Tag og kys det hele fra mig - PH
Fra : Morten P

Dato : 19-03-01 01:45

Hej,

Jeg søger tekst og akkorder til sangen "tag og kys det hele fra mig" skrevet
af Poul Henningsen i 1932, og komponeret af Bernhard Christensen.
Jeg håber meget der er nogen der kan hjælpe, måske bare med en af delene.

Mvh
Morten P

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 19-03-01 12:08

Hej Morten
> Jeg søger tekst og akkorder til sangen "tag og kys det hele fra mig"
skrevet
> af Poul Henningsen i 1932, og komponeret af Bernhard Christensen.

Her er teksten....god fornøjelse.

tag og kys det hele fra mig.

det er meget muligt byn har tårne på
men det mor mig altså mer en morn at gå
i de dæmringslyse gader hjem fra adlon
møde første morgenmænd og sidste natvogn.
en fuld mand med sin sang
daen igang
tag og kys det hele fra mig.
de sidste lette pier
de første nette pier
trætte pier
tag og kys det hele fra mig.
jeg syns at dagen netop ender så skønt
sådan med morgenstemnin, sollys og grønt
byens konkyliesang, den københavnske klang
lyt engang
tag og kys det hele fra mig.

sikkert nok er byn et væmmeligt sladderhul
pressen er ihvertfald temlig smadderfuld.
lad dem leve olsen, madsen, pedrsen, sørnsen
de må lev for mig med hvem de vil hos jørnsens
om hansens kone har lidt knas med jensens far,
det kun rart.
tag og hils dem alle fra mig.
og mon en kvinde kan omgås sin forge mand.
ja, for fan, tag og kys dem alle fra mig.
det er for megn moralsk besværlighed til.
kys I hinanden. det er kærlighed til.
hvad folk de laver sammen,
det er kun fryd og gammen
ja og amen
tag, og kys dem alle fra mig.

Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik
www.flyinghotdogs.dk mail: info@flyinghotdogs.dk

Fra : Morten Petersen

Dato : 19-03-01 14:47

Tak for teksten, nu håber jeg der er nogen der kan supplere med akkorderne
eller lignende, så jeg kan komme igang med at spille sangen.

"I de dæmringslyse gader hjem fra Adlon" .. så vidt jeg kunne finde frem
til, var Adlon den første danske "natklub", en danserestaurant i Nørregade.
Men er der nogen der kan fortælle mig hvor den lå på Nørregade, hvornår den
åbnede og lukkede for sidste gang, og andre anekdoter om Adlon?

...og er der nogen der ved hvor personen er på vej hen fra Adlon?

Mvh
Morten P

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 21-03-01 10:01

On Mon, 19 Mar 2001 14:46:54 +0100, "Morten Petersen"
<morten.just@get2net.dk> wrote:

> [...]
>åbnede og lukkede for sidste gang, og andre anekdoter om Adlon?
>
>..og er der nogen der ved hvor personen er på vej hen fra Adlon?

Jeg har kigget lidt på Internet om Adlon:

http://www.brondby-bibliotekerne.dk/LOKALARKIV/En%20god%20lokalhistorie.htm
(nederst)

Man skal nok på biblioteket for at finde ældre bøger med
københavnerhistorier? De bedste hilsener Hans Henrik Pedersen.

Fra : Johnny Bonde

Dato : 19-03-01 23:00

Værsgo og du kan k'be den som midifil på min hjemmeside
så kan du jo printe becifringerne ud.

--

Kjærlig hilsen Mr Smile

Din fest bli'r festligere med den gode musik fra: www.festmusik.dk
Hvad sker der i populærmusikkens verden?
Tjek www.Underholdningsnettet.dk - så får du svar!
Vind 10.000 - Interview med Sussi & Leo & Johnny "Kandis" Hansen

Tag og kys det hele fra mig
Christensen, Bernhard Henningsen, Poul, 1932
Komponist Tekst

Det er meget muligt by'n har tårne på
men det mor' mig altså mer' en mor'n at gå
i de dæmringslyse gader hjem fra Adlon
møde første morgenmænd og sidste natvogn.
En fuld mand med sin sang
en ismand med sin stang,
da'en igang
Tag og kys det hele fra mig.
De sidste lette pi'er,
de første nette pi'er
trætte pi'er,
tag og kys det hele fra mig!
Jeg syn's at dagens netop ender så kønt
sådan med morgenstemning, sollys og grønt.
Byens konkyliesang, den københavnske klang
lyt engang!
Tag og kys det hele fra mig!

Sikkert nok er by'n et væmligt sladderhul
pressen er ihvertfald tem'lig smadderfuld.
Lad dem leve: Olsen, Madsen, Ped'rsen, Sør'nsens
[...]

Voldene, de gamle gader grønne træer
lad de andre bare se det kønne der.
Jeg syn's by'n er folket med de åbne aor
åh, hva rar det maj a dar er gronne traoer
Teatret talte dog
engang det danske sprog som en bog
tag og hils hr. Nei'ndam fra mig.
Vi snakker kort og klart
med kraft og fynd og fart
smadder smart.
Kys det københavnske fra mig!
Der sprækkes fynks og lollandsk i radio'n
tal københansk for så får I fat i no'en
Den brede åbne klang
den københavnske slang
lyt engang
tag og kys det hele fra mig!

Ta' og tæl det København, man taler om.
Der' vel tredive, der er lidt rabalder om.
Deres livskald er at vær notits til B.T.
Tænk, hvis de faldt fra. Gu ve' hva by'n så blev til.
Så'n folk med virkeligt navn
bær hele København
sikket savn
tag og hils de tredive fra mig.
Mon byen standser brat
hvis de navne drat'
fra en nat?
Hils dem alle kærligt fra mig!
Se, hvad turisten ser, den navnløse by
streømmen, som bærer København og dens ry
de tusind cykkelpi'er
et brus af nikkelstyr
sikke pi'er
tag og kys dem alle fra mig!

Fra : Janne

Dato : 20-03-01 13:51

"Johnny Bonde" <johnny.bonde@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Værsgo og du kan k'be den som midifil på min hjemmeside
> så kan du jo printe becifringerne ud.

Der findes et sidste og femte vers. Det kommer hér:

Dansken elsker alt med sund og bælt og vand,
byens nærm'ste gode vand er Helgoland
Østersøens perle, jo vi tror på snakken
man bli'r fuld af sorte perler fra kloaken.
Hvis jeg sku prise no'et,
var det det vise råd,
vi har fået -
ta' og hils kommunen fra mig.
Hvergang lidt hav er frit,
losser man skrald og skidt
milevidt.
Kys til sundhedsstyr'lsen fra mig.
Østersøens dronning, du er hærget og slidt.
Ku' byens styre ikke værge dig lidt?
Nej, de har kummerlien
trampet i bommesien,
dumme svin.
Tag og kys de herrer fra mig.

Dejlig sang

--
Janne

Fra : Morten Petersen

Dato : 20-03-01 15:54

Hej Johnny,

Tusind tak for teksten, men jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde den midifil
nogle steder?

Mvh
Morten P

Fra : Johnny Bonde

Dato : 21-03-01 03:10

Jow da kig på min side under midifiler og julius pilpel
og bestil den og indbetalt pengene så kommer den
lige ned i din mailbox.

Fra : Tommy.T

Dato : 21-03-01 20:39

Gå på http://www.danskesange.dk/

søg på "Tag og kys det hele fra mig"

Og du får mulighed for at downloade midi-filen

Hilsen Tommy

Fra : Morten Petersen

Dato : 22-03-01 13:04

aha, herligt :)

Så sparer jeg lige de 60 kroner, en anden person her i gruppen ville have
for den.

Mvh
Morten P

Fra : Johnny Bonde

Dato : 22-03-01 22:26

Ja hvis du kan nøjes med det så go fornøjelse
men mine er nu rigtige Midifiler med hele
orkestersvineriet på, lavet af en mand som
bare kan det der..

så vorherre bevars.

--

Kjærlig hilsen Mr Smile

Din fest bli'r festligere med den gode musik fra: www.festmusik.dk
Hvad sker der i populærmusikkens verden?
Tjek www.Underholdningsnettet.dk - så får du svar!
Vind 10.000 -Vind en Guitar - Vind en dag i Blue See Studiet.

Fra : Morten Petersen

Dato : 23-03-01 14:19