en
billedrørsskærm end på en TFT.

Det er foriøvrigt rigtigt at en Sony skærm ser ud som om at den buer lidt
indad. Ligesom at man skal vænne sig til at der er to vandrette svage
striber, men det er ikke noget problem i mine øjne, for man ved jo at de
skal være der, på en Trinitron skærm.

Hilsen
Torben Leander Andersen.

Fra : Kristian Thomsen

Dato : 20-03-01 19:47

> [...]
> indad. Ligesom at man skal vænne sig til at der er to vandrette svage
> striber, men det er ikke noget problem i mine øjne, for man ved jo at de

Billedet ser kun ud som om det buer indad, pga. øjnenes kompensation for
"normale" monitores krumning. Stregerne ser jeg ikke, medmindre jeg VIL.

Kristian
G400P-ejer...

Fra : Torben Leander

Dato : 20-03-01 20:42

> Billedet ser kun ud som om det buer indad, pga. øjnenes kompensation for
> "normale" monitores krumning. Stregerne ser jeg ikke, medmindre jeg VIL.

Det er lige præsis det jeg mener. Nogen mener at striberne er så generende
at man ikke vælger en Trinitron skærm, men de genere ikke mig. Derimod så
kan det genere mig helt vildt hvis skærmbilledet er skævt og man ikke selv
kan rette det op via OSD.
Jeg ved ikke hvor mange sony skærme du har været rundt og kigge på, men den
jeg har nu og generelt så syntes jeg ikke det er det der er noget problem
hos Sony, derimod så syntes jeg de har en svaghed i konvergensen, især i
hjørnerne af skærmen.

Nå men det ender vel nok med at jeg må gøre mig et valg. Jeg har ca 14 dage
endnu til at finde ud af hvad jeg skal.

Jeg syntes det er meget rart ar der bliver sat lidt erfaringer igang, for
det er åbenbart ikke bare mig der syntes at det er forbandet svært at finde
ud af hvad man skal vælge.
Men valget står stadig imellem Sony G200P og LG Flatron.

Hilsen
Torben Leander Andersen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-03-01 07:17

> Men valget står stadig imellem Sony G200P og LG Flatron.

Vør opmærksom op at flere (alle ?) 17" LG Flatron kun kan køre 60hz i
1280x1024. Jeg var lidt lun på modellen med indbyggede højttalere til jeg så
den live.

/A

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 21-03-01 12:13

> Vør opmærksom op at flere (alle ?) 17" LG Flatron kun kan køre 60hz i
> 1280x1024. Jeg var lidt lun på modellen med indbyggede højttalere til jeg

> den live.

795FT Plus (den "gamle", bedste og dyreste 17 tommer - 3,5k i Zitech) kører
1280x1024@90 og 1600x1200@75 iflg deres hjemmeside. (den du snakker om
hedder 775FT)

Den er fantastisk flot og meget pænere end lillebroderen med højtalerne. Jeg
er bare selv blevet i tvivl om jeg vil har en 19 tommer. Og pendanten hertil
915 FT plus er næsten lige kommet. Desværre synes jeg ikke den imponerede i
Zitech. Men jeg har jo heller ikke så mange penge så måske skulle jeg bare
smide de 3,5k på bordet.

Kasper

Fra : Torben Leander

Dato : 23-03-01 21:22

> Vør opmærksom op at flere (alle ?) 17" LG Flatron kun kan køre 60hz i
> 1280x1024. Jeg var lidt lun på modellen med indbyggede højttalere til jeg

> den live.

Hej !

Hvad er det ved den du ikke er lun på længere ?

Jeg har set den hos Zitech og syntes da ikke at den er så tosset.

Hilsen
Torben Leander Andersen.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-03-01 12:34

"Torben Leander":
> Hvad er det ved den du ikke er lun på længere ?

At den kun kan køre 60hz i 1280x1024, ligesom min gamle 15".

Jeg har nu flået muldvarpen fuldstændigt og vendt vrangen adslillige gange
og købt 15" tft istedet for 17" crt. Nu har jeg så konstateret at jeg også
skal have nyt grafikkort. Jeg fik tft'en leveret på arbejde og brugte den
der torsdag/fredag og var vildt glad for billedet. Da jeg så sætter den til
derhjemme får jeg en spand koldt vand i hovedet. Billedet er uldent. Det er
en analog skærm med alm. vga indgang så det skærmkort skal opgraderes asap.
(Men jeg er no også ved at skifte hele computern - Men havde regnet med at
flytte det gamle skærmkort over indtil jeg kan få et Matrox Marvel 450 eTV
(Der står stadig 1. kvartal på matrox's hjemmeside ....)

/A

Fra : Torben Leander

Dato : 24-03-01 22:30

> Jeg har nu flået muldvarpen fuldstændigt og vendt vrangen adslillige gange
> og købt 15" tft istedet for 17" crt.

Hej !

Tillykke med din nye skærm.

Jeg tager mange digitale billeder og de ser altså bedst ud på en skærm med
billedrør. Ellers var det også blevet en TFT der var kommet til at stå på
mit skrivebord.

Så sent som i aften har jeg siddet og nærstuderet billeder på en Samsung
15,1 TFT. Det er den altså ikke helt god til.

Hilsen
Torben Leander Andersen.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-03-01 11:10

>"Torben Leander"
> Tillykke med din nye skærm.

Tak

> Jeg tager mange digitale billeder og de ser altså bedst ud på en skærm med
> billedrør. Ellers var det også blevet en TFT der var kommet til at stå på
> mit skrivebord.

Jeg tager også en del digitale billeder, men det er kun til amatør/privat
brug - og der synes jeg tft'en gør godt nok. Men for de samme penge kan man
da få en virkelig topmodel CRT i 19 eller 21 tommer, men det kan jeg ikke få
plads til

/A

Fra : Torben Leander

Dato : 26-03-01 18:15

> [...]
man
> da få en virkelig topmodel CRT i 19 eller 21 tommer, men det kan jeg ikke

Hej Anders !

Det med pladsen kender jeg godt. Jeg har måtte aflevere mit arbejdsværelse,
da vi fik en lille dreng mere. Så det argument kan jeg sagtens følge. Nu
sidder jeg ved et lille skrivebord i stuen.

Jeg har ikke afgjort hvad jeg skal endnu. Jeg fik en længere sludder med en
sælger ude hos Zitech omkring TFT skærmenes problem med døde pixels. (Jeg
vil ikke aceptere bare en lillebitte en på så dyr en skærm).
Men ifølge ham. Hvis der er døde pixels, så er der det fra starten. Så man
kan jo bare bede om at se skærmen i funktion inden man tager den med hjem.

En anden ting er. Er det lige meget hvilke mærke TFT skærm man vælger ?
Eller er der lige så meget forskel på dem som på almindelige skærme ?
Zitechs egen TFT skærm, til omkring 7000.- syntes jeg står meget flot, og
designet på den er da også helt i orden.
Så jeg kan da ikke se hvorfor man skulle betale 2-3000.- mere bare fordi der
står et andet navn på den. Eller tager jeg helt fejl ?

Hilsen
Torben Leander Andersen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-03-01 18:52

>Det med pladsen kender jeg godt. Jeg har måtte aflevere mit arbejdsværelse,
>da vi fik en lille dreng mere. Så det argument kan jeg sagtens følge. Nu
>sidder jeg ved et lille skrivebord i stuen.

Samme her bortset fra at vi kun har et barn, og at pc'en er flyttet fra
soveværelset til stuen ... Med de priser der er på fast ejendom i
hovedstadsområdet kræver det to solide indtægter. De sidste par år min kone
været kontraktansat, og det fik hun selvfølgelig ikke forlænget da hun blev
gravid. så vi pakker os tæt på de ~50m2 vi var heldige at få fingre i 96'
indtil vi begge er i fast job. Men vi er da i mellemrtiden kommet af med
vore studigæld og begyndt at få sparet lidt op - Nok ot

> En anden ting er. Er det lige meget hvilke mærke TFT skærm man vælger ?
> Så jeg kan da ikke se hvorfor man skulle betale 2-3000.- mere bare fordi
der
> står et andet navn på den.

Jeg er ikke ekspert men har kigget lidt rundt.
a) Der er stor forskel på hvor lysstærke de er (forskellig backlight)
b) Billedkvalitet. Der er stor forskel på de vinkler skærmene kan ses fra,
men aod fandt relativt små forskelle i billedkvalitet på de skærm de
testede.
c) Design og features som roterbarts display, højttalere og usb-hub
d) Mekanisk stabilitet

Tjae - jeg har fået min gennem arbejde og da vi iforvejen handler hos JAI og
NEC var en af de skærme AOD anbefalede der havde de features jeg ønskede så
var valget nemt (Engros prisen hjælper klart på valget).

Hvis du ikke har læst aod testen af fladskrærme kan jeg anbefale den da den
giver et godt overblik over markedet. Men Aldi's tilbud i denne uge er nok
svær at konkurrere med på pris (4500,-). Kigger man edbpriser og
fladeskærme til under 8kkr er der hele 23 at vælge imellem og går man ned
til 7kkr er der stadig 14 og 3 under 6kkr.

En af dem aod fremhæver på billedkvalitet er ADI MicroScan A600 til 6.995
kr, men Zitech skærmen var ikke med og hvorfor skulle den ikke være ligeså
god ?

/Anders Majland

Fra : Torben Leander

Dato : 27-03-01 16:52

> [...]
> kr, men Zitech skærmen var ikke med og hvorfor skulle den ikke være ligeså

Hej Anders !

Jeg har taget min beslutning. Det skal være en TFTskærm. Nu skal jeg som
sagt bare finde ud af hvilken.
Der er to væsentlige faktore der spiller ind. Prisen skal ligge imellem
7-8000.- og jeg vil kunne afprøve skærmen for døde pixels i forretningen
inden jeg tager den med hjem.

Da jeg bor i Frederiksværk, har jeg ikke det store udvalg af forretninger
hvor jeg kan gå og ose.

Jeg køber ikke AOD hver måned, og jeg har selvfølgelig ikke bladet for den
måned hvor de tester TFTskærme.

Hilsen
Torben Leander Andersen

Fra : OJ

Dato : 27-03-01 21:30

On Tue, 27 Mar 2001 17:51:53 +0200, "Torben Leander" <nn@nn.dk> wrote:

>Jeg køber ikke AOD hver måned, og jeg har selvfølgelig ikke bladet for den
>måned hvor de tester TFTskærme.

Tag et kig på www.it-svar.dk og søg på TFT.

Ole

Fra : Claus Plougmann

Dato : 25-03-01 16:34

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message

> Vør opmærksom op at flere (alle ?) 17" LG Flatron kun kan køre 60hz i
> 1280x1024. Jeg var lidt lun på modellen med indbyggede højttalere til jeg

> den live.

der er flere modeller af LG's 17", model 795FT+ kører 16x12 i 75Hz og den
har USB hub, jeg synes det er en fremragende skærm.
Jeg skulle vælge mellem Sony G200 og LG 795FT+, og det blev LG'en
pga USB hubben.

MVH CP