Kløen
Fra : Lasse Christiansen

Dato : 19-03-01 10:18

Hej NG

Mine Malawier er begyndt at "klø" sig en del mod gruset på bunden. Dette er
vel fordi der er en slags parasitter. Men hvordan slipper man af med dette -
eller er det bare en naturlig ting fra deres side...

Lasse

Fra : Klaus Peter Nielsen

Dato : 19-03-01 16:10

Det er meget sjældent parasitter, men der findes parasitter som kan få
fiskene til at gnide gællerne mod sten og grus. I langt de fleste tilfælde
kan det ordnes med et vandskift.

Fra : Him Self

Dato : 19-03-01 18:52

"Lasse Christiansen" <lac@christiansen.dk> skrev:

> Mine Malawier er begyndt at "klø" sig en del mod gruset på bunden. Dette er
> vel fordi der er en slags parasitter. Men hvordan slipper man af med dette -
> eller er det bare en naturlig ting fra deres side...

Et vandskifte evt. kombineret med et skud opløst Fransk
middelhavssalt. Jeg har et 530 ltr. med Tropheus cichlider
og når de klør sig, så hælder jeg omkring 300 gr. salt i, som
jeg først har opløst i noget vand.
Jeg har kun observeret at de har kløet sig et par gange
imens jeg har haft dem, men begge gange har det hjulpet
med noget salt. (Over en periode på et par år.)
Lad dog være med at overdosere med salt. Jeg kender folk
som hælder salt i ved hver eneste vandskifte. Det burde ikke
være nødvendigt imho.

Grovkornet Fransk Middelhavssalt kan fåes i den lokale
Brugsforening eller hos købmanden.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Madsen

Dato : 19-03-01 18:56

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 19-03-01 21:19

On Mon, 19 Mar 2001 10:18:11 +0100, "Lasse Christiansen"
<lac@christiansen.dk> wrote:

Jeg havde samme "problem" med mine malawier. Hyppige vandskift og salt
løste problemet. Desuden skulle saltet dæmpe en evt. infektionsrisiko
ved bid og skrammer.

\carsten

------
Fjern xxx ved mail.