| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Kodachrome 64 Fra : Joac | 
  Dato :  15-03-03 16:25 |  
  |   
            Hej
 Hvor "besværligt" er det at få fremkaldt en Kodachrome 64 i forhold til en
 almindelig diasfilm? Altså, hvilke erfaringer har i med pris og ventetid?
 
 mvh
 Joachim
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Michael Bothager (15-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Bothager | 
  Dato :  15-03-03 16:44 |  
  |  
 
            "Joac" <joac01@yahoo.fjern.com> wrote in
 news:3e7345df$0$204$edfadb0f@dread11.news.tele.dk: 
 > Hvor "besværligt" er det at få fremkaldt en Kodachrome 64 i forhold
 > til en almindelig diasfilm? Altså, hvilke erfaringer har i med pris og
 > ventetid? 
 Besværligt... som at sende et brev :), mailer følger med når du køber 
 filmen. Ellers kan du vel aflevere hos de "bedre" fotohandlere (har selv
 gjort før hos cav). HVis du bor i nærheden af Hedehusene/Roskilde kan du 
 selv aflevere den hos Kodak.
 Det tager typisk 1-2 uger at få den fremkaldt, da det sker i Schweitz.
 Pris, vel lidt dyr, men kan købes uden montering hvis man selv kan lide
 at montere, de rammer Kodak aflevere i er tynde, halvbløde plast-rammer,
 som i en scanner giver en pæn sort kant. Men de kan _nem_ "poppe" i en
 diasfremviser.
 Det er efter min mening den flotteste dias-film, rene, fyldige farver, og 
 kan samtidig vise pæne hudfarver. Bliver ekstrem flot med en ganske lille
 undereksponering (~80), men er så svær at scanne, eller kræver et mindre
 fyrtårn i diasfremviseren   
/Michael
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Joac (15-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Joac | 
  Dato :  15-03-03 17:17 |  
  |   
            
"Michael Bothager" <me@prprivacy.net> skrev i en meddelelse
 news:Xns933FAA6E9DF71mibopost6teledk@62.243.74.163...
 > "Joac" <joac01@yahoo.fjern.com> wrote in
 > news:3e7345df$0$204$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
 >
 > > Hvor "besværligt" er det at få fremkaldt en Kodachrome 64 i forhold
 > > til en almindelig diasfilm? Altså, hvilke erfaringer har i med pris og
 > > ventetid?
 >
 > Besværligt... som at sende et brev :), mailer følger med når du køber
 > filmen. Ellers kan du vel aflevere hos de "bedre" fotohandlere (har selv
 > gjort før hos cav). HVis du bor i nærheden af Hedehusene/Roskilde kan du
 > selv aflevere den hos Kodak.
 Det gør jeg. Jeg går ud fra, at det er en fordel at aflevere den direkte til
 Kodak?
 > Det tager typisk 1-2 uger at få den fremkaldt, da det sker i Schweitz.
 Aha, jeg havde lidt på fornemmelsen, at filmen skulle ud af landet lige som
 en Super8.
 > Pris, vel lidt dyr, men kan købes uden montering hvis man selv kan lide
 > at montere, de rammer Kodak aflevere i er tynde, halvbløde plast-rammer,
 > som i en scanner giver en pæn sort kant. Men de kan _nem_ "poppe" i en
 > diasfremviser.
 Kodachrome er måske én af de typer, hvor fremkaldelse (og mailer) er
 inkluderet i prisen? Jeg har tænkt mig at bestille forskellige diasfilm fra
 Tyskland for at finde ud af, hvilken én jeg synes bedst om (sagen er, at jeg
 er "ny" inden for dias). Da prisen på Kodachrome er lavere i Tyskland tænkte
 jeg, at lade den indgå i testen.
 Jeg er overbevidst om, at intet slår Kodachrome (?) ud fra de mange reviews
 jeg har læst. Mit ønske er blot at finde et billigere alternativ i enten
 Ektachrome, Fuji Velvia, Provia eller måske Agfa RSX II.
 > Det er efter min mening den flotteste dias-film, rene, fyldige farver, og
 > kan samtidig vise pæne hudfarver. Bliver ekstrem flot med en ganske lille
 > undereksponering (~80), men er så svær at scanne, eller kræver et mindre
 > fyrtårn i diasfremviseren   
>
 > /Michael
 Hvilke diasfilm vil du anbefale?
 vh
 Joachim
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jens Olsen (15-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Olsen | 
  Dato :  15-03-03 17:51 |  
  |  
 
            On Sat, 15 Mar 2003 17:16:43 +0100, "Joac" <joac01@yahoo.fjern.com>
 wrote:
 >
 >"Michael Bothager" <me@prprivacy.net> skrev i en meddelelse
 >news:Xns933FAA6E9DF71mibopost6teledk@62.243.74.163...
 >Ektachrome, Fuji Velvia, Provia eller måske Agfa RSX II.
 >
 >> Det er efter min mening den flotteste dias-film, rene, fyldige farver, og
 >> kan samtidig vise pæne hudfarver. Bliver ekstrem flot med en ganske lille
 >> undereksponering (~80), men er så svær at scanne, eller kræver et mindre
 >> fyrtårn i diasfremviseren   
>>
 >> /Michael
 >
 >Hvilke diasfilm vil du anbefale?
 >
 >vh
 >Joachim
 >
 Der er vel heller ikke nogen andre film der kan måle sig med
 Kodachromefilmens skarphed?
 Jens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             KNL DtP (15-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : KNL DtP | 
  Dato :  15-03-03 18:05 |  
  |  
 
            "Jens Olsen" <tiljens@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3e73574a.1342349@news.inet.tele.dk...
 > Der er vel heller ikke nogen andre film der kan måle sig med
 > Kodachromefilmens skarphed?
 Fandt lige et par sider fra det tyske blad fotoMAGAZINE's filmtest:
 Auslösung bei Kontrast 1000:1 in Lp/mm:
 -  Kodak Kodachrome 64 = 100 Lp/mm
 -  Fuji Velvia 50 = 160 Lp/mm
 -  Fuji Provia 100 = 135 Lp/mm
 .... om det kan sammenlignes med skarphed ved jeg ikke.
 --
 MVH
 Kristian
 www.knl-dtp.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Tom Dissing (15-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tom Dissing | 
  Dato :  15-03-03 19:27 |  
  |  
 
            Det der er med KodaChrome 64 og 200 ASA filmen, er at den har nogle andre
 gråtoner  - og dermed andre  - farver end stort set alle de film der er på
 markedet.
 Bedste sammenligning  - kunne være - at de   - gode  - billeder du ser I
 National Geographic  ALLE er optaget på 64 eller 200 ASAA kodakchrome.
 De har en fantastisk gråtone, er enormt "flotte" I sort..
 OG sindsygt rige på kontrast..
 De "Lukker" med andre ord hurtigere..
 Eneste problem I Europa er at de tager to uger at få fremkaldt..
 I new York og I Holllywood er der rent faktisk en times service på filmene.
 Ligesom filmen I USA stadig kan købes til at producere spillefilm på !!
 Der er  - naturligvis - SINDSYGT dyrt og kræver at man holder tungen lige
 imunden, da tollerancen ( altså de blænde spring den ) den kan "holde".
 Eg. +/- 2-3 blænder..
 Men hvis du vil lave nogle radikalt anderledes portrætter, eller blot vil
 have noget helt specielt ud af dine billeder når du skyder I HØJ sol eller
 tungt gråvejr..
 Så er her en film alle bør eksperimentere MEGET med.
 Mener at filmen koster omkring 120-150 kroner.
 Hunsk blot at det inkluderer fremkaldelsen.
 Tom
 Link til et kodacrome billede kunne  - al beskedenhed - være..
 http://WWW.Foto-Basen.Dk/kategorier/showpiclarge.asp?id=521
  
On 15/03/03 18:05, in article b4vmfq$si2$1@sunsite.dk, "KNL DtP"
 <knl_dtp@hotmail.com> wrote:
 > "Jens Olsen" <tiljens@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
 > news:3e73574a.1342349@news.inet.tele.dk...
 > 
 >> Der er vel heller ikke nogen andre film der kan måle sig med
 >> Kodachromefilmens skarphed?
 > 
 > Fandt lige et par sider fra det tyske blad fotoMAGAZINE's filmtest:
 > 
 > Auslösung bei Kontrast 1000:1 in Lp/mm:
 > 
 > -  Kodak Kodachrome 64 = 100 Lp/mm
 > -  Fuji Velvia 50 = 160 Lp/mm
 > -  Fuji Provia 100 = 135 Lp/mm
 > 
 > ... om det kan sammenlignes med skarphed ved jeg ikke.
 > 
 > --
 > MVH
 > 
 > Kristian
 >  www.knl-dtp.dk
> 
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               KNL DtP (15-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : KNL DtP | 
  Dato :  15-03-03 19:41 |  
  |  
 
            "Tom Dissing" <tom@mir.dk> skrev i en meddelelse news:BA992F13.6B15%tom@mir.dk...
 > Bedste sammenligning  - kunne være - at de   - gode  - billeder du ser I
 > National Geographic  ALLE er optaget på 64 eller 200 ASAA kodakchrome.
 Jeg fandt lige noget om dette emne i bogen 'National Geographic fotoguide':
 "...tidligere var Kodachrome 64 standartfilm på National Geographic, og i svagt lys
 skiftede man til Kodachrome 200. Nu er man mere tilbøjelig til at vælge film på 50 og
 100 ISO, samt Ektachrome E200 (som har en mere naturlig farvebalance). Kodachrome 64
 bruges sjældent. Nyere film rummer den seneste emulsionsteknologi og byder på finere
 korn og en mere levende farvegengivelse - også selvom filmene presses i
 fremkaldelse..."
 --
 MVH
 Kristian
 www.knl-dtp.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Tom Dissing (15-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tom Dissing | 
  Dato :  15-03-03 22:53 |  
  |  
 
            Så er det derfor at der er så  - forbandet mange - dødkedelige "naturlige"
 billeder I NG Bladet..
 PS
 Jeg var godt klar over at de var skiftet.. Meeeen de der gamle drenge der
 har leveret til NG I 30-50 år..
 De har heldigvis ikke skiftet endnu..
 Tom
 PPS
 Jeg så fornyligt et billede fra en jungle - I NG - hvor junglen så ud som
 den rent faktisk ser ud I virkeligheden.. Røvkedelig, og "lortegrøn"..
 Havde de skudt på KodaChrome.. Havde den "garanteret" set rigtig interessant
 ud..
 Anyway, jeg er klar tilhænger af 64 Kodacrome.. 200 asa versionen.. Er sådan
 lidt "fiset" I sin kontrast.. Men det hænger sikkert sammen med at den er
 "nyere" og derfor sikkert har "finere" og "bedre" korn, end den "gamle" 64
 asa..( læs billigere for Kodak at producere..)
 Men hvorfor overhovedet diskutere film, når digitalkameraet er opfundet..
 Med et sådan kan man jo bare skyde lidt til højre og venstre, checke det på
 en 240*360 pixels LCD skærm, og så ellers hælde det hele I photoshop..
 Hvis der overhovedet er brug for at rette farven op....
 PPPS
 Jeg arbejder I øjeblikket med at lave dagslys billeder som I forhold til en
 3200 kelvin Tungstensfilm er: LB+55 CC-66 på et Minolta Colormeter II
 Interesserede kan jo spørge hvordan jeg har tænkt mig at rette det op !!
 On 15/03/03 19:41, in article b4vs44$5fb$1@sunsite.dk, "KNL DtP"
 <knl_dtp@hotmail.com> wrote:
 > "Tom Dissing" <tom@mir.dk> skrev i en meddelelse
 > news:BA992F13.6B15%tom@mir.dk...
 > 
 >> Bedste sammenligning  - kunne være - at de   - gode  - billeder du ser I
 >> National Geographic  ALLE er optaget på 64 eller 200 ASAA kodakchrome.
 > 
 > Jeg fandt lige noget om dette emne i bogen 'National Geographic fotoguide':
 > 
 > "...tidligere var Kodachrome 64 standartfilm på National Geographic, og i
 > svagt lys
 > skiftede man til Kodachrome 200. Nu er man mere tilbøjelig til at vælge film
 > på 50 og
 > 100 ISO, samt Ektachrome E200 (som har en mere naturlig farvebalance).
 > Kodachrome 64
 > bruges sjældent. Nyere film rummer den seneste emulsionsteknologi og byder på
 > finere
 > korn og en mere levende farvegengivelse - også selvom filmene presses i
 > fremkaldelse..."
 > 
 > --
 > MVH
 > 
 > Kristian
 >  www.knl-dtp.dk
> 
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Tom Dissing (15-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tom Dissing | 
  Dato :  15-03-03 22:59 |  
  |  
 
            Kom lige I tanke om at en "paralel" kunne være at skyde på Scala filmen på
 3200 asa.. Og så lige fortælle det når man får fremkaldt..
 Det giver "også" en del kontrast !
 Tom
 On 15/03/03 22:53, in article BA995F68.6B47%tom@mir.dk, "Tom Dissing"
 <tom@mir.dk> wrote:
 > Så er det derfor at der er så  - forbandet mange - dødkedelige "naturlige"
 > billeder I NG Bladet..
 > 
 > PS
 > Jeg var godt klar over at de var skiftet.. Meeeen de der gamle drenge der
 > har leveret til NG I 30-50 år..
 > De har heldigvis ikke skiftet endnu..
 > Tom
 > 
 > PPS
 > Jeg så fornyligt et billede fra en jungle - I NG - hvor junglen så ud som
 > den rent faktisk ser ud I virkeligheden.. Røvkedelig, og "lortegrøn"..
 > Havde de skudt på KodaChrome.. Havde den "garanteret" set rigtig interessant
 > ud..
 > Anyway, jeg er klar tilhænger af 64 Kodacrome.. 200 asa versionen.. Er sådan
 > lidt "fiset" I sin kontrast.. Men det hænger sikkert sammen med at den er
 > "nyere" og derfor sikkert har "finere" og "bedre" korn, end den "gamle" 64
 > asa..( læs billigere for Kodak at producere..)
 > 
 > Men hvorfor overhovedet diskutere film, når digitalkameraet er opfundet..
 > Med et sådan kan man jo bare skyde lidt til højre og venstre, checke det på
 > en 240*360 pixels LCD skærm, og så ellers hælde det hele I photoshop..
 > Hvis der overhovedet er brug for at rette farven op....
 > 
 > PPPS
 > Jeg arbejder I øjeblikket med at lave dagslys billeder som I forhold til en
 > 3200 kelvin Tungstensfilm er: LB+55 CC-66 på et Minolta Colormeter II
 > Interesserede kan jo spørge hvordan jeg har tænkt mig at rette det op !!
 > 
 > 
 > 
 > On 15/03/03 19:41, in article b4vs44$5fb$1@sunsite.dk, "KNL DtP"
 > <knl_dtp@hotmail.com> wrote:
 > 
 >> "Tom Dissing" <tom@mir.dk> skrev i en meddelelse
 >> news:BA992F13.6B15%tom@mir.dk...
 >> 
 >>> Bedste sammenligning  - kunne være - at de   - gode  - billeder du ser I
 >>> National Geographic  ALLE er optaget på 64 eller 200 ASAA kodakchrome.
 >> 
 >> Jeg fandt lige noget om dette emne i bogen 'National Geographic fotoguide':
 >> 
 >> "...tidligere var Kodachrome 64 standartfilm på National Geographic, og i
 >> svagt lys
 >> skiftede man til Kodachrome 200. Nu er man mere tilbøjelig til at vælge film
 >> på 50 og
 >> 100 ISO, samt Ektachrome E200 (som har en mere naturlig farvebalance).
 >> Kodachrome 64
 >> bruges sjældent. Nyere film rummer den seneste emulsionsteknologi og byder på
 >> finere
 >> korn og en mere levende farvegengivelse - også selvom filmene presses i
 >> fremkaldelse..."
 >> 
 >> --
 >> MVH
 >> 
 >> Kristian
 >>  www.knl-dtp.dk
>> 
 >> 
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 jcjensen (16-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : jcjensen | 
  Dato :  16-03-03 02:15 |  
  |  
 
            Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote in news:BA995F68.6B47%tom@mir.dk:
 > Anyway, jeg er klar tilhænger af 64 Kodacrome.. 200 asa versionen.. Er
 > sådan lidt "fiset" I sin kontrast.. Men det hænger sikkert sammen med
 > at den er "nyere" og derfor sikkert har "finere" og "bedre" korn, end
 > den "gamle" 64 asa..( læs billigere for Kodak at producere..)
 Jeg er ganske enig. Jeg brugte Kodachrome i mine unge dage, men holdt op, 
 da fremkaldelsen kom til at tage uger. Siden har jeg prøvet det meste 
 gennem 20 år. Nu er jeg vendt tilbage til Kodachrome. Der er ganske enkelt 
 ingen sammenligning, hverken i farver eller skarphed. Alle andre film 
 mister farvemætning i ISO 200 udgaven - for slet ikke at tale om ISO 400. 
 Men Kodachrome 200 er lige så flot i farverne som 64'eren - og billederne 
 så skarpe, at man kan skære sig på dem    Derimod har den ikke specielt 
 fine korn. Men billederne er så skarpe, at man ikke lægger mærke til det.
 Det eneste, der måske kan konkurrere er Velvia, men den er kun ISO 50. (Der 
 er dog vist kommet en ISO 100 udgave).
 Som alle diafilm skal Kodachrome eksponeres knapt. Både for at undgå 
 udbrændte højlys og for at få den bedste farvemætning. Jeg kører med -1/3 
 blænde, men det afhænger jo af lysmålingsteknikken. Efter min erfaring 
 giver det ingen problemer med en 250 W projektor (objektiv bl. 2,8). Den 
 kan sagtens hive detaljer ud af skyggerne, også på et 3 meter bredt lærred. 
 Derimod kan det være lidt svært for scanneren at komme ned i skyggerne uden 
 en hel del støj.
 Hvis du får "fiset" kontrast med K 200 er det måske fordi du 
 overeksponerer. Det går omgående ud over farvemætningen og dermed 
 tilsyneladende kontrasten. Jeg får lige så meget smæld i den som i 64'eren.
 > Men hvorfor overhovedet diskutere film, når digitalkameraet er
 > opfundet.. Med et sådan kan man jo bare skyde lidt til højre og
 > venstre, checke det på en 240*360 pixels LCD skærm, og så ellers hælde
 > det hele I photoshop.. Hvis der overhovedet er brug for at rette
 > farven op.... 
 Jep. Problemet er (for mig i hvert fald), at det vil koste i omegnen af 50 
 K + moms. Jeg skal ikke bare have et nyt kamerahus, men også nyt glas. Og 
 det skal ikke være ringere end de Zeiss objektiver, jeg allerede har. 
 Jeg slipper for at scanne, men til gengæld må jeg så opgive at lave 
 lysbilledforedrag. Et dia efter en digital fil koster ca. 100 kr. Selv om 
 jeg bruger få billeder, der står på skærmen i lang tid, skal jeg alligevel 
 bruge 100 billeder til et foredrag. Så det er rundt regnet 10.000 - og det 
 er lidt dyrt. Digitale projektorer kan måske bruges til Power Point - men 
 til kristisk billedforevisning i billedbredder op til 3 meter - glem det.
 Der er rigtig mange gode grunde til digital. Men hvis man er kræsen (og det 
 er man, hvis man gider vente to - tre uger på sine Kodachrome), er det 
 bestemt ikke billigt at stige om, og der er som nævnt også gode grunde til 
 at lade være. Det er ikke helt enkelt.
 Med venlig hilsen
 Jens Chr. Jensen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Tom Dissing (16-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tom Dissing | 
  Dato :  16-03-03 15:12 |  
  |  
 
            Jeg har ikke skudt særligt meget på Kodacrome 200 asa versionen...
 Blot lidt kirkegård og "gravsten", der alle var ovre I gråskalaen..
 Der var ikke lys nok, så jeg valgte 200 asa versionen..
 Og var ikke tilfreds..
 Kom tilbage dagen efter I svagt sol.. Og fik det jeg ledte efter på 64 asa
 versionen..
 Tom
 PS
 Jeg er helt vild med at skyde Kodachrome lidt uskarp..
 Den tegner uskarp, på den helt rigtige måde.. ( skyder her oftest med en
 150-200mm optik..)
 
 On 16/03/03 2:15, in article 3e73d029$0$31992$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
 "jcjensen" <jcjensen@iname,com> wrote:
 > Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote in news:BA995F68.6B47%tom@mir.dk:
 > 
 >> Anyway, jeg er klar tilhænger af 64 Kodacrome.. 200 asa versionen.. Er
 >> sådan lidt "fiset" I sin kontrast.. Men det hænger sikkert sammen med
 >> at den er "nyere" og derfor sikkert har "finere" og "bedre" korn, end
 >> den "gamle" 64 asa..( læs billigere for Kodak at producere..)
 > 
 > Jeg er ganske enig. Jeg brugte Kodachrome i mine unge dage, men holdt op,
 > da fremkaldelsen kom til at tage uger. Siden har jeg prøvet det meste
 > gennem 20 år. Nu er jeg vendt tilbage til Kodachrome. Der er ganske enkelt
 > ingen sammenligning, hverken i farver eller skarphed. Alle andre film
 > mister farvemætning i ISO 200 udgaven - for slet ikke at tale om ISO 400.
 > Men Kodachrome 200 er lige så flot i farverne som 64'eren - og billederne
 > så skarpe, at man kan skære sig på dem    Derimod har den ikke specielt
 > fine korn. Men billederne er så skarpe, at man ikke lægger mærke til det.
 > 
 > Det eneste, der måske kan konkurrere er Velvia, men den er kun ISO 50. (Der
 > er dog vist kommet en ISO 100 udgave).
 > 
 > Som alle diafilm skal Kodachrome eksponeres knapt. Både for at undgå
 > udbrændte højlys og for at få den bedste farvemætning. Jeg kører med -1/3
 > blænde, men det afhænger jo af lysmålingsteknikken. Efter min erfaring
 > giver det ingen problemer med en 250 W projektor (objektiv bl. 2,8). Den
 > kan sagtens hive detaljer ud af skyggerne, også på et 3 meter bredt lærred.
 > Derimod kan det være lidt svært for scanneren at komme ned i skyggerne uden
 > en hel del støj.
 > 
 > Hvis du får "fiset" kontrast med K 200 er det måske fordi du
 > overeksponerer. Det går omgående ud over farvemætningen og dermed
 > tilsyneladende kontrasten. Jeg får lige så meget smæld i den som i 64'eren.
 > 
 > 
 >> Men hvorfor overhovedet diskutere film, når digitalkameraet er
 >> opfundet.. Med et sådan kan man jo bare skyde lidt til højre og
 >> venstre, checke det på en 240*360 pixels LCD skærm, og så ellers hælde
 >> det hele I photoshop.. Hvis der overhovedet er brug for at rette
 >> farven op.... 
 > 
 > Jep. Problemet er (for mig i hvert fald), at det vil koste i omegnen af 50
 > K + moms. Jeg skal ikke bare have et nyt kamerahus, men også nyt glas. Og
 > det skal ikke være ringere end de Zeiss objektiver, jeg allerede har.
 > 
 > Jeg slipper for at scanne, men til gengæld må jeg så opgive at lave
 > lysbilledforedrag. Et dia efter en digital fil koster ca. 100 kr. Selv om
 > jeg bruger få billeder, der står på skærmen i lang tid, skal jeg alligevel
 > bruge 100 billeder til et foredrag. Så det er rundt regnet 10.000 - og det
 > er lidt dyrt. Digitale projektorer kan måske bruges til Power Point - men
 > til kristisk billedforevisning i billedbredder op til 3 meter - glem det.
 > 
 > Der er rigtig mange gode grunde til digital. Men hvis man er kræsen (og det
 > er man, hvis man gider vente to - tre uger på sine Kodachrome), er det
 > bestemt ikke billigt at stige om, og der er som nævnt også gode grunde til
 > at lade være. Det er ikke helt enkelt.
 > 
 > 
 > Med venlig hilsen
 > Jens Chr. Jensen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Claus Smith (15-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Smith | 
  Dato :  15-03-03 23:46 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
            Michael Bothager (16-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Bothager | 
  Dato :  16-03-03 09:44 |  
  |  
 
            "Joac" <joac01@yahoo.fjern.com> wrote in
 news:3e735216$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk: 
 > 
 > "Michael Bothager" <me@prprivacy.net> skrev i en meddelelse
 > news:Xns933FAA6E9DF71mibopost6teledk@62.243.74.163...
 >> "Joac" <joac01@yahoo.fjern.com> wrote in
 >> news:3e7345df$0$204$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
 >>
 >> > Hvor "besværligt" er det at få fremkaldt en Kodachrome 64 i forhold
 >> > til en almindelig diasfilm? Altså, hvilke erfaringer har i med pris
 >> > og ventetid?
 >>
 >> Besværligt... som at sende et brev :), mailer følger med når du køber
 >> filmen. Ellers kan du vel aflevere hos de "bedre" fotohandlere (har
 >> selv gjort før hos cav). HVis du bor i nærheden af
 >> Hedehusene/Roskilde kan du selv aflevere den hos Kodak.
 > 
 > Det gør jeg. Jeg går ud fra, at det er en fordel at aflevere den
 > direkte til Kodak?
 > 
 Om sommeren, ja, så ligger de ikke i varmen host post danmark. Og Kodak
 har en postkasse på ydersiden af bygningen til at smide post i.
 <snip>
 >> Pris, vel lidt dyr, men kan købes uden montering hvis man selv kan
 >> lide at montere, de rammer Kodak aflevere i er tynde, halvbløde
 >> plast-rammer, som i en scanner giver en pæn sort kant. Men de kan
 >> _nem_ "poppe" i en diasfremviser.
 > 
 > Kodachrome er måske én af de typer, hvor fremkaldelse (og mailer) er
 > inkluderet i prisen? Jeg har tænkt mig at bestille forskellige
 > diasfilm fra Tyskland for at finde ud af, hvilken én jeg synes bedst
 > om (sagen er, at jeg er "ny" inden for dias). Da prisen på Kodachrome
 > er lavere i Tyskland tænkte jeg, at lade den indgå i testen.
 > Jeg er overbevidst om, at intet slår Kodachrome (?) ud fra de mange
 > reviews jeg har læst. Mit ønske er blot at finde et billigere
 > alternativ i enten Ektachrome, Fuji Velvia, Provia eller måske Agfa
 > RSX II. 
 > 
 Ja. Jeg løb tør for K64 i Australien, og købt en stak dernede, og de blev 
 fint fremkaldt her i Europa.
 >> Det er efter min mening den flotteste dias-film, rene, fyldige
 >> farver, og kan samtidig vise pæne hudfarver. Bliver ekstrem flot med
 >> en ganske lille undereksponering (~80), men er så svær at scanne,
 >> eller kræver et mindre fyrtårn i diasfremviseren   
> 
 > Hvilke diasfilm vil du anbefale?
 C6-film kan fremkaldes hurtigt, er typisk lidt billigere, men knap så 
 holdbare som ueksponeret. Me fremkaldelse skal også regnes in i den 
 samlede pris, og er vel typisk fra DKK 40,- og opefter, alt efter 
 hvorhenne, med/uden montering osv. C6-filmene kommer i en masse smag-
 variationer. Selv kan jeg rigtig godt lide følgende:
 Fuji Velvia og Kodak E100VS: kontrastrige og farvemættede film, gode til
 overskyede dage, ikke så gode til hudtoner (for rødlige)
 Fuji Astia: Rigtig god til kontrastrige motiver, og hudtoner.
 Kodak E100SW: Indbygget "varmtone-filter", er god til at "booste" det
 gode lys.
 Kodeak E200: Er suverænt flot (IMHO) presset en blænde, og helt ok 
 presset 2. 
 Fuji Provia 100F: Giver E100SW god konkurrence, men er knap så varm i 
 farven. 
 Fuji Provia 400F: Giver E200 god konkurrence, og kan presses 1 blænde 
 med lethed.
 Kodachrome er anderledes, og består af 3 sort-hvid sølvlag der giver de
 3 farver. Dette gør den meget modstandsdygtig over for varme når den er
 ueksponeret (eksponeret, så ind i køleren med den til den kan 
 fremkaldes).
 K64: Ja, dejlig film.
 K200: God film når det _ikke_ er overskyet, for her bliver den meget 
 magenta. Men hvis der er sol-oplyst himmel ved/efter solnedgangen, giver
 den kanon-farver (IMHO), og har nok de flotteste korn.
 Selv er jeg ved at kun anvende Provia 100F, og 400F når det kniber med 
 lyset.
 Mht skarphed og opløsningsevne, så føler jeg personligt at diverse tests
 går for meget op i disse kriterier. Jeg mener, jeg går sq ikke og rundt
  og tager billeder af murvægge :) Farve og kontrastforløb føler jeg 
 personligt er vigtigere. Så når nogen siger at K64 er skarpere en Velvia
 så er det nok rigtig nok, hvis man anvender stativ under kontrollerede
 forhold (gør jeg sjældent   . Men under alle omstændigheder så vil 
 Velvia have lidt mere kontrast, og give en beskuer indtryk af at den er 
 lidt skarpere, men det er meget subjektivt.
 Så alt i alt Joac, prøv du de forskellige film, og vælg den/de du bedst 
 kan lide, jeg håber jeg ovenfor har givet dig lidt at gå efter, ellers er
 der _mange_ andre film man kan prøve.
 Mvh Michael
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Joac (16-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Joac | 
  Dato :  16-03-03 10:36 |  
  |   
            
"Michael Bothager" <me@prprivacy.net> skrev i en meddelelse
 news:Xns934063335877Fmibopost6teledk@62.243.74.163...
 > "Joac" <joac01@yahoo.fjern.com> wrote in
 > news:3e735216$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
 >
 > >
 > > "Michael Bothager" <me@prprivacy.net> skrev i en meddelelse
 > > news:Xns933FAA6E9DF71mibopost6teledk@62.243.74.163...
 > >> "Joac" <joac01@yahoo.fjern.com> wrote in
 > >> news:3e7345df$0$204$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
 > >>
 > >> > Hvor "besværligt" er det at få fremkaldt en Kodachrome 64 i forhold
 > >> > til en almindelig diasfilm? Altså, hvilke erfaringer har i med pris
 > >> > og ventetid?
 > >>
 > >> Besværligt... som at sende et brev :), mailer følger med når du køber
 > >> filmen. Ellers kan du vel aflevere hos de "bedre" fotohandlere (har
 > >> selv gjort før hos cav). HVis du bor i nærheden af
 > >> Hedehusene/Roskilde kan du selv aflevere den hos Kodak.
 > >
 > > Det gør jeg. Jeg går ud fra, at det er en fordel at aflevere den
 > > direkte til Kodak?
 > >
 > Om sommeren, ja, så ligger de ikke i varmen host post danmark. Og Kodak
 > har en postkasse på ydersiden af bygningen til at smide post i.
 >
 > <snip>
 >
 > >> Pris, vel lidt dyr, men kan købes uden montering hvis man selv kan
 > >> lide at montere, de rammer Kodak aflevere i er tynde, halvbløde
 > >> plast-rammer, som i en scanner giver en pæn sort kant. Men de kan
 > >> _nem_ "poppe" i en diasfremviser.
 > >
 > > Kodachrome er måske én af de typer, hvor fremkaldelse (og mailer) er
 > > inkluderet i prisen? Jeg har tænkt mig at bestille forskellige
 > > diasfilm fra Tyskland for at finde ud af, hvilken én jeg synes bedst
 > > om (sagen er, at jeg er "ny" inden for dias). Da prisen på Kodachrome
 > > er lavere i Tyskland tænkte jeg, at lade den indgå i testen.
 > > Jeg er overbevidst om, at intet slår Kodachrome (?) ud fra de mange
 > > reviews jeg har læst. Mit ønske er blot at finde et billigere
 > > alternativ i enten Ektachrome, Fuji Velvia, Provia eller måske Agfa
 > > RSX II.
 > >
 >
 > Ja. Jeg løb tør for K64 i Australien, og købt en stak dernede, og de blev
 > fint fremkaldt her i Europa.
 >
 > >> Det er efter min mening den flotteste dias-film, rene, fyldige
 > >> farver, og kan samtidig vise pæne hudfarver. Bliver ekstrem flot med
 > >> en ganske lille undereksponering (~80), men er så svær at scanne,
 > >> eller kræver et mindre fyrtårn i diasfremviseren   
> >
 > > Hvilke diasfilm vil du anbefale?
 >
 > C6-film kan fremkaldes hurtigt, er typisk lidt billigere, men knap så
 > holdbare som ueksponeret. Me fremkaldelse skal også regnes in i den
 > samlede pris, og er vel typisk fra DKK 40,- og opefter, alt efter
 > hvorhenne, med/uden montering osv. C6-filmene kommer i en masse smag-
 > variationer. Selv kan jeg rigtig godt lide følgende:
 >
 > Fuji Velvia og Kodak E100VS: kontrastrige og farvemættede film, gode til
 > overskyede dage, ikke så gode til hudtoner (for rødlige)
 > Fuji Astia: Rigtig god til kontrastrige motiver, og hudtoner.
 > Kodak E100SW: Indbygget "varmtone-filter", er god til at "booste" det
 > gode lys.
 > Kodeak E200: Er suverænt flot (IMHO) presset en blænde, og helt ok
 > presset 2.
 > Fuji Provia 100F: Giver E100SW god konkurrence, men er knap så varm i
 > farven.
 > Fuji Provia 400F: Giver E200 god konkurrence, og kan presses 1 blænde
 > med lethed.
 >
 > Kodachrome er anderledes, og består af 3 sort-hvid sølvlag der giver de
 > 3 farver. Dette gør den meget modstandsdygtig over for varme når den er
 > ueksponeret (eksponeret, så ind i køleren med den til den kan
 > fremkaldes).
 >
 > K64: Ja, dejlig film.
 > K200: God film når det _ikke_ er overskyet, for her bliver den meget
 > magenta. Men hvis der er sol-oplyst himmel ved/efter solnedgangen, giver
 > den kanon-farver (IMHO), og har nok de flotteste korn.
 >
 > Selv er jeg ved at kun anvende Provia 100F, og 400F når det kniber med
 > lyset.
 >
 > Mht skarphed og opløsningsevne, så føler jeg personligt at diverse tests
 > går for meget op i disse kriterier. Jeg mener, jeg går sq ikke og rundt
 >  og tager billeder af murvægge :) Farve og kontrastforløb føler jeg
 > personligt er vigtigere. Så når nogen siger at K64 er skarpere en Velvia
 > så er det nok rigtig nok, hvis man anvender stativ under kontrollerede
 > forhold (gør jeg sjældent   . Men under alle omstændigheder så vil
 > Velvia have lidt mere kontrast, og give en beskuer indtryk af at den er
 > lidt skarpere, men det er meget subjektivt.
 >
 > Så alt i alt Joac, prøv du de forskellige film, og vælg den/de du bedst
 > kan lide, jeg håber jeg ovenfor har givet dig lidt at gå efter, ellers er
 > der _mange_ andre film man kan prøve.
 >
 > Mvh Michael
 Jeg takker for svaret! Jeg vil give dig ret i, at farver og kontraster ofte
 er vigtigere end skarphed. I værste fald kan det vise sig, at jeg er uenig
 med dine forslag (det vil tiden vise), men nu har jeg et indtryk af, hvad
 jeg kan forvente - og et grundlag for at komme i gang.
 venlig hilsen
 Joachim
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Michael Lund Sørense~ (16-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Lund Sørense~ | 
  Dato :  16-03-03 01:54 |  
  |  
 
            Joac  skrev :
 > Hej
 > Hvor "besværligt" er det at få fremkaldt en Kodachrome 64 i forhold
 > til en almindelig diasfilm? Altså, hvilke erfaringer har i med pris
 > og ventetid?
 >
 > mvh
 > Joachim
 Nu bliver jeg lige lidt nysgerrig! Kan man få dem fremkaldt på CD-rom (til
 overkommelig pris) samtidigt ?
 -- 
 Med venlig hilsen
 Michael Lund Sørensen
 www.milux.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Tom Dissing (16-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Tom Dissing | 
  Dato :  16-03-03 14:59 |  
  |   
            NEJ !
 Tom ( men du kan sikkert finde en fotohandler der gerne vil scanne dem ind
 for dig !
 
 
 > 
 > Nu bliver jeg lige lidt nysgerrig! Kan man få dem fremkaldt på CD-rom (til
 > overkommelig pris) samtidigt ?
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           BK (21-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : BK | 
  Dato :  21-03-03 03:05 |  
  |   
            Joac wrote:
 > Hej
 > Hvor "besværligt" er det at få fremkaldt en Kodachrome 64 i forhold til en
 > almindelig diasfilm? Altså, hvilke erfaringer har i med pris og ventetid?
 > 
 > mvh
 > Joachim
 > 
 > 
 Efter Kodak åbenbart hat discontinued 25 ISO er 64 det bedste bud, jeg 
 har i mange år brugt 25 men er nu gået over til 64!! Den kopierer bedst 
 på papir - bedst på lærred.
 Det er en voldsom skam at de ikke producerer 25 mer'
 Hvis der er nogen der har lidt tilbage køber jeg den gerne til min fryser!!!
 Leveret direkte hos Kodak er der ca. 10 dages ventetid -> men hvem 
 venter ikke gerne på suberb kvalitet?
 m.v.h.
 Bjarne
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |