Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IXUS 400
Fra : Kasper Okkels

Dato : 16-03-03 10:12

Nu har jeg gået og drømt om et Canon Ixus V3 i så lang tid, at der er kommet
en storebror på banen. Det giver naturligvis ikke andet end problemer: Er
det pengene værd at købe IXUS 400 i stedet for V3'eren?

Såvel www.steves-digicams.com, www.dcresource.com som www.ixus-world.de har
anmeldelser, men er der nogen her i gruppen, der har erfaringer med IXUX
400'eren? Eller er der andre sider på nettet, hvor man kan læse om kameraet?

www.powerseller24.de har ikke fået kameraet i sortimentet endnu, så hvor mon
det er billigst at købe i Tyskland? www.kamerahuset.dk sælger den til 4.775,
så hvor meget kan man spare ved at købe i udlandet?

mvh
Kasper

Fra : Kent

Dato : 16-03-03 11:39

"Kasper Okkels" <okkelsFJERN_DETTE@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
4.775,
> så hvor meget kan man spare ved at købe i udlandet?

Jeg ville købe en Canon Powershot S45 istedet for.

Se her:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=4621137

Resten kan du selv læse dig til i S45'erens review .

www.photoshop.dk har den til 4599,00 kr. Jeg har lige købt mit G3
hos dem, og jeg kan varmt anbefale dem. Jeg fik en meget fin service
inden købet.

Vh
Kent (G3)

Fra : Kasper Okkels

Dato : 16-03-03 18:23

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville købe en Canon Powershot S45 istedet for.

Jeg - tror jeg i hvert fald - prioriterer størrelsen vigtigere end de ekstra
manuelle indstillingsmuligheder, som S45'eren har. Et kamera, hvor man har
mulighed for at indstille på det hele, bruges vel i mindre grad som et
tag-med-overalt-kamera. Lige nu har jeg brug for at tage flere og bedre
billeder. Og så vil jeg have et kamera, som 'altid' ligger i inderlommen.

Hvis - nej når - jeg vil købe et mere avanceret kamera, så betyder
størrelsen mindre. Og til den tid vil G3'erens efterfølger vel være det
oplagte valg? Hvis jeg skal stå og skrue på blænde og hvidbalance når
billedet skal tages, så vil jeg gerne have et kamera, hvor der kan
tilsluttes blitz, andre objektiver osv. Og så er S45'eren vel blot en
mellemvare? Eller er jeg helt galt på den?

mvh
Kasper

Fra : Kent

Dato : 16-03-03 19:11

> [...]
> tag-med-overalt-kamera. Lige nu har jeg brug for at tage flere og bedre
> billeder. Og så vil jeg have et kamera, som 'altid' ligger i inderlommen.

S45'eren er altså ret kompakt - det er i hvertfald min mening. Det kommer
selvfølgelig an på, hvad man sammenligner den med. Den kan i hvert fald
snildt ryge ned i en lomme Jeg regner med, at du har læst nogle
reviews?

> [...]
> oplagte valg? Hvis jeg skal stå og skrue på blænde og hvidbalance når
> billedet skal tages, så vil jeg gerne have et kamera, hvor der kan

Du skal tænke på, at automatikken absolut ikke kan klare alt. Der kan
nemt opstå situationer, hvor du er nødt til fx manuelt at indstille
hvidbalancen
for at få gode billeder i kassen. Men du har dog også muligheder for at
indstille hvidbalancen manuelt i IXUS 400.

>Og så er S45'eren vel blot en
> mellemvare? Eller er jeg helt galt på den?

Det vil jeg mene, at du er - men det komme selvfølgelig også an på,
hvordan du ser på det. Lad os sige, at du har en HP Photosmart 850
og overvejer at købe en Canon Powershot G3, men i virkeligheden
drømmer om at købe et DSLR . Så er G3'eren jo faktisk også
en mellemvare . Sådan skal man ikke se på det. Du skal
spørge sig selv, hvilke krav og forventninger du har til et kamera
lige NU - og så købe udfra det.

Du skal tænke på, at du rent faktisk kan få en S45 til en billigere
penge end IXUS 400 - og den kan en del mere. IXUS 400 har
en høj pris nu - den er jo lige kommet på markedet. Hvis ikke du får
brug for disse ekstra funktioner - så gør det jo ikke noget. Jeg
spår dog, at du VIL få brug for de ekstra funktioner. Man bliver
nemlig bidt af det .

For mig at se, er der kun en eneste ting, der må forhindre dig
i at købe S45'eren: Er den for stor? Du må ud til fotohandleren
og få den i hånden .

Men nu må du endelig ikke købe S45'eren bare pga. af min
mening her. Læs nogle reviews, spørg i nogle forums osv.

Held og lykke med dit valg.

Vh
Kent

Fra : Kasper Okkels

Dato : 17-03-03 21:31

> [...]
>
> Men nu må du endelig ikke købe S45'eren bare pga. af min
> mening her. Læs nogle reviews, spørg i nogle forums osv.

Jeg tog en times nærlæsning af anmeldelsen på dpreview, og jeg skal da love
for, at jeg er kommet alvorligt i tvivl. Og det lige som jeg gik og troede,
at jeg endeligt havde bestemt mig!

Igennem læsningen kunne jeg på ingen måde lade være med at forestille mig,
at det ville være fedt med alle de manuelle indstillingsmuligheder. Og
udover at få taget mange billerder, er det vel netop de manuelle
indstillingsmuligheder, der gør at man bliver en bedre fotograf.

Jeg nåede ikke forbi fotohandleren inden lukketid, men S40'eren stod i
vinduet. Og jeg vil da give dig ret: Så stor virker 11,2 x 5,8 da heller
ikke. Men jeg må ind og forsøge at have den i hånden i skjortelommen, så min
beslutning kan komme nærmere...

En enkelt ting, som jeg godt kunne tænke mig at få afklaret er dog, hvor god
sådanne små kameraer er til at lave slørede baggrunde på portrætfotografier.
Et af testbillederne på dpreview - http://shor.ter.dk/233972458 - har lidt
af det, men jo da langt fra det D1'eren laver her
http://shor.ter.dk/733047950. Er det mangel på zoom, dårlig
blændeindstilling, eller bare ikke noget man skal regne med på et
lommekamera? Og vil der være forskel på hvordan S45'eren kan klare sig i
forhold til IXUS 400'eren?

mvh
Kasper

Fra : Morten

Dato : 17-03-03 21:58

> [...]
love
> for, at jeg er kommet alvorligt i tvivl. Og det lige som jeg gik og

Kender det godt :)

> [...]
> udover at få taget mange billerder, er det vel netop de manuelle
> indstillingsmuligheder, der gør at man bliver en bedre fotograf.

Jeg har kun haft mit S50 i 3 dage nu og har allerede leget med de manuelle
indstillinger.
Det er blevet til et par fede billeder - prøvede først de automatiske, men
der skulle lige et par finjusteringer til før den røde aftenssol blev helt
perfekt :)
Og skal man skyde løs til f.eks. en fødselsdag, ja så sætter man den jo blot
på 'auto'.

> [...]
> blændeindstilling, eller bare ikke noget man skal regne med på et
> lommekamera? Og vil der være forskel på hvordan S45'eren kan klare sig i

Mit gæt er det skal have en lav blænde, da det vil give et smalt
'afstands-område' hvor billedet er skapt og her er S45/50 og Ixus 400 vist
ret ens. Det skyldes de små linser der bliver brugt. Ret mig hvis jeg tager
fejl.

Mvh
Morten

Fra : Kent

Dato : 17-03-03 22:19

> [...]

love
> for, at jeg er kommet alvorligt i tvivl. Og det lige som jeg gik og

Det ER svært at bestemme sig. Derfor tog det jo også mig 3 måneder,
før jeg endelig besluttede mig for at købe G3'eren.

> [...]
> udover at få taget mange billerder, er det vel netop de manuelle
> indstillingsmuligheder, der gør at man bliver en bedre fotograf.

Nemlig. Du er jo bidt allerede

> [...]
> vinduet. Og jeg vil da give dig ret: Så stor virker 11,2 x 5,8 da heller
> ikke. Men jeg må ind og forsøge at have den i hånden i skjortelommen, så

Jeg tror, du får en positiv overraskelse.

> [...]
> blændeindstilling, eller bare ikke noget man skal regne med på et
> lommekamera? Og vil der være forskel på hvordan S45'eren kan klare sig i

Et er sikkert. Digitale spejlreflekskameraer er meget bedre til at lave
slørede baggrunde, end digitale kompaktkameraer er. Men nu bevæger
vi os altså ind på noget, som jeg ikke ved særligt meget om - endnu .
Det er noget med, at jo mere man zoomer ind, jo mindre bliver
dybden i billedet - det der på engelske hedder "depth of field". Derved
opnåes den slørede effekt i baggrunden. Du vil nok gerne have
forklaret det lidt mere præcist - men der må vi efterlyse en
anden her i gruppen........

Nogen der ved det? Helt sikkert! Det er elementær fotolærdom,
men det er noget, jeg først skal til at lære om. Du har nok set,
at jeg efterlyser fotokurser . Lidt ved jeg da, men det er ikke
meget.

Vh
Kent

Fra : garderlarsen

Dato : 19-03-03 20:06

Kent: Det er folk som dig der er brug for paa kandu....! Du er MEGET god
til at loesne lidt op for alle de overvejser der svirrer rundt inde i
hovedet naar man ikke kan bestemme sig.....jeg er dog ikke den store
professionelle fotograf og tror derfor jeg vaelger ixus 400. Min eneste
bekymring er manglen paa manuel zoom! Har netop ejet et s45 og tror
faktisk jeg sender det tilbage i bytte for 400'eren, da jeg bla. har
haft nogle problemer med irriterende raslelyde fra s45, og stoerrelsen
betyder helt sikkert ogsaa en del....

Mvh Garderlarsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Kent

Dato : 19-03-03 21:58

"garderlarsen" <garderlarsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Kent: Det er folk som dig der er brug for paa kandu....! Du er MEGET god
> til at loesne lidt op for alle de overvejser der svirrer rundt inde i
> hovedet naar man ikke kan bestemme sig.....

Mange tak for det, Garderlarsen. Jeg prøver kun at hjælpe, li'som jeg
selv blev hjulpet i dk.fritid.foto og i de forskellige forums på
www.dpreview.com, inden jeg besluttede mig for at købe et
Canon Powershot G3 . Jeg fik selv en uvurderlig hjælp - og
får stadig hjælp, og så er det vel en god gestus at give lidt tilbage
om emner, man mener, man har forstand på.

Som du måske har læst, brugte jeg 3 måneder på at læse reviews
og folks meninger om alle mulige digitale kameraer, inden jeg
endelig besluttede mig for at købe en G3. Det ER utroligt
svært at vælge et digitalt kamera, for der findes så utroligt
mange. Det store udvalg er selvfølgelig også en fordel, for
så skulle der jo gerne være én til enhver smag.

> jeg er dog ikke den store
> professionelle fotograf

DET er jeg sandelig heller ikke. Jeg aner praktisk talt intet
om manuel fotografering. Det skal jeg ført til at lære om,
men min interesse er der helt klart.

> ....og tror derfor jeg vaelger ixus 400. Min eneste
> bekymring er manglen paa manuel zoom!

Du mener vel manuel focus? Nej, det har den jo ikke, og
det ville også gøre mig lidt nervøs, hvis jeg stod for at skulle
købe en IXUS 400!

> Har netop ejet et s45 og tror faktisk jeg sender det tilbage
> i bytte for 400'eren, da jeg bla. har haft nogle problemer
> med irriterende raslelyde fra s45, og stoerrelsen
> betyder helt sikkert ogsaa en del....

Hvis du har hørt raslelyde fra S45'eren, tror jeg, der har
været en fejl i dit kamera. En S45 er virkelig et kvalitetskamera.
En IXUS er noget mindre, og den ser da godt ud .
Du mister bare mange manuelle muligheder, hvis du
vælger en IXUS 400, men det er jo ikke sikkert, at du
har brug for dem.

Happy shooting!!

Vh
Kent

Fra : garderlarsen

Dato : 19-03-03 22:32

Hej Kent.
Igen tak for dine udfoerlige svar. Jeg har imidlertid nogle flere
spoergsmaal
Findes der et undervands-hus til ixus 400? Ved at der goer til s45. Ixus
400 understoetter endvidere ikke flashkort II eller microdisc. Er dette
et problem eller kan man leve uden. Maa indroemme, at jeg ikke foer har
hoert om det, foer jeg nu, isaer efter raslelydene er kommet gevaldigt i
tvivl.
Mht Raslelydene er mit s45 mit andet af slagsen, da jeg fik det foerste
byttet. Raslelydene findes dog stadig paa det nye, hvorfor jeg kraftingt
overvejer at skifte model.
Overvejer bla. s50 i stedet, men toever, da det jo stort set er det
samme kamera, bare med 5 mgp. (Er det ioevrigt de extra penge vaerd?)
Jeg har derfor ogsaa kigget paa Konica 500 KD500z, som virker ret smart,
dog vil jeg ikke saa gerne vaek fra Canon. Det har mange gode features
og kan overfoere billeder uden al mulig software. Understoetter memory
stick - hvad er det?
Det har heler ingen manuel focus - (Ja, focus) , men tilgengaeld en
mindre macro-mulighed...Saa vidt jeg kan se ogsaa en stoerre focus
range, dog ingen video out, hvilket jeg ser som et stort minus. Til
gengaeld er det naesten paa stoerrelse med ixus'en...
Tvivl, tvivl, tvivl......det er frustrerende, men jeg skal tage en
beslutning snart, da jeg jo skal sende mit s45 retur...

Mvh Garderlarsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-03-03 19:19

> [...]

> tilsluttes blitz, andre objektiver osv. Og så er S45'eren vel blot en
> mellemvare? Eller er jeg helt galt på den?

Nej du er ikke gal på den, S45 er det jeg vil betegne som et "stort kompakt
kamera" :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Kent

Dato : 17-03-03 17:00

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> Nej du er ikke gal på den, S45 er det jeg vil betegne som et "stort
> [...]

Hej Anders

Jeg vil lige sige tak for din kommentar til mit billede på
www.fotokritik.dk . Måske skulle jeg have haft den sidste
hårtot med, og måske skulle jeg have haft hele øret med på katten,
men jeg synes nu alligevel, at begge billeder er ret vellykket.
Jeg ville jo også gerne gå meget tæt på med kameraet/beskæringen
for ikke at få meget spildplads uden om billederne.

Jeg laver en anden beskæring på mine næste billeder .

Vh
Kent

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 16-03-03 22:55

Køb Ixus 400'eren. Glem ikke det lækre i at holde i et lille fiks kamera i
børstet stål i hænderne. Bare følelsen er altså også penge værd.

Det jeg vil sige, er at der er også andre "værdier" end de rent tekniske.

P.S. også "blæreeffekten" er større på Ixus 400

--
Henrik Hougaard
email : fam.hougaard@nejtakstofanet.dk

Fra : Kent

Dato : 17-03-03 06:17

"Henrik Hougaard" <fam.hougaard@nejtakstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det jeg vil sige, er at der er også andre "værdier" end de rent tekniske.
>
> P.S. også "blæreeffekten" er større på Ixus 400

S45'eren er nu også lavet i stål, og den føles om man kunne banke
søm i med den .

Ja, Kasper - nu har du flere holdninger til IXUS 400 og S45.
Så skal du "bare" bestemme dig . Jeg ved, hvor svært det er
at vælge nyt kamera. Der er jo så mange at vælge imellem.

Vh
Kent

Fra : WebCat

Dato : 16-03-03 16:13

Vent med at købe, der kommer en federe model senere.

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 16-03-03 17:23

> Vent med at købe, der kommer en federe model senere.

Var det en vittighed? For der kommer jo altid en model senere (men så kan
man jo vente evigt).

Ved du noget konkret så ud med det!

Fra : Kent

Dato : 16-03-03 18:54

> Var det en vittighed? For der kommer jo altid en model senere (men så kan
> man jo vente evigt).
>
> Ved du noget konkret så ud med det!

Jeg tror godt, du kan regne med, det var en vittighed .

Vh
Kent

Fra : garderlarsen

Dato : 19-03-03 20:18

Mange af de akstra muligheder s45'eren har kan man vel ogsaa kompensere
for ved efterfoelgende billedbehandling?

http://www.kandu.dk/

Fra : Kent

Dato : 19-03-03 22:17

> Mange af de akstra muligheder s45'eren har kan man vel ogsaa kompensere
> for ved efterfoelgende billedbehandling?
>
> --

Njaaeh - du får nok svært ved at tilføje manuel focus
ved efterbehandling . Desuden har S45 mulighed for
fotografering i formatet RAW, som kort fortalt er
præcist hvad kameraets linse ser - uden farvelægning,
hvidbalance eller noget som helst fra kameraet. Dette
er ret uvurderlig for mange, og du kan ikke tage
billeder i RAW med en IXUS 400!. Mange vil også
gerne have mulighed for at bruge Microdrive som
lager til deres kamera - den mulighed har du ikke
med IXUS 400!. Med S45 har du desuden
lukker-prioritet, altså du kan selv bestemme
lukkerhastighed, hvorefter kameraet kalkulerer
resten ud. Det kan du heller ikke med IXUS 400.
En S45 har også en meget kraftigere blitz.

Alt dette er noget, du ikke har indflydelse
på ved efterbehandling - og der er mere! .

Men selvfølgelig er en IXUS 400, og den ser
da godt ud. Har man ikke brug for mere, end
hvad en IXUS 400 kan - jamen hvorfor skulle
man så vælge en S45? Der sker dog tit det, at når
man efterhånden er blevet fortrolig med kameraet
og er blevet dygtigere, så begynder man at savne de
funktioner, som kameraet ikke har . Så kan man
selvfølgelig bare købe et nyt kamera.

Et godt råd: Køb et kamera der kan mere, end
du regner med at få brug for!

Vh
Kent (G3)

Fra : garderlarsen

Dato : 19-03-03 22:56

Hej Kent.
Skriver lige hernede. Saa er det nemmere at finde rundt i for
eftertiden. Jeg har skrevet et indlaeg til laengere oppe. Hvis du vil
besvare dette kan du bare besvare denne kommentar...

Mvh Garderlarsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Kent

Dato : 20-03-03 20:37

> [...]
> eftertiden. Jeg har skrevet et indlaeg til laengere oppe. Hvis du vil
> besvare dette kan du bare besvare denne kommentar...

Okay. Herunder følger så dit spørgsmål fra lidt længere oppe
i tråden:

> Hej Kent.
> Igen tak for dine udfoerlige svar. Jeg har imidlertid nogle flere
> spoergsmaal
> Findes der et undervands-hus til ixus 400? Ved at der goer til s45.

Ja, det gør der da. Den hedder WP-DC800.
Se den her: http://www.canon.dk/index1.htm

> [...]
> et problem eller kan man leve uden. Maa indroemme, at jeg ikke foer har
> hoert om det, foer jeg nu, isaer efter raslelydene er kommet gevaldigt i

Det svarede jeg på i mit svar længere oppe i tråden. Du må selv
afgøre, om det er et problem. Eksempelvis to hurtige 512Mb
CF-kort (ikke Sandisk) er klart bedre end et Microdrive, men
det er også en betydeligt dyrere løsning.

> Mht Raslelydene er mit s45 mit andet af slagsen, da jeg fik det foerste
> byttet. Raslelydene findes dog stadig paa det nye, hvorfor jeg kraftingt
> overvejer at skifte model.

Har du snakket med forhandleren om det?

> Overvejer bla. s50 i stedet, men toever, da det jo stort set er det
> samme kamera, bare med 5 mgp. (Er det ioevrigt de extra penge vaerd?)

Hmmmmm....... Udfra priserne på www.digtial4u.dk er der en prisforskel
på Canon Powershot S45 og S50 på 1360,00. Det er en stor prisforskel
på to kameraer, der minder så meget om hinanden. I øvrigt mener jeg,
at S50'eren er prissat for højt. Der er jo kun 660,00 kr. fra S50 op til
Canon Powershot G3, og efter min mening er G3'eren et meget bedre
kamera end S50'eren. Det er et kamera, du har mange flere muligheder
med. Nu ER S50'eren jo selvfølgelig lige kommet frem, så derfor
er den ret dyr lige nu - prisen vil nok falde ret markant ret hurtigt.
Det er også nødvendigt, hvis der skal blive ret mange kunder til
den - det er min spådom .

S45 eller S50?? Tjaaeeh, svært at svare på. Teoretisk set
vil S50'eren have mere støj i billederne end S45'eren, idet begge
kameraer har samme størrelse CCD, men S50 har den ekstra 1
Mp. Om der så er så meget støj, at det på nogen måde generer,
ved jeg ikke. Læs dette link og dan din egen mening om
det: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=4638594

Her er en fin diskussion om valget mellem S45 og S50:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=4610110

Jeg kan ikke råde dig mere konkrtet i valget mellem de to
kameraer, for personligt ville jeg slet ikke vælge S50, når den er
prissat så højt. Jeg ville vælge G3'eren - og det har jeg
så også gjort .

Du må danne din egen mening.

> [...]
> dog vil jeg ikke saa gerne vaek fra Canon. Det har mange gode features
> og kan overfoere billeder uden al mulig software. Understoetter memory

Memory stick er Sonys svar på et hukommelseskort. Hidtil
har man kun kunne få Memory Stick op til 128 Mb, men
der kommer sticks med større kapaciteter nu. Dog er det
stadig et meget dyrt lager i forhold til fx. Compact Flash.

> [...]
> Tvivl, tvivl, tvivl......det er frustrerende, men jeg skal tage en
> beslutning snart, da jeg jo skal sende mit s45 retur...

Jeg synes ikke, du skulle vælge Konica 500 KD500z.
Canon IXUS 400 er faktisk mere avanceret end Konicaen, og
så er det billigere. Den ekstra 1 Mp, som Konica'en har, skal
du ikke tage så meget efter.

> Mvh Garderlarsen

> http://www.kandu.dk/

Jeg håber, det var en hjælp. Nu må du bare tage en beslutning

Vh
Kent