Hvilken fluestang/line?
Fra : Ole Nørretranders

Dato : 13-03-03 20:53

Hej!

Jeg er nybegynder inden for fluefiskeri efter laks og overvejer at købe en
stang til brug i Mörrum og Gaula. Hvilket vil sige hovedsageligt
underhåndskast.

Derfor har jeg kikket lidt på en Loop Blackline 14' #9-10, med en flydende
Loop Long Distance Plus #9-10 line (hvid, 11m skydehoved).

Er der nogen af jer der har erfaring med den pågældende stang eller kan
anbefale en anden i samme prisleje (1500-3000kr), til en nybegynder inden
for underhåndskast?

Er det den rigtige line, eller bør købe en anden (evt. tungere klasse eller
anden type line)?

Har i andre råd, eller er der andet som jeg bør være opmærksom på?

På forhånd tak
Mange lystfiskerhilsener Ole

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-03-03 09:17

"Ole Nørretranders" skrev

> Har i andre råd, eller er der andet som jeg bør være opmærksom på?

Jeg må indrømme at jeg hverken har set eller fisket
med den nævnte kombination, så mine betragtninger
er mere generelle.
14' er en udmærket længde; kort nok til at man kan
få plads under træerne og alligevel lang til god kontrol med
linen.
De bedste stænger til underhåndskast har, efter min mening,
en god "belly". Hardy's glasfiber 15', Sharp's 13 (eller var det en 14?)'
spliced cane eller Bringsen's 14' deluxe (den gamle med spigotferule)
havde alle et ekstra "kick" som kunne føles som at stangen næsten
prøvede at rive sig ud af ens hænder.
Belly må ikke forveksles med helaktion, som jeg personligt
ikke kan fordrage.
Et skydehovede er et udmærket valg, du slipper for en masse
unødig pjasken. Til gengæld tror jeg at 11 meter er
for kort. Så hellere lave et selv af en DT.
Vær opmærksom på at skydehoveder ikke mendes særligt
godt, især ikke hvis du bruge monofil som skydeline.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Redaktion - Scandic~

Dato : 14-03-03 10:09

Hej Ole

Vi har på scandicAngler.com en testartikel om netop 2.håndsstænger. Selvom
testen er 1 1/2 år gammel, kan du stadig få masser af inspiriation af at
kigge den igennem
Læs artiklen på:
http://scandicangler.com/?t=4|24&mod=article&aID=105

Venlig hilsen