Måske ot: hvilket operativsystem
Fra : Jonas[3400]

Dato : 13-03-03 17:20

hvilket operativ system er bedst til spil

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-03-03 17:46

In dk.spil.computer, Jonas[3400] <jonaskjeldsen@hotmail.com> says...
> hvilket operativ system er bedst til spil

Det kommer an på hvad du vil spille...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 13-03-03 17:49

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på hvad du vil spille...

Er XP og diverse drivere efterhånden voksne nok til at der ikke længere er
problemer med spil?

Fra : Bandit

Dato : 13-03-03 17:57

ja .... sker vist ikke tit mere at spil ikke kan køre under XP... eller jeg
har ikke væreet ude for det.... hvis det skulle ske er der en bruger fejl

Fra : Gismo

Dato : 13-03-03 22:16

"Bandit" <bandit@underSPAMtaker.dk> skrev i en meddelelse
> ja .... sker vist ikke tit mere at spil ikke kan køre under XP... eller
jeg
> har ikke væreet ude for det.... hvis det skulle ske er der en bruger fejl

mener ikke at duke nukem 3d virker under XP

XP og 98se er best !

Gismo

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 13-03-03 18:47

Per Nielsen wrote:
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Er XP og diverse drivere efterhånden voksne nok til at der ikke
> længere er problemer med spil?

Der er mange gamle spil der er vanskelige at få til at køre under XP, og
Windows 2000 for den sags skyld.. Men har spillet været populært nok i sin
tid, er der som regel nogen der har lavet en patch eller har nogle tricks,
f.eks som til Carmageddon II. Og nu har jeg selvfølgelig smidt linken væk...
Sommetider kan det være svært at få lyd på de gamle spil på grund af den
måde spillene kommunikerede med lydkortet i gamle dage, men her kan man så
bruge DOS-emulatorer, eller et genialt program der hedder VDM-sound der kan
emulere et gammeldags Soundblaster kort:
https://sourceforge.net/projects/vdmsound/
I dette forum sidder der nogle erfarne folk og udveksler tips til at få
gamle spil til at køre på nye maskiner: http://vogons.zetafleet.com/
Hvis man vil have det nemt, kan man lave dual-boot på sin maskine med
Windows 98 og XP.

-Sune

Fra : Per Nielsen

Dato : 13-03-03 22:05

Takker til Bandit og Sune.

Fra : Spunk99

Dato : 14-03-03 02:28

On Thu, 13 Mar 2003 17:19:34 +0100, "Jonas[3400]"
<jonaskjeldsen@hotmail.com> wrote:

>hvilket operativ system er bedst til spil

Jeg ville vælge Linux.

Du opnår Linux stabilitet, samt hvis der er flere der bruger
computeren kan hver person få deres del af harddisken. Du kan bare
installere spillene så alle kan bruge dem og gemme på din egen del af
harddisken. Man kan også nemmere få sine egne emails hvis man har sin
egen adresse.

De Windows spil der kan spilles under Linux, kører nogen gange
hurtigere end de gør på samme computer i Windows, samt der følger en
masse spil med hvis du bruger en af de større distributioner. Du har
også et fuldt fungerende operativ system på ca. ½ time alt efter hvor
hurtig din computer er.

der er ikke lige så mange spil som til Windows, men dem der er kører
mere stabilt.

Der er også en emulator, der kan spille en del Windows spil.
Kig evt. på http://www.transgaming.com eller http://appdb.winehq.org/
hvis du allerede har nogle spil til Windows.

Hvis det udelukkende er til spil ville jeg vælge en gamecube eller
x-box istedet

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 13-03-03 20:31

"Spunk99" <spunk99@!!!myecom.net> wrote in message

> [...]
> hvis du allerede har nogle spil til Windows.
>
> Hvis det udelukkende er til spil ville jeg vælge en gamecube eller

Luk røven, linux er jo ikke det bedste OS til spil.
Hvorfor skal folk som dig altid prøve at hive linux ned over hovedet på
andre ? Godt at du er glad for dit os, lad os være glade for vores.
Nu spørger han hvilket os der er bedst til spil, derfor må vi formode at han
har en PC i forvejen og har ikke lyst til at købe en xbox/gamecube.

> De Windows spil der kan spilles under Linux, kører nogen gange
> hurtigere end de gør på samme computer i Windows, samt der følger en
> masse spil med hvis du bruger en af de større distributioner.

Ja mm. Klart de gør. Så vidt jeg ved er det et helvede at få mange spil til
overhovedet at køre under linux, og de spil der følger med til linux er jo
ikke liiige de fedeste i verden. Og jeg tvivler på at de kører bedre under
et emuleret miljø, men ok.

For så at svare på det oprindelige vil jeg mene at 2k/xp er det bedste os
til spil, medmindre man vil køre meget gamle spil, det kan godt give lidt
problemer.

--
Andreas Jeppesen

Fra : hekola@msn.com

Dato : 13-03-03 21:49

rolig nu - du får det til at lyde som en religionskrig.......og dem har vi
vist nok af i forvejen

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 14-03-03 01:36

"hekola@msn.com" <hekola@1msn.com> wrote in message
> rolig nu - du får det til at lyde som en religionskrig.......og dem har vi
> vist nok af i forvejen

Mener nu også bare at det var stærkt misledende det han sagde.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-03-03 22:28

In dk.spil.computer, Andreas Jeppesen <bundyBLAH@tabersvin.dk> says...
> Luk røven, linux er jo ikke det bedste OS til spil.

Spunk99 vil vælge Linux, du vil ikke. Derfor bør du ikke føre dig frem
på den måde.

*PLONK*

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 13-03-03 19:46

Jonas[3400] wrote:
> hvilket operativ system er bedst til spil

Kun nye spil og ny hardware så er XP godt, men ikke bedre end Win98 der
stadig er det sikre valg som alle spil kan køre på og som ikke sluger
for meget af resourcerne til operativsystemet.

På en ny maskine vil jeg anbefale en dual-boot løsning med Win98 og XP,
bare installer Win98 først og sørg for der er et drev/partition til hver
så går resten af sig selv (stort set).

Skal maskinen kun bruges til spil og så lidt diverse, så ser jeg dog
ingen grund til at anskaffe XP. Der kan købes en del spil for det som
Microsoft skal havde for XP.

Mvh

Bruno

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-03-03 22:30

In dk.spil.computer, iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> says...
> Kun nye spil og ny hardware så er XP godt, men ikke bedre end Win98 der
> stadig er det sikre valg som alle spil kan køre på og som ikke sluger
> for meget af resourcerne til operativsystemet.

Jeg har langt bedre ydelse med Win2k end med Win98SE, på samme maskine.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-03-03 01:58

Jesper G. Poulsen wrote:
> Jeg har langt bedre ydelse med Win2k end med Win98SE, på samme maskine.

I hvad?

Der er langt færer spil som kan køre under W2K end Win98, og
styresystemets opbygning ligger et ekstra lag mellem software og
hardware på NT/W2K/XP så hvis du har bedre ydelse må det være fordi din
Win98SE er dårligt sat op.

Mvh

Bruno

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-03-03 11:55

In dk.spil.computer, iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> says...
> I hvad?

Lige meget hvad jeg laver.

> Der er langt færer spil som kan køre under W2K end Win98, og

Jeg har heller ingen problemer i den retning.

> hardware på NT/W2K/XP så hvis du har bedre ydelse må det være fordi din
> Win98SE er dårligt sat op.

Du har ikke overvejet at Win2000 udnytter moderne processorer bedre end
98SE ?

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-03-03 16:11

Jesper G. Poulsen wrote:
> Du har ikke overvejet at Win2000 udnytter moderne processorer bedre end
> 98SE ?

Tag et kig på 3DMark scoresne i deres database, det skulle undre mig
hvis du finder nogen som har bedre scores i W2K end med en tilsvarende
PC i Win98.

Forskellen er ikke stor, men normalt så henter Win98 et par procent
bedre scores.

Mvh

Bruno

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-03-03 17:51

In dk.spil.computer, iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> says...
> Tag et kig på 3DMark scoresne i deres database, det skulle undre mig

Du bliver aldrig klogere... 3DMark og andre testprogrammer kan ikke gøre
det ud for virkelighedens brug.

> Forskellen er ikke stor, men normalt så henter Win98 et par procent
> bedre scores.

Skrev en mand som tror mere på testprogrammer end på noget andet...
Farvel med dig.

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 15-03-03 06:02

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message
> [...]
> det ud for virkelighedens brug.

> Skrev en mand som tror mere på testprogrammer end på noget andet...

Pas på alle, i ryger i den mægtige Jespers killfilter!

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 15-03-03 13:09

Jesper G. Poulsen wrote:
> Skrev en mand som tror mere på testprogrammer end på noget andet...
> Farvel med dig.

LOL, sådan kan man selvfølgelig også reagerer hvis man ikke kan
argumentere. Jeg tvivler på du kan finde ud af at PLONKE mig Jesper så
du får lige det her til din information.

Testprogrammerne er udemærket til at sammenligne forskellige
konfigurationer, men selvfølgelig fortæller det ikke præcis hvor godt et
givent system er til at køre et givent spil. Så når jeg roder men min
egen opsætning så kører jeg test i de spil jeg spiller med den opsætning
af spillene som jeg foretrækker, de tal der kommer ud af det er der jo
blot ikke nogen vedtagen måde at dokumentere så derfor vil det ikke give
at referere til dem i en diskussion som denne.

Men Jesper, kan du ikke tage om komme med et konkret eksemple på et spil
der kører bedre under XP end under WIn98, jeg er sikker på vi er nogle
stykker der gerne vil høre dig komme med et

Mvh

Bruno

Fra : Jonas[3400]

Dato : 13-03-03 22:32

det er bare i orden med jeres lille krig, men kan nogen besvare mit
spørgsmål for h*lv*d*

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-03-03 23:28

"Jonas[3400]" <jonaskjeldsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> det er bare i orden med jeres lille krig, men kan nogen besvare mit
> spørgsmål for h*lv*d*

Rolig nu Mulle. Er du ny her? Hvis du ikke er tilfreds med de svar du har
fået bliver du aldrig tilfreds. Når du spørger et offentligt sted må du
forvente at folk ikke altid er enige. Vi får jo ikke penge for at svare.

For at svare, så synes _jeg_ XP er kanongodt til mit behov, men det nytter
jo ikke noget, da jeg ikke aner om du vil spille Ports of Call eller UR2.
Desuden fortæller du ikke engang hvilken maskine du har.

- Martin

PS: Kig på www.usenet.dk . Der er en masse brugbare oplysninger. Du burde i
det mindste kigge på afsnittet om citatteknik.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-03-03 01:59

Jonas[3400] wrote:
> det er bare i orden med jeres lille krig, men kan nogen besvare mit
> spørgsmål for h*lv*d*

Sengetid, Jonas.

Fra : Jonas[3400]

Dato : 14-03-03 08:20

kan i så svare mig på det her?
kan jeg have installeret win 2000 og win xp på samme tid?

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-03-03 11:01

"Jonas[3400]" <jonaskjeldsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> kan i så svare mig på det her?
> kan jeg have installeret win 2000 og win xp på samme tid?

Ja. Og smut så over i en relevant gruppe.

- Martin

Fra : Bandit

Dato : 14-03-03 16:04

Nej Jonas ... du kan ikke have w2k og Xp på samme maskine.... hvis jeg
skulle vælge så blev det xp ...den har også en funktion der hedder "
kompatibilitet mode " det vil sige at du på et installeret spil som du har
problemer med at køre kan snyde XP så den tror at du bruger win 98 eller win
95, de få gange jeg har været udsat for at et gammet spil ikke virkede under
Xp har jeg bruge den mode, og så virkede de spil fint..... men ved ikke om
det gælder alle gamle spil .....kompatibilitet mode den finder du hvis du
højre klikker på den genvej til det spil du vil prøve med

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-03-03 16:14

Bandit wrote:
> Nej Jonas ... du kan ikke have w2k og Xp på samme maskine....

Sludder. Hvis man har lyst så kan man havde 10 operativsystemer eller
mere på samme PC, og det er intet problem at havde W2K og XP samtidig
det kræver ikke ekstra software.

> [...]
> det gælder alle gamle spil .....kompatibilitet mode den finder du hvis du
> højre klikker på den genvej til det spil du vil prøve med

Det hjælper nogen gange, men langtfra altid.

Mvh

Bruno

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-03-03 17:52

In dk.spil.computer, Bandit <bandit@underSPAMtaker.dk> says...
> Nej Jonas ... du kan ikke have w2k og Xp på samme maskine.... hvis jeg

Hjem og læs på lektien igen !

Fra : Niels Bjørk Pedersen

Dato : 15-03-03 11:45

Jeg jeg er gået fra win98Se til winXP Pro - og det kan jeg bedre li' - ok
mine spil var lidt hurtigere undervejs med win98Se (nogle gange om til 5FPS
hurtigere) - MEN winXP Pro er væsentligt mere stabilt og bruger-venligt.
Jeg havde store problemer med mit win98SE under boot, da windows konstant
meldte om en "windows beskyttelses-fejl, fejl under initialisering af
NTKERN"!!! -det var irriterende.
-Niels-