Ridder (af ??) - registre ??
Fra : erik

Dato : 16-03-03 12:30

Hej
Jeg har en der ifølge FT 1845 var "Ridder" (af hvad ved jeg ikke)
Der må være skrevet noget om de der havde fået ordner. Ved du noget ?

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : LisBJensen

Dato : 16-03-03 12:52

"erik" skrev d. 16-03-03 12:30 dette indlæg :
> [...]
> Jeg har en der ifølge FT 1845 var "Ridder" (af hvad ved jeg ikke)
> Der må være skrevet noget om de der havde fået ordner. Ved du noget ?

Har du kigget på DDA under dannebrogmænd?

Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : erik

Dato : 16-03-03 13:20

Desværre, der var hen ikke

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : erik

Dato : 16-03-03 13:21

Det er Georg Severin Kajerød jeg gerne vil vide noget om.

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 16-03-03 14:54

On Sun, 16 Mar 2003 13:20:38 +0100, "erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk>
wrote:

>Det er Georg Severin Kajerød jeg gerne vil vide noget om.

Var han apoteker i Aalborg ?

Mvh
K. Thidemann
k.thidemann@mail1.stofanet.dk

Fra : erik

Dato : 16-03-03 16:58

Ja

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 16-03-03 15:09

wrote:

>Det er Georg Severin Kajerød jeg gerne vil vide noget om.

Jeg ved godt det ikke er dit spørgsmål men her er han.

Skal jeg se i mine Aalborgbøger om der står noget om ham ???

[desværre igen en læse-fejl i de indtastede folketællinger Kayrød
begynder med K og ikke H]
Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Allgade, , No. 407, 44, FT-1845
Der vises flg. felter:

Georg Severin Hayred, 56, Enke(mand), , Apotheker, Assor, Ridder,
Kjøbenhavn
Bolette Ørstrøm, 38, Ugift, , Huusjomfrue, Kjøbenhavn
Carl Ludvig Kinch, 26, Ugift, , Pharmaceuter, Vordingborg
Frederik Christian Møller, 23, Ugift, , Pharmaceuter, Nørtranders
[Aalborg]
Andreas Nielsen, 16, Ugift, , Dicipel, Viborg
Niels Ussing, 19, Ugift, , Dicipel, Randers
Christen Rasmussen, 33, Ugift, , Tjenestekarl, Blenstrup [Aalborg]
Marie Petersdatter, 28, Ugift, , Tjenestepige, Nørre Sundbye

Fra : erik

Dato : 16-03-03 16:59

> Skal jeg se i mine Aalborgbøger om der står noget om ham ???

Ja mange tak

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 16-03-03 19:24

On Sun, 16 Mar 2003 16:58:56 +0100, "erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk>
wrote:

>Ja mange tak

Aalborgs Historie og Aalborgbøgerne inderholder tilsyneladende kun
beskrivelse af Løveapoteket, men NOKS skriver nedenstående.
Apoteker Georg Severin Kayerød (1782-1845) grund- lagde Løveapoteket i
Algade, som åbnede den 15. juli 1814. Hidtil havde Svaneapoteket i
Jens Bangs Stenhus været alene om apoteksvirksomhed i Aalborg. Kayerød
havde mange tilfredse kunder fra starten. Disse roste gang på gang
hans hurtige og nøjagtige ekspedition. Dertil kom, at han var kyndig
på veterinærområdet, hvilket betød, at mange af byens borgere og
egnens landmænd hentede råd hos ham, når deres kreaturer var syge.
Mindesmærket skyldes dog først og fremmest, at G.S. Kayerød tillægges
æren for beplantningen af Skovbakken. Han plantede selv det første træ
på det 14 tønder land store område den 18. januar 1822. Han
interesserede sig stærkt for haveanlæg og træ- plantning, og som
københavner savnede han navnlig Skovbakkens beplantning glædede
Aalborgs borgere, og de viste deres taknemmelighed ved at rejse ham et
mindesmærke, som blev afsløret den 30. november 1861. Det blev
fontænen, hvis figurer er modelleret af billedhuggeren Ludvig Vieth
(1824-1887) og støbt i zink. På fodstykket står tre kvindefigurer, der
symboli- serer Kayerøds virksomhed som farmaceut,veterinær og plantør.
De står under en flad kumme, i hvis midte der er anbragt en skulptur
af en lille dreng, som holder et strålerør. G.S. Kayerød døde i
Aalborg den 31. august 1845 mens man ventede på kongens tilladelse til
at ud- nævne ham som æresborger. I stedet fik han et mindesmærke, og
en gade blev opkaldt efter ham. Monumentet, der var stærkt medtaget af
tidens tand, blev fjernet fra sin plads umiddelbart før indvielsen af
Aalborg Skulpturpark på stedet den UDDRAG af Det ældre Aalborg,
Februar 1994.

Fra : K. Thidemann

Dato : 16-03-03 15:34

wrote:

>Det er Georg Severin Kajerød jeg gerne vil vide noget om.

Hvis du søger på http://www.noks.dk

og indtaster Kayerød - får du en hel del om denne apoteker.

Mvh
K. Thidemann

Fra : dannebrog

Dato : 17-03-03 12:17

Hej Erik!

Riddere m.v. kan slås op i Hof- og Statskalenderen. Personerne står deri,
fra de modtager ordenen og deres livstid ud (med mindre ordenen bliver
frataget personen, jfr. Chauchezco (vis stavemåde) og Ninn Hansen)). Prøv
f.eks. med det sidste eller næstsidste år, personen levede.

Det er et trykt værk, som større biblioteker burde have. Det Kgl. Bib. har
alle årgange, RAs og Landsarkivernes bib. burde have de fleste årgange.

m.v.h.

Ulrich

Ulrich Alster Klug
København - Denmark