Grønbæk, Ane Cathrine født før 1760: far =~
Fra : erik

Dato : 15-03-03 10:30

Hej
Jeg har denne Ane Cathrine Grønbæk gift med Andreas Peder Kajerød 1/5 1778 i Såby,
Voldborg Hd.
Ca. 1782 fik de en søn kaldet Georg Severin (eller Jørgen Søren ??)
Hvad hed Ane Cathrine Grønbæk's forældre (hed hendes far Søren ? for så var barnet
jo opkaldt efter både farfar og morfar).
Hvor blev Jørgen Søren eller Georg Severin født, i Såby?

--
Erik R Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Poul Brodersen

Dato : 30-03-03 14:06

Jeg har efterkommerne af Hans Pedersen Grønbech, skytte ved Løvenborg og
konstateret, at han i hvert fald havde syv børn. Det ældste af mig
registrerede er Mette Sophie, født 1759 og døbt i Butterup kirke. Hun kan
have haft ældre søskende, da forældrene blev viet 1754 i brudens hjemsogn
Sørbymagle. Brudgommen nævnes som skytte på Birkhol (Løvenborg). Butterup
kirkebog er meget sjusket ført på dette tidspunkt. En søn hedder Severin!
Hans dør 1787, sidst i januar, så han er ikke med i folketællingen for
Kundby sogn, hvor han den gang boede i Trønninge, men hans kone Kirstine
Sophie Bergen (Grønbech) er. Hun sidder i uskiftet bo efter ægtemanden og
dør selv i 1791, men skiftet efter hende indeholder ingen Ane Cathrine.

I øvrigt:
Hans Pedersen Grønbechs forældre er usikre. Der findes flere slægter
Grønbech.
Han kan være søn af Peder Michelsen, avlsbruger i Allinge-Sandvig på
Bornholm.
Peder Michelsen havde ifølge optegnelser i en gl. familiebibel i hvert fald
3 sønner, men kun en, Michel Pedersen Grønbech, kan findes i kirkebogen.
Allinge kirkebog er omkring 1720 til 1725 meget mangelfuld. HPG kan være en
ældre broder til Michel G. Imidlertid har forbindelse ikke kunnet
verificeres.
Jvnfr. H. E. Grønbechs bog "Den bornholmske slægt Grønbech", København 1938.

Mvh
Poul Brodersen