Eftersøgning af døde
Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 13-03-03 19:30

Kære NG

Er det nogen der kender reglerne omkring efterlysning af døde. Hvad har man
ret til at vide, og hvordan gør man.
Jeg kan oplyse fødselsdag, navn og dødssted. Det er personer fra 1800
tallet, som er døde medio 1900 tallet.

Venlig hilsen
Ole S.D. Hansen
osdh2620@adslhome.dk
Ovenstående tekst er kontrolleret med NORTON ANTIvirus

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-03-03 19:49

Thu, 13 Mar 2003 19:30:26 +0100, skrev Ole S.D. Hansen:

> [...]
>ret til at vide, og hvordan gør man.
>Jeg kan oplyse fødselsdag, navn og dødssted. Det er personer fra 1800

Jamen hvis du har dødstedet, er det vel bare at slå op i det
pågældende sogns kirkebog?

Er der nogle specielle omstændigheder ved personens død, siden du ikke
kan bruge de sædvanlige kanaler?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 14-03-03 12:08

Kære Kurt

Jeg kender ikke sognet for de to personer, men ved kun at den ene sikkert
boede i Aarhus, og den anden måske i Aarhus.

Man kunne sikkert gennemtravle alle kirkebøgerne for Aarhus igennem, men det
er ret mange år.

Det er den ene interesse. Den anden er, at vi i dag er i den situation, at
idag (sidste opgørelse er dog pr i. oktober 2001) har et register hvor alle
døde er registreret siden først i 1960'erne. Det er CPR. Den 1. oktober 2001
var der ialt 2,592,592 som var registreret siom døde, forsvundne, udrejste
m.v. Af disse ca 2.5 mill. er der ca 2 millioner dødsfald, hvor den ældste
er fra 1858, altså ikke en ringe dækning af dødsfald, hvor nøglen til CPR er
Navn, fødselsdato og et ganske vist dårligt registreret fødested.

Man kunne derfor få den ide, at tiden er mere eller mindre inde til at
slægtforskere kunne tjekke dødsfald efter 1965 til 1993 fx i dette register.

Men hvad er reglerne for disse data. Dødsfald, er så vidt jeg ved ikke
underlagt beskyttelse i samme grad som andre data i offentlig regi. Det er
disse regler jeg søger oplysning om.

V.H.
Ole S.D. Hansen