aptiva og netværk
Fra : Niels Pedersen

Dato : 15-03-03 06:11

Hej

Er der et hint til hvordan man får en Aptiva 2172-60G på et netværk?
Den tildeler sig selv en ip adresse, 169.254.197.119, undernetmaske
255.255.0.0, og denne adresse kan jeg ikke slippe af med ??
Jeg skal koble op mod en DHPC server (stofanet)

mvh

Niels

Fra : Lars Bonde

Dato : 15-03-03 16:51

"Niels Pedersen" <nordkyn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 255.255.0.0, og denne adresse kan jeg ikke slippe af med ??
> Jeg skal koble op mod en DHPC server (stofanet)

169.254.x.x er en APIPA. Det er en adresse maskinen giver sig selv hvis den
ikke kan få en adresse fra en DHCP. Så du er ikke koblet rigtigt op på
Stofa.

Vh Lars

Fra : Peter Larsen

Dato : 15-03-03 10:19

Niels Pedersen wrote:

> Er der et hint til hvordan man får en Aptiva 2172-60G på et netværk?
> Den tildeler sig selv en ip adresse, 169.254.197.119, undernetmaske
> 255.255.0.0, og denne adresse kan jeg ikke slippe af med ??

Så kan den ikke finde nogen DHCP at rette sig efter, hvilket så KAN
betyde at der er et forbindelses-problem, det kan (som generel
forklaring) også betyde at der ikke er nogen DHCP server.

> Jeg skal koble op mod en DHPC server (stofanet)

Du kan jo prøve <kør/run>\winipcfg[enter], så kommer der en nuttet
gui-udgave af ipconfig op på skærmen - hvis da ellers du kører en win9x,
hvor du kan bede den om "forny alle" (adresser), så prøver den en ekstra
gang om den kan finde en DHCP server.

Jeg har gode erfaringer med at have en win9x installation som der INTET
er installeret på, heller ikke nogen firewall (!, man skal jo lige huske
at en firewall skal åbnes for dhcp-trafik ...) og som jeg bruger såfremt
jeg har behov for at ringe til en ADSL hotline .... O ... sådan bare
for at komme igennem deres walk-through.

Hvordan stofanet fungerer ved jeg ikke, men jeg ved at tdc's DHCP gerne
ser at et netkort som ikke længere er til stede har forladt netværket
korrekt, så for at være sikker på det er jeg gået over til manuelt at
skrive ipconfig /release hhvs. at bruge winipcfg og give beskeden
"frigør alle" såfremt jeg har tænkt mig at skifte klient-maskinen ud.

Dette gælder så for den situation hvor man gerne vil genbruge
ip-adressen medens DHCP serveren stadig kan huske mac-nummeret på den
maskine, som havde den tildelt, måske er det ikke et relevant problem
for dig, men jeg har haft ikke haft brug for hotline-opkald for at få
resat DHCP'ens information siden det dæmrede for mig at sådan var
sammenhængen når jeg ikke kunne komme på.

> Niels

Med venlig hilsen

Peter Larsen

* This posting handcrafted by Peter Larsen *
* My website is at: http://www.muyiovatki.dk *