Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
søger info på canon powershot G3
Fra : Betina & Claus Niels~

Dato : 15-03-03 08:13

Jeg er ved at overveje at købe et G3 camera, jeg
skal bruge det til at fotografere dyr (mest Heste) som jo ikke står stille
og venter på man bliver færdig med at trykke på knappen.
Kan du/I anbefale G3'en til dette, jeg har altid før haft Olympus, senest
3030Zoom, men det tager en krig (synes dyrene) inden billedet tages efter
knappen er
trykket ned.

Håber du/ I kan hjælpe

Betina & Claus Nielsen

Fra : U. Pedersen

Dato : 15-03-03 10:14

Betina & Claus Nielsen skrev:

> [...]
>3030Zoom, men det tager en krig (synes dyrene) inden billedet tages efter

Ja i kunne jo kaste et blik på
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/g3.html

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Knud Iversen

Dato : 15-03-03 10:32

jeg har haft en olympus 2000 zoom i ca 3 år
Efter lange overvejelser købte jeg den meget roste Canon G3
Jeg retunerede kameraet efter 10 dage pga problemer med
levering af dansk manual.
Kameraet er meget klodset. passer ikke til min hånd. manuel
focus kunne jeg ikke få til at virke, da den lille hjul til indstilling
ikke reagerede hver gang.
Den drejelige skærm ville jeg gerne have beholdt.
samt 4,1Mpixel, men jeg bruger højst A4 print

Herefter bestilte jeg Fuji finepix s602z,
Her kan jeg bruge mine sm kort og mine genopladelige batterier
fra Olympusen.
Fuji er utrolig behagelig at holde.
Det tog dog lidt tid at lære, at der hvor zoom på olympusen var,
er tænd og sluk på Fuji.

med min 2000z tog jeg mange billeder af "mine børn var her lige før"
Både Canon og Fuji. mener jeg virker hurtigere.

Som hurtig lommekamera, er jeg blevet anbefalet, at kikke lidt på
Nikon 2100/3100. De skulle være i butikkerne snart
Nikon skulle have en reaktionstid nær analogkameraer.

Mvh
Knud Iversen

..

Fra : Kent

Dato : 15-03-03 10:57

"Knud Iversen" <Knud @ kloven . dk> skrev i en meddelelse
> jeg har haft en olympus 2000 zoom i ca 3 år
> Efter lange overvejelser købte jeg den meget roste Canon G3
> Jeg retunerede kameraet efter 10 dage pga problemer med
> levering af dansk manual.

Det er jo ikke kameraets fejl

> Kameraet er meget klodset.

Det synes jeg bestemt ikke. Et kamera skal have en vis størrelse,
før den er rar at tage billeder med. Ja, det er selvfølgelig bare
min holdning. Sætter man kompakthed meget højt, skal
man nok ikke vælge G3'eren.

>passer ikke til min hånd. manuel
> focus kunne jeg ikke få til at virke, da den lille hjul til indstilling
> ikke reagerede hver gang.

Det har jeg ikke problemer med.

> [...]
>
> Herefter bestilte jeg Fuji finepix s602z,
> Her kan jeg bruge mine sm kort og mine genopladelige batterier

Men tilgengæld tager den altså generelt ikke så fine billeder
som G3'eren. Det kan ikke diskuteres. G3'eren har mange
flere fordele i forhold til s602z.

Vh
Kent

Fra : Knud Iversen

Dato : 15-03-03 11:51

Hej Kent

Godt du er tilfreds med dit valg.

> Det er jo ikke kameraets fejl

Nej! Men jeg havde muligheden for at ændre mit valg. Hvis jeg havde
været glad for kameraet, kunne jeg nok klare mig med Engelsk manual,
og denne gruppe.
Jeg havde fulgt med her, og havde læst alt hvad jeg kunne finde af
reviews og meninger, siden nov 2002. havde meget store forventninger
til G3, men blev lidt skuffet

> [...]
> før den er rar at tage billeder med. Ja, det er selvfølgelig bare
> min holdning. Sætter man kompakthed meget højt, skal

Vægt på fuji og canon er næsten ens
facon på Fuji passer mig bedre (personlig mening).
Merlin har Fuji i butikken, så der er mulighed for at mærke
kameraet i hånden. Kan være et problem for os her i
Wild Westjylland
(de vil bare have 3500,- mere end edbpriser)

> Det har jeg ikke problemer med.

Det har jeg heller ikke på fuji

> Men tilgengæld tager den altså generelt ikke så fine billeder
> som G3'eren. Det kan ikke diskuteres. G3'eren har mange
> flere fordele i forhold til s602z.

Alt kan diskuteres jeg bare skriver "mener jeg"
jeg mener bare ikke jeg er kvalificeret til en dybere
gennemgang afBilledkvalitet derfor undlod jeg dette ,
Jjeg printer næsten aldrig størrer end A5.
jeg ikke se at canon har bedre billedkvalitet
(privat mening fra alm bruger.)

jeg har prøvet begge kameraer, men 10 dage med Canon og
30 dage med Fuji, er ikke lang tid til så avancert udstyr.
Kameravalg så personlig, at det er næsten umulig at rådgive.

Mvh Knud

Fra : Kent

Dato : 15-03-03 12:26

"Knud Iversen" <Knud @ kloven . dk> skrev i en meddelelse

UDDRAG:

> Vægt på fuji og canon er næsten ens
> facon på Fuji passer mig bedre (personlig mening).
> Merlin har Fuji i butikken, så der er mulighed for at mærke
> kameraet i hånden.

Inden jeg købte G3 over nettet, havde jeg prøvet at have
Fujien, Minolta Dimage 7HI, Olympus C5050 og et par
andre kameraer i hånden. Desværre var det ikke muligt
at få en G3 i hånden, for det var ganske enkelt umuligt
for mig at finde en forhandler, der havde den hjemme.
Desuden kunne de heller ikke lige sådan uden videre
skaffe den, idet Canon Danmark havde leveringsvanskeligheder.
Det fik jeg i hvertfald at vide. Derfor var jeg selvfølgelig
også meget spændt på at åbne kassen, da jeg modtog
kameraet. Jeg var jo ikke helt tryg ved at købe et kamera,
jeg ikke havde haft mulighed for at føle og mærke
. Jeg var nødt til at stole på alle de meget postive
meninger (nok over 100) jeg har læst vedr. G3'eren +
diverse reviews. Bevares, jeg havde da også læst nogle
negative, men de positive meninger var der langt flest
af.

MEN - mine bekymringer var ubegrundede, for da
jeg fik kameraet i min hånd og mærkede kulden fra
metallet, kvaliteten af plastikken og tyngden af
kameraet - var jeg solgt med det samme. Nu er jeg
dog ikke så dum, at jeg synes et kamera er fantastisk,
hvis bare det føles godt . Men mine fotografier og
forsøg efterfølgende har endnu ikke ændret mit syn
på G3'eren, og jeg tror heller ikke de kommer til at
gøre det.

> Kan være et problem for os her i
> Wild Westjylland
> (de vil bare have 3500,- mere end edbpriser)

Yes, der kan spares mange penge ved at købe over
nettet! Wild Westjylland, siger du - der kommer jeg
jo også fra . Jeg bor under 7755, hvor befinder
du dig da?

> Det har jeg heller ikke på fuji

Så er vi jo begge lykkelige

> jeg har prøvet begge kameraer, men 10 dage med Canon og
> 30 dage med Fuji, er ikke lang tid til så avancert udstyr.
> Kameravalg så personlig, at det er næsten umulig at rådgive.

Det har du helt ret i.

Det bedste Betina og Claus kunne gøre, var nok at danne deres
egen mening ved at læse om de forskellige kameraer på:

http://www.dpreview.com/ (nok den bedste af alle!)

http://www.imaging-resource.com/INDEX.HTM

http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html

og selvfølgelig denne udmærkede nyhedsgruppe .

Derefter vil det være klogt at bruge en uges tid eller mere
(jeg brugte 2 måneder + 1 måned til reviews) på at læse
meninger fra ganske anmindelige mennesker i de forskellige forums
på dpreview.com: http://www.dpreview.com/forums/

... og derefter tage ud og få nogle kameraer i hånden, når
de har indkredset valget til 2-3 kameraer.

Held og lykke, Betina og Claus

Vh
Kent

Fra : Knud Iversen

Dato : 15-03-03 13:03

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Yes, der kan spares mange penge ved at købe over
> nettet! Wild Westjylland, siger du - der kommer jeg
> jo også fra . Jeg bor under 7755, hvor befinder
> du dig da?

7570 Vemb.
Har du fundet et fotokursus. Jeg kan ikke
få link Fotoklubben Blænde 96 til at virke
svar evt pr Email for at holde tråden.

> Så er vi jo begge lykkelige

problemet er at vi stiller for mange spørgsmål,
jeg var lykkelig for min Oly 2000Z i 3 år
Så skulle jeg forsøge at tage foto af håndmalet glas.
Den mangler manuel hvidebalance (det der med det hvide stykke papir)

> http://www.dpreview.com/ (nok den bedste af alle!)

Buying guide side by side bruger jeg meget

> [...]
>
> .. og derefter tage ud og få nogle kameraer i hånden, når
> de har indkredset valget til 2-3 kameraer.

Når kameraet er købt. Glem hvad andre kameraer kan,
glæd dig over mulighederne i dit nye.

Mvh Knud

Fra : Kent

Dato : 15-03-03 15:21

> [...]

> 7570 Vemb.
> Har du fundet et fotokursus. Jeg kan ikke
> få link Fotoklubben Blænde 96 til at virke

Nej, det er et forældet link til "Blænde 96". Her er
det rigtige: http://bl96.cjb.net/

Jeg skrev jo til Finn Krogh Jørgensen, som jeg fik
at vide var formand for klubben. Det er han så ikke
mere, men det er derimod en fætter ved navn Børge Madsen.
Ham kan du skrive til her: bmadsen@post10.tele.dk

Jeg har fundet en klub i Thisted, som jeg nok vil kigge lidt
nærmere på. De har ingen hjemmeside, men formanden
hedder Kristian Amby, email: amby@mail.dk .

> [...]
>
> Buying guide side by side bruger jeg meget

> Når kameraet er købt. Glem hvad andre kameraer kan,

Det er nemlig rigtig. Det samme er en god ide, når man køber
ny computer. Det er dælme jo forældet, inden man får
betalt regningen . Man skal til sig selv, at hvis jeg er tilfreds
med, hvad mit udstyr kan nu - så må det jo også være
tilfredstillende om et år fx.

Vh
Kent

Fra : Kent

Dato : 15-03-03 10:47

> [...]
> 3030Zoom, men det tager en krig (synes dyrene) inden billedet tages efter

Hej

Jeg har selv lige modtaget et Canon G3 + forskelligt udstyr her i
torsdags, og det er virkelig et fantastisk kamera. Før jeg besluttede mig
at købe kameraet, havde jeg brugt 3 måneder på at læse et utal af
reviews og meninger om alle mulige kameraer på nettet, i bøger og
i blade. Med andre ord var det en meget grundig overvejelse, der
endlig førte mit til at købe G3'eren. Så den er jeg altså i fuld gang
med at lære at kende nu . Jeg kan sige jer, at den føles bundsolid
på alle måde - kvalitet i den ypperste klasse. Nå, men jeres
spørgsmål......

Alle digitale kameraer har kortere eller længere shutter-lag, som
man kalder den tid, der går fra du trykker på udløseren og til
billedet rent faktisk bliver taget. Digitale spejlreflekskameraer har
generelt den korteste shutter-lag, men til gengæld koster de
også kassen, selvom de dog hele tiden falder i pris. En
Canon G3 er jo et kompaktkamera, men blandt kompaktkameraer
har den en af de korteste shutterlags. Især hvis du trykker
udløseren halvt ned, lader kameraet fokusere, hvorefter du trykker
udløseren det sidste stykke vej. Det er efter min mening i øvrigt
den mest "normale" måde at tage billedet på - sådan gjorde jeg
også, da jeg havde mit gamle analoge spejlrefleks.

Længden af shutter-lag er først og fremmest betinget af den tid, det
tager kameraets autofocus at fokusere. Hvis lyset er svagt, vil
det tage længere tid for kameraet at fokusere, men hvis lyset
er kraftigt (fx dagslys) vil du få en kort shutterlag. Hvis motivet
er i bevægelse, vil du ligeledes få en længere shutterlag end
hvis motivet stod stille.

Der er dog metoder, der kan give dig så godt som ingen
shutterlag, uanset om det er lyst, mørkt eller motivet er
i bevægelse eller ikke. Metoden kaldes "hyperfocal".
Ideen med hyperfocal er, at alt fra en vis grænse og
til uendelighed bliver skarbt, når du trykker udløseren
ned. Altså skal du ikke vente på, at kameret fokuserer.
Læs om det her: http://www.marcjutras.com/
Derudover er der selvfølgelig også manuel fokusering.

Jeg tror helt sikkert, at en G3'er vil passe jer fint, når
I har lært at bruge det. Hvis I tager billeder af hestene
udendørs i dagslys, vil det sikkert være en ret let
sag. Indendørs er det selvfølgelig være lidt mere drilsk
pga. det, jeg lige har fortalt jer i de forrige afsnit, og
I vil nok utvilsomt få brug for en ekstern blitz. Det
kan fx. være en speedlite 420EX, som jeg nok selv
køber inden længe.

Hvis I kigger her:
http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1010 ,
kan I helt sikkert finde meget mere info. Det er et link
til "Canon Forum" på dpreview.com. Jeg kan godt sige jer,
at I finder en hel guldgrubbe af viden der.

Nu håber jeg, I kunne bruge det til noget

Vh
Kent

Fra : gokke

Dato : 15-03-03 15:05

> [...]
> 3030Zoom, men det tager en krig (synes dyrene) inden billedet tages efter

2 kameraer der er hurtige på aftrækkeren er canon g3 og sony 717.

gokke

Fra : Kent

Dato : 17-03-03 23:23

> [...]
> 3030Zoom, men det tager en krig (synes dyrene) inden billedet tages efter

Skal vi slet ikke høre, om I kan bruge vores hjælp til noget?

Vh
Kent

Fra : Betina & Claus Niels~

Dato : 18-03-03 15:46

Hej

Det er dejligt at i alle svarer så hurtigt, jeg er stadig i købe tanker, men
jeg har mine svigerforældre på Tennerife og elektronik er meget billigt
dernede, så måske kunne jeg være heldig at få et billigt G3 camera, de er
lige ved at undersøge priserne dernede.

Tak alle sammen, i får prisen når jeg kender den, så ser vi lige om der er
noget at spare.!!

Betina