MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows 98 på (en masse) floppy'er?
Fra : Camilla Krag Jensen

Dato : 14-03-03 15:48

Hej,
Jeg har en ældre bærbar uden CD-ROMdrev. Dens styresystem er chrashet
så jeg vil gerne installere min windows 98 på den. Det er bare lidt
svært fordi det ligger på en CD.

Jeg har prøvet at opdatere BIOSen til at understøtte et USB CD-drev -
det virkede ikke, jeg har prøvet installtion fra netværk - det virkede
ikke, jeg har prøvet at få fat i det originale CD-ROMdrev der hører
til computeren som ekstraudstyr - det kunne jeg ikke.

Nå, nu har jeg hørt at man kan kopiere windows ned på en hel masse
floppyer, så det vil jeg prøve, men hvordan gør man det? Starter man
bare fra en ende af i stifinder og kopierer det hele eller skal
filpakkerne dekomprimeres eller hva'?

Håber at der er nogen der har erfaring med sådan noget...

På forhånd tak,
Camilla

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-03-03 16:07

Camilla Krag Jensen wrote:
> Jeg har en ældre bærbar uden CD-ROMdrev.
> Dens styresystem er chrashet så jeg vil gerne installere
> min windows 98 på den. Det er bare lidt svært fordi
> det ligger på en CD.

Er der netværkskort i maskinen?
Har du adgang til en anden maskine med netværkskort
og CD-Rom drev?

> Jeg har prøvet at opdatere BIOSen til at understøtte
> et USB CD-drev - det virkede ikke,

Hvad virker ikke?
- Kan du ikke opdatere BIOS eller kan du ikke få
USB CD-drevet til at virke?

> jeg har prøvet installtion fra netværk - det virkede ikke,

Hvad virkede ikke?
- Hvordan gjorde du?

Jeg ville, som tidligere antydet, opsætte netværk med anden
PC og kopiere mappen "Win98" fra Windows 98 CDen
over på maskinen og installere derfra.

> jeg har prøvet at få fat i det originale CD-ROMdrev
> der hører til computeren som ekstraudstyr - det kunne
> jeg ikke.

Du kunne ikke få fat i det?

> Nå, nu har jeg hørt at man kan kopiere windows ned på
> en hel masse floppyer, så det vil jeg prøve, men hvordan
> gør man det?

Jeg tror ikke man kan, jeg ved kunne få Windows 95
på disketter.

> Starter man bare fra en ende af i stifinder og kopierer det
> hele eller skal filpakkerne dekomprimeres eller hva'?

Det skal gøres på en bestemt måde ellers om beskrevet
med kopiering via netværk.

> Håber at der er nogen der har erfaring med sådan noget...

Jeg har gjort det via netværk flere gange.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Camilla Krag Jensen

Dato : 14-03-03 16:36

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Er der netværkskort i maskinen?
> Har du adgang til en anden maskine med netværkskort
> og CD-Rom drev?
Ja, det har jeg.

> Hvad virker ikke?
> - Kan du ikke opdatere BIOS eller kan du ikke få
> USB CD-drevet til at virke?
Fordi jeg ikke kunne få biosen opdateret kunne maskinen ikke finde
USBdrevet. Det er en noname-PC, så jeg er i tvivl om hvad for en BIOS
jeg skulle vælge.

> Hvad virkede ikke?
> - Hvordan gjorde du?
Jeg ved ikke så meget om netværk uden for windows, så jeg sad og pingede
for at se om der var hul igennem, men det er vel ikke understøttet af
den smule software der er i maskinen når man har kørt en startdiskette.

> Jeg ville, som tidligere antydet, opsætte netværk med anden
> PC og kopiere mappen "Win98" fra Windows 98 CDen
> over på maskinen og installere derfra.

Det lyder som det bedste bud. Har du nogle links til hvordan man får hul
igennem eller har du selv nogle tips?

Tak! Camilla

Fra : Pico

Dato : 14-03-03 17:15

Camilla Krag Jensen wrote:
KLIP

> [...]

Det er nok det nemmeste.
Der er også et program der heder FastLynx
Prøv at se her.
https://www.sewelldev.com/FastLynx3.asp

Sewell FastLynx 3.2 Build 271
- allows you to conveniently transfer files, directories, or entire disks from one computer to another via a USB:, serial COM:, or
parallel cable LPT:, or over a network using TCP/IP or Windows named pipes.
FastLynx 3.2 - is extremely easy to use and this version continues to provide the ability to communicate with DOS and Windows 3.x
systems. This feature alone puts FastLynx ahead of some of its "fancier" competitors. When you are having problems with your
computer, there is a very good chance you will not be able to get into the Windows environment. With FastLynx allowing you to
communicate with a system booted up in the DOS mode, you can simply use your recovery diskette to boot up your crippled system in
DOS and designate it as a FastLynx slave. Then, you can start the FastLynx program on a second computer running Windows and easily
transfer all of your critical files from your crippled system booted up in DOS to your working Windows system. Since FastLynx is
contained on a diskette, you do not even need CD-ROM support on your crippled system to recover your files. That is what we call a
great file recovery feature.
FastLynx 3.2 offers fast USB transfer when running on Windows 98, ME, 2000, or XP. When running on Windows 95, 98, or ME, FastLynx
offers serial, parallel, TCP/IP, and named pipe client connectivity. When running on NT 4, 2000, or XP, it also offers named pipe
server support. A DOS slave is included to allow for serial and parallel connectivity with DOS or Windows 3.x systems.

Pico

Fra : Steen B

Dato : 14-03-03 17:24

On 14 Mar 2003 06:48:14 -0800, mail@xoc.dk (Camilla Krag Jensen)
wrote:

> [...]
>filpakkerne dekomprimeres eller hva'?
>
>Håber at der er nogen der har erfaring med sådan noget...

pil harddisken ud af den bærbare og sæt den i en stationær, kopier
derefter win98 biblioteket fra cd-en over på 2½" harddisken, monter
den igen i den bærebae og boot på diskette og start inst fra hd
/steen

Fra : Camilla Krag Jensen

Dato : 14-03-03 17:33

Steen B wrote:

> pil harddisken ud af den bærbare og sæt den i en stationær, kopier
> derefter win98 biblioteket fra cd-en over på 2½" harddisken, monter
> den igen i den bærebae og boot på diskette og start inst fra hd

Det var da en god ide! Hvorfor har jeg ikke tænkt på det.. Passer
kablerne sammen sådan uden videre?

Fra : Claus

Dato : 14-03-03 17:42

ja

Fra : Leony

Dato : 14-03-03 19:40

"Claus" <clausa@mail.dk> skrev i en meddelelse

> ja

Nu har jeg desværre ikke en bærbar, men dvs at denne 2½" til 3½" adapter
er spild af penge:
http://www.proconsult.dk/katalog/m_sto/s_sto-hdd/hdd-til/div005.html

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Steen B

Dato : 14-03-03 21:25

On Fri, 14 Mar 2003 19:39:56 +0100, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>"Claus" <clausa@mail.dk> skrev i en meddelelse

>Nu har jeg desværre ikke en bærbar, men dvs at denne 2½" til 3½" adapter
> [...]

nej de er nødvendige, sælges på qxl for 75,-kr under harddiske svjh
/steen

Fra : Leony

Dato : 15-03-03 10:05

"Steen B" <rdh4420@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> nej de er nødvendige, sælges på qxl for 75,-kr under harddiske svjh

Så er jeg rolig igen, det at der var 2 der skråsikkert svarede at det
bare ville passe kolliderede med min teoretiske viden

Fra : Anders Lund

Dato : 16-03-03 10:07

Leony wrote:
> "Steen B" <rdh4420@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er jeg rolig igen, det at der var 2 der skråsikkert svarede at det
> bare ville passe kolliderede med min teoretiske viden

Og min praktiske viden. Jeg har 2 stk 2½" til 3½" konvertere liggende i min
skuffe på arbejdet.
--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
OE-QuoteFix - Et Outlook Express must - http://flash.to/oe-quotefix

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-03-03 17:45

Camilla Krag Jensen skrev:

>Det var da en god ide! Hvorfor har jeg ikke tænkt på det.. Passer
>kablerne sammen sådan uden videre?

Ja. Og det kan være betryggende at vide at der ikke sker noget
selv om du samler dem forkert. Alle interne signaler i computeren
er af samme type og 'styrke' så man kan ikke brænde noget af -
højst give det 0 i stedet for 1 eller omvendt.

Jeg har vendt kablet til et diskettedrev på hovedet. Det virkler
ikke, men når man vender det rigtigt igen, kører det som det
skal. Jeg har også monteret kablet til en harddisk så kun den ene
række huller blev forbundet til kobbertrådene.

Det kan i øvrigt være en fordel at du laver en ekstra partition
til Windows98-installationfilerne. Så kan du altid få fat i dem.

Bemærk at du kun behøver den mappe der hedder Win98 samt det
program der hedder install.exe. Resten er fis og kanel.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-03 12:08

Bertel Lund Hansen skrev:

>Ja.

Jeg havde ikke hæftet mig ved at harddisken var mindre end den
standard jeg kender.

--
Bertel