Tør pels...
Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-03-03 10:20

Og så lige en mere...

Balto's pels er ekstremt tør og han har skæl!

Han har ikke lopper. Det har jeg tjekket. Han får desuden også loppekur i
form af de pipetter til nakken. Dem får han med 5-6 ugers mellemrum. Han
bliver fodret med RoyalKanin fra Dyrlægen. Dette er nu den 3. eller 4. slags
fodder jeg prøver med for at se om det skulle virke, men lige meget hjælper
det! Vi har også forsøøgt med Animin i 1 mdr. Næste projekt er at jeg har
bestilt den grønne shampoo samt balsam og en lakseolie ved www.olivers.dk
for at se om det skulle hjælpe. Har i ellers nogen forslag til hvad jeg kan
gøre?

Rinnie

Fra : Stine Frandsen

Dato : 16-03-03 11:09

Hej
Prøv med en spsk. hjemmelavet hvidløgsolie om dagen. Det virkede ekstremt
godt på min tæve, der havde fået skæl og tør hud. Det forsvandt samt pelsen
fik en ekstra "glød".
Jeg brugte alm. majsolie med hvidløgstern i
Stine
PS : Resultatet kunne ses ret hurtigt, og hvidløgsånden forsvandt også efter
et par uger

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-03-03 11:26

> PS : Resultatet kunne ses ret hurtigt, og hvidløgsånden forsvandt også
efter
> et par uger

Tak, det er genialt. Det vil jeg prøve!
....Intet er så skidt at det ikke er godt for noget, så med hensyn til ånden,
så frastøder den jo også alle de venlige folk der altid impulsivt bøjer sig
ned og vil klappe ham når vi er ude og gå og træne "plads"!

Rinnie

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 16-03-03 14:02

Hej Rinnie

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Næste projekt er at jeg har
> bestilt den grønne shampoo samt balsam og en lakseolie ved www.olivers.dk
> for at se om det skulle hjælpe.

Nu har Nicki godt nok aldrig haft problemer med tør pels, og skæl, men vi
bruger i ny og næ lakseolien fra Olivers, netop fordi det skulle være godt
ved pelsen, samt foder også fra Olivers, så det gør det nok ikke værre i
hvert fald.
kogt laksefileter skulle eftersignede også være godt mod pelsen ( har dog
aldrig selv givet Nicki det ( hvorfor ved jeg ikke, måske skulle jeg prøve
det, han vil nok elske det )).

Håber du finder noget der virker

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : skingur

Dato : 16-03-03 14:55

udtræk af planten Kæmpenatlys skulle være kanon mod tør hud/mat pels.
Det skal bare hældes over hundens foder. Fåes så vidt jeg ved hos matas.
Ellers er lakseolien også god, den er bare så dyr....
Alm. olivenolie skulle også være udemærket, eller en smule olie fra
kippersen til søndagsfrokosten...(og vi tale stadig indvortes brug!!!)
Dyrlægen har noget glimrende shampoo til tør, sart og irriteret hud. Den
er også bare dyrere end nogle af de shampooer, jeg har brugt til mig
selv!
Endelig skal du være sikker på, at hunden ikke får for mange
proteiner...han går vel ikke i kattemaden?
kh, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-03-03 15:10

> Endelig skal du være sikker på, at hunden ikke får for mange
> proteiner...han går vel ikke i kattemaden?
> kh, Christina

Hej Christina

Jeg vidste ikke at proteiner ga' tør pels... Kattemaden kan han heldigvis
ikke nå, men min yngste datter (tigge-træneren) er slem til at smidde det
halve af hendes mad ned til ham, så der ryger nok en del proteiner ind der.
Må prøve at lære den lille ikke at gøre det mere!

Rinnie

Fra : skingur

Dato : 16-03-03 15:31

"R. Ilsøe" skrev d. 16-03-03 15:10 dette indlæg :
-klip-
[...]

hi hi...god fornøjelse! Jeg har et par venner, hvis knap 1 årige datter
ser det som sin fornemste opgave at holde hunden i god foderstand! Før
var det en smuk, slank gul hund af ubestemmelig oprindelse...nu er det
en tyk gul ditto!!!
Vores gamle islandske fårehund, som vi fik brugt som 8 årig, var
halvskaldet og mat i pelsen da vi fik ham, en kombination af for mange
proteiner og extrem loppeallergi. Hans mennesker holdt meget af ham og
bagte pandekager og frikadeller specielt til ham...ikke godt! pelsen
groede efterhånden ud og blev smuk og blank, men hans hud var så
hysterisk hamrende sart, at bare skyggen af en loppe fik ham til at slå
ud. Ret problematisk! Jeg tror slet ikke din hund når at få mange
proteiner, selvom din datter hjælper med fodringen. men du kan jo
overveje at skifte foder...der kan være etellerandet, der ikke bekommer
ham vel. Men start nu med olier etc...og er du nu helt sikker på, at han
kan tåle antiloppemidlet?
Ak ja...de kære hunde, suk!
Kh, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-03-03 15:50

> [...]
> ser det som sin fornemste opgave at holde hunden i god foderstand! Før
> var det en smuk, slank gul hund af ubestemmelig oprindelse...nu er det

*LOL* Jeg håber ikke at Balto bliver en tyk sort tingest! Det pryder ikke
en flatter at trille i stedet for at gå!=

> men du kan jo
> overveje at skifte foder...der kan være etellerandet, der ikke bekommer
> ham vel. Men start nu med olier etc...og er du nu helt sikker på, at han
> kan tåle antiloppemidlet?

Skal måske prøve også at skifte til Olivers når denne pose er tom...
Angående loppemidlet, så er min dyrlæge sød til at huske at give mig lidt
forskelligt. Hans pels forringes heller ikke i perioden efter han har fået
kuren. Det kan dog være vi skal prøve en anden metode end lige netop den i
nakken...? Alt er værd at forsøge, for det er så slemt for tiden at hvis jeg
kører en hånd ned ad ryggen på ham, så ligger der et helt lag skæl for
enden!

> Ak ja...de kære hunde, suk!

Ja... I medgang og modgang til døden os skiller!

Rinnie

Fra : skingur

Dato : 16-03-03 15:59

">
> [...]
>
> Rinnie
>
> Det lyder træls...har du prøvet en antiskælshampoo? Måske hjælper det
at skrubbe pelsen igennem...eller osse blir det værre...suk! Held og
lykke!
Christina, der har været en masse ude i det gode vejr sammen med
islænderhesten!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-03-03 16:05

> Det lyder træls...har du prøvet en antiskælshampoo? Måske hjælper det
> at skrubbe pelsen igennem...eller osse blir det værre...suk! Held og
> lykke!

Nej har fået en eller anden idé om at bad forværrer det, men nu vil jeg
alligevel gi' det et forsøg med den grønne fra Oliver's... den skulle gerne
komme mandang! Det er vel også med hunde som med mennesker, at nogen nemt
får skæl...

> Christina, der har været en masse ude i det gode vejr sammen med
> islænderhesten!!!

Nix-nej... Jeg er slet ikke misundelig... *host host*!

Rinnie

Fra : skingur

Dato : 16-03-03 16:19

> Nix-nej... Jeg er slet ikke misundelig... *host host*!
>
>Det var da godt...misundelse er også en grim ting!!! jeg vil sød og
lade være med at gå i detaljer om hvor mange rådyr vi så, hvor fed den
lange galop var og hvor højt fuglene sang

Det eneste triste med hestene er, at den lille langhårede (gravhunden
Gandalf) er sikker på, at de heste kun er ude på een ting, nemlig æde
ham/mig med hud og hår...Han er ellers det sødeste i verden når det
kommer til andre dyr, fra katte til marsvin og meget store hunde, men
hetene....Måske er han jaloux?
Kh Christina med den arrigt bjæffende islandskehestehaderhund!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-03-03 16:29

>Det var da godt...misundelse er også en grim ting!!! jeg vil sød og
> lade være med at gå i detaljer om hvor mange rådyr vi så, hvor fed den
> lange galop var og hvor højt fuglene sang

*suk*
....Min "karriere" på hesteryg er desværre blevet spoleret af meget dårlige
knæ! ½ time på ryggen af en hest og jeg kan ikke gå 3 dage efter fordi
knæene giver efter og gør meget ondt! Men det er dejligt at høre om og
dejligt at se folk komme ridende! Hver gang vi møder en helst på nogen af de
små veje får genalen også besked på at køre meget meget langsomt (og heeeelt
i den anden side af vejen!)... Både for hestens skyld, men så sandelig også
for min skyld, så jeg kan misunde de heldige sjæle der på ryggen af den
store 4-benede!

> [...]
> ham/mig med hud og hår...Han er ellers det sødeste i verden når det
> kommer til andre dyr, fra katte til marsvin og meget store hunde, men

Hahaha... Han er da bare ved at demonstrere at det altså ikke er størrelsen,
men gørelsen!

Gandalf: "Hellere lille og vaks end stor og doven, du store drov der slæber
rundt på min mor!"

Rinnie

Fra : skingur

Dato : 16-03-03 16:49

"R. Ilsøe" skrev d. 16-03-03 16:29 dette indlæg :
> [...]
> store 4-benede!
> Rinnie
>
> Det var synd..men ridning kan nu være en god måde at genopbygge sine
knæ på, hvis de er svage og eller skadede. Mit højre knæ har været
rigtig træls og nærmest "knækket forover", hvis jeg stod ret op og ned,
men det bliver bedre og bedre. Så vov pe´lsen og prøv en fredelig
islænder...den bedste hest i verden (det tør jeg godt skrive på
hundesiden!!!)
Mht den lille langhårede...det kan da godt være, han bare prøver at
imponere krikkerne! Da han var hvalp, ville han gerne have leget med
naboens halvt år gamle føl, og føllet ville også gerne lege med ham. De
stod og var fjollede overfor hinanden og puffede snude og mule..men så
kom føllets mor og bestemte at det ihvertfald & helt garanteret IKKE
måtte lege med Gandalf! Hvad ville verden være uden dyr ? (gys!)
Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjergskoven

Dato : 16-03-03 22:54

Hej Christina

> Endelig skal du være sikker på, at hunden ikke får for mange
> proteiner...han går vel ikke i kattemaden?

Hvordan kan for mange proteiner give tør pels ?

Hilsen

Merete

Fra : Stine Frandsen

Dato : 17-03-03 08:14

> Hvordan kan for mange proteiner give tør pels ?
>
> Hilsen
>
> Merete

Hej

Proteinforgiftning viser sig i starten som tør skællet hud
Og for mange proteiner i foderet giver proteinforgitning *S*

Stine

Fra : skingur

Dato : 17-03-03 09:22

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjergskoven

Dato : 17-03-03 11:43

Hej Stine

> Proteinforgiftning viser sig i starten som tør skællet hud
> Og for mange proteiner i foderet giver proteinforgitning *S*

Begrebet proteinforgiftning var meget brugt før i tiden. Idag ved man at der
ikke findes belæg for at påstå at organismen kan forgiftes af for meget
protein.

Man ved også at en hvalp skal have et øget indhold af protein i sit foder.
Op til 30 %.
Rinnies hvalp er jo kun 9 måneder og skal stadig have et højt
proteinindhold.

En situation hvor man skal være opmærksom på et måske for højt
proteinindhold, er hvis man har en gammel hund med nedsat nyrefunktion.

Hilsen

Merete

Fra : Bjergskoven

Dato : 16-03-03 22:57

Hej Rinnie

> Balto's pels er ekstremt tør og han har skæl!
>
> Han har ikke lopper. Det har jeg tjekket. Han får desuden også loppekur i
> form af de pipetter til nakken. Dem får han med 5-6 ugers mellemrum.

Er det nødvendigt at give ham loppekur så tit ?

Hilsen

Merete

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-03-03 23:23

> Er det nødvendigt at give ham loppekur så tit ?

Der står hver 1-2 mdr. på pakken og efter som vi har gulvtæppe så gætter jeg
på at det er det bedste at gi' ham hver... Ja det bliver nærmere 6. uge...
Kan være jeg skal prøve at nøjdes med hver 2. måned...?!

Rinnie

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-03-03 01:07

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Og så lige en mere...
>
> Balto's pels er ekstremt tør og han har skæl!

Hej Rinnie

Jeg vil foreslå noget hvidløgsolie, har du svært ved at klare lugten, så giv
lidt mindre, og bare over lidt længere tid, kæmpenatlys, skulle også kunne
bruges, og kan fås som både olie og piller. Et enkelt æg m ugen, ville
heller ikke skade. I øvrigt vil jeg fraråde alle former for shampoo og bade
indtil huden er kommet i lidt bedre stand. Derefter kan du bruge shampoo til
tør og sart hud. Som de fleste nok har bemærket, vand og sæbe udtørrer
huden, så det er ikke lige det hunden har brug for nu.

M.V.H.....Benny..

Fra : skingur

Dato : 17-03-03 12:07

Hej Bjergskoven
Ok, det vidste jeg ikke....(at proteinforgiftning ikke kan stilles som
diagnose) Det var nok lige præcis det med nedsat nyrefunktion og
proteinerne, der var problemet hos min gamle islandske. Det gode ved
disse tråde er, at man bliver klogere!
Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjergskoven

Dato : 17-03-03 13:18

Hej Benny

> [...]
> tør og sart hud. Som de fleste nok har bemærket, vand og sæbe udtørrer
> huden, så det er ikke lige det hunden har brug for nu.

Der er nu ingen grund til at fraråde shampoo og badning. Det kan på ingen
måde forværre kløen eller skæl.
Vi mennesker lader jo heller ikke være med at vaske hår fordi vi har
skæl.Skæl kan kun forekomme på behåret hud.
Skæl skyldes en svamp der findes på huden overalt på kroppen. Normalt er
denne svamp ganske harmløs.

Hos hunde med skæl forekommer denne svamp i et stort antal og det gør at
hudcellerne afstødes i store flager.
Man kan få midler der slår svampen ihjel og dermed forhindrer den store
afstødning. Hudens celler afstødes iøvrigt kontinuerligt, men vi lægger bare
ikke mærke til det, når det foregår som enkelte hudceller.

Hvis problemet skyldes tør hud hos hunden, kan man vaske den med en shampoo
specielt beregnet til tør hud.

Desuden er det vigtigt at hunden får de essentielle fedtsyrer bl. a. omega
3 fedtsyrer der findes i fisk og hørfrøolie.
Omega 6 fedtsyrer er også vigtige, de findes i planteolier og i kød fra
planteædere.

Hilsen

Merete

Fra : R. Ilsøe

Dato : 17-03-03 13:26

> I øvrigt vil jeg fraråde alle former for shampoo og bade
> til
>

> Der er nu ingen grund til at fraråde shampoo og badning. Det kan på ingen
> måde forværre kløen eller skæl.

Hejsa...

Balto er nu 9 mdr. og har til dato aldrig været i bad... Hvalpe har ikke
godt af det og man kommer hurtigt ind i en ond cirkel, da det u-undgåeligt
vil påvirke hundens naturlige fedtlag, specielt hvis man bader den for
meget, men nu gir' jeg det et forsøg...

Rinnie

Fra : Line

Dato : 17-03-03 14:06

"Bjergskoven" wrote:

> Der er nu ingen grund til at fraråde shampoo og badning. Det kan på ingen
> måde forværre kløen eller skæl.
[snip]

Hejsa.

Eheeemmm, her må jeg nok sige mig uenig! Vores den ældste hund reagerer i
hvert fald stik modsat på skælshampoo - han begynder at skælle og klø
dobbelt så meget, når han er blevet vasket med shampoo - uanset hvor mildt
og naturligt og beregnet til tør og kløende pels, det så end er.
Vi fik heldigvis løst skæl/kløeproblemet med foderskifte samt en sjat
majsolie i maden hver dag.
Jeg blev dog nødt til at bade ham her den anden dag pga. mudder, okkervand
og andre ubehageligheder i pelsen, og selv om jeg kun brugte 1 tsk. meget
meget mild hundeshampoo beregnet til tør hud - ja, så skællede og kløede han
altså som en gal de næste 2 dage.
Så jeg ville i første omgang råde dig, Rinnie, til at tilsætte majsolie i
foderet (eller nogle af de andre ting, du har fået anbefalet -
kæmpenatlys?), og hvis du gerne vil have ham i bad, så prøv at nøjes med at
skylle ham igennem i lunkent vand.
Det er i hvert fald min erfaring, at det virker langt bedre end div.
shampoo`er.

Mvh. Line

Fra : René Kofoed

Dato : 16-03-03 21:15

Hej Rinnie.
Har selv haft samme probs med min tæve.
Prøvede alt lige fra at lave mad selv, og diverse husråd. Det eneste der
hjalp var en shampoo fra dyrlægen, baseret på hvedekim. Vask/skum i 10
minutter og skyl med rent vand, derefter efterskylles med 10 liter vand
tilsat babyolie.
Det virkede!!
Held og lykke med det.
MVH Susanne.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 17-03-03 20:04

Hej alle

Tak for jeres gode idéer...
Nu har jeg i første omgang skyllet ham med lunkent vand. Ind til nu ser'
resultatet godt ud. Desuden bliver hans mad suppleret op med en sjat
hvidløgs-olie... Melder lige tilbage hvordan det kommer til at gå!

Rinnie