Skærme
Fijala 3554
Køb af 19" el. 21"
Fra : Jacob Nielsen

Dato : 19-03-01 11:58

Hvad Dælen skal man købe

Jeg har en gammel Samsung SyncMaster 17GLi

Så jeg mener at alt er en forbedring, jeg har kigget lidt på Brilliance
201B10 XSD USB fra Pillips, og jeg mener med det jeg er har nu kan, jeg vel
kun blive glad for sådan en fætter(prisen taget i betragtning) men hvad
mener i????

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 19-03-01 13:50

Hej Jacob

Jeg er ved at taget mig sammen til at bestille én.
Men jeg har været meget i tvivl.
Madsen og Jacob Dinesen gav mig en lektion i refresh rate og det er jeg glad
for, for det vidste jeg intet om!
Læs under Philips Brilliance med 5xBNC stik, 02-03-01, 15.59 - der er mange
kloge ting dér!

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Jacob Nielsen <hjemme@city.dk> skrev i en

Fra : Lasse Bigum

Dato : 19-03-01 15:04

> [...]
> for, for det vidste jeg intet om!
> Læs under Philips Brilliance med 5xBNC stik, 02-03-01, 15.59 - der er mange

Jeg er med på en kigger, men desværre ser det ud for mig som om at
Sunsite har slettet alle beskeder før xx/xx og dermed også den omtalte
besked, kan du give et kort referat?

Tak.

/Lasse

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 20-03-01 00:08

Hej Lasse

Diskussionen gik på opløsning, refresh frekvens og skærmkort(herunder
hukommelse).
En kort konklution er at refreshfrekvensen bør være mindst 85 Hz ved en 21"
og 1600*1200 og det kræver jo lidt af grafikkortet.

Jeg var ikke klar over at refreshfrekvensen havde så stor betydning, men
gennem mine mange gode diskussioner med Madsen har jeg fået stor respekt for
hans viden (nu sidder han og griner og Jacob D var enig i
betragtningerne og så giver jeg mig, da jeg ikke har nogen erfaring med så
stor en skærm.

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Lasse Bigum <Zenith@vip.cybercity.dk> skrev i en

Fra : Lasse Bigum

Dato : 20-03-01 18:23

> [...]
> En kort konklution er at refreshfrekvensen bør være mindst 85 Hz ved en 21"
> og 1600*1200 og det kræver jo lidt af grafikkortet.

Tak for det, jeg har allerede bestilt en 19" Samsung SyncMaster hos
PRC-Data til 4.245 kr (alt indberegnet) og har bestilt den til næste
Onsdag, glæder mig meget til at se hvad den kan.

> [...]
> hans viden (nu sidder han og griner og Jacob D var enig i
> betragtningerne og så giver jeg mig, da jeg ikke har nogen erfaring med så

Jeg har også læst (har nu altid vidst det at refreshraten betyder
uhyggeligt meget, men jeg har også erfaret at det der faktisk reelt
stopper en skærms ydelse (rent ydelsesmæssigt, ikke kvaliteten af
billedet) er den skærmfrekvens skærmen har, den siger noget om hvor
meget data den kan modtage (/sende ud på skærmen ??).

Læste et sted, at en skærm skal bruge 224 MHz skærmfrekvens for at kunne
vise 1600*1200*32 i 85 hertz tror jeg det var.

/Lasse

Fra : Kristian Thomsen

Dato : 20-03-01 19:44

> Jeg var ikke klar over at refreshfrekvensen havde så stor betydning, men
> gennem mine mange gode diskussioner med Madsen har jeg fået stor respekt
for

- Man må erkende at der findes mennesker der er ude af stand til at se
forskel på 60 Hz og 75 Hz (eller 75 og 85 Hz, for den sags skyld). F.eks.
var jeg i Z*tech i dag, hvor jeg så en Sony E400 køre 1280x1024 i 60 Hz.
Skammeligt. Gad vide hvor mange der køber billigere skærme, fordi deres
billede står klarere i 1280x1024 (i flere Hz) end Sony's 60 Hz...

Jeg har selv en G400... Fed skærm...

Mvh
Kristian

Fra : mighty

Dato : 20-03-01 21:58

Der er nu en ting der undrer mig lidt i denne gruppe, i falder næsten over
hinanden for at kritisere Samsung skærme (jep jeg har en 950 sl+ ;)), men
samtidig roser i Sony til skyerne, da jeg kikkede efter skærm var jeg noget
skuffet over Sony skærmenes manglende evne til at vise en ren hvid flade, så
på flere, men bemærkede på dem allesammen en grålig skygge henover skærmen.

Jeg vil ikke sige at Samsung styrer, fordi jeg tror på at med den kvalitet
der er på skærmmarkedet er det ren religionskrig.

/Mighty

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 20-03-01 23:35

Hej Migty

Det er nu ikke helt rigtigt hvad du skriver! Et par linier under dit indlæg
har Madsen et meget ironisk indlæg om den service han har fået med en af
Sony's største og dyreste skærme, og jeg har selv skrevet min - noget
negative - holdning til trinitron rør (som kun laves af Sony) i et indlæg i
debatten om Philips skærmen, som jeg nu har bestilt. Der skriver jeg også
at Philips samarbejder med - og jeg kan stadig ikke huske om det er Samsung
eller LG Electronics (Goldstar) - og samtidig skriver jeg at begge er gode.

Debatten om Sony's 0,15 og 0,08 mm dot pitch er spændende, men jeg tror ikke
selv på det før vi jeg ser det, og jeg tror der kommer til at gå nogle år
før vi ser 0,08 mm til en pris der er til at betale.

Men Sony laver gode skærme - og der er da andre end Sony der gør det - men
det er lidt synd at Sony ofte kritikeres for deres to tråde. De har aldrig
generet mig, og jeg har arbejdet bag mange Sony skærme.

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

mighty <dobo_please-no-spam_@post7.tele.dk> skrev i en