Charles Chaplin og kopier
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-03-03 01:21

På Københavns kunstindustrimuseums glimrende udstilling af
tegneren Sven Braschs plakatkunst faldt jeg over en notits på en
af hans talrige plakater til danske visninger af film med Charlie
Chaplin:

Da der eksisterer en Del Films, som ved et flygtigt Øjekast
fremtræder som Chaplin Films, gør vi opmærksom paa, at alle
vore Chaplin Films er absolut ægte, og fremhæver aldeles
tydeligt Navnet

Charles Chaplin

Findes dette Navn ikke anført paa fremtrædende Maade paa
Plakaten eller i Annoncerne, da er Filmen ingen ægte Chaplin
Film, men kun en Efterligning.

Citatet er fra plakaten til filmen "Chaplin i Films-Atelieret" fra
1916.

Er der nogen filmhistorisk bevendte, som kan fortælle historien
om, hvad det er for nogle film, der fejlmæssigt fremtrådte som
Chaplinfilm, og hvad de gjorde for at ligne originalen?

Nævnte udstilling anbefales til alle - med sine mange filmplakater
er den dobbelt spændende og underholdende for den film- og
kunsthistorisk interesserede.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 17-03-03 09:37

Peter Brandt Nielsen wrote:
> [...]
> tegneren Sven Braschs plakatkunst faldt jeg over en notits på en
> af hans talrige plakater til danske visninger af film med Charlie

Det lagde jeg også mærke til! Og undrer mig ligesom dig...
Et par andre plakater jeg lagde mærke til, var dem, der var blevet afvist af
det 'etiske råd' eller noget lignende... de var vist en tand for
voldelige/erotiske for Danmark :)

--
Jacob

Ambition is like a frog sitting on a Venus Flytrap. The flytrap can
bite and bite, but it won't bother the frog because it only has little
tiny plant teeth. But some other stuff could happen and it could be
like ambition.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 17-03-03 15:56

Jacob Skaaning skrev:

> Det lagde jeg også mærke til! Og undrer mig ligesom dig...

Skægt.

> Et par andre plakater jeg lagde mærke til, var dem, der var
> blevet afvist af det 'etiske råd' eller noget lignende... de
> var vist en tand for voldelige/erotiske for Danmark :)

Og der var små stempler fra censuren rundt omkring på nogle af
plakaterne.

En anden ting, der slog mig, var, at der i museets ledsagende
tekster ofte var citater fra omtaler og anmeldelser af plakaterne
fra datidens storbypresse. Avisanmeldelser af gadens plakater er
ikke lige noget, man ser nu om stunder.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk