MS Windows
briani 27239
Ramdrev i Win Xp.
Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 15-03-03 00:06

Hejsa.

Er der nogen, som ved, hvordan man får XP til at lave et fast ram drev.
Når maskinen er startet op, skal f.eks. e:\ være et ramdrev på 1 Gb.
Hvordan skal det sættes op?

Thomas A. Jørgensen

Http://www.freelance-foto.dk

Fjern tallene fra min e-mail adresse.
Så skulle den gerne virke.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-03-03 01:12

"Thomas A. Jørgensen" <Thomas@freelance-foto.dk123> skrev :

>Er der nogen, som ved, hvordan man får XP til at lave et fast ram drev.
>Når maskinen er startet op, skal f.eks. e:\ være et ramdrev på 1 Gb.
>Hvordan skal det sættes op?

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q257405
er til Windows 2000, men det må være samme princip i XP.

Ellers står der noget på
http://cyberwizardpit.net/article3.htm

Fra : michael bennati scho~

Dato : 15-03-03 10:44

Hvad bruger man et Ramdrev til??
mvh Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-03 12:15

michael bennati schou skrev:

>Hvad bruger man et Ramdrev til?

I dag: ikke til noget nyttigt.

Dengang jeg havde en 8086'er (1 MB ram, 32 MB harddisk) der kunne
køre 10 MHz hvis jeg trykkede turboknappen ind:
Du milde kineser hvor det hjalp på farten at lægge
Dossystemprogrammerne og de faste utilities på ramdisken.

En ramdisk er altså god hvis ens harddisk er langsom.

Det er totalt hul i hovedet at Win98 laver en bootdiskette med et
ramdisksystem. Det tager en grusom tid at oprette og pakke
filerne ud og kopiere, og jeg har endnu ikke haft brug for de
filer som bliver anbragt i ramdisken. Jeg har lavet min egen
bootdisk der ikke spilder min tid.

PS. Ret lige "I dag" til "på en moderne computer".

--
Bertel

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-04-03 12:25

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> I dag: ikke til noget nyttigt.
> Bertel
++++++++++++++++++++++++++++++++
Har et et program der hedder tweak xp pro der kan man oprette et ramdrev og
der står at man med fordel kan flytte sin browser's cache folder til det
drev, det kan hæve hastigheden betydeligt når man er på nettet, men ved ikke
om det passer har ikke prøvet.

Mvh. Jørgen Nielsen jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-03 12:27

Jørgen Nielsen skrev:

> [...]
>drev, det kan hæve hastigheden betydeligt når man er på nettet, men ved ikke

Ram er naturligvis hurtigere end en harddisk, så det er ikke
umuligt at det kunne virke. Mit gæt er at den reelle betydning er
ringe i forhold til de andre ting der holder nethastigheden nede.

Min browser er født med at udnytte ram (ikke noget med ramdisk)
til at speede operationerne op.

--
Bertel

Fra : Kim Nielsen

Dato : 15-03-03 10:48

"Thomas A. Jørgensen" <Thomas@freelance-foto.dk123> skrev i en
meddelelse news:3e72605e$0$52188$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
drev.
> Når maskinen er startet op, skal f.eks. e:\ være et ramdrev på 1 Gb.

Har du virkeligt så meget ram i din PC (mere end 1 GB) at du kan afse 1
GB til det - eller er det en swap fil / page fil på harddisken du mener
? - du skriver "fast ram drev" ??

I den danske Win2K kaldes swap fil / page fil for virtuel hukommelse /
en sidefil og sættes via Kontrolpanel -> System ->Avanceret ->
Indstillinger for Ydeevne
- § - Kim Nielsen - § -

Fra : Niels Bjørk Pedersen

Dato : 15-03-03 11:40

> [...]
>
> I den danske Win2K kaldes swap fil / page fil for virtuel hukommelse /
> en sidefil og sættes via Kontrolpanel -> System ->Avanceret ->

Jeg tror han mener det VIRTUELLE ram-drev - et drev der kan indeholde filer,
fx det er godt til at lager bios opdateringer i når bios skal opdateres.
-Niels-