Scalareformering
Fra : Finn

Dato : 19-03-01 10:27

Hej Alle,

Hvis man gerne vil have noget ud af sine scalareæg - er der nogen der kender
en god fremgangsmåde. Hvis jeg bare lader æggene sidde, bliver de spist
efter et stykke tid, selv om de (som regel) er befrugtede..

Sidst prøvede jeg at flytte æggene over i en lille beholder med det samme
vand, tilsat nogle dråber af et svampemiddel. Desuden havde jeg sat en
luftsten under bladet med æggene, så de blev ventileret. Men de blev hvide
alligevel og resten gik nærmest i opløsning... æv.. for de var befrugtede og
var begyndt at få to prikker på hver side af ægget..

Hvad går mon galt.. ?

Finn

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 19-03-01 17:29

"Finn" <Fjerndet.finn.stadel@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> var begyndt at få to prikker på hver side af ægget..

Hvilke værdier har vandet for GH og pH ?

Mvh Jonas

Fra : Finn

Dato : 19-03-01 21:58

Ph er 6.5 og GH ved jeg ikke.

Men det var det samme vand som æggene blev lagt i som jeg flyttede dem over
i.

Næste gang lader jeg dem bare være i et ynglenet som jeg sætter hvor der er
lidt vandstrøm fra udstrømningen fra filteret og håber det bedste. Nogen må
da overleve på den måde. At fjerne hvide æg lige som fiskene selv gør, gør
nok mere skade end gavn. Man kan komme til at ødelægge naboæg og man kommer
til at sprede dele fra de skimlede æg => man smitter de andre.

Finn

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 20-03-01 06:34

Hej Finn

> Ph er 6.5 og GH ved jeg ikke.

pH er fin så. Du bør undersøge hårdheden. Hvis den er højere end "ca. 4-5
stykker" har du fundet forklaringen.

Mvh Jonas

<snip>