Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensning af linse
Fra : Mose

Dato : 13-03-03 18:22

Den ydersre linse på objektivet bliver i ny og næ udsat for fedtede fingre,
leverpostej eller det der er værre .....

Hvad er bedst at rengøre den med - jeg tænker her dels på væsken (Ajax
vinduespuds, eller sprit eller ....) og dels på kluden (stof, papir eller
.....)

Kunne en nystartet få et par gode råd ?

Mose

Fra : Kent

Dato : 13-03-03 18:42

"Mose" <Igam@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er bedst at rengøre den med - jeg tænker her dels på væsken (Ajax
> vinduespuds, eller sprit eller ....) og dels på kluden (stof, papir eller

Leverpostej??????? Hvad dælen har fødevarer at gøre
på din linse??

Jeg mener, at det bedste du kan bruge er en Lens Pen.
Se en her: http://www.hama.co.uk/product.asp?productid=578§ionid=155

www.photoshop.dk har en Lens Pen, men om det lige er
ovenstående model, ved jeg ikke. I hvertfald er det også af
mærket HAMA. Den koster 139,00 kr. inklusiv moms og
+ fragt. Jeg har selv bestilt en. Desværre er den i rest lige pt.,
men Photoshop siger, at de meget snart får den på lager igen.

Vh
Kent

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-03-03 21:04

Kent <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev:
>"Mose" <Igam@sol.dk> skrev i en meddelelse
>6.news.tele.dk...
>fingre,

>Leverpostej??????? Hvad dælen har
>fødevarer at gøre
>på din linse??

Har du aldrig selv prøvet makro-fotograferinig ! Det er noget med
at man skal MEGET tæt på !

Sorry - og nu tilbage til emnet: man bruger papir-servietter
beregnet til dette.Special-coatede og fåes hos enhver foto-handler.
Er det - som her åbenbart - mere end bare støv og nas fra luften
bruges rense-vædske beregnet til det. Købes - slevfølgelig - osse
hos foto-m/k'en. Sikkert dyrt men du bruger kun EN dråbe ad gangen.
Det er over 10 år siden jeg købte min....
Husk dog også at købe en pensel til afstøvning.

Og det er garanteret billigere end den Lens Pen.

Mvh
Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : Kent

Dato : 13-03-03 22:28

"Jesper Hedegaard (slet K1V9U)" <jesper@K1V9Uhedegaard.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:10475859010.973243274188849@dtext.news.tele.dk...
> Har du aldrig selv prøvet makro-fotograferinig ! Det er noget med
> at man skal MEGET tæt på !

Det vil altså sige, at han tager billeder af
leverpostej-madder.......

erhm..... så deeeeeeet.....

Vh
Kent

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-03-03 22:31

> [...]
>meddelelse
>xt.news.tele.dk...
>
>Det vil altså sige, at han tager billeder af

Og det er så kun de nærbilleder han vil indrømme offentligt !!
(Og jeg har dukket mig...sorry !)
Jesper
--
GS500E når det går godt -
Volvo når det ikke gør >;o{)

Fra : Kent

Dato : 13-03-03 22:36

"Jesper Hedegaard (slet J6PO4)" <jesper@J6PO4hedegaard.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:10475911170.356817205447456@dtext.news.tele.dk...
> Kent <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev:
>
> Og det er så kun de nærbilleder han vil indrømme offentligt !!
> (Og jeg har dukket mig...sorry !)
> Jesper
> --

LOL!!!!!!!!!

Må vi så lige bé om en salontone her!!

Så foretrækker jeg alligevel leverpostej-madden .

Øh, ja.........

Vh
Kent

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 13-03-03 20:17

Hej

Spar dine penge, brug et rent, gammelt, slidt og blødt viskestykke, men pust
først sandkorn væk med munden eller en blød pensel.
Ånd gerne på linsen inden du pudser, ånd igen og se straks om den er ren !

Og kom så ud og køb det filter !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Aksel

Dato : 13-03-03 21:58

> [...]
>
> Hvad er bedst at rengøre den med - jeg tænker her dels på væsken (Ajax
> vinduespuds, eller sprit eller ....) og dels på kluden (stof, papir eller

Brillepudseservietter er udmærkede til formålet.
Du kan beskytte sin frontlinse ved at købe et UV filter der passer til dit
kamera, den koster 100 - 200 kr, men så slipper du for ridser i linsen hvis
du er uheldig.

Hilsen Aksel

Fra : Mose

Dato : 13-03-03 22:08

Tak for alle de gode råd, jeg tror, at jeg drøner ned til den nærmeste
foto-pusher og køber lidt vådt og tørt.

Jeg vil gerne forebygge med et UV-filter, men et sådant kan vist ikke sidde
på min Olympus C-4040Zoom...

Mose

Fra : Kent

Dato : 13-03-03 22:34

> [...]
> foto-pusher og køber lidt vådt og tørt.
>
> Jeg vil gerne forebygge med et UV-filter, men et sådant kan vist ikke

Jo jooe - det kan det da, hvis du altså lige først køber
en Olympus CLA-1 Tubus adapter til at skrue på kameraet.

www.digital4you.dk har sådan en. Den koster 299,00 kr.
De har også meget andet tilbehør til din C4040Zoom .

Vh
Kent

Fra : Mose

Dato : 13-03-03 22:43

> [...]
>
> www.digital4you.dk har sådan en. Den koster 299,00 kr.
> De har også meget andet tilbehør til din C4040Zoom .

Jow, jow, men betyder det ikke, at objektivet konstant vil stikke næsen frem
selv om kameraet er slukket ???

Mose

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-03-03 06:55

> [...]
>
> Hvad er bedst at rengøre den med - jeg tænker her dels på væsken (Ajax
> vinduespuds, eller sprit eller ....) og dels på kluden (stof, papir eller

Du kan bruge meget, ånde, brillerens, og blød serviet, eller viskestykke.
Bare du ikke bruger sprit. Denatureringen vil efterlade en grå hinde på
linsen, som er pokkers sejlivet.

M.V.H.....Benny..