Ekstramateriale på Mulholland Drive DVD
Fra : Johannes Clausen

Dato : 13-03-03 17:56

Når jeg læser anmeldelser af Mulholland Drive DVD'en brokker de fleste
sig over at de intet ekstramateriale er på DVD'en, hvilket jeg finder
lidt undeligt. Mulholland Drive er jo netop en film med mange
mysterier og uløste gåder og derfor synes jeg at det ville være synd
at vende vrangen ud på den og dermed ødelægge dens status som en
mystisk film. Og jeg tror bestemt også at David Lynch har valgt ikke
at lægge ekstramateriale på af kunstneriske grunde. Det er ikke pga.
dovenhed (han beordrede f.eks Eraserhead "om-remasterede" da han ikke
syntes at kvalitetn var god nok)

Derfor mener jeg ikke at ekstramateriale er dårligt, tværtimod, men
man bør bare overveje hvornår det skal være der og hvilken slags. Men
så igen, man kan jo bare lade være med at se ekstramaterialet...

Hvad synes I? Er i skøre efter ekstramateriale eller hvad?

Mvh
Johannes Clausen

Fra : Morten DH

Dato : 13-03-03 21:06

"Johannes Clausen" <z03and@amtsgym-sdbg.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad synes I? Er i skøre efter ekstramateriale eller hvad?

David Lynch har ofte klaget over alt det ekstra materiale der udpensles på
dvd-udgivelser og har selv insisteret på at kapitler osv helt skal fjernes
fra hans film da det altsammen er med til at ødelægge magien... mener også
at det var Michael Jackson (eller var det Prince) der engang udgav en cd
uden kapitler fordi det var meningen den skulle opfattes som et samlet
værk...

Personligt hælder jeg lidt til at de har ret... og iøvrigt ser jeg sjældent
alt det ekstra materiale der følger med de fleste film (behøver jeg nævne
jeg elsker Superbit titler)...

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 13-03-03 23:18

Morten DH wrote:

> ... mener også at det var Michael Jackson (eller
> var det Prince) der engang udgav en cd uden kapitler fordi det var
> meningen den skulle opfattes som et samlet værk...

Mike Oldfield gjorde jo den slags med albummet Amarok i 1990 - eet
nummer, een time. Men det var nok mest for at provokere Richard Branson
og Virgin, svjh. Og så er vi OT her. FUT: dk.kultur.musik

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Lund

Dato : 14-03-03 06:59

Det var Prince, Lovesexy hedder den....

Fra : Kasper Bang

Dato : 14-03-03 16:43

Jeg er lidt i syv sind med hensyn til Mulholland Dr.-dvd'en.

På den ene side er jeg lykkelig over, at der i det hele taget er noget
ekstramateriale. Der er jo nul og niks på andre Lynch-udgivelser, med
R1-SE'en af Blue Velvet som undtagelsen, der bekræfter reglen. Nåja, og
den nye udgave af Eraserhead (køb den på davidlynch.com) som ligeledes
skulle have en virkelig interessant dokumentar på 85 minutter. Jeg
synes, det er
fantastisk at se MD-dvd'ens optagelser fra settet, hvor man kan fornemme
lidt af stemningen under optagelserne. Det er en sjælden foreteelse med
den slags extras, når det er Lynch, vi taler om. De korte interviews er
set i samme perspektiv fine. Og så skal vi ikke glemme DTS-lyden, som
englænderne blev snydt for.

På den anden side savner jeg den franske MD-udgaves pressekonference fra
Cannes samt en lille lækker feature: Lynch beskriver i tekst forskellige
Hollywoodlocations mytiske betydning. Og så ville det jo være fantastisk
med et kommentarspor. Jeg er godt klar over, at Lynch er imod den slags
nymodens pjat, men kunne man ikke bare få sat en filmhistoriker i sving
a la Criterion? Suk, en sådan udgivelse må vi nok vente længe på, hvis
den nogensinde kommer.

Her til april skulle Wild at Heart omsider komme på dvd, og jeg er endog
MEGET spændt på, hvad den rummer, men bliver først og fremmest glad for
bare at have selve filmen på dvd.

MVH/Kasper Bang

Fra : Morten DH

Dato : 15-03-03 17:58

"Kasper Bang" <johnnyhefty@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Her til april skulle Wild at Heart omsider komme på dvd, og jeg er endog
> MEGET spændt på, hvad den rummer, men bliver først og fremmest glad for
> bare at have selve filmen på dvd.

Så er vi 2

Har du set nogen detaljer om udgivelsen nogensteder?

Fra : Kasper Bang

Dato : 17-03-03 09:22

Morten DH wrote:

> "Kasper Bang" <johnnyhefty@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Så er vi 2
>
> Har du set nogen detaljer om udgivelsen nogensteder?

Nej, desværre. Den var bare nævnt på en BBC-side over årets udgivelser.
Jeg mener, det var Universal, som ville udgive den. Men der må snart
komme flere informationer - det kunne være, man lige skulle søge lidt
rundt.

MVH/Kasper Bang

Fra : Kasper Bang

Dato : 17-03-03 14:19

Kasper Bang wrote:
> [...]
> Jeg mener, det var Universal, som ville udgive den. Men der må snart
> komme flere informationer - det kunne være, man lige skulle søge lidt

BBC-siden er her:
http://www.bbc.co.uk/films/2003/01/02/dvd_year_preview_2003_article.shtml

Men det er også umiddelbart det eneste sted med oplysninger, jeg kan
finde.

MVH/Kasper