Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
offentligt rum - regler
Fra : Kai E.

Dato : 15-03-03 21:08

Er der regler for hvem manmå fotografere og hvad man må bruge billedet til.
Er der forskel på om billedet er taget ude på offentlig vej eller inde i
offentlige bygninger.

Kai E.

Fra : Lars [8210]

Dato : 15-03-03 22:10

Kai E. wrote:
> [...]
bruge
> billedet til. Er der forskel på om billedet er taget ude

Hej Kai

prøv at kikke her:

http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02424940?OpenDocum
ent

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm

Fra : Lars [8210]

Dato : 15-03-03 22:12

Lars [8210] wrote:
bruge
> [...]

Her er en kortere version

http://shor.ter.dk/197445774

Fra : P.C.

Dato : 16-03-03 09:43

Hi

> Her er en kortere version
>
> http://shor.ter.dk/197445774

Jeg ser på den link, at saglslokaler er at regne for offentligt tilgængelige og
at man derfor godt må fotografere, -------- men sidst jeg skulle hjælpe med at
finde priser og sammenligne billeder og hvad man får for pengene, blev jeg bedt
om at forlade en vaskemaskine foretning ; jeg fortalte at billederne var for at
undgå at bladre gennem tykke salgskataloger , men det endte med at jeg måtte
finde en anden foretning hvor jeg kunne tage billeder af maskiner og pris skilte
..
Det var altså "ulovligt" at bede mig lade være med at fotografere butikens
tilbud, for at kunne sammenligne med tilsvarende vaskemaskiner andre steder ?

P.C.

Fra : Lars [8210]

Dato : 16-03-03 09:52

P.C. wrote:
> [...]
fotografere
> butikens tilbud, for at kunne sammenligne med tilsvarende

Hej P.C.

Tjah ....jeg tror vi skal have jurister til at svare.

Jeg har prøvet det samme - altså at få at vide at jeg ikke
måtte fotograferei i en butik. - i Fona - jeg ville blot
tage et billede af et "tilbud" på 10 blanke CD-R skiver på
tilbud til 79,95 Dkr, ( For at kunne bevise for den Tyske
del af min familie at vi ikke er fulde af løgn.... da man
kan købe 10 blanke skiver for mellem 15 - 20 kr. i
Tyskland - tror de at vi tar' pis på dem når vi fortæller om
danske CD-R priser)

Ligeledes har jeg da jeg sidste gang var i Bilka ( heldigvis
kommer jeg der MEGET sjældent ) at der var et Piktogram - et
kamera med et kryds over - der formodenrlig skulle fortælle
at man ikke må fotografere.

Fra : P.C.

Dato : 16-03-03 10:20

Hi

"Lars [8210]" <lars9999@NOSPAMexcite.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan købe 10 blanke skiver for mellem 15 - 20 kr. i
> Tyskland - tror de at vi tar' pis på dem når vi fortæller om

Altså jeg forstår forsåvidt godt butiken ; -------- slagtilbud og forskel mellem
listepris og den reelle pris i de enkelte foretninger, kan jo variere en hel del
og butikkerne var på det tidspunkt temmeligt trængt af webbet , men i bund og
grund var det efter min mening foretningens "skyld" , fordi der jo netop er en
stor forskel på den vejledende pris og den pris du kan finde i forskellige
foretninger.
Et Digital kamera kan jo hurtigt give dig et overblik mellem 80 forskellige
vaskemaskiner men pludselig er du i klemme i brancens interne bryderier og
konkurence tilbud -------- og så bliver justeriet pludselig interesant, fordi
brancens interne problemer og konkurencen med webbet er jo ikke din skyld hvis
du blot leder efter billigste reelle tilbud , som altså _altid_ mht.
vaskemaskiner ligger mere eller mindre under liste prisen.
P.C.
Nice talking to you.

Fra : Lars [8210]

Dato : 16-03-03 10:33

P.C. wrote:
> [...]

> konkurencen med webbet er jo ikke din skyld hvis du blot
leder efter
> billigste reelle tilbud , som altså _altid_ mht.

Hej Igen PC

Mht vaskemaskiner er der også mange penge at spare i
Tyskland - især hvis man undgår "dansker-butikkerne"

Hvis du ikke kender dette link så syntes jeg du skulle kikke
på det:

http://sconner.wifo.uni-mannheim.de/preisvergleich/index.htm

eller kort

http://shor.ter.dk/947330372

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 16-03-03 15:54

"Lars [8210]" <lars9999@NOSPAMexcite.com> skrev i dk.fritid.foto:

>Jeg har prøvet det samme - altså at få at vide at jeg ikke
>måtte fotograferei i en butik. - i Fona

Det er selvfølgelig op til butiksindehaveren at afgøre, om man må
fotografere eller ej. Det har intet med straffelovens regler om
fotografering at gøre.

Det er korrekt, at butikker (salgslokaler) opfattes om 'offentlige
rum'. Det betyder, at personer, der befinder sig i dette rum ikke kan
forhindre, at der fotograferes. Man skal med andre ord ikke spørge
personerne om lov først.

Men det ændrer naturligvis ikke ved at det formål, at det er ejeren af
det pågældende salgslokale, der bestemmer, hvordan kunderne må opføre
sig i det 'offentlige rum', herunder om de må fotografere eller ej.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Alan Thwaites

Dato : 16-03-03 16:00

"Jens Tønnesen" <01-2003nospam@pressefoto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det pågældende salgslokale, der bestemmer, hvordan kunderne må opføre
> sig i det 'offentlige rum', herunder om de må fotografere eller ej.
Alan T skrev: Jo! men som det fremgår af de lovtekster der henvises
til er opsætning af et skilt der forbyde fotografering helt uden
gyldighed.Det er først når en der er autoriseret af ejeren af lokalerne bede
man om at ikke fotografere at man ikke må gøre det,men evt. billeder taget
før dette sker er ikke ulovlige.
Alan.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 16-03-03 19:26

"Alan Thwaites" <atls@mail.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]

>man om at ikke fotografere at man ikke må gøre det,men evt. billeder taget

Der er rod i argumentationen på den side, der henvises til:
<http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02426384?OpenDocument>

Her står der:

"Man kan i ikke lovgive med et skilt, som fortæller, at fotografering
er forbudt. Det er først ulovligt i det øjeblik en ansvarlig fra det
pågældende sted har sagt, at man skal forlade stedet (§264, stk. 1).
De billeder, som er taget indtil da, er ikke ulovlige."

Mn §264, stk. handler jo om områder, der ikke er frit tilgængelige, så
hvis man bliver bedt om at forlade stedet, så under henvisning til den
paragraf, så må det jo være at der er tale om ikke-frit tilgængelige
steder.

Men hvis vi et øjeblik holder fast i oplysningen om, at billeder
optaget FØR en myndighedsperson, f.eks. en sikkerhedsvagt i
storcenteret eller en ekspedient, så er der jo en vis fornuft i det.
Nemlig at denne myndighedsperson ikke kan kræve film/diskette
udleveret under henvisning til et skilt ved indgangen.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Per F Andersen

Dato : 16-03-03 09:49

> Lars [8210] wrote:
> Her er en kortere version
>
> http://shor.ter.dk/197445774

Det er muligt jeg tager fejl, men registertilsynet, tror jeg det er, er
kommet med supplerende bestemmelser!

mvh Per

Fra : Kai E.

Dato : 15-03-03 22:19