beklædning af skrogsider invendigt
Fra : AJ

Dato : 13-03-03 21:56

Det er godtnok ikke det mest maritime emne. I sommers flåede jeg den gamle
beklædning ud af Vega'en. Det var noget perforeret plastic med skumgummi på
den side der vendte ind mod skroget. Det var en kende mørt så jeg har ikke
lyst til at prøve det igen. Andre steder er der benyttet en form for vinyl
eller linoleum eller hvad det nu er og det fungerer egentlig udmærket men
det er lidt hårdt og koldt. Derfor overvejer jeg følgende alternativer:

Gulvtæppe
Det sværger flere til.
Fordele: billig anskaffelse hvis man kan finde nogle passende rester, god
holdbarhed (gætter jeg på), blødt, behageligt og varmt, stort udvalg.
Ulemper: Suger vand? Er tungt? Svært at rengøre?

Liggeunderlag
Det er vist min egen idé...
Fordele: Blødt, let og varmt. Suger ikke vand. Rimelig pris i jysk sengetøj
eller tilsvarende (tror jeg).
Ulemper: Knap så "hjemmehyggeagtigt" som gulvtæppe, knap så stort udvalg,
måske knap så holdbart.

Vinyl
Det er der i forvejen.
Fordele: Rimelig pris (tror jeg), meget stor holdbarhed, meget let at
rengøre.
Ulemper: Koldt og hårdt sammenlignet med de øvrige - måske sværere at
montere pænt.

Mahognylister
Dagdrømmeri.
Fordele: Rigtigt flot, holdbart og let at rengøre.
Ulemper: Svært at montere, dyrt.

Har nogen været igennem de samme overvejelser? Har bådudstyrsforretningerne
noget at byde på? Gode råd og tips til montering modtages. Det bedste bud er
vel dobbeltklæbende gulvtæppetape og montering i langsgående strimler på ca.
20-30 cm i bredden? Det oprindelige var fleksibelt nok til montering i et
stykke, men så heldig har man vel ikke lov at være med nogle af de nævnte
alternativer...

Nu skal vi snart på vandet. Wohoo. :)

Fra : Per J

Dato : 13-03-03 22:10

I meddelse: b4qr8r$1hh8$1@news.cybercity.dk.
Skriver AJ via sin e-mail <no@spam.please>:

> [...]
> bredden? Det oprindelige var fleksibelt nok til montering i et
> stykke, men så heldig har man vel ikke lov at være med nogle af de

Jeg ville kombinerer liggeunderlag med vinylbeklædningen.

Jeg har en kammerat, som bor i sin båd om vinteren (Fauerby 999). Der
isolerede vi indvendigt i skabene mod kondens mm. med 2 lag liggeunderlag
fra Jysk Sengetøj. Svjh. blev det monteret med kontaktlim og fungerer
perfekt.

OT. Jeg har selv lagt liggeunderlag under madrasserne i min egen båd, hvor
liggekomforten steg betragtelig, og der var ikke kondens i madresserne
længere

Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : AJ

Dato : 14-03-03 00:24

"Per J" <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> wrote in message
> Jeg ville kombinerer liggeunderlag med vinylbeklædningen.

Udmærket idé. Så kan man starte med liggeunderlaget og montere vinyl ovenpå
hvis liggeunderlaget får skrammer.

> [...]
> isolerede vi indvendigt i skabene mod kondens mm. med 2 lag liggeunderlag
> fra Jysk Sengetøj. Svjh. blev det monteret med kontaktlim og fungerer

Kontaktlim er effektivt, men er gulvtæppetape mon ikke ligeså godt? Det
forekommer lettere at svinge en rulle tape end at håndtere en bøtte lim. Det
kunne ligne mig at smøre mere lim på mig selv end på liggeunderlaget.

Fra : john lundsgaard

Dato : 13-03-03 22:23

"AJ" <no@spam.please> skrev i en meddelelse

> [...]
> stykke, men så heldig har man vel ikke lov at være med nogle af de nævnte

Hej

Ja mine overvejelser endte i liste løsningen med 10 mm flamingo under.

Det er godt nok lidt bøvlet, men en langtidsholdbar løsning.

Jeg har været ombord i et par skive hvor der var monteret tæpper på
skrogsiderne, og de første par år var det da OK, - men så, med en passende
kombination af fugt, salt og lidt snavs, så blev atmosfæren navnlig om
efteråret temmelig - ØH klam! Der lugtede himmelhøjt af netop - våde,
snavsede tæpper ))

Jeg har til gengæld også set kork gulvfliser limet i indvendigt, og det så
egentlig ud til at fungere OK, hvis bare limen holder.

Vigtigst for mig, er at:

- Beklædningen IKKE kan suge vand
- Beklædningen virker isolerende
- Beklædningen er let at gøre ren

Og ja - NU ER DET FORÅR

Hilsen John

Fra : AJ

Dato : 14-03-03 00:33

"john lundsgaard" <john_lundsgaard@ofir.dk> wrote in message
> Ja mine overvejelser endte i liste løsningen med 10 mm flamingo under.
>
> Det er godt nok lidt bøvlet, men en langtidsholdbar løsning.

Hvordan satte du listerne fast? Man er vel nødt til at lave en slags
"spanter" først? For du limede vel ikke direkte på flamingo'en? Var det ikke
pebret at anskaffe lister?

> [...]
> kombination af fugt, salt og lidt snavs, så blev atmosfæren navnlig om
> efteråret temmelig - ØH klam! Der lugtede himmelhøjt af netop - våde,

Tæpper er hermed forkastet :) De ser nu ellers så hyggelige (men ikke
specielt maritime) ud.

> Og ja - NU ER DET FORÅR

Wohoo :)

Fra : john lundsgaard

Dato : 14-03-03 08:48

> [...]

> Hvordan satte du listerne fast? Man er vel nødt til at lave en slags
> "spanter" først? For du limede vel ikke direkte på flamingo'en? Var det

Hej

Man tager (jeg tog!!):

nogle strimler 9 mm krydsfiner, ca 10 cm brede, høvler af kanten fra den en
side, så der bliver en skrå kant, ca 15 mm ind på oversiden. Derefter skæres
en række snit tværs igennem på bagsiden (ikke helt igennem, men sådan at kun
de øverste par mm ikke er skåret igennem), disse snit lægges med ca 5 cm's
mellemrum. På den måde får man en meget bøjelig "strimmel", der let kan
følge skrogsiden.

Denn strimmel sættes fast på det i forvejen rengjorte og slebne fribord med
fugegummi, og holdes på plads med lister i spænd indtil fuge gummien er
hærdet. Det kan sikkert også gøres fast med kontaktlim, det har jeg ikke
prøvet.

Når listen sidder der, så lægges der to lag glasfiber på, og vupti har man
et solidt underlag for at fastgøre sine lister, og man har nøjagtig de 10 mm
luft som passer til 10 mm flamingo.

Den nye glasfiber males lige med en gang "light primer", og så er det bare
igang med små skruer og lister.

Listerne lavede jeg af fyrretræ for at give kontrast til de mørke skotter,
og skabe. Så det var rimeligt billigt. Opskriften var en 2x4 (udsøgt så der
næsten ikke var knaster), på rundsaven med den og skær fra kanten lister i
5-6 mm tykkelse. Den ene side får lige en tur med eksenterskliberen, og
kanten bliver "brækket", så den bliver glat og lækker.

En ordentlig omgang GORI 22 (det forhindrer at de bliver misfarvede) og så
lak.

Så er det ellers bare igang.

Jeg brugte metoden i vores B31 for snart 20 år siden og det sidder der
stadig som "næsten" ny.

I et andet skiv brugte jeg samme fremgangsmåde, men her brugte jeg strimler
af 6 mm hvidlakeret krydsfiner som "lister". Mahogni er da bestemt også en
løsning, men som du selv skriver - prisen!!!!

Det er et stort projekt, men på den anden side, så slipper man for bøvl med
ting og sager der hen ad vejen falder ned, og af.

Man kan jo vælge at dele det op i nogle etapper, en etappe pr vinter.

Det eneste problem det er glasfiber arbejde og vintertemperaturer, men jeg
har selv flere gange benyttet mig af metoden - 100 mm rockwoll bats bundet,
og støttet med lister op af yderside af skroget, og så en elektrisk
varmeblæser ombord, rettet mod det (begrænsede område hvor man skal støbe),
hvis det ikke lige er 10 grader frost og stiv østen kuling, så fungerer det
fint.

Held og lykke med det.

John

Fra : AJ

Dato : 14-03-03 14:12

"john lundsgaard" <jlu@chemtox.dk> wrote in message

[beskrivelse af beklædning med lister]

Tak for en fin og detaljeret redegørelse. Det var meget inspirerende.

Fra : Kim Vesterager

Dato : 15-03-03 11:37

Inden du giver dig til at montere flamingo i din båd skulle du lige prøve at
tage et stykke og så tænde ild til dette uden for forståes. så kan du se
hvormeget røg det udvikler og hvor godt det brænder. Så mon der ikke er nok
brandbare materisler i en båd?
KV

Fra : AJ

Dato : 15-03-03 18:13

"Kim Vesterager" <kvp@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> tage et stykke og så tænde ild til dette uden for forståes. så kan du se
> hvormeget røg det udvikler og hvor godt det brænder. Så mon der ikke er

Polystyren rørt op i benzin er en slags napalm og "Napalm" var faktisk et af
de navne som jeg overvejede til båden. Udover benzin til motoren er der også
petroleum til opvarmning og gas til madlavning ombord. Apteringen brænder
sikkert også udmærket. Dertil kommer det der er i madrasser med videre. Man
kan sige at hvis det først går galt så går det _rigtigt_ galt. "Torch" var
et andet navn jeg overvejede men valget faldt dog på noget mere fredeligt.

Når der er lister udenpå flamingoen så går det nok ikke så galt endda. Hvis
flammerne får ædt sig igennem listerne ind til flamingoen så har det nok
alligevel været for sent at slukke noget. Flamingo bruges vist også i huse -
men mest i gulve? Det foresvæver mig at jeg har hørt om loftsplader i
polystyren men det er givetvis ikke lovligt.

Flamingo's brændbarhed er helt sikkert værd at tage med i overvejelserne.
Findes der et egnet materiale som er mindre brændbart? Lige nu hælder
iøvrigt mest til at klistre noget liggeunderlag op, men det brænder vel også
fint. Gør det mon også det med vinyl ovenpå? Skumgummi (men det vil jeg nu
alligevel ikke have)?

Fra : Kim Vesterager

Dato : 15-03-03 19:45

Ja der findes et meget velegnet materiale som også isolerer ligeså godt som
flamingo, jeg kan ikke lige huske hvad det hedder, men man bruger det også
til skabeloner når man støber i glasfiber. Materialet kan købes i de fleste
special butikker for epoxy og glasfiber
KV

Fra : Kim Vesterager

Dato : 15-03-03 19:49

Ps. Jeg glemte at fremhæve at dette materiale er brand hæmmende og kan altså
heller ikke brænde eller smelte
KV

Fra : AJ

Dato : 15-03-03 21:16

> Ps. Jeg glemte at fremhæve at dette materiale er brand hæmmende og kan
altså
> heller ikke brænde eller smelte

De har noget til formålet i bådudstyrsforretningerne som de kalder
"flammesikkert" hvad det så dækker over. Prisen er dog omkring 200kr. pr.
meter.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 16-03-03 10:43

> De har noget til formålet i bådudstyrsforretningerne som de kalder
> "flammesikkert" hvad det så dækker over. Prisen er dog omkring 200kr. pr.
> meter.

Det, man kan beklæde motorrummet med for at dæmpe støjen, må også antages at
være brandhæmmende! Men det koster vist også potten!

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Per J

Dato : 16-03-03 10:50

I meddelse: b4vmvd$229t$1@news.cybercity.dk.
> [...]

> liggeunderlag op, men det brænder vel også fint. Gør det mon også det
> med vinyl ovenpå? Skumgummi (men det vil jeg nu alligevel ikke have)?

Jeg mener, der tidligere i denne ng. blev henvist til en dk producent. der
fremstiller en type flamingo, der er brændhæmmende eller der ikke kan
brænde.
Jeg husker bare ikke linket.

Fra : Allan Jensen

Dato : 16-03-03 16:05

Hej
Tak for de inspirerende indlæg.
Bådnyt 8/94 i Træ-ekstra angiver følgende:
Isoleringsmateriale, polyetenplast med lukkede celler, brandhæmmende.
Tykkelse 10 mm til 70 kr. pr. meter

mvh
Allan Jensen

Fra : AJ

Dato : 21-03-03 22:35

"Allan Jensen" <sss@spam.dk> wrote in message
> [...]
> Bådnyt 8/94 i Træ-ekstra angiver følgende:
> Isoleringsmateriale, polyetenplast med lukkede celler, brandhæmmende.

Men hvor?

Her er prisoplysninger fra Jysk Sengetøj:

Liggeunderlag 180x50x0,7cm 30kr
"TOUR MAT, GREAT FOR TOURIST" :)
"Closed Cell Foam- HAPPY TOURIST" :))
"Leightweight, Durable, Comfortable"
"Clean Easily With Damp Cloth"
Og mere salgsgas oversat fra kinesisk med skiftende held. Farven er
olivengrøn og der er monteret nogle stropper som skal skæres af.

De har også noget andet som er noget tykkere (ca. 12mm), grønt på den ene
side og lilla på den anden. 180x60cm 50kr.

Det er lidt sørgeligt med de farver. Kender nogen til et sted hvor man kan
købe liggeunderlag i mere neutrale farver som offwhite eller beige?

Fra : Christian Hansen

Dato : 02-04-03 22:33

Jeg har i min Eygthene 24 brugt liggeunderlag, jeg har limet med vandbaseret
kontaktlim, derudover har jeg så limet tyndt vinyl, ligeledes med casco
kontaktlim, det er rigtigt pænt og var rimeligt nemt at have med at gøre.
Den vandbaserede lim krævede bare at luften var meget tøt eller varme.
Med venlig hilsen Christian Hansen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 03-04-03 08:29

Problemet med man af de materialer der ikke er beregnet til det er
giftigheden og brandbarheden.

De fleste liggeunderlag brænder ikke bare godt, de udsender også giftige
dampe og masser af røg. Så Måske skal du anvende de sparede penge på et par
gode røgalarmer, hvis du ikke allerede har det om bord.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse