Nåmen jeg skal vel have ny computer...
Fra : Martin Edlich

Dato : 16-03-03 01:25

Efter at være kommet hjem fra fødselsdag og opdaget et smadret vindue,
adskillige manglende computere og et vældigt rod (det var der nu i
forvejen, så jeg blev ikke overrasket over det), bliver jeg vel nødt
til at anskaffe mig en ny Mac, da jeg ikke kan holde ud at jeg ikke må
være off-topic fra en PC.

Det jeg egentlig ville sige, var at man nok bør vare sig lidt med at
købe følgende Mac'er (de er nemlig tyvstjålet):

G3 MT 266 serienummer CK75003KAM5 Tyverimærket fra Netmedier.
G3 MT 266 serienummer CK7491UDAM5 Tyverimærket fra Netmedier.
G3 MT 266 serienummer CK750068AM5 Tyverimærket fra Netmedier.
G3 B&W 300 Serienummer CK902044EPR
PB G3 Pismo Tyverimærket fra LO serienummer pt ukendt.
Samtidigt bøffede de også en tudsegammel Siemens PC jeg havde brugt
adskillige timer på at sætte op som server til en bekendts nye firma.
De var også så frække at løbe afsted med 100 brændbare CD'ere jeg lige
havde fået hjem fra Tyskland sammen med mit nye DV-kamera (som
heldigvis var med til fødselsdag, men nu kan jeg ikke lege med iMovie
mere).

Er der forresten nogen der kan give et bud på værdien af ovenstående
computere?
Det skal ikke være hvad i selv ville give, men hvad
forsikringsselskabet gerne skulle punge ud med.

MVH
Martin Edlich

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-03-03 10:05

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> [...]
> forvejen, så jeg blev ikke overrasket over det), bliver jeg vel nødt
> til at anskaffe mig en ny Mac, da jeg ikke kan holde ud at jeg ikke må

Damn! Jeg hader den slags. Det er utroligt at man ikke kan have sine
ting i fred for den slags spader. Det er især irriterende, når man
tænker på, at de kun får en brøkdel af værdien for varerne, i forhold
til hvad de er værd for en selv.

> [...]
> computere?
> Det skal ikke være hvad i selv ville give, men hvad
> forsikringsselskabet gerne skulle punge ud med.

Beige maskinerne er vel 2500 kr./stk. værd, B/W G3 3500 kr. og Pismoen
4500 kr. Ialt 15.500 kr. Jeg ville ikke selv give de priser, men mon
ikke de kan forsvares overfor forsikringsselskabet?

Du kan bare henvise dem til MediaMac's markede; her sælges gamle
maskiner for sindsyge ågerpriser, så der skal de nok blive overbevist!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-03-03 10:44

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
>
> Du kan bare henvise dem til MediaMac's markede; her sælges gamle
> maskiner for sindsyge ågerpriser, så der skal de nok blive overbevist!

Og hvis forsikringsselskabet ikke lader sig overbevise, så be'r
man dem bare om at skaffe den tilsvarende vare.

Jeg kan iøvrigt tilføje, at når firmaer får stjållet EDB-udstyer,
så er det er helt normalt, at der også bliver udbetalt erstatning
for værdien af konfigurationen, d.v.s. typisk hvad der svarer til
2 - 3 timers arbejde pr. maskine.

Men pas nu på, privatforsikringer har ofte nogle kedelige begræns-
ninger, så de kun i et ringere omfang dækker skader på og tyveri
af EDB-udstyr, så læs lige polisen og forsikringsbetingelserne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-03-03 20:11

Den Sun, 16 Mar 2003 10:04:45 +0100, ytrede spam02@tdcadsl.dk (René
Frej Nielsen) sligt:

> [...]
>ting i fred for den slags spader. Det er især irriterende, når man
>tænker på, at de kun får en brøkdel af værdien for varerne, i forhold

Ja, de fleste af maskinerne var oven i købet tyverimærkede, så de
kommer ikke til at få ret meget for dem.

>Beige maskinerne er vel 2500 kr./stk. værd, B/W G3 3500 kr. og Pismoen
>4500 kr. Ialt 15.500 kr. Jeg ville ikke selv give de priser, men mon
>ikke de kan forsvares overfor forsikringsselskabet?

Det bliver nok noget deromkring. En venlig sjæl, med foden (resten af
ham er der vist nok også) indenfor en større Apple-forhandler, har
tilbudt at lave et officielt dokument med genanskaffelsesværdien for
det stjålne, så jeg sender bare de priser videre til
forsikringsselskabet.
Tak for svaret ellers.

MVH
Martin Edlich

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 16-03-03 11:19

> [...]

> forvejen, så jeg blev ikke overrasket over det), bliver jeg vel nødt
> til at anskaffe mig en ny Mac, da jeg ikke kan holde ud at jeg ikke må

Sikke da noget pis. Det er jeg ked af at høre.

Iøvrigt - et smadret vindue - bor du ikke højt oppe i en ettageejendom?

--
- Peter +45 5192 3981
"Det er helt rigtigt at dømme dem til døden, når de forlader Islam"

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-03-03 20:13

Den Sun, 16 Mar 2003 11:19:16 +0100, ytrede no_spam@invalid_email.com
(3000 Peter Perlsø) sligt:

>Sikke da noget pis. Det er jeg ked af at høre.
Takker.

>Iøvrigt - et smadret vindue - bor du ikke højt oppe i en ettageejendom?

Nej, vi flyttede ned i stueetagen sidste forår for at få bedre plads
til afkommet.

MVH
Martin Edlich

Fra : [2900] Birgitte Behr~

Dato : 16-03-03 20:53

3000 Peter Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Sikke da noget pis. Det er jeg ked af at høre.
>
> Iøvrigt - et smadret vindue - bor du ikke højt oppe i en ettageejendom?

Det er jeg også ked af at høre, men imponeret over at det er lykkedes
indbrudstyven at finde frem til din lejlighed, Martin! Selv var jeg en
times tid om at finde frem til hvor du boede i forbindelse med
Macbrugers workshop i oktober, fordi du har formået at bosætte dig i et
område, som er mere uoverskueligt end hulerne i Afganistan. Det kan kun
være en lokal, der har været på spil

--
med venlig hilsen Birgitte

http://www.behrendt.dk/
ftp://80.197.181.14/ in action from 9 am - 0.30 am CET

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-03-03 21:47

Den Sun, 16 Mar 2003 20:53:08 +0100, ytrede birgitte@behrendt.dk
([2900] Birgitte Behrendt) sligt:

> [...]
>Macbrugers workshop i oktober, fordi du har formået at bosætte dig i et
>område, som er mere uoverskueligt end hulerne i Afganistan. Det kan kun

Jeg vil da håbe for dem at de var mere end en om det, for de var til
fods og sådan en G3 MT er dælme tung.

MVH
Martin Edlich

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-03-03 22:24

Martin Edlich wrote:

> Jeg vil da håbe for dem at de var mere end en om det, for de var til
> fods og sådan en G3 MT er dælme tung.

Problemet er bare, at nu har tyvene haft heldet med sig, og
de har fået spottet dit "herreværelse" som et "godt sted",
så du nu risikerer, at de løbende vender tilbage og tømmer det
for de computere du anskaffer som replacement.

Så du skal seriøst overveje nogle projekter, der ka' gøre det
meget svært at lave indbrud.

Jeg erindrer noget med at du har en hund, ka' den ikke holde
ubudne gæster væk, så er den da ikke værd at fodre på...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-03-03 22:27

Den Sun, 16 Mar 2003 22:24:05 +0100, ytrede Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> sligt:

>Så du skal seriøst overveje nogle projekter, der ka' gøre det
>meget svært at lave indbrud.

Ja, døren kommer ikke til at være lukket ind til kontoret længere når
vi er ude.

>Jeg erindrer noget med at du har en hund, ka' den ikke holde
>ubudne gæster væk, så er den da ikke værd at fodre på...

Døren var desværre for solid til ham, men han har da lavet nogen pæne
ridser i malingen.

MVH
Martin Edlich

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-03-03 23:52

Martin Edlich wrote:

> Døren var desværre for solid til ham, men han har da lavet nogen pæne
> ridser i malingen.

En hund der ikke har lært at åbne døre, er da for sløv...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 17-03-03 00:31

Niels Ebbesen wrote:

> En hund der ikke har lært at åbne døre, er da for sløv...!

Jeg er ked af at høre om dit tab, men dem som stjal dit udstyr er vel
ikke alt for kloge. De får allerhøjest til et fix til hver, 5 stationære
og en bærbar der skal da mange tyveknægte til for at slæbe alt det.

Var der foresten ikke engang nogen som havde deres Mac tilmeldt et eller
andet tracking system, noget med MAC-adressen ?

Jeg er glad for min tyverialarm, på ca 150 kg. der modsat din hund bor
her i kontoret, den består af 2 grandanoiser, som sagtens kan skræmme
selv mennesker de kender. Jeg kan ikke få postbudet til at komme
indenfor selv om jeg har forklaret ham at de skam ikke gør noget når jeg
er hjemme, flere af husets venner kommer ikke ind hvis jeg ikke henter
dem ved døren.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 16-03-03 12:54

Fra : Thomas N

Dato : 16-03-03 13:12

> Husk at forsikringsselskaber nedskriver vaerdien paa computere kraftigt
> (1-2 aar - 90%, 2-3 aar - 70%, resten ved jeg ikke)

Juridisk set skal man have genanskaffelsesprisen som udgangspunkt.

Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-03 15:55

Hej Thomas

For såvidt har du ret. Der er dog forskel på, om det er maskiner til privat
brug eller om det er i erhvervsmæssigt arbejde, de brugers.

Juridisk kan du ikke forlange, at et forsikringsselskab skal sætte nye
maskiner ind istedet for maskiner, der er stjålet eller på anden måde
ødelagt, så en evt. forsikring træder i kraft.

Som forbruger har du dog den mulighed, at du kan kræve _replacement_,
hvilket betyder, at du kan kræve af selskabet, at de skaffer tilsvarende
maskiner - samme type, samme str. samme softwarebestykning osv.. Kan
forsikringsselskabet ikke det, er de fuldt berettiget til at udbetale
forsikringsbeløbet uden yderligere forklaringer - desværre.

Hvis det er erhvervsmæssigt forsikret, kan der også i visse tilfælde blive
tale om dækning af tabt arbejdsfortjeneste i den periode, der går indtil
genanskaffelsen.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas N

Dato : 16-03-03 17:05

[...]

Ja - er det ikke også genanskaffelsesværdien?
Jeg taler ikke om at de skal indsætte nye maskiner, men at man får erstattet
hvad man reelt har mistet. Altså... iMac x år gammel = 2600,- eller hvad ved
jeg. Ellers kan der jo fuskes helt vildt.

Tror vi er enige.

Thomas

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-03-03 20:16

Den Sun, 16 Mar 2003 15:55:06 +0100, ytrede Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> sligt:

>Kan
>forsikringsselskabet ikke det, er de fuldt berettiget til at udbetale
>forsikringsbeløbet uden yderligere forklaringer - desværre.

Skal jeg være helt ærlig, så vil jeg hellere have pengene og så slå
dem sammen til en ny G4'er.

MVH
Martin Edlich

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-03-03 21:18

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Skal jeg være helt ærlig, så vil jeg hellere have pengene og så slå
> dem sammen til en ny G4'er.

Fin idé. Så kan du blive meget fortrolig med OS X og være en endnu
større hjælp for os andre her i gruppen. Det er faktisk et stort held,
at du havde indbrud. Se på de lyse sider
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-03-03 21:44

Den Sun, 16 Mar 2003 21:18:23 +0100, ytrede henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) sligt:

>Fin idé. Så kan du blive meget fortrolig med OS X og være en endnu
>større hjælp for os andre her i gruppen. Det er faktisk et stort held,
>at du havde indbrud. Se på de lyse sider

Jeg ser skam på de lyse sider, men OS X kørte jeg nu i forvejen. Det
er 100 år (ca) siden jeg har haft startet OS 9 op.

MVH
Martin Edlich

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-03-03 00:03

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Jeg ser skam på de lyse sider, men OS X kørte jeg nu i forvejen. Det
> er 100 år (ca) siden jeg har haft startet OS 9 op.

Jeg synes, det var sådan nogle gamle computere du remsede op. Kan de
køre OS X? Har du ikke også engang skrevet, at du ikke havde OS X? Men
det var måske før, du fik OS X?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-03-03 00:32

Den Mon, 17 Mar 2003 00:03:04 +0100, ytrede henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) sligt:

>Jeg synes, det var sådan nogle gamle computere du remsede op. Kan de
>køre OS X?

Sagtens, det kan din gamle iMac jo også.

>Har du ikke også engang skrevet, at du ikke havde OS X? Men
>det var måske før, du fik OS X?

Det var før jeg fik nyere computere.

MVH
Martin Edlich

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 17-03-03 23:56

> Jeg synes, det var sådan nogle gamle computere du remsede op. Kan de
> køre OS X? Har du ikke også engang skrevet, at du ikke havde OS X? Men
> det var måske før, du fik OS X?

<rømmer sig som om man har noget vigtigt at sige.mov>

Jeg kørte skam OS X i 1 1/2 år på min G3/266/Platinum og det kørte fint.
Nu jeg har købt en G4 Dual er ordet "fint" måske devalueret en smule,
men ikke til mere end "brugbart"

Mojn, Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-03 03:06

Hej Martin

Det forstår jeg udmærket, - og det same ville jeg nok selv også helst,
hvis jeg var i samme situation...

Problemet er bare, at forsikringsselskabet godt kan vælge at sige, at der
er så mange brugte maskiner af samme type på markedet i øjeblikket til,
hvad de anser for rimelige priser, at de kan vælge at sige, at du _skal_
modtage tilsvarende maskiner.

Du har ikke skrevet, hvilket selskab, du er forsikret i, og det kommer
heller ikke os ved, men jeg véd fra min svoger, der er vurderingsmand for
flere selskaber, at der er nogle af dem, der går mere og mere over til
replacement fremfor udbetaling. Og af egen bitter erfaring fra en
radiostation, hvor jeg arbejdede, - og hvor vi fik stjålet alle vore
CD'er, CD afspillere og andet grej, - forlangte selskabet, at de ville
erstatte det mistede med replacement, hvilket reelt kostede os ca.
15.000kr. i mistet udbetalingssum / genanskaffelse.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-03-03 20:15

Den Sun, 16 Mar 2003 12:53:58 +0100, ytrede Jens Rasmussen
<hest@diku.dk> sligt:

>Argh!

Det svarer nogenlunde til min reaktion.

>Husk at forsikringsselskaber nedskriver vaerdien paa computere kraftigt
>(1-2 aar - 90%, 2-3 aar - 70%, resten ved jeg ikke)

Det er jeg klar over, men nu får de genanskaffelsesværdien, og den må
være reel nok.

MVH
Martin Edlich

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-04-03 00:23

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> [...]
> der nu i forvejen, så jeg blev ikke overrasket over det), bliver jeg
> vel nødt til at anskaffe mig en ny Mac, da jeg ikke kan holde ud at

Puha! Rigtig uskægt. At miste nogle dimer set een ting; langt værre er
det at indholdet af din harddisk er vilkigt vigtigt. Har du backup?

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org