passiv chipset-køler
Fra : Jesper Laursen

Dato : 14-03-03 23:13

Hej

Jeg har nu fået købt mig noget nyt grej og endte med:

MSI 845PE Max2-Fir
P4 2.533
2 x 512 Crucial PC2700

Systemet er nu samlet, men jeg synes, at det støjer en del.

Spørgsmål:
- Kan jeg pille chipset-køleren af og påmontere evt. et Zalman passivt
køleprofil uden problemer?
- Hvilken køler til CPU kan anbefales? (Jeg er ikke helt tilfreds med den
medfølgende standard-køler)

Måske spørgsmålene hører hjemme i stoej-gruppen, men mente at ? ang.
chipset-køling var mere relevant her, så kunne jeg vel godt poste begge ?
her...eller

Det skal lige siges, at jeg gerne vil oc lidt. Kører pt. 19 x 150.
Venlig hilsen Jesper Laursen

Fra : Leony

Dato : 15-03-03 09:35

"Jesper Laursen" <jesperlaursen@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> - Hvilken køler til CPU kan anbefales? (Jeg er ikke helt tilfreds med
> den medfølgende standard-køler)

Denne er godkendt til P4 2,6 GHz og den larmer kun 12 dBA (i hvert fald
i følge producenten):
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=930&page=1
Hvis du skal clocke har den også en storebror:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=931&page=1
som er godkendt til 3,0 GHz.

Noise Control laver også nogle tyste blæsere:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=651&page=1
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=650&page=1

Vil lige tilføje at jeg ikke har hørt kølerne i aktion, men på papiret
fejler de ikke noget.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jesper Laursen

Dato : 15-03-03 23:08

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message
> [...]
> http://www.studiedata.dk/product.asp?product=650&page=1
>
> Vil lige tilføje at jeg ikke har hørt kølerne i aktion, men på papiret

Det bliver nok også sådan en model, tænker jeg.

Ang. mit spørgsmål om chipsettet på nævnte bundkort kan nøjes med en passiv
køleprofil. Kan nogen hjælpe mig her?

Fra : Jens Christian

Dato : 23-03-03 21:13

Hejsa Jesper

Det er første gang jeg skriver herinde, og deler min viden ud, så bær over
med mig (har hørt I kan være lidt grumme mod nye

Mht den passive køler er det ikke noget jeg vil anbefale dig - slet ikke.
Intel chipsets bliver *meget* varme. Som eksempel kan det nævnes at Abit i
starten havde passive kølere på deres Intel Chipsets på deres bundkort.

Folk havde stabilitetsproblemer og i de senere revisioner er man begyndt at
sætte blæsere på istedet for den passive profil, der iøvrigt var ligeså stor
som Zalman.

Du kan godt prøve, men regn ikke med 100% stabilitet da Intel Chipsettet som
sagt, bliver *meget* varmt.

Generelt er små blæsere altid af meget lav kvalitet. Skal man have kvalitet
koster det for det meste kassen, lidt ærgeligt, men sådan er det :)

Global Win's chipset køler skulle efter sigende være meget støjsvag, men
dens profil er desværre lige lovlig lille til det varme Intel chipset.
(Link: http://www.studiedata.dk/product.asp?product=62&page=1)

Det jeg vil anbefale dig at gøre er enten at anskaffe vandkøling, hvilket
ikke lige er noget man bare går ud og "gør".

Så hvis jeg stod i din situation ville jeg købe en Zalman profil, nogle
skruer, og denne blæser detil på kun 18 DB:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=477&page=1

Ovenstående blæser er virkelig high kvali, og er nærmest kvalitetsstemplet
da det kommer fra det tyske firma Papst, der også leverer til Mist silent
Twin og Black Silence (vil komme ind på senere hvor dårlige disse kølere er)

Sådan en kombination vil give meget effektiv køling (mere effektiv end det
du har nu) samtidig med at du vil få et meget mere støjsvagt system, med en
blæser der ikke går hen og begynder at skratte som de små 40 mm
standardblæsere gør det.

------------

Så til valg af CPU køler. Her vil jeg ikke anbefale dig Black Silence, og
det siger jeg simpelthen på baggrund af positive tests, hvor tempsene
lignede en gang lort. Bare søg lidt på google.

Noise Controls køler er et udemærket valg, men det koster kassen, og det
koster for meget ift. hvad du får for dine penge - alt for meget!

Til din P4 vil jeg klart anbefale dig denne:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=982&page=1

Den benytter sig af en håndlavet profil, med en kvalitets 92 mm blæser. Den
er meget støjsvag og køler utrolig godt! Bare søg 2 minutter på google.com

Har du ikke lige de 50 kr mere den koster end Noise Controls valg, fås den
også i en version i alu og kobber kombineret
(http://www.studiedata.dk/product.asp?product=981&page=1)

Nogle foretrækker faktisk denne da den skulle køle næsten ligeså godt, er en
del billigere og vejer meget mindre. Det er op til dig, jeg ville dog
personligt vælge den første.

Det skal også lige siges at denne køler er den første der benytter sig af en
ultrastor 92 mm blæser. Mange kølere idag (eller en del) benytter 80 mm.
blæsere, mens denne benytter sig af en 92 mm stor blæser! Ift 80 og 60 mm
blæsere giver dette en kæmpe fordel, da den kan flytte utroligt meget luft!

Mvh. Jens Christian

PS: Igen det var min første besked så bær over med mig