Vielse i Hunderup sogn og en Klingenberg
Fra : Hans Grue

Dato : 15-03-03 10:36

Jes Hansen Klingenberg (også nævnt som Jes Hansen Alsing) er født ca. 1752.
Han er gift med (Mar)Grethe Bennedsdatter (Bennetzdatter) og parret er
første gang fundet i folketællingen 1801 som bosat i Lintrup sogn. I
familien er der to børn, hvoraf det ældste barn er født ca. 1794. Familien
køber siden en gård i Føvling.

Med den angivne alder kunne Margrethe Bennedsdatter være den Margrethe, som
er født i Hunderup sogn (Gørding herred) i 1769. Har nogen mulighed for at
se under viede i kirkebogen for Hunderup sogn i perioden 1789 -1794, hvor
parret måske kunne være gift og hvis parret findes der, tilskikke mig de
oplysninger, der måtte stå, specielt om Jes Hansen Klingenberg (Alsing), der
formodes at komme fra Als, men .... og hvor stammer Klingenberg-navnet fra ?

Venlig hilsen

Hans Grue
Jelling

Fra : jensaxel

Dato : 15-03-03 21:44

Svenstrup kb på Als: 2 trin 1752 døbes Hans Jessens søn af Klingbjerg. Navn:
Jes. Susc. Christian Skipper af Lunden. Test. Hans Kæstesen. Lenhardt kone.
Klingbjerg er en landsby i Svenstrup sogn på Als, der ca 1600 blev oprettet
af hertug Hans den Yngre, der nedlagde nogle landsbyer for at udvide de
godser, som havde havde ved tvang eller list havde købt af den gamle alsiske
adel, som helt forsvandt fra øen. Bønderne i de nedlagte landsbyer blev
tvangsforflyttet til det nyoprettede Klingbjerg, hvor de hver fik et kåd.
Derfor er Klingbjerg en atypisk by, der kun bestod af Kåd.

mvh
jensaxel