Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
BØVL med filtre, sidder fast
Fra : Brian Lodahl

Dato : 14-03-03 11:25

Den sitter faaaast... sagde kranmanden i tv i gamle dage....

jeg har et Hoya 58 mm C-pol filter på mit Nikon F65 og har ved en fejl fået
skruet mit 58 mm Hoya UV filter uden på... og nu sidder de to uhjælpeligt
fast.... altså sammen, jeg kan godt få dem begge af objektivet.

Problemet er at jeg ikke kan få ordenligt fast til at skrue dem fra
hinanden, da polfiltret jo består af 2 ringe, som bare drejer rundt når jeg
prøver. Sidst lykkedes det mig at flå huden op på mine fingre og skidtet sad
stadig lige fast sammen.
begge filtre har på kanten af falsen et lille savtak-mønster, som åbenbart
virker lige som en tandskive.... de bider i hvert fald ind i hinanden og gør
ikke problemet mindre

Mit spørgsmål er nu: hvor hårdt tør (bør, må, kan) jeg ta' fat i dem, uden
at ødelægge filtrene. her tænker jeg specielt på det "relativt" dyre C-pol
filter.

God weekend til alle,
mvh
Brian

PS: lad være at gøre det samme som mig for at prøve, det er pi.......
irreterende og hårdt ved tastaturfingre

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-03-03 12:17

"Brian Lodahl" skrev
> [...]
> virker lige som en tandskive.... de bider i hvert fald ind i hinanden og

Man kan faktisk få specialværktøj beregnet til at skille
sammenvoksede filtre. Det består af to meget smalle
ringe som er åbne i den ene ende og hvor åbningen
er forlænget med et fingergreb.
Prøv at fiksere polfiltrets to ringe med tape der
ikke sveder (Magictape fra 3M f.eks.) læg
filtrene på en gummimåtte med uv filtret nedad
og prøv om du kan dreje på polfiltret nu.
Hvis uv filtret drejer på gummimåtten, kan
du vikle noget malertape på en plade med
klistret udaf.

> Mit spørgsmål er nu: hvor hårdt tør (bør, må, kan) jeg ta' fat i dem, uden
> at ødelægge filtrene. her tænker jeg specielt på det "relativt" dyre C-pol
> filter.

Endelig kan du jo slagte uvfiltret. Pil glasset ud med en kniv, der
kan få fat under kanten på låseringen og klip selve
filterringen over med en skævbider og træk den ud af gevindet.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Asle Bjerva

Dato : 14-03-03 13:32

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i melding
> Man kan faktisk få specialværktøj beregnet til at skille
> sammenvoksede filtre. Det består af to meget smalle
> ringe som er åbne i den ene ende og hvor åbningen
> er forlænget med et fingergreb.

Hama har disse, jeg har et par, og har hatt mye glede av de !
Hama delenummer 4695 Ca. EUR 8.50
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Brian Lodahl

Dato : 31-03-03 20:48

Så lykkedes det !!!

-og jeg vil lige give erfaringen videre, så here goes:

1) LA' VÆR' med at skrue et cir-pol filter og et andet filter sammen
2) Hvis du alligevel gør det, så kan du gøre følgende for at få dem skilt ad
igen:
a) enten prøve at skrue dem fra hinanden med et par arbejdshandsker på.
Lad være med at være macho og gør det uden handsker, det kostede mig et par
dage uden hud på fingerspidserne.....de er p.....skarpe på kanterne (Hoya 58
mm)
b) Sidder skidtet alligevel fast, så lås de to ringe på cir-pol filteret
med tape (jeg brugte almindeligt blødt isolerbånd). Læg filteret på et
stabilt underlag (jeg brugte en musemåtte med gummisider) og vupti, så
kommer det let og elegant fra hinanden
3) LA' VÆR' med at skrue et cir-pol filter og et andet filter sammen een
gang til !!!!

Tak for de gode råd....tusind tak.

mvh
Brian

Fra : Lasse Nielsen

Dato : 31-03-03 22:37

Den skal jeg lige have én gang til; hvordan gør du i pkt. b) - især det med
'vupti' må du gerne uddybe.
v.h. Lasse

Fra : Brian Lodahl

Dato : 01-04-03 08:11

Du har 2 filtre der sidder sammen. Det ene er et cirkulært
polarisationsfilter, der som bekendt består af 2 ringe, der kan drejes
indbyrdes. Når man så forsøger at skille de to filtre ad, opnår man bare i
stedet, at de to ringe i cir-pol filteret drejer i stedet. Problemet består
i at få godt fat omkring filtrene og undgå at cir-pol filterets to ringe
drejer rundt....

Grunden til at de låser er, at der (ihvertfald på mine Hoya 58 mm) på
filtrene sidder nogle små "sav-" takker inde på den flade, der vender ind
mod det andet filter. Derved opnår man at disse takker griber ind i hinanden
når man skruer filtrene sammen, og så er de p....svære at få fra hinanden
igen.

Det jeg fik anbefalet var at "låse" de to ringe i cir-pol filteret sammen
for at undgå at de drejer indbyrdes. Det gjorde jeg ved at vikle isolerbånd
omkring de to ringe på cir-pol filteret. Nu var filtrene umiddelbart til at
dreje fra hinanden - ganske let endda - og det er ikke fordi at de ikke sad
godt sammen.... jeg havde forinden haft godt fat i dem med handsker på og
virkelig brugt så mange kræfter som jeg turde uden at ødelægge filterene.

Man kan enten bruge et godt underlag at lægge de sammenskruede filtre ned på
for så at dreje på det, der vender opad, eller man kan blot tage dem op i
hænderne og så dreje ligesom man normalt ville have gjort for at løsne dem.
Som underlag skal du bruge noget, der ligger rigtig godt fast og som også
giver et godt greb om den del af filteret, der vender nedad. jeg har sådan
en musemåtte med en slags klæbrig underside (ned mod bordet) og en
gummi-agtig side opad - perfekt til at lægge disse filtre på... men har du
ikke noget tilsvarende, så prøv i første omgang med bare at løsne dem med to
hænder

Gav det et bedre indtryk ?
mvh
Brian

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 14-03-03 16:32

Hej

Jeg har haft held med at dreje filtre fra hinanden, ved at bruge
arbejdshandsker, men klem ikke for hårdt på siderne, da dette er med til at
"låse" yderligere.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Brian Lodahl

Dato : 17-03-03 09:38

Ok til alle og tak for svarene. jeg tror at jeg prøver med arbejdshandskerne
først.

mvh
Brian

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 31-03-03 20:53

Brian Lodahl <lodahl@kom.auc.dk> wrote:
> Den sitter faaaast... sagde kranmanden i tv i gamle dage....

Dette skal nok ikke opfattes som et råd - men det lykkedes mig også at
få min 49->52mm stepup-ring og mit helt nye c-pol-filter til at "sitte
fast" idag - havde netop fået pol-filteret hjem! Da jeg ikke lige havde
andre gode løsninger, blev det en spidstang - og det lykkedes sågar ;)

Igen - nok ikke noget godt råd - men der var jo ikke meget at ødelægge i
stepup-ringen.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Brian Lodahl

Dato : 01-04-03 08:12

Enig - en spidstang kan være noget grimt noget for en dyrt, følsomt filter.
Metoden med isolerbånd er ganske ufarlig - både for filtrene og ikke mindst
for dig selv
-har du set efter om tangen evt. har gjort skade på gevindet i stepup-ringen
?

/Brian

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 01-04-03 12:35

Brian Lodahl <lodahl@kom.auc.dk> wrote:
> Enig - en spidstang kan v?re noget grimt noget for en dyrt, f?lsomt filter.
> Metoden med isolerb?nd er ganske ufarlig - b?de for filtrene og ikke mindst
> for dig selv
> -har du set efter om tangen evt. har gjort skade p? gevindet i stepup-ringen
> ?

Jada, det lykkedes at undgå det - malingen fik en ridse, men det var
alt.. heldigvis.