Jens Kræsen fra Thyeland
Fra : Flemming

Dato : 14-03-03 16:38

Er der nogen der ved noget om Jens Kræsen fra Thy .Han er udlagt som
barnefar til min oldefar Jacob Jensen Stagis født 5 dec 1812 i
Langerhuse.Døbt 15 Dec, i Harboøre kirke ,det er Vandfuld herred ,Ringkøbing
amt. Kan det være præsten der giver ham forkert efternavn.

MVH Flemming Olesen

http://www.iminnovation.dk/olesen/

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 14-03-03 18:06

Prøv at se on præsten generelt skriver Kristensen som Kræsen. Det var en
normal udtalelse på de kanter.
Børge

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-03-03 19:53

"Flemming" <flemming@abindustri.dk> skrev Fri, 14 Mar 2003 16:37:31
+0100

> [...]
>Langerhuse.Døbt 15 Dec, i Harboøre kirke ,det er Vandfuld herred ,Ringkøbing
>amt. Kan det være præsten der giver ham forkert efternavn.

Kræ eller Kræn er helt normale varianter af Christen. Og din Jens
Krænsen er så søn af en Christen der i daglig tale blev kaldt for Kræn.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Flemming

Dato : 16-03-03 08:27

Tak for svarene.
Min bedstefar Christen Bro blev kaldt Kræ Brov,men jeg troede at præsten
skulle være korrekt. Jeg har forsøgt at finde Jens Christensen.Både
Ringkøbing og Thisted Amt, men må nok en tur på landsarkivet for at får det
på plads ellers bliver det kun gætteri på disse spinkle oplysninger.

Venlig hilsen Flemming Olesen