Magnetfelt om strømførende leder
Fra : Carlsen

Dato : 13-03-03 07:16

Hej NG...igen @

Når der opstår et magnetfelt omkring en strømførende leder skylses det
Lorentzkraften!?

Hvordan finder elektronerne som bliver påvirket mod lederen ude fra ud af
hvilken vej de skal omkring lederen - magnetfeltet løber jo omkring lederen
og er altså ikke vinkelret rettet mod den?

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-03-03 10:53

Scripsit "Carlsen" <carlsens@webspeed.dk>

> Når der opstår et magnetfelt omkring en strømførende leder skylses det
> Lorentzkraften!?

> Hvordan finder elektronerne som bliver påvirket mod lederen ude fra ud af
> hvilken vej de skal omkring lederen

Det skal de ikke. Magnetfeltet peger ganske vist vinkelret på
retningen til lederen, men Lortenzkraften peger til gengæld vinkelret
på magnetfeltet. Slutresultatet er at det hele foregår i ét plan
alligevel (hvis altså den fri ladnings bevægelse fra starten holder
sig i det plan der indeholder både den og lederen).

Fortegnet af magnetfeltet er en rent konventionel bestemmelse. Man kan
med lige så gode resultater bestemme sig for at bruge teorien med et
krydsprodukt der er venstrehåndet i stedet for højrehåndet. Så får man
B-felter der er -1 gange dem resten af verden får, men der sker et
fortegnsskift igen i forbindelse med F=q(v×B), så man er stadig enig
med resten af verden om hvilke *kræfter* der optræder.

Formelt set er der vistnok tale om at B-feltets elementer faktisk ikke
kommer fra R³ men fra rummet af skævsymmetriske former på R³. Dette
rum er tilfældigvis isomorft med R³ både som vektorrum og under
rotationer af koordinatsystemet - men der er to naturlige ismorfier
som er hinandens omvendte; derfor har man behov for en (arbitrær)
konvention om fortegnet.

[Her er et morsomt sammentræf, eller måske er det mere end et
sammentræf? Rummet af skævsymmetriske former er (velkendt) det samme
som Lie-algebraen for SO_3(R). Med mindre jeg har regnet galt
undervejs, er denne algebras Lie-klamme netop krydsproduktet!
Men jeg er ikke sikker på om man kan udlede nogen stor lære af
det...]

--
Henning Makholm "Oh, hvilken kok detilig!"