MS Windows
briani 27239
Kan win 98 køre med xp2400
Fra : Schmidt

Dato : 15-03-03 23:30

Er der begrænsninger på hvor hurtig processor, hvor meget ram,hvor stor hdd
win 98 se kan køre på ?

Jeg har tænkt på xp2400+,1024mb, 120gb. Jeg er godt nok tilfreds med win
98 men er jeg nødt til at opgradere til XP med ovenstående hardware.

På forhånd tak.

Fra : Aksel

Dato : 15-03-03 23:35

"Schmidt" <schmidt@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har tænkt på xp2400+,1024mb, 120gb. Jeg er godt nok tilfreds med win
> 98 men er jeg nødt til at opgradere til XP med ovenstående hardware.

Processoren er ikke noget problem, men Win 98 kan ikke effektivt udnytte så
meget RAM, og din HD skal deles op i partitioner på max 30 GB.

Hilsen Aksel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 16-03-03 00:19

Ikke korrekt. Han skal dog muligvis opgradere hans version af
fdisk.exe for at kunne skabe større partitioner.

Fra : Madsen

Dato : 16-03-03 02:14

Aksel skrev:

> Processoren er ikke noget problem, men Win 98 kan ikke effektivt
> udnytte så meget RAM,

Win98 kan godt udnytte den mængde RAM og programmerne installeret
kan også. Jeg er enig i at Win98 ikke administrerer ressourcerne så
godt som Win2000/XP gør, men derfra og så til at sige at Win98 ikke
kan udnytte den mængde RAM er der et stykke vej.
Det kan dog på visse systemer være problemer med at Win98 ikke vil
starte med 1024 MB RAM installeret.
<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q184/4/47.ASP>

Læs evt. også: <http://support.microsoft.com/?kbid=253912> og:
<http://www.wintip.dk/9x/trimning/ram.htm>.

> og din HD skal deles op i partitioner på max 30 GB.

Det er nu ikke nødvendigt. Hvis disken er større end 64 GB og det
er den jo i dette tilfælde, så skal der blot hentes en ny Fdisk
hvis man vil kunne se den korrekte størrelse på disken når man
kører Fdisk. <http://support.microsoft.com/?kbid=263044>.

Madsen.

Fra : Schmidt

Dato : 16-03-03 08:45

Jeg takker for de hurtige og præcise svar og vil med sindsro investere i ny
comp.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-03-03 12:15

In dk.edb.system.ms-windows, Schmidt <schmidt@city.dk> says...
> Jeg har tænkt på xp2400+,1024mb, 120gb. Jeg er godt nok tilfreds med win
> 98 men er jeg nødt til at opgradere til XP med ovenstående hardware.

Det kan sagtens køre, men 98 kan ikke udnytte kræfterne. Din maskine
kommer aldrig til at køre med fuld ydelse.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Schmidt

Dato : 16-03-03 17:42

Hvorfor ? Hvad kan win 98 ikke udnytte cpu,ram ell. hdd ?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-03-03 20:01

In dk.edb.system.ms-windows, Schmidt <schmidt@city.dk> says...
> Hvorfor ? Hvad kan win 98 ikke udnytte cpu,ram ell. hdd ?

Win98SE kender ikke hele instruktionssættet i nyere processorer.

Og sp lige et link til dig:

Fra : Schmidt

Dato : 17-03-03 21:46

Jeg takker for svar og har indtil videre besluttet mig for først at
installere mit gamle win 98 køre et par hastighedstest (forslag modtages)
for derefter at installere win xp pro for derefter at køre tilsvarende
tests.

Derudover vil jeg gerne sige tak for din lille gave Jesper (det er taget
til efterretning) og undskylde ! (jeg er meget ny bruger af usenet)