/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Problemer med XHTML og CSS i Mozilla
Fra : Nikolaj Skov Hansen


Dato : 15-03-03 13:50

Hej

Jeg har problemer med mit eksterne stylesheet i Mozilla.

Jeg har et XHTML 1.1 document (http://ole.amok.dk/eksempel1.html)
hvor jeg linker til et stylesheet sådan her:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="styles1.css" />

Men dokumentet bruger ikke CSS'en fra stylesheet'et. Hvorfor?

Hvis jeg lægger stylene i dokumentet under <style></style> så
virker det (http://ole.amok.dk/eksempel2.html).

Det hele virker i MSIE 6.

Er der nogen der kan hjælpe?

/Nikolaj

--
Danmarks største specialiserede IT jobdatabase
- Udelukkende med IT- og internetrelaterede jobs
- Opret en profil og lad drømmejobbet finde dig
KLIK HER! => http://www.html.dk/job

 
 
Stig Nygaard (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Stig Nygaard


Dato : 15-03-03 14:51

Hej Nikolaj


Nikolaj Skov Hansen wrote:
> Jeg har problemer med mit eksterne stylesheet i Mozilla.
> Jeg har et XHTML 1.1 document (http://ole.amok.dk/eksempel1.html)
> hvor jeg linker til et stylesheet sådan her:
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="styles1.css" />
> Men dokumentet bruger ikke CSS'en fra stylesheet'et. Hvorfor?

Det er vist opsætningen på din webserver den er galt med. Den sender
stylesheet'et med mime-type "text/plain" i stedet for "text/css". Hvis
du laver din kode om så Mozilla åbner siden i quirks-mode, så virker det
fint, men i standard-compliant mode kræver den at stylesheet'et sendes
med den rigtige mime-type. Det er selvfølgelig bedre at lave din
webserver opsætning om, end at ændre din vist ellers ret perfekte kode


--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk
http://www.rockland.dk/
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *


Michael Rasmussen (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 15-03-03 14:58

On Sat, 15 Mar 2003 14:50:47 +0100, Stig Nygaard wrote:

>
> Det er vist opsætningen på din webserver den er galt med. Den
> sender stylesheet'et med mime-type "text/plain" i stedet for
> "text/css". Hvis du laver din kode om så Mozilla åbner siden i
> quirks-mode, så virker det fint, men i standard-compliant mode
> kræver den at stylesheet'et sendes med den rigtige mime-type. Det
> er selvfølgelig bedre at lave din webserver opsætning om, end at
> ændre din vist ellers ret perfekte kode
Den havde jeg ikke lige fanget Mener dog stadigvæk ikke, man kan
benytte selvdefinerede klasser med samme navn, som de prædefinerede,
hvis det skal kunne valideres.

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.


Stig Nygaard (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Stig Nygaard


Dato : 15-03-03 15:13

Hej Michael


Michael Rasmussen wrote:
>>er selvfølgelig bedre at lave din webserver opsætning om, end at
>>ændre din vist ellers ret perfekte kode
> Den havde jeg ikke lige fanget Mener dog stadigvæk ikke, man kan
> benytte selvdefinerede klasser med samme navn, som de prædefinerede,
> hvis det skal kunne valideres.

Oh well. Koden så bare så korrekt ud ved første øjekast. Godt jeg ikke
er en validator


--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk
http://www.rockland.dk/
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *


Nikolaj Skov Hansen (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Nikolaj Skov Hansen


Dato : 15-03-03 15:36

Hej Stig

Tak for det. Jeg har skrevet til webmasteren og bedt ham om at ordne det.

At jeg så for øvrigt også kaldte mine to style-klasser for "body" og
"table" er vidst min egen skyld...

/Nikolaj


Stig Nygaard wrote:
> Hej Nikolaj
>
>
> Nikolaj Skov Hansen wrote:
>
>> Jeg har problemer med mit eksterne stylesheet i Mozilla.
>> Jeg har et XHTML 1.1 document (http://ole.amok.dk/eksempel1.html)
>> hvor jeg linker til et stylesheet sådan her:
>> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="styles1.css" />
>> Men dokumentet bruger ikke CSS'en fra stylesheet'et. Hvorfor?
>
>
> Det er vist opsætningen på din webserver den er galt med. Den sender
> stylesheet'et med mime-type "text/plain" i stedet for "text/css". Hvis
> du laver din kode om så Mozilla åbner siden i quirks-mode, så virker det
> fint, men i standard-compliant mode kræver den at stylesheet'et sendes
> med den rigtige mime-type. Det er selvfølgelig bedre at lave din
> webserver opsætning om, end at ændre din vist ellers ret perfekte kode
>
>


Michael Rasmussen (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 15-03-03 14:54

On Sat, 15 Mar 2003 12:49:38 +0000, Nikolaj Skov Hansen wrote:

> Hej
>
> Jeg har problemer med mit eksterne stylesheet i Mozilla.
>
> Jeg har et XHTML 1.1 document (http://ole.amok.dk/eksempel1.html)
> hvor jeg linker til et stylesheet sådan her:
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="styles1.css" />
>
> Men dokumentet bruger ikke CSS'en fra stylesheet'et. Hvorfor?
Du benytter body og table forkert. De er prædefinerede tags, og kan
ikke benyttes som selvkonstruerede klasser. prøv body og table uden
foranstillet . (punktum). Ønsker du subklasser under table og body,
skal du gøre følgende:

body.test {

}

table.test {

}

I html-dokumentet:

<body class="test">
<table class="test">
>
> Hvis jeg lægger stylene i dokumentet under <style></style> så
> virker det (http://ole.amok.dk/eksempel2.html).
Virker og virker! Det giver da stadigvæk samme valideringsfejl. Men
her er mit bud, at det selv kan finde ud af, at der refereres til
standard body-klasse. Kun et vildt gæt
>
> Det hele virker i MSIE 6.
Alt crap kan fremvises i MSIE 6, så det giver ingen garantier!
Mit motto: MSIE er verdens bedste browser til at vise dårlig kode,
desværre gøres det på en udokumenteret og ustandardiseret måde!

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.


Nikolaj Skov Hansen (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Nikolaj Skov Hansen


Dato : 15-03-03 15:38

Hej Michael

Ja, det var vidst mig der var lidt for hurtig med at navngive klasser.
Men tak for det alligevel.

Med hensyn til MSIE så har du fuldstændig ret. Jeg burde ha sagt mig
selv, at MSIE godt kunne vise siden med "alle dens fejl"

/Nikolaj


Michael Rasmussen wrote:
> On Sat, 15 Mar 2003 12:49:38 +0000, Nikolaj Skov Hansen wrote:
>
>
>>Hej
>>
>>Jeg har problemer med mit eksterne stylesheet i Mozilla.
>>
>>Jeg har et XHTML 1.1 document (http://ole.amok.dk/eksempel1.html)
>>hvor jeg linker til et stylesheet sådan her:
>>
>> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="styles1.css" />
>>
>>Men dokumentet bruger ikke CSS'en fra stylesheet'et. Hvorfor?
>
> Du benytter body og table forkert. De er prædefinerede tags, og kan
> ikke benyttes som selvkonstruerede klasser. prøv body og table uden
> foranstillet . (punktum). Ønsker du subklasser under table og body,
> skal du gøre følgende:
>
> body.test {
>
> }
>
> table.test {
>
> }
>
> I html-dokumentet:
>
> <body class="test">
> <table class="test">
>
>>Hvis jeg lægger stylene i dokumentet under <style></style> så
>>virker det (http://ole.amok.dk/eksempel2.html).
>
> Virker og virker! Det giver da stadigvæk samme valideringsfejl. Men
> her er mit bud, at det selv kan finde ud af, at der refereres til
> standard body-klasse. Kun et vildt gæt
>
>>Det hele virker i MSIE 6.
>
> Alt crap kan fremvises i MSIE 6, så det giver ingen garantier!
> Mit motto: MSIE er verdens bedste browser til at vise dårlig kode,
> desværre gøres det på en udokumenteret og ustandardiseret måde!
>


Lasse Reichstein Nie~ (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 15-03-03 16:03

Nikolaj Skov Hansen <nikolaj@city.dk> writes:

> Ja, det var vidst mig der var lidt for hurtig med at navngive klasser.
> Men tak for det alligevel.

Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle måtte kalde sine klasser for
"body" og "table". Grammatikken for CSS 2.1 siger blot at det der står
efter punktummet skal være en {ident}, og "table" er god nok til det.

Hvis IE ikke tillader det, så mener jeg at det er IE der er galt på den,
ikke siden!


/L 'svar venligst under det du svarer på og slet det du ikke svarer på'
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Michael Rasmussen (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 15-03-03 16:14

On Sat, 15 Mar 2003 16:02:58 +0100, Lasse Reichstein Nielsen wrote:

>
> Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle måtte kalde sine klasser
> for "body" og "table". Grammatikken for CSS 2.1 siger blot at det
> der står efter punktummet skal være en {ident}, og "table" er god
> nok til det.
>
Kan man både have en attribut og en metode med samme navn i en
klasse!? Svjv. er table og body en subklasse til objectet document.

class table=something
Method table=something
attribut table=something

Hvad referere vi til, når vi laver ovenstående tildeling?

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.


Lasse Reichstein Nie~ (15-03-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 15-03-03 16:29

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> writes:

> Kan man både have en attribut og en metode med samme navn i en
> klasse!? Svjv. er table og body en subklasse til objectet document.

Hvad taler vi om, Java, Javascript eller CSS? Der er ikke noget der
hedder subklasser i CSS, og klasser i CSS svarer ikke til klasser i
objektorientering.

I DOM er HTMLTableElement og HTMLBodyElement (objektorienterede)
klasser der er subklasser af Node (det er HTMLDocumentElement også).
Strukturelt (i DOM-træ-strukturen) er instanser af klassen
HTMLTableElement efterkommere af dokument-elementet, men
nedarvningsmæssigt er de uafhængige. I ECMA/JavaScript-interfacet til
DOM er der selvfølgelig ikke klasser, da ECMAScript er type- og
klasseløst.

I CSS er en klasse bare et navn. Et element kan "tilhøre klassen", og
det skriver man ved at give elementet attributten "class" med en værdi
der indeholder klassens navn.

Der er intet til hinder for at du laver et XML-dokument der indeholder

<foo foo="foo"> ... </foo>

og CSS kan også bruges på det.

> class table=something
> Method table=something
> attribut table=something
>
> Hvad referere vi til, når vi laver ovenstående tildeling?

Tildeling? I hvilket sprog, for det er ikke CSS?

Følgende er en lovlig CSS selector:

table.table[table]

Det matcher et element med et tag på formen:

<table class="table" table="foo">

Der er blot ingen version af HTML der har en attribut ved navn "table"
på table-tags.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408561
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste