Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Blå kanter med objektiv, hvad
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-03-03 09:17

Jeg har lige prøvet at sætte min 0.5x Kenko vidvinkel på
mit Coolpix 4500, men det resulterer i blå kanter, specielt
slemt langs vandrette sorte linier på hvis baggrund.

Jeg har ikke disse prblemer når jeg anvender det på en video.

Kan man gøre noget ved det ? Og hvad skyldes det ?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-03-03 10:25

"Povl H. Pedersen" skrev...
> Jeg har lige prøvet at sætte min 0.5x Kenko vidvinkel på
> mit Coolpix 4500, men det resulterer i blå kanter, specielt
> slemt langs vandrette sorte linier på hvis baggrund.

Det er en linsefejl som skyldes at farverne
brydes forskelligt gennem glasset. En kraftig
nedblænding er det eneste der evt. kan afhjælpe
dette.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-03-03 11:23

In article <3e719fe3$0$246$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Peter Schrøder wrote:

> "Povl H. Pedersen" skrev...
>
> Det er en linsefejl som skyldes at farverne
> brydes forskelligt gennem glasset. En kraftig
> nedblænding er det eneste der evt. kan afhjælpe
> dette.

Virkede ikke - Men det undrer mig lidt, at den virker perfekt
på videokameraer.

Så lidt gennem den uden kamera, og konstaterede at hvis man ser
skævt gennem den, så er problemet der, mens hvis man ser helt lige
gennem den, så er problemet der ikke.

Jeg formoder, at den bare ikke er egnet til at sætte på et
digicam med en meget højere opløsning end en miniDV camcorder.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-03-03 12:18

Jeg så på http://www.eyrich-net.org/digicam.html
at der er en anden der har det samme problem som mig, dog værre.
Jeg har i det mindste et skarpt billede i midten.
http://home1.stofanet.dk/pope/DSCN0200.JPG og zoomet
ind i 201.JPG.

Burde man ikke kunne finde et program der kan fjerne denne
lysforskydning ? Mit bud er, at den er simpel, altså at den
kan beskrives matematisk.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-03-03 13:43

"Povl H. Pedersen" skrev
> Burde man ikke kunne finde et program der kan fjerne denne
> lysforskydning ? Mit bud er, at den er simpel, altså at den
> kan beskrives matematisk.

I teorien kunne man vel isolere det blå lag, krympe
det og kopiere det ind i billedet igen, meeen...
Problemet er nærmere at fænomenet jo opstår
over hele spektret, mens det er den blå forskydning der
er mest synlig. Mange digitalkameraer har i forvejen
denne fejl, også uden forsatslinse.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-03-03 14:09

In article <3e71ce6d$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Peter Schrøder wrote:

> [...]
> over hele spektret, mens det er den blå forskydning der
> er mest synlig. Mange digitalkameraer har i forvejen

Jeg er klar over at forskydningen er i hele spektret, og
den røde principielt er i den modsatte retning af den blå.
Men det burde stadig være pænt matematisk beskrevet.

Selvfølgelig har vi kun et RGB billede at gøre godt med,
men jeg ser stadig ikke noget der skulle gøre det umuligt.

Fra : Michael Holm

Dato : 14-03-03 20:23

Jo, det kan man sagtens.

Den umiddelbart letteste måde er, at rette det i photoshop.

Tag et billede af et skakbrædt (vinkelret på bræddet) Tag det så ind i
photoshop, og vælg det blå lag i "channels" Så scale indtil det passer.
Samme fremgangsmåde med det røde lag. Lad det grønne stå. Nu kan du så
skrive talene ned, og bruge dem på alle billeder der er taget med samme
zoom.

Det virker fint, selvom der kommer nogle små artifacts i hjørnerne, fordi
det røde og blå lag der er interpoleret efter gradienter i det grønne lag.
Det er lidt teknisk at forklare, men du vil sikkert se enkelte fejl-farvede
pixels på vandrette og lodrette detaljer i hjørnerne af de rettede billeder.
For mere teknisk info, kig efter "bayer pattern interpolation" på google.

--Michael