Supra modem?
Fra : Morten Lind

Dato : 16-03-03 11:19

Jeg har et underligt modem:

Supra Express 33.6 -
Der er ingen steder, der skal sættes en strømforsyning til, og der går
et kabel ud fra bagsiden. Dette kabel deler sig i to.

Det burde kunne sættes til en PM, ikke?

Men Performaen vil ikke kendes ved det - der er heller ikke lys i, men
der er til gengæld heller ikke nogen afbryderkontakt?

Hvem kender dette modem - hvad gør jeg galt?

Oldsagen kan besigtiges på adressen:

http://mortenlind.dk/supra/index.html

På forhånd tak fra
Morten Lind

--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Morten Lind

Dato : 16-03-03 11:25

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> der er til gengæld heller ikke nogen afbryderkontakt?
>
> Hvem kender dette modem - hvad gør jeg galt?

Skulle måske tilføje, at samtlige Supra-drivers er installeret OG
afprøvet enkeltvis. Ligeledes med forskellige stik-til-port
kombinationer. Det samme med de to telefonstik på bagsiden.

Måske mangler jeg en dims, der kan gå ind i det underlige "dobbelt"stik?
M.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-03-03 22:11

mortenlind@mac.com writes:
>Måske mangler jeg en dims, der kan gå ind i det underlige "dobbelt"stik?
>M.
Jeg har haft et Supra engang i tidernes morgen - den henter det nødvendige
strøm fra computeren. Brugte det i flere år sammen med min gamle PB 145B
(tror jeg nok den hed) Hvis ikke jeg husker helt galt, skal enkelt-stikket
i modemporten, hvor det andet skal i på musens plads - og musen skal så i
det ekstra "hul" der sidder på stikket. Meeeen, helt sikker er jeg ikke,
tror det er 4-5 år siden jeg sidst har haft fat i det.
Ole Bendix, der ind i mellem skriver her i gruppen arvede det - det kan
være han stadig kan huske hvordan det gamle Supra skal bruges

Frank Løkkegaard

Fra : Morten Lind

Dato : 17-03-03 17:50

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> Ole Bendix, der ind i mellem skriver her i gruppen arvede det - det kan
> være han stadig kan huske hvordan det gamle Supra skal bruges

Fedt, Frank.........det lyder rigtigt, (men skørt - lige noget for
mig). Jeg prøver fluks i aften, tak.

Åh, jeg blev helt nervøs, at det virkelig var nonoNOName

M.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 17-03-03 21:34

> [...]

> mig). Jeg prøver fluks i aften, tak.
>
> Åh, jeg blev helt nervøs, at det virkelig var nonoNOName

Samme som Frank;
Det er et ADB-stik, som den henter strøm fra, og så selvf.
modem-stikket. Havde godt nok kun 14,4-modellen, så det er længe siden,
men den ligner den på billedet. Savner den helt... den kunne også faxe.

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 18-03-03 01:11

> [...]

> mig). Jeg prøver fluks i aften, tak.
>
> Åh, jeg blev helt nervøs, at det virkelig var nonoNOName

Jeg har stadigvæk en gammel Supra 28 opgraderet til 33.6, som jeg bruger
sammen med en PM 7600 til fax. Den får strømmen fra nettet via en
adaptor (transformator) og er tilsluttet maskinen gennem den gamle
serialporte.

Har dit en slags skærm eller små lyse, der fortæller hvad modemet
foretager sig? Hvad for software bruger du? Hvilken computer har du?
Hvor gammelt er modemet? Der burde være en afbryder på forsiden af dyret
og så tre tilslutningsmuligheder: kabel med et flerebenet stik til
modemet og serial stik til computeren (der må eksistere en USB adaptor);
strømkabel til adaptoren; ledning med trebenet stik til
telefonkontakten.

Har du Z-Term eller lignende, som kan fortælle dig om computeren og
modemet snakker sammen?

Mit gamle modem har været så pålideligt gennem så mange år, at jeg har
udviklet en følelsesmæssigt forhold til det og kunne aldrig tænke mig at
afskaffe den lille sorte box.

--
MVH, Bob
To reply by email, substitute maribob for merrybob.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-03-03 23:58

Jens.Rasmussen@jubiipostadresse.dk writes:
>Det er et ADB-stik, som den henter strøm fra, og så selvf.
>modem-stikket. Havde godt nok kun 14,4-modellen, så det er længe siden,
>men den ligner den på billedet. Savner den helt... den kunne også faxe.
Jaaah, det kunne faktisk det hele - og netop fordi der ikke var behov for
strømforsyning, var det rigtig sejt til de gamle bærbare...

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-03 10:25

> [...]

> Jaaah, det kunne faktisk det hele - og netop fordi der ikke var behov for
> strømforsyning, var det rigtig sejt til de gamle bærbare...

Hej Frank

Jeg gjorde som du sagde, næsten - og så var det på - til BOB er det et
SupraExpress 33.6, men den skal bruge 56-driver - jeg havde givet den
28/33 driver - nix:33/56, fint.

ADB ind i stedet for tastatur tastatur ind i "dobbelt"stikket og det
sidste i modemport, trykke Connect i PPP og så kørte det bare -
forbundet med 33.600bps i en halv time uden afbrydelse - fint nok.

Det lyder som en græshoppe, der pudser begben i en tom konservesdåse,
men det virker.

Tak til Frank fra
Morten

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-03-03 10:51

mortenlind@mac.com writes:
>ADB ind i stedet for tastatur tastatur ind i "dobbelt"stikket og det
>sidste i modemport, trykke Connect i PPP og så kørte det bare -
>forbundet med 33.600bps i en halv time uden afbrydelse - fint nok.
Nå ja, tastaturet - ja ja, hukommelse er jo en forgængelig ting
Dit kort er forresten sendt d.d.

Frank Løkkegaard

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-03 12:38

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Nå ja, tastaturet - ja ja, hukommelse er jo en forgængelig ting
> Dit kort er forresten sendt d.d.
>
> Frank Løkkegaard

Takker & bukker.......
M.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 21-04-03 16:59

Morten Lind wrote:
> [...]
> der er til gengæld heller ikke nogen afbryderkontakt?
>
> Hvem kender dette modem - hvad gør jeg galt?

Hej Morten

Første del kan du måske anvende til forslå af forbedringer i dit
anvendte Supra Express 33.6 script. Faktisk kan de fleste modem og ISDN
TA scripts drage nytte af nogle af ændringerne. Husk at arbejde på en
kopi af ARA scriptet f.eks. med gratis BBEdit Lite 6.1.2:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/604

Scriptene findes i din installation under:
<boot MacOS partition>:Systemmappe:Udvidelser:Modeminstrukser:
,
<boot MacOS partition>:System Folder:Extensions:Modem Scripts:
eller
<boot MacOS X partition>:Library:Modem Scripts:

-

Selv MacOS X Modem Scripts kan forbedres:

Jeg har haft et SupraFAXmodem288 i mange år. Det er det bedste modem jeg
har testet, men jeg har også været alle AT-kommandoerne igennem og
fundet af, at disse linier skal modificeres i Apple Remote Access
scriptet MacOS7.55-9 "Supra 288/336" fra:
"...
! Supra 288/336
!   Author:   Kris Kreutzman
ifstr 5 1 "0"
serreset 57600, 0, 8, 1
jump 2
@LABEL 2
hsreset 0 0 0 0 0 0
settries 0
matchstr 2 101 "ERROR\13\10"
write "AT&F1E0&C1W1S7=120S0=0\13"
matchread 30
."

"...
! Supra 288/336
!   Author:   Kris Kreutzman
ifstr 5 1 "0"
serreset 115200, 0, 8, 1 <--øger den serielle hastighed til 115,2kbit/s.
jump 2
@LABEL 2
hsreset 0 1 0 0 0 1 <-- Slår seriel hardware handshaking (RTS,CTS) til.
settries 0
matchstr 2 101 "ERROR\13\10"
write "AT&F1E0&C1W1S7=120S0=0&K3M+ESR=1*NC003\13"
! Den vigtigste kommando er: +ESR=1 Slår LAPM Selective Repeat(SREJ)til.
! -- : &K3 Slår hardware handshaking fortolk. til.
! -- : &C1 Ændre handshaking signal fortolkning.
! -- : *NC003 Vælger dansk signal fortolkning.
! -- : M Slår lyd fra.
matchread 30
..."

Apple Remote Access script kommandoerne er dokumenteret her:
http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/English-North_American/Macintosh/Misc/Modem_Script_Generator1.0a1.sea.bin
Det står i filen: "ARA Modem Scripting Guide.pdf".

--

Så kan man spørge sig selv om hvorfor den serielle hastighed kan være
hutigere end modem forbindelsens hastighed på 28,8, 33,6 og op til

Modem compression: V.44 against V.42bis:
http://www.digit-life.com/articles/compressv44vsv42bis/index.html

--

Her har du internet adresser som omhandler Supra Express 33.6:

Diamond Multimedia Technical Support
http://www.sonicblue.com/support/diamond/default.asp?menu=support

Top Ten SupraExpress Questions:
http://www.expressresponse.com/cgi-bin/sonicblue01/showFaq.cgi?product=SupraExpress

SONICblue support > Modems :
http://www.sonicblue.com/support/diamond/default.asp?menu=support&submenu=Modems

ftp://ftp.supra.com/pub/communications/supra/

--

Here har du AT command References for Rockwell, Conexant, Zoom...:

AT Command Reference for many of the Rockwell Chipsets PDF:
http://www.56k.com/inits/rockwell.pdf

AT-kommandoen "+MS=11" (side 3-25) gør at modemmet kører V.34 i stedet
for V.90/k56flex. Dette kan prøves hvis modemmet slipper en aktivt brugt
forbindelse i utide.

SupraExpress DATA command reference:
http://vk.pp.ru/docs/modems/336_list.html

Her er LAPM Selective Repeat (SREJ) nævnt. Selective Repeat burde være
default.

--

AT Command Reference for US Robotics 56K V.90 Technical Reference:
http://www.umanitoba.ca/campus/acn/remote/faq/at-ref.html

AT command References chips/zoom:
http://www.zoom.com/techsprt/docs.shtml
http://www.zoom.com/ts1/analog/docs.shtml

Conexant Modem
AT command References:
http://www.unitronic.de/Hersteller/conexant/Modem.htm

--

Supplementary:
http://www.umanitoba.ca/acn/remote/faq/at-ref.html

mvh/Glenn

Fra : Morten Lind

Dato : 21-04-03 18:22

Glenn Møller-Holst <glenn@x.dk> wrote:

> [...]
> default.
>
> --
>
> AT Command Reference for US Robotics 56K V.90 Technical Reference:

Det må jeg edermanemig nok sige, Glenn - jeg er imponeret - tusinde
tak M. -- ¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din
angst"(ML) http://www.belzebub.biz [2000]