Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billig vidvinkel - Hvor ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-03-03 16:22

Jeg har et digitalt kamera, hvor jeg gerne vil have en vidvinkel
af en moderat type på. Jeg har et par gevindringe, så jeg kan
bruge 28 mm, 37 mm (video før de blev for små), samt T-2 = 42mm
standardgevind.

Hvor / hvordan finder jeg optik der kan bruges til et digitalt
kamera ? Jeg går ud fra, at jeg ligesom til min stjernekikkert
skal lave afokale billeder ? Altså at jeg ikke kan bruge helt
alm analog kamera optik, men skal have noget der projicerer
billedet ind på en linse ?

Fra : Lars [8210]

Dato : 14-03-03 18:02

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
kan
> bruge 28 mm, 37 mm (video før de blev for små), samt T-2 =

Hej Poul

Hvis du med 42 mm mener at det kan tage M42 gevind - så har
jeg en
Tamron 28mm f/2.5 MF - som du kan købe for 300 + pp

( og en Tamron 80-210mm f/3.8-4 MF - samme pris)

Befinder sig ii 8210 V

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm

Fra : Michael Holm

Dato : 14-03-03 20:12

Jeg købte et skrue-udenpå objektiv på ebay. Det er latterlig kvalitet i
hjørnerne, men det koster kun $30, så hvad kan man forvente? - Der findes
udgaver til $100, som måske er bedre...

Hvis du er i københavn, kan du komme og se den. Den dobler forresten som
macro objektiv, idet den kan skilles ad i to.

Jeg har selv lavet et wide til mit videokamera af den foreste linse i et
canon objektiv, det virker også fint. Billede af den her:
http://www.gizwiz.dk/smaating/IMG_4350.JPG

--Michael

Fra : Lars

Dato : 14-03-03 21:02

Michael Holm wrote:
> [...]
>
> Jeg har selv lavet et wide til mit videokamera af den
foreste linse i
> et canon objektiv, det virker også fint. Billede af den

Nydeligt - jeg ville gerne se - men bor i Århus..

Kan du vise et billede taget med det påmonterede objektiv?
Et så man kan danne sig et indtryk ?

Fra : Michael Holm

Dato : 15-03-03 10:28

http://www.gizwiz.dk/degnemosen.jpg

Sat på Canons dårligste objektiv, et 28-80mm EF USM f/4.5-5.6 (eller sådan
noget) Korteste mulige brændevidde.

Påskrugningsdimsen er en 0.42x, og mit D30 er 1.6x, så det svarer altså til
18.8mm. i et 'normalt' 35mm kamera.

Bemærk farveforskydelsen og uskarpheden i sider og hjørner.

På den positive side kan man sige, at den koster $30, og at
farveforskydningen kan fixes i Photoshop.

Objektives kan skilles ad i to dele, hvoraf den ene kan bruges som macro,
som her:

http://www.gizwiz.dk/macro.jpg

Det er med macro delen på samme 28-80mm objektiv. Det tog ca. 20 billeder at
få exponering, lys og skarphed rigtig, men muligheden er der.

--Michael